Passat 3B renkaat
Passat 3B renkaat
Ostin passattiin 17 vanteet ja renkaina on 215/45. Auto vaeltelee minne sattuu ja lisäksi passatin vakioalustan kanssa tuon kokoinen rengas näyttää aika typerältä.
Nyt olisi aikomus ostaa uudet renkaat ja olen mietiskellyt, että ottaisinko 225/45 17 vai 205/55 17. Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuisi ehkä paremmalta ajettavuutta ajatellen vai kuinka?
Jollain on varmaan kokemusta samankaltaisista rengasvalinnoista vakioalustalle?
Ja se ulkonäkökin kai hiukan paranisi, kun noissa molemmissa vaihtoehdoissa olisi kuitenkin isompi halkaisija kuin 215/45 17 renkaassa.
Nyt olisi aikomus ostaa uudet renkaat ja olen mietiskellyt, että ottaisinko 225/45 17 vai 205/55 17. Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuisi ehkä paremmalta ajettavuutta ajatellen vai kuinka?
Jollain on varmaan kokemusta samankaltaisista rengasvalinnoista vakioalustalle?
Ja se ulkonäkökin kai hiukan paranisi, kun noissa molemmissa vaihtoehdoissa olisi kuitenkin isompi halkaisija kuin 215/45 17 renkaassa.
Last edited by celssius on 21.4.2010 10:01, edited 1 time in total.
Näistä rengasjutuista näillä rengasmitoilla löytyy jo puhetta aika paljon, lyhyesti ei ole yksiselitteistä vastausta. Kokemasi ongelmat voivat johtua vääristä paineista, pyöränkulmista, rengasmerkistä ja mallista nyt ainakin.
225/45 on varmasti enempi ajollinen rengas kun taas 205/50 on mukavampi, oletettavasti ja kun verrataan vain koon muutosta, jälleen merkin tai mallin vaihto muuttaa kaiken.
Kokoero nykyisellä ja noilla suunnittelemillasi on niin pieni ettei se visuaalisesti juuri mitään tee. Madallus on helpoin vaihtoehto siihen, esim Eibachin -30mm jousisarja ja uudet iskarit niin auto on ajoltaankin entistä parempi.
225/45 on varmasti enempi ajollinen rengas kun taas 205/50 on mukavampi, oletettavasti ja kun verrataan vain koon muutosta, jälleen merkin tai mallin vaihto muuttaa kaiken.
Kokoero nykyisellä ja noilla suunnittelemillasi on niin pieni ettei se visuaalisesti juuri mitään tee. Madallus on helpoin vaihtoehto siihen, esim Eibachin -30mm jousisarja ja uudet iskarit niin auto on ajoltaankin entistä parempi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Myös vanteen ET luku vaikuttaa tuohon vetelyyn.Jos on kovin pieni, eli vanne tulee kovin ulos on melko varmasti herkempi vetelylle.Eli kannattaa sekin katsoa,että on vanteissa lahelle valmistajan ilmoittamaa se Et lukema 

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Vanteen ET on 37 eli pitäisi olla aika sopiva.
Nivelet on menossa toiselta puolelta vaihtoon, mutta se vetely on kyllä aika rajua eikä 205/55 16 talvirenkailla esiintynyt minkäänlaista vetelyä. Jotenkin tekisi mieli ostaa ne 205/50 17 renkaat, kun jostain aikaisemmasta keskustelusta luin niiden parantavan ajoa kummasti. Jos jollain nyt sattuu olemaan tuon koon renkaat alla ja on kokemuksia myös leveämmistä, niin mielellään otan tietoa vastaan ajotuntumasta.
Alusta saattaa mennä päivitykseen kesällä, mutta en haluaisi autoa hirveästi madaltaa, kun tulee kuitenkin ajeltua huonommillakin teillä.
Nivelet on menossa toiselta puolelta vaihtoon, mutta se vetely on kyllä aika rajua eikä 205/55 16 talvirenkailla esiintynyt minkäänlaista vetelyä. Jotenkin tekisi mieli ostaa ne 205/50 17 renkaat, kun jostain aikaisemmasta keskustelusta luin niiden parantavan ajoa kummasti. Jos jollain nyt sattuu olemaan tuon koon renkaat alla ja on kokemuksia myös leveämmistä, niin mielellään otan tietoa vastaan ajotuntumasta.
