Terve
Kytkin alkoi luistamaan peruuttaessa ja vähän reilummilla kierroksilla, joten joutannee alkuperäisenä lähes 270tkm ajettuna vaihtoon.
Osat on hommattuna, vauhtipyörä (kaksoismassa), kytkinlevy ja painelaakeri.
Autodata osasi lähinnä kertoa ohjeajaksi 8h.
Vaihtoon ajattelin varata viikonlopun, aloittamalla keulan purkamisella.
Mitä kaikkea muuta tulee irroittaa?
- Lämppärin letkut
- Eberin letkut
- Alipaineletkuja?
Kannattaako koko kone kerralla nykästä ulos vaihtotyötä varten?
Meneekö vauhtipyörän pultit vaihtoon?
Mitenkäs ohjaustehostimen letkusto? kannattaako pumppu irroittaa koneesta vai letkut pumpusta?
Passat 3B syncro kytkimen vaihto
Eikös se kytkin kuitenkin ole lootan ja koneen välissä? Eli tiputtaa lootan alas koneen perästä ja vaihtaa kytkimen. Nelikossa tietty takakardaani lisäilona, mutta ei kai koneen etupäässä juuri mitään toimintaa ole kun kytkimen vaihtaa?
Konehan on siis pitkittäin kuitenkin jos Passat 3B on auto?
Konehan on siis pitkittäin kuitenkin jos Passat 3B on auto?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kone on toki pitkittäin, mutta nosturipaikkaa ei ole saatavilla joten homma pitäisi tehdä ajoramppien tms korotuksella.
Kuinka tuossa sitten tulee vaihteiston vivusto irroitettavaksi? Lisäksi lienee jonkun verran vetoniveliä yms etuvedon hilpettä irroitettavana?
Samalla on tarkoitus vaihtaa katti (uudessa tarvikeosassa on yhdysrakenteisena myös alkukäyrä).
Kuinka tuossa sitten tulee vaihteiston vivusto irroitettavaksi? Lisäksi lienee jonkun verran vetoniveliä yms etuvedon hilpettä irroitettavana?
Samalla on tarkoitus vaihtaa katti (uudessa tarvikeosassa on yhdysrakenteisena myös alkukäyrä).
Ensimmäinen urakka takanapäin.
Alkuun irroitettiin pakoputkisto kokonaisena, sen jälkeen lämpösuoja.
Kardaani ja vetarit irti sekä kardaanin ja apparin puolen vetarin suojapellit pois tieltä.
siitä sitten vaihteistoa irroittamaan koneesta.
Muutama todella paha, mainittakoon aivan ylimmäisenä takana. Kokonaismäärää en muista, mutta lähes kymmenen pulttia sieltä löytyi. Kaikki 16mm kannalla, joissakin mutteri 19mm.
Sen jälkeen kannakkeet irti ja kumitutit huitulan tattiin.
Joitan piuhoja oli irroitettavana askista, ja kytkimen työsylinteri.
Vaihteisto vaati vähän suostuttelua että suostui irtoamaan koneesta, mutta lähtihän se lopulta irti.
Huomenna laitetaan uusi takastefa koneeseen, paineasetelma, vauhtipyörä, kannakekumit ym ym..
Pitää kuitenkin puhdistaa reilusti, kytkinkotelo oli 'täynnä' öljyä.
Alkuun irroitettiin pakoputkisto kokonaisena, sen jälkeen lämpösuoja.
Kardaani ja vetarit irti sekä kardaanin ja apparin puolen vetarin suojapellit pois tieltä.
siitä sitten vaihteistoa irroittamaan koneesta.
Muutama todella paha, mainittakoon aivan ylimmäisenä takana. Kokonaismäärää en muista, mutta lähes kymmenen pulttia sieltä löytyi. Kaikki 16mm kannalla, joissakin mutteri 19mm.
Sen jälkeen kannakkeet irti ja kumitutit huitulan tattiin.
Joitan piuhoja oli irroitettavana askista, ja kytkimen työsylinteri.
Vaihteisto vaati vähän suostuttelua että suostui irtoamaan koneesta, mutta lähtihän se lopulta irti.
Huomenna laitetaan uusi takastefa koneeseen, paineasetelma, vauhtipyörä, kannakekumit ym ym..
Pitää kuitenkin puhdistaa reilusti, kytkinkotelo oli 'täynnä' öljyä.
Ensi viikon perjantaina olisi sitten itsellä kytkimen vaihto edessä. Marmoritiskiltä tilattu uudet pakoputken tiivisteet ja samalla sittten uusin myös ketjunkiristäjien tiivisteet kun tulee hiukan öljynkäry sisällä varsinkin talvella eikä auttanut pelkästään venttiilikoppien tiivisteiden uusimisella.
Päivittelen sitten paremmin kun alan vaihtamaan.
Päivittelen sitten paremmin kun alan vaihtamaan.
Nyt on kytkimen vaihto puoli välissä eli kytkin uusittu ja laatikko jo paikallaan. Siitä sitten jatkamaan huomenna. Pakoputken joutui irroittamaan kokonaan ja kardaani+vetarit irroitettu. Vetareita en irroittanut kuitenkaan pyörän navasta vaan pelkästään laatikon kyljestä.
Paljon auttoi myös hommaa kun Shuttle lähetti linkin http://www.autorepairdb.com/audi/clutch1.html niin siitä sai aika hyvän kuvan ku kerran kyseessä on myös v6
Laatikon pois saaminen ja varsinkin takaisin päin saaminen olikin sitten hankalaa. Jonkin aikaa jouduin sitä heiluttelemaan jne että sain sen loksahtamaan pohjaan.
Paljon auttoi myös hommaa kun Shuttle lähetti linkin http://www.autorepairdb.com/audi/clutch1.html niin siitä sai aika hyvän kuvan ku kerran kyseessä on myös v6
Laatikon pois saaminen ja varsinkin takaisin päin saaminen olikin sitten hankalaa. Jonkin aikaa jouduin sitä heiluttelemaan jne että sain sen loksahtamaan pohjaan.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ne laatikon ylimmät pultit saa tosi helpolla kun laskee koneen vinoon niin 4 jatkon ja nivelen kans saa mopolla aukoo 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;