3B sedanin jarruletkujen vaihto?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

3B sedanin jarruletkujen vaihto?

Post by Satelite »

Tossa päivemmällä tänään katsi löi 1kk ajoajan syynä renkaat jotka on jo uusimisen alla kun ovat matkahuollolla tulossa... sitten vielä jarruletkut jotka jo hommasin motonetistä mutta ongelmaksi muodostui niitten vaihto.... vasen etupuoli lähti nätisti irti korin päästä mutta jarrun puolelta siitä putken päästä ei irtoa niin millään... yksi kulma jo vähän murtui vaikka oli se avain joka menee suurimmaksi osaksi pultin ympärille... ei siis lenkkiavain. Rost offit ja kaikki kokeiltu mutta ei vaan irtoa. Pitäiskö ostaa tuo uus putki ja ottaa se männältä asti irti ja vaihtaa kummallekkin puolelle sekä ne lyhyet putket ja letkut? :roll:

Pistin vanhan takas kiinni kun ei jarrun päästä irronnut niin millään. Paljonko tuollainen lyhyt putki keskimäärin maksaa joka tulee jarrun päähän? Saako motonetistä valmiiksi taivutettuna vai pitääkö marmorilta hakea? :roll:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ite hankin marmorilta toiselle puolelle sen satulan jäykän putken pätkän, eikä se montaa euroa ollut, alta kympin kuitenkin. Kannattaa suosiolla vaihtaa ne vaan, vaikka molemmin puolin. Omassa projektissa jäi toisen puolen satulan pää kumiletkusta jumiin, muut aukes hyvin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

AjH wrote:Ite hankin marmorilta toiselle puolelle sen satulan jäykän putken pätkän, eikä se montaa euroa ollut, alta kympin kuitenkin. Kannattaa suosiolla vaihtaa ne vaan, vaikka molemmin puolin. Omassa projektissa jäi toisen puolen satulan pää kumiletkusta jumiin, muut aukes hyvin.
Nyt sit tuli surkeempi homma... apparin puolen korin puoleinen putki ei ole kierteiltään jumissa mutta mutteri on hapettunut putkeen kiinni eli mites iso homma tuo korin puoleinen putki on vaihtaa? :evil:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Eiköhän se suoraan ABS-purkille mene että sen verran taiteilua mitä se siellä konehuoneen väleissä puikkelehtii, ja se ABS-purkki voi olla ankee ilmattava ilman kunnon laitteita.

Oot varmaan antanu jo voimaa ja lämpöä sille mutterille? Nehän on kai eri materiaalia ettei sen ihan kovin pitäisi kuitenkaan hitsata kiinni, vaikka piukassa voikin olla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

AjH wrote:Eiköhän se suoraan ABS-purkille mene että sen verran taiteilua mitä se siellä konehuoneen väleissä puikkelehtii, ja se ABS-purkki voi olla ankee ilmattava ilman kunnon laitteita.

Oot varmaan antanu jo voimaa ja lämpöä sille mutterille? Nehän on kai eri materiaalia ettei sen ihan kovin pitäisi kuitenkaan hitsata kiinni, vaikka piukassa voikin olla.
Sain ton jumissa olleen onneksi ehjänä irti ja apukuskin puolelta on jo letkut uusittu 8) Enää oottelee kuskin puolelle tota männältä lähtevää putkea josta letku lähtee lokarin reunaan... 41 euroa ja risat maksaa marmorilla, motonetistä tarjosivat vaan suoraa putkea joka pitäis itse taivutella jotenka piti marmorilta tilata tuo kun ei vanha lähde irti kuin rikkomalla... letku aivan jumissa tuossa putkessa niin pakko rikkoa toi putki ja letku että saa ne vaihdettua.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Itellä tänään pomppas katsastuksessa kun molempien puolien etujarruletkut murtuneet (kankaat näkyvissä). Mites toi vaihtohommeli, mitään juttuja mitä kannattaa tietää. Miten ton ilmauksen kanssa jos ne uudet letkut sinne saa paikoilleen? Kannattaako tukkia ennen irrotusta jostain? Mitään erikoisavaimia mitä ko. hommassa tartteis?
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
-Jarkko-

Post by -Jarkko- »

Golffiin vaihdoin putkineen eteen jarruletkut, letkun ja putken liitoskohtaa aivan toivotonta saada auki.
Ihmeen nopeaa menee noi letkut, -97 malliseen sai jo uusia ja edelliseen -77 mallin kulkineeseen vaihdoin 1 takaletkun 10 vuoden aikana mitä se mulla oli.
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

-Jarkko- wrote:Golffiin vaihdoin putkineen eteen jarruletkut, letkun ja putken liitoskohtaa aivan toivotonta saada auki.
Ihmeen nopeaa menee noi letkut, -97 malliseen sai jo uusia ja edelliseen -77 mallin kulkineeseen vaihdoin 1 takaletkun 10 vuoden aikana mitä se mulla oli.
no mites jos noi putkineen vaihtaa, nii minnes asti ne putket pitää pujotella? Mites onko sit sen ilmauksen kanssa ongelmia?

edit. ja mitkä ne noista putkista on, ku mätänetti myy jotain 30cm ja 90 cm putkea?
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Passateissa noi etuletkut tiemmä on heikko kohta, aika lyhyt se letku on ja liikeradat pitkiä niin kuluuhan ne.

Ensimmäisenä otat jarruletkutyökalut eli ne lenkkiavaimet missä on kolo letkua varten. Hyvä putsaus ja vaikka jotain irrotus/penetraattoriöljyä korin pään liitokseen ja sitten varovaisesti koittaa auki. Jos molemmat korin pään liitokset aukeaa niin sitten homma hyvä, nyt siis riitti että lähti aukeamaan, takasin kiinni vaan ettei suotta valu jarrunesteet ulos.

Satulan päässä on luultavasti ongelmaa kun se letkun ja jäykän putken liitos tuntuu yleisesti jämähtäneen hyvin.
Sen lyhyen jäykän pätkän saa uusittua jos ei aukea, satulan liitoksen saa yleensä auki kuitenkin. Kun kaikki liitokset on saatu aukeamaan niin sitten vaan uudet osat valmiiksi tarjolle, jarrunestettä säiliöön reilusti ja osat vaihtaen. Hallitusti, tarkasti ja nopeasti ettei turhaan nesteitä valu. Ja säiliöön lisää ainetta jos alkaa pohja häämöttää.

Ilmaaminen ihan normaalin kaavan mukaan, jarrua pumpaten ja satulan ilmausruuvia auki-kiinni.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

AjH wrote:Passateissa noi etuletkut tiemmä on heikko kohta, aika lyhyt se letku on ja liikeradat pitkiä niin kuluuhan ne.

Ensimmäisenä otat jarruletkutyökalut eli ne lenkkiavaimet missä on kolo letkua varten. Hyvä putsaus ja vaikka jotain irrotus/penetraattoriöljyä korin pään liitokseen ja sitten varovaisesti koittaa auki. Jos molemmat korin pään liitokset aukeaa niin sitten homma hyvä, nyt siis riitti että lähti aukeamaan, takasin kiinni vaan ettei suotta valu jarrunesteet ulos.

Satulan päässä on luultavasti ongelmaa kun se letkun ja jäykän putken liitos tuntuu yleisesti jämähtäneen hyvin.
Sen lyhyen jäykän pätkän saa uusittua jos ei aukea, satulan liitoksen saa yleensä auki kuitenkin. Kun kaikki liitokset on saatu aukeamaan niin sitten vaan uudet osat valmiiksi tarjolle, jarrunestettä säiliöön reilusti ja osat vaihtaen. Hallitusti, tarkasti ja nopeasti ettei turhaan nesteitä valu. Ja säiliöön lisää ainetta jos alkaa pohja häämöttää.

Ilmaaminen ihan normaalin kaavan mukaan, jarrua pumpaten ja satulan ilmausruuvia auki-kiinni.
jep näillä ohjeillahan jo saadaankin peli avattua. Tuo satulan ja letkun välinen putki on vissiin tuo 24cm mitä motonettikin tarjoaa?? Moniko millinen "lovi lenkki" pitää olla ni tietää ostaa..
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Bilteman sarja on hyvä, siinä tulee "kaikki" koot. Muistaisin että 11mm on oikea koko mutta ihan varman en ole. Joku tän tiedon kyllä tarkistaa ja korjaa tarvittaessa.

Ei ole 24cm pätkä se satulaan tuleva, sitä pätkää ei varmaan saa kuin Marmorilta suoraan, sen verran mutkikas käivänä on se. Motonetin pätkät on varmaan suoria jotka ite saa taitella sopiviksi. Jos varmalla haluaa pelata niin hakee ne satulan pätkät Marmorilta suoraan uudet, ei olleet siis kovin arvokkaat osat ne. Mutta ei välttämättä ole suoraan hyllystä saatavilla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ 11mm on oikea koko juu. Se satulan ja letkun välinen käivänä on kyllä helppo taitella semmosesta suorasta putkenpätkästä. Ite oon tehnyt aina niin..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

ryynänen wrote:
AjH wrote:Passateissa noi etuletkut tiemmä on heikko kohta, aika lyhyt se letku on ja liikeradat pitkiä niin kuluuhan ne.

Ensimmäisenä otat jarruletkutyökalut eli ne lenkkiavaimet missä on kolo letkua varten. Hyvä putsaus ja vaikka jotain irrotus/penetraattoriöljyä korin pään liitokseen ja sitten varovaisesti koittaa auki. Jos molemmat korin pään liitokset aukeaa niin sitten homma hyvä, nyt siis riitti että lähti aukeamaan, takasin kiinni vaan ettei suotta valu jarrunesteet ulos.

Satulan päässä on luultavasti ongelmaa kun se letkun ja jäykän putken liitos tuntuu yleisesti jämähtäneen hyvin.
Sen lyhyen jäykän pätkän saa uusittua jos ei aukea, satulan liitoksen saa yleensä auki kuitenkin. Kun kaikki liitokset on saatu aukeamaan niin sitten vaan uudet osat valmiiksi tarjolle, jarrunestettä säiliöön reilusti ja osat vaihtaen. Hallitusti, tarkasti ja nopeasti ettei turhaan nesteitä valu. Ja säiliöön lisää ainetta jos alkaa pohja häämöttää.

Ilmaaminen ihan normaalin kaavan mukaan, jarrua pumpaten ja satulan ilmausruuvia auki-kiinni.
jep näillä ohjeillahan jo saadaankin peli avattua. Tuo satulan ja letkun välinen putki on vissiin tuo 24cm mitä motonettikin tarjoaa?? Moniko millinen "lovi lenkki" pitää olla ni tietää ostaa..


Tähän huomio että osta nuo 24cm putket suoraan marmorilta runkokoodilla kun motonetti myy vain suoraa putkea jonka joutuis taivuttelemaan itse.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Satelite wrote:
ryynänen wrote:
AjH wrote:Passateissa noi etuletkut tiemmä on heikko kohta, aika lyhyt se letku on ja liikeradat pitkiä niin kuluuhan ne.

Ensimmäisenä otat jarruletkutyökalut eli ne lenkkiavaimet missä on kolo letkua varten. Hyvä putsaus ja vaikka jotain irrotus/penetraattoriöljyä korin pään liitokseen ja sitten varovaisesti koittaa auki. Jos molemmat korin pään liitokset aukeaa niin sitten homma hyvä, nyt siis riitti että lähti aukeamaan, takasin kiinni vaan ettei suotta valu jarrunesteet ulos.

Satulan päässä on luultavasti ongelmaa kun se letkun ja jäykän putken liitos tuntuu yleisesti jämähtäneen hyvin.
Sen lyhyen jäykän pätkän saa uusittua jos ei aukea, satulan liitoksen saa yleensä auki kuitenkin. Kun kaikki liitokset on saatu aukeamaan niin sitten vaan uudet osat valmiiksi tarjolle, jarrunestettä säiliöön reilusti ja osat vaihtaen. Hallitusti, tarkasti ja nopeasti ettei turhaan nesteitä valu. Ja säiliöön lisää ainetta jos alkaa pohja häämöttää.

Ilmaaminen ihan normaalin kaavan mukaan, jarrua pumpaten ja satulan ilmausruuvia auki-kiinni.
jep näillä ohjeillahan jo saadaankin peli avattua. Tuo satulan ja letkun välinen putki on vissiin tuo 24cm mitä motonettikin tarjoaa?? Moniko millinen "lovi lenkki" pitää olla ni tietää ostaa..


Tähän huomio että osta nuo 24cm putket suoraan marmorilta runkokoodilla kun motonetti myy vain suoraa putkea jonka joutuis taivuttelemaan itse.
tilattu marmorilta taivutetut. Hintaan 10€/kpl..eipähän tartte alkaa vekslailee.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Post Reply