Terve kaikille.
Ostin vähän aikaa sitten kyseisen auton ja lievää remonttia olisi tiedossa. Tärkeimpänä kysyn heti, että mikä ihmeen reikä löytyy moottoritilasta( startista palopeltiä kohti, vaihteiston päältä?) Sitten miten tuo vaihteistoöljyn vaihtaminen onnistuu, sillä tällä hetkellä vaihteet eivät mene kovin hyvin päälle. Tuskin tuo epämääräinen reikä, joka olen löytänyt on vaihteistoöljyn täyttöreikä?
Auto tosiaan on aika tuntematon, joten ns. tyhmiä kysymyksiä tulee varmaan melko paljon tämän nimimerkin pohjilta.
Kiitos
-Atte-
VW Golf IV -99 farmarin vaihteistoöljyn vaihto
Vaihteistööljyn tyhjennysproppu on auton alla, kas kummaa. Täyttöreikä löytyy kun otat kuskin puolen renkaan ja sisälokarin irti. Parhaiten sinne saa öljyt purkista kun otat sopivan suppilon ja laitat suppilon kaulaan pätkän sopivan kokoista letkua. Muuten tuonne kaataminen on tuskallisen hidasta ja sotkusta puuhaa. Öljyksi käy hyvin Castrol TAFX. Menee noin kaksi litraa, riippuu hieman kuinka tyhjäksi laatikon saa. Yksi litran purkki ei kuitenkaan riitä.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Tosta reiästä en osaa sanoa mutta vaihteistoöljyn vaihto onnistuu suunnilleen seuraavasti.
- Motonetista tms. Redlinen MT90 vaihteistoöljyä riittävä määrä (muistelisin että 1 purkki riittää)
- Auto nosturille tai öljymontulle, mieluusti pienen ajolenkin jälkeen jolloin öljy on notkeampaa
- Laatikon alapinnasta öljyproppu auki ja vanhat öljyt ulos. Kannattaa melkein laskea johonkin astiaan
- Öljyproppu takaisin kiinni. (Kannattaa tarkastaa tiivisteen kunto tässä kohtaa)
- Laatikon jommassa kummassa kyljessä on täyttöaukko, proppu auki, niin paljon öljyä sisään että alkaa valumaan ulos.
- Täyttöproppu kiinni
- Auto ulos ja pieni ajolenkki
-Öljymäärän tarkastus täyttöpropusta ja mahdollinen öljyn lisäys.
- Proppu kiinni
- Kovaa ajoa.
Edit. myöhästyin.
Eli ota kaksipurkkia tuota öljyä. Tuo MT90 on osoittautunut "parhaaksi" aineeksi vag:n manuaalilaatikoissa.
- Motonetista tms. Redlinen MT90 vaihteistoöljyä riittävä määrä (muistelisin että 1 purkki riittää)
- Auto nosturille tai öljymontulle, mieluusti pienen ajolenkin jälkeen jolloin öljy on notkeampaa
- Laatikon alapinnasta öljyproppu auki ja vanhat öljyt ulos. Kannattaa melkein laskea johonkin astiaan

- Öljyproppu takaisin kiinni. (Kannattaa tarkastaa tiivisteen kunto tässä kohtaa)
- Laatikon jommassa kummassa kyljessä on täyttöaukko, proppu auki, niin paljon öljyä sisään että alkaa valumaan ulos.
- Täyttöproppu kiinni
- Auto ulos ja pieni ajolenkki
-Öljymäärän tarkastus täyttöpropusta ja mahdollinen öljyn lisäys.
- Proppu kiinni
- Kovaa ajoa.
Edit. myöhästyin.
Eli ota kaksipurkkia tuota öljyä. Tuo MT90 on osoittautunut "parhaaksi" aineeksi vag:n manuaalilaatikoissa.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila