Autolla eurooppaan

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Autolla eurooppaan

Post by DJDH »

Minkäs verran porukalla on kokemuksia auton kanssa reissaamisesta muualla kuin pohjoismaissa? Itsellä olisi tarkoitus lähtä emännän kanssa syyskuun paikkeilla autolla Italiaan. Luultavasti reitti menee Suomen Turun kautta laivalla Ruotsiin ja Ruotsista Saksaan tai Tanskaan. Saksa/Tanska akselilta sitten melkein suoraan etelään kohti Toscanaa. Takaisin olisi tarkoitus tulla Puolan ja Balttian maiden kautta, via balticaa pitkin tietenkin. Rapakon ylitys on näillä näkymin tarkoitus tehdä välillä Tallinna - Helsinki.

Ymmärtääkseeni tuohon aikaan on ainakin Saksassa ja Italiassa lomakausi parhaimmillaan. Italiasta on jo tietenkin majoitus hoidettu tuttujen puolesta, mutta sitten mitä ilmeisemmin Saksassa joutuupi viettämään yön-pari. Onko kellään kokemuksia millä alueella olisi järkevää viettää yö? Mitään hotelli tasoista majoitusta ei ole tarkoitus ottaa, vaan enemmän zimmer frei, bb, yms vaihtoehtoja suosien. Toscanaan tulee kuitenkin jokseenkin jo ajelemista ja maisemia olisi tarkoitus katsella muualtakin kuin moottoritien kaiteiden välistä. Eli hyviä pikkukaupunkeja ja kyliä kaipaillaan. Gardalla on tietenkin aivan pakko käydä.

Ajokiksi tuleepi näillä näkymin uljas saksalainen, ei valitettavasti VAG:n konsernista :roll: Koko euroopan käsittävä karttakirja tulikin jo haettua paikallisesta kirjakaupasta ja lähiaikoina olisi naviinkin tarkoitus hommata länsieuroopan kartat. Balttian maihin ei ainakaan tomtomilla ole tarjota sopivaa karttaa, joten siellä joutuupi sitten ajelemaan puhtaasti paperipohjalta. Tosin via baltica (lienee) hyvin merkitty.

Paperisota auton kanssa (ko. auto ei ole omissa nimissä) pitää tietysti hoitaa, eli omistajan kirjallinen lupalappu, vakuutukset, yms jutut on hoidossa. Kuten myös matkustajien passit, schengen maissa ei sitten juurikaan muuta taida tarvita?

Kaikki vinkit, neuvot ja kokemukset kannattaa kertoa. Itsekään ei aina osaa aivan kaikkeen varautua. Toki Suomesta käsin netin kautta varattuun majoitukseen kannattaa vielä soittaa ja varmistaa menikö varaus läpi, ettei sitten yömyöhällä satu pikkupikku yllätystä :D
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
oj
Posts: 26
Joined: 24.1.2007 12:26

Post by oj »

Syyskuussa tuo Italian lomakausi alkaa jo olemaan ohi. Mitä itse olin Viareggiossa tuossa muutama vuosi sitten niin kuukauden vaihtumisen kyllä huomasi siitä että turistimäärä tippui alle puoleen, kelitkin vähän kylmenivät.

Ja TomTomiin löytyy myös, ilmeisesti epävirallinen, Baltian kartta. Kuulemma kohdistus vähän pielessä ja tien nimet vain pääteillä, ei omaa kokemusta. Löytyy mm. Internetistä: "Tomtom Eastern Europe.zip" nimellä. ;)
--
t. oj

VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
User avatar
- Mikko -
Posts: 303
Joined: 22.11.2006 23:52
Location: Lappeenranta

Post by - Mikko - »

Mikäli satut johonkin kaupunkiin Italiassa pysähtymään ja päätät parkkeerata auton yleiselle parkkipaikalle, saat olla 90 % varma, että auto on täynnä lommoa.

Ajokulttuuri Italiassa vastaa hyvin lähelle esim. venäläistä. Ts. se menee ensi kellä on kovaäänisin töötti. Myös liikennesääntöjen noudattaminen on vähän sinne päin.

No, jos negatiivista niin totta kai jotain positiivistakin. Päätiet ovat ainakin pohjos-italiassa hienossa kunnossa - varsinkin moottoritiet. Etelä-italiassa en koskaan käynyt, mutta epäilisin siellä teiden olevan vähän huonommassa kunnossa, mutta ei mitään varmaa tietoa.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
User avatar
DJisotela
Posts: 430
Joined: 27.2.2004 17:40
Location: pieksämäki

Post by DJisotela »

Via balttiaa slovakiaan asti kulkeneena, sanoisin ei enää koskaan.. No ei se nyt ihan paskaa ollu koko ajan mutta mutta joku maasturi alla ni sit vois sieltä ajella! Tasoristeyksissäkään ei välttämättä ole niitä lankkuja, ni joutuu ajaan kiskojen yli.. Kysyy jo hieman maavaraa. Warsovan mäkissä kannattaa sit käydä ohi kulkiessaan..
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

oj wrote: Ja TomTomiin löytyy myös, ilmeisesti epävirallinen, Baltian kartta.
Niinhän tuollainen löytyikin. Ei vaan suostu omassa tomtomissa toimimaan ilman aktivointikoodia. Kattelin että ladattuna länsieuroopan kartat maksaa n.100€ ja tsekki, slovakia, puola, jne (ei viro, latvia, liettua) maksaa n.60€. Tuossa jälkimmäisessä kartan peitto on vaan niin huono että taitaapi siellä pärjätä melkein paremmin ihan paperikartalla.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Ollaan lähdössä tossa parin päivän päästä kiertelemään eurooppaa. Reitti on näillä näkymin tallinna-riika-liettua-puola-saksa-tanska-ruotsi...

Mistä kannattaa ostaa nämä asiat, kun takaisin halvempaan maahan ei enään palata kun tullaan eri reittiä takaisin päin?
-Viinaa
-Kaljaa
-Merkkivaatteita (aitoja)
-Zimmermanin levyt +kannakkeet että saa isommat levyt
-Alut kokoa 17-19tuumaa renkaineen. Kannattaako ostaa jostain noista maasta vai ihan suosiolla suomesta? Voisin laittaa peltivanteet alle ja heittää ne menemään kun löytyy siistit alut edullisesti.
-Onko kellään tiedossa mitään hyvää Vw purkaamoa matkanvarrella mistä saisi edullisesti vaikkapa esim. kaikkea highline osaa yms.
-Muuta kivaa halvalla autolle, itselle tai muijalle?

Entä seuraava ongelma:
-saksassa ei nastarenkailla saa ajaa, tuleeko ongelmia kun tällähetkellä auton alla olevissa aluissa on nypityt nastat?
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jätä se Puola suosiolla väliin. Ihan oikeasti. Ei voi ottaa edes erilaisena kulttuurina. Ne tiet on oikeasti samanlaisia kuin traktoriurat, päällä on vaan asfaltti.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

DJDH wrote:Jätä se Puola suosiolla väliin. Ihan oikeasti. Ei voi ottaa edes erilaisena kulttuurina. Ne tiet on oikeasti samanlaisia kuin traktoriurat, päällä on vaan asfaltti.
Oon kuullu paljon huonoa siitä maasta, mutta jos menee tallinnan kautta niin aika vaikea sitä on kiertääkkään.. Ja viro, latvia ja liettua kiinnostaa..
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Baltian maat kannattaa ajaa läpi. Siellä on paljonkin näkemistä jos viitsii poiketa Via Balticalta välillä pois. Via Baltica oli viime syksynä paremmassa kunnossa kun pääosa Suomen teistä.

Puola on Puola, kannattaa varata aikaa rahaa ja tupakkia. Ihan turha lähteä madalletulla liikenteeseen. Ainakin ne tiet mitä viime syksynä ajettiin oli aivan järkyttävässä kunnossa. Päiväetappeja on oikeastaan turha laskea, keskinopeus voi olla nimittäin melkein mitä vain. Parhaimmillaan ajettiin päivässä 650km, huonoimmillaan ainoastaan 250km. Ajoaikaa oli kuitenkin per päivä n. 8 tuntia. Majoituksia ei sen takia voi oikein varata etukäteen. Neljän aikaan kun alkaa katsomaan kartalta missä mennään ja mikä on lähin hivenen suurempi kaupunki/kylä parin tunnin ajomatkan sisään, ajaa sinne ja alkaa katsella majoitusta.

Ihan viho viimeistä puuhaa on etsiä vapaata ja inhimillisen hintaista majoitusta kymmenen jälkeen illalla pimeässä. Meille sattui sellainen että laskettiin seuraava kaupunki hivenen liian kauas ja olimme siellä vasta kahdeksan aikoihin. Kas kummaa, kaupungissa ei ollut kuin yksi pieni hotelli, joka oli nuukattu jo täyteen. Seuraavaan kaupunkiin oli reilun tunnin ajo. Siinä vaiheessa söi miestä. Onneksi seuraavasta kaupungista löytyi edukas ja todella siisti motelli. Iso 2h huone 35€/yö.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

No niin nyt on eurooppa kierretty, tällä kertaa tuli nähtyä Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Tsekki, Saksa, Tanska ja Ruotsi. Reitti oli jkl-hki-tallinna-riika-jurmala-riika-jelgava-kaunas-varsova-krakowa-auschwitz-zakopane-trencin-brno-praha-dresden-berliini-hannover-hampuri-köpis-malmö-öland-stogis-tku-jkl. Noista kaupungeista skipattiin ajamalla vain ohi Kaunas, Brno, Malmö ja Dresden, en tiedä menetettiinkö kuinka paljon?

Eesti:
Samanlaista kuin Suomessa.

Latvia:
Jurmala on hieno pikkukaupunki Latviassa, paljon hiekkarantaa ja upeita huviloita, ei mitään köyhää seutua. Kannattaa koukkaa sieltä jos aikaa on. Jelgava oli aika karu, mentiin sinne vahiongossa kun käännyttiin väärälle tielle. Riika oli ihan ok myös. Tiet oli huonokuntoisia, mutta ihan ajettavia. Halvin viina on täällä tai Slovakiassa. Halvin tupakka?

Liettua:
Ajettiin vain läpi, tiet oli ihan ok. Klaipedassa kannattaa käydä jos ehtiin, ite olen käynyt siellä 2005. Auto kannattaa tankata ihan täyteen ennen Puolan rajaa.

Puola:
Varsova oli pettymys odotin että siellä olis enemmän nähtävää ja liikenne ennen sitä tökki todella pahasti tietöiden takia. Varsova-Krakowa väli oli pääosin sujuvaa menoa ja muutamaa kohtaa lukuunottamatta hyvää tietä. Krakowa oli myös ihan hieno paikka, kannattaa käydä. Auschwitz piti myös nähdä, sitä ei löydy kartasta koska toi versio on Saksankielinen, Puolalainen versio nimestä on Oswitciem tai jotain sinne suutaan. Aika samanlailainen karu paikka toi Auschwitz oli kuin aikaisemmin näkemäni Münchenin Dachau, mutta tietenkin huomattavasti laajempi. Eli jos ei nyt noista tavallista enempää ole kiinnostunut niisn voisin sanoa että yhden keskitysleirin näkemällä on nähnyt ne kaikki. Hienoin paikka Puolassa oli mielestäni Zakopane Tatravuoristossa, sinne ois kiva mennä talvellakin. Jos tykkää vuoristomaisemista, niin suosisttelen ehdottomasti. Pokoje/Zimmer kyltit tarkoittavat halpaa kotimajoitusta ja ne olivat ihan ok, ainakin missä me olimme. Muutenkin Puolaon huomattavasti mainettaan parempi paikka, ne jutut metrin syvyisistä montuista tiessä voi unohtaa ei ne tiet niin huonoja ole mitä puhutaan ja hyvin pärjäsi madalletulla autolla. Tosin ei ollut paikallisilla yhdessäkään autossa matalaprofiilirenkaita kuin vasta Slovakiassa...

Slovakia:
Kaikki paitsi muu paitsi Diesel oli halpaa. Majatalo oli 30e yö ja juomat baarissa alle euron. Ostin ostin 2 farkut, 2 hupparia, villapaita, 2 tpaitaa... ihan trendikkäitä vaatteita eikä mitään h&m kamaa hinta oli yhteensä 55e! Lähellä Puolan rajaa ja Zakopanea oli euroopan ainoa kuuma lähde Islannin lisäksi Slovakian Orawicessä, se ei ollut kuitenkaan kummoinen, vähän niin kuin olisi ollut kuumassa uima-altaassa. Trencin oli ihan hieno paikka ja linnasta oli hyvät maisemat. Tiet oli hyviä ihan alkumatkaa lukuunottamatta ja maisemat kauniita. Bratislavaan asti ei ehditty, se olis ollu ihan Wienin lähellä.

Tsekki:
Brno-Praha tie oli reissun pahin. Ihan hirveä tärinämoottoritie, tuntuu että auto hajoo. Onneks oli uudet tukivarret. Praha oli hieno paikka, kannattaa käydä. Hinnat oli Slovakiaa kalliimpia.

Saksa:
Loikattiin sujuvasti muurin yli Berliiniin ja katsottiin nähtävyydet. Hannoverissä ei ollut mitään kummempaa, mutta sen lähistöllä Serengerin eläinpuisto oli jees. Ajettiin autolla safarin läpi jossa leijonat yms. kulki vapaana auton vieressä. Kirahvit, Seeprat yms. tunki päätä autoon ja kerjäs ruokaa. Vaarallisten eläinten kohdalla piti pitää ikkunat kiinni, muuten saivat olla auki. Extreme tyypeille suosittelen avoautolla menemistä tonne:D Hampurissa oli kiva joki keskustassa ja sit Reeperbahn niminen katu St Paulissa, koittivat väkisin repiä sisään strippibaariin. Ajaminen autobahneilla oli kivaa, pääsi muutama riemun kiljahdus kun tuli merkki 130km nopeusrajoitusalue päättyy (eli ei rajoituksia). Saa olla tarkkana vaan kun ajaa lujaa jos joku tulee eteen hiljaa, Ruottalaiset tuli 120km vauhdilla lähes 200km ajavan jonon eteen ja sai vähän jarruttaa. Saksan ja tanskan rajalla sai ostettua export kaljaa, halvin lava oli 6euroa (joku tuntematon merkki) ja carlsberg 8e, ostettiin 20 laatikkoa ettei kuole nestehukkaan. Rajalla tuli myös tankattua Biodieseliä ja hyvin toimi, oli jotain 1.35e litra, muuten diesel suomen hinnoissa suunnilleen. Etin uusia vanteita ja Zimmermanin levyjä, en löytänyt mitään sopivia.

Tanska:
Tanska on paska maa:D, kallista. Sillat maksaa jotain 30-40e muistaakseni ja ei siellä mikään muukaan ollut halpaa. Köpiksessä tuli käytyä, mutta ei jääty yöksi. Siltaa pitkin pääsee Malmöön kun vaan tyhjentää lompakkoa tietullissa. Se silta oli maisemien kannalta ihan jees, mutta Ölantiin menevä silta Ruotsissa oli nätimpi.

Ruotsi:
Ländskrona tai joku sellanen Malmöstä 30km Göteborgiin päin oli hieno paikka. Kuten myös Ölannin saari jonne pääsee siltaa pitkin, molemmissa kannattaa käydä loikoilemassa auringossa jos aikaa on. Stogis on tylsä paikka, ei jaksettu käydä edes keskustassa. Laiva suomen turkuun oli tarjouksessa siljalla 60e sisältäen 2henkilöä ja hytin, ei paha hinta. Kannattaa varata etukäteen vaikka esim. matkan varrelta saksasta tms. soittamalla, ovat sesonkiaikaan täynnä. Jouduttiin odottelee vähän pidempään sen takia. Autolla sai ajaa vain 110km motarilla, aika perseestä Saksan jälkeen.