Alusta saattaa mennä päivitykseen kesällä, mutta en haluaisi autoa hirveästi madaltaa, kun tulee kuitenkin ajeltua huonommillakin teillä.
Last edited by celssius on 14.4.2010 18:56, edited 1 time in total.
Jos rahaa löytyy niin kokeile, saathan toisen rengaskierroksen ainakin myytyä rahanmenoa paikkaamaan.
Nyt alla olevat 215/55-16 talvirenkaat on uriin enempi menevät kun 20/50-17 kesäkumit, mutta noita ei voi kyllä hyväksi vertailuksi sanoa kun talvirenkaissa on jyrkkäkulmaiset olat ja kesäkumeissa taas pyöreät.
Nyt alla olevat 215/55-16 talvirenkaat on uriin enempi menevät kun 20/50-17 kesäkumit, mutta noita ei voi kyllä hyväksi vertailuksi sanoa kun talvirenkaissa on jyrkkäkulmaiset olat ja kesäkumeissa taas pyöreät.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Joo paineet, mitäs sulla noissa Misukoissa on ilmaa? Ei pysty kyllä heti uskoon että menis parempaan suuntaan Misukat muihin vaihtamalla. Vaan eipä ole mahdottomuus sekään 

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Nyt on renkaat vaihdettu ja ajotuntuma parani huomattavasti. Korjaamolla epäilivät vetelyn johtuvan osiksi väljistä tukivarsista, sillä ei noiden michelinin renkaiden pitäisi muuten mihinkään vedellä.
Väljät tukivarret ja leveä rengas ei siis sovi yhteen. No tukivarret menee vaihtoon heti, kun osat saapuvat slamitilta.
Voi olla muutenkin, että tuo koko 215/45 17 oli passatin vakioalustalle huono koko. Näköjään renkaiden toimuvuus on todella pienestä kiinni. Jossain toisessa autossa nuo misukat varmaan toimivat todella hyvin.
Väljät tukivarret ja leveä rengas ei siis sovi yhteen. No tukivarret menee vaihtoon heti, kun osat saapuvat slamitilta.
Voi olla muutenkin, että tuo koko 215/45 17 oli passatin vakioalustalle huono koko. Näköjään renkaiden toimuvuus on todella pienestä kiinni. Jossain toisessa autossa nuo misukat varmaan toimivat todella hyvin.
Huomasitko muuten verrata kulutuspinnan poikkileikkauksen muotoa ja mittoja? Jos sulla noi molemmat renkaat vielä on tai saat niistä mitat laita ihmeessä esille. Nimittäin todelliset mitat voi erota noista kylkien leimoista reilustikkin ja lisäksi vielä renkaan olka on merkitsevä tekijä, onko se pyöreä, terävä, pieniin kuviopaloihin jaettu vai isompiin.
225/45-17 kumeillakin vakioalustalla varmaan ajellaan eikä kaikilla sanottavaa ole, toki toiset eivät reagoi ihan niin pieniin käytösmuutoksiin kuin toiset, eroja kuskeissakin.
Vaan tärkeintä on se että sulla nyt homma pelaa, sitten vielä alustan osat kuntoon niin eiköhän Passatti ole ihan nautinto ajella.
Tota K107 mallia muuten on testeissäkin kehuttu ihan päteväksi kumiksi, tuskin paljoa Misukalle häviää missään käytännön tilanteissa.
225/45-17 kumeillakin vakioalustalla varmaan ajellaan eikä kaikilla sanottavaa ole, toki toiset eivät reagoi ihan niin pieniin käytösmuutoksiin kuin toiset, eroja kuskeissakin.
Vaan tärkeintä on se että sulla nyt homma pelaa, sitten vielä alustan osat kuntoon niin eiköhän Passatti ole ihan nautinto ajella.
Tota K107 mallia muuten on testeissäkin kehuttu ihan päteväksi kumiksi, tuskin paljoa Misukalle häviää missään käytännön tilanteissa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.