3C ongelmia ahtopaineen kanssa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
jaas
Posts: 4
Joined: 5.6.2010 10:34

3C ongelmia ahtopaineen kanssa

Post by jaas »

Elikkäs autona on Passat 2006 125kw TDI ja ongelmat on seuraavanlaiset, jokaisella pitkällä ajomatkalla autosta häviää jossain vaiheessa tehot ja kun kaasua painaa lisää se menee vikatilaan. Pienillä kierroksilla on myös monesti pientä nykimistä ja joskus tuntuu ettei ahdin herää normaalisti. Vikakoodina on ahtopaineen alemman raja-arvon alittuminen. Auto saattaa toimia 100-200km aivan normaalisti ja sitten kun taas vika on päällä voi se kestää 50km ettei isolla vaihteella voi paljon kiihdytellä. Autoon on vaihdettu N75 ja sammutusläppä jotka ei vaikuttanu asiaan mitenkään. Turbon siivet tuntus liikkuvan ok ja pitkittäisväljystä ei turbossa ollut, ainoastaan jonkun verran sivuttaisväljystä.

Auto on ollu useemman kerran huollossa eikä vikaa oo löytyny, ainoastaan se on tiedossa että dpf alkaa olla aika tukossa, mutta ei vielä polta vikavaloa.
Oisko ideoita mistä voisin vikaa etsiä? Oon paininu ongelman kansa jo 2kk eikä viittis tämän takia autoakaan vaihtaa.

Kiitoksia etukäteen vastanneille!
SamuK
Posts: 3
Joined: 19.7.2010 12:32

Post by SamuK »

Mulla on tosin vuosimalli 2007, sama kone ja tismalleen samaa vikaa. Mittarissa nyt 103tkm. Epäilivät vian olevan EGR:ssä. viime torstain testeissä turbo itsessään ilmeisesti pyysi ja antoi oikein paineita, mutta EGR saattaisi ahdistaa.

jaas, löytyikö vikkan korjausta?

-S
jaas
Posts: 4
Joined: 5.6.2010 10:34

Post by jaas »

Kyllähän se vika löyty, se oli hiukkassuodatin jonka toiminta jotenkin ei vaan pelittäny ja aiheutti vikatilan. Tyhjennytin koko pöntön niin rupes auto pelaamaan ja kulutuskin putos ihan mukavasti.
SamuK
Posts: 3
Joined: 19.7.2010 12:32

Post by SamuK »

Jaahas, eipä ollut EGR:ssä vika, vaan ahtopaineet edelleen alhaalla. Myös DPF tyhjennettiin ohjelmalla, liekö sitten oikeasti tyhjä?

Tuntuu jotenkin, että vika olisi satunnainen, kun nyt huollossa eivät tunnu löytävän vian aiheuttajaa. Lämpimällä ilmalla tai reilun 100km ajon jälkeen vika ilmenee alakierrosalueen tehottomuutena ja silloin tällöin hehkutuksen varoitusvalon vilkutuksena ja limp modena. Tuntuis olevan erityisen altis limp modeen kun tasaisen ajon jälkeen (cruisen kanssa) lähtee kiihdyttämään puolikaasulla. Viimeisellä kerralla oikein pelästyin kun vauhti tökkäsi kuin olis jarruttanu.

Ahtopaineet tuntuvat nousevan hitaanlaisesti. Missä vika?

Turbon magneettiventtiilin ohjausjännite oli vähän päälle 3V, vaikka ohjaus "kuuluisi" olla 4V. Voisko syy olla tässä?Mitenkähän lämpötilaherkkiä nuo anturit ovat, tai kuuluuko jännitteen olla pienempi lämpimänä? Kylmästä Octaviasta (samalla 125kW:n koneella) mitattiin jotain 3.7V.

Pelko perseessä arvaukset kohdistuisi turbon siipien karstoittumiseen, joka lämpöjen noustessa ja tasakaasulla ajon jälkeen jumittuisivat helpommin eikä ahtopaineet saavuta tavoitearvoaan.

Nyt ois vinkit tarpeen!

-Samu
-Jarkko-

Post by -Jarkko- »

Näyttäis olevan aika yleinen vika, samaa teki kaverin transu ja jotakin häikkää syöttöpumpun ajoituksessa tms, appiukko noista tietää ja sanokin että mikä siinä oli, en vaan enää muista.

Transu ei välillä meinannut nostaa kierroksia yli 3000, kaasua pumppaamalla taas välillä heräs.
SamuK
Posts: 3
Joined: 19.7.2010 12:32

Post by SamuK »

Nyt ihmetyttää hieman huoltamoiden toiminta tämän ahtopaine-ongelman kanssa.

Autoon tehtiin oireiden korjaamisen vuoksi 750e EGR+läppä-huolto, sen lisäksi autoa ihmeteltiin sähkärin kanssa päivän verran. Mitään vikaa ei ihmettelyssä löytynyt, mutta ongelma ei kadonnut minnekään. Kysyin monta kertaa, että mitens tuo säätöventtiili. Sanoivat, että kyllä vika on itse turbossa.

No Suomenojan VW-centerissä todettiin, että 6 viikon päästä pääsee vikatutkinnan alle (eli samaan ihmettelyyn mitä tehtiin naapuripajalla) ja turbon vaihtoon - "Kyllä siihen sähkäriä tarvitaan." Turbo on n. 2000e ja työ n. 500e, oho! Varasin ajan siitä huolimatta.

Otin oikopolkuna itse ohjat käsiin, hain N75-venttiilin ja laitettiin pihalla paikoilleen. Pumppattiin turbolle menevää alipaineletkua lääkeruiskulla ja todettiin turbon kellolta lähtevän tangon liikkuvan (=siivet liikkuu). Lopputuloksena autoni kulki kuin Ferrari aikaisempaan verrattuna. Säätimen vaihdon jälkeen oon rullannut n. 800km ilman ongelmia. Toivottavasti ongelma pysyy poissa seuraavat 100tkm.

Eli näyttäisi siltä, että ahtopaineongelmaa kannattaisi aloittaa korjaamaan N75-venttiili vaihtamalla ja ahtimen siipien liikuttelulla lääkeruiskua käyttäen.

-Samu
Post Reply