Muuta: Liikennekulttuuri Itä-Euroopassa on vähän erilaista. Ohitukset on rajumpia ja ei haittaa vaikka tulee autoja vastaan, kyllä ne väistää:) Itse kannattaa myös olla tarkkana ja väistää kun vastaantulijat ohittelee. Risteysalueet eivät olleet esteenä ohituksille. Muuten annettiin hyvin tilaa tms. eikä mitään kiihdytetään kun joku ohittaa meininkiä niinkuin täällä Suomessa. Kuulostaa aika rajulta, mutta ei siellä mitään onnettomuuksia ollut, homma toimi paremmin kun täällä suomessa. Tutkia oli paljon tienvarressa, mutta ei niitä tarvitse pelätä, vastaantulijat väläyttelee kyllä valoja jolloin tietää ajaa hiljaa. Taajamissa ajettiin kutakuinkin nopeusrajotusten mukaan eikä ohiteltu, muualla rajotuksista ei välitetty. Asuntovaunulla voi olla vähän vittumaista ajaa?

Nokia N95 navigaattorina garminin softalla on ihan paska. Satelliitit on hukassa enemmän kuin löytyneenä. Sitten koko puhelin hajos, mentiin sitten paperikartalla missä tsekki ja slovakia oli samaa maata yms. muuten toimi, mutta kaupungeista pois lähteminen oli välillä aika hakemista....
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

No olitpas jaksanut hienon tarinan kirjoittaa.
Paljonko suunnilleen meni rahaa ilman tuliaisia? Ja kuinka kauan olitte reissussa?
Image
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

mks900 wrote:No olitpas jaksanut hienon tarinan kirjoittaa.
Paljonko suunnilleen meni rahaa ilman tuliaisia? Ja kuinka kauan olitte reissussa?
Kiitos.

Rahan menosta ei ole tietoa, luottokunnan lasku tulee jälkikäteen. Pitää varmaan vetää suojakännit ennen kuin avaa sen :lol:

Dieseliä meni 4800km 5,5 kulutuksella hintaan 1,3-1,4e litra noin 360e, reissussa oltiin 2,5 viikkoa. Yövyttiin itäeuroopassa majataloissa ja hotelleissa, sekä kotimajoituksessa, hinnat noin 50e luokkaa yö halvin oli 30e ja kallein 100e. Länsieuroopassa oltiin leirintä alueilla joiden hinnat oli 20e molemmin puolin.

Laivamatkat yhteensä 140e 2henkilöä+variantti. Tanskan siltatullit jotain 60e-70e. Siihen sitten nähtävyydet ja kaikki muu päälle, esim. serengerin safari oli joku 40e. Syöminen maksaa, mutta ei se kotonakaan ilmaista ole. Kaikkeen pieneen menee rahaa kokoajan yllättävän paljon mistä ei tule oikein pidettyä kirjaa....

Tuliaisiin meni mulla itelläni pelkästään sellanen 300-400euroa helposti, en ole tarkkaan laskenu. Muijalla varmaan saman verran. Puolet vaatteisiin ja puolet juomiin. Ostinkin sitten vaatteita ja juomia piiiiitkäksi aikaan, joten säästöähän se vain on kun niitä ostaisi suomesta muuten kalliimmalla.
KakePro
Posts: 210
Joined: 27.7.2008 16:37
Location: Ulvikylä.

Post by KakePro »

Käytiin tuossa kaksi vuotta sitten vaimon kanssa italiassa tuolla uskollisella passatilla. sen pidemmälle ei olla menty, eikä mennä autolla ainakaan, luulisin. Laivalla kuljettiin auto ruumas sen verrat vain ettei tarvinnut vetten päällä koittaa ajella. Muuten jokainen etappi tehtiin itse ajaen. Italiassa vietettiin kaks viikkoo ja sit tultii pikkusen eri reittiä takaisin jotta saataisiin mahdollisimman paljon irti matkasta.

Ei ole muuten ihan halpaa reissun tekoa. Miljardi kertaa halvempaa ja "vaivattomampaa" on lentää suoraan paikan päälle ja jättää auto/aivot kotiin.

Noh...anyway, tekisin saman reissun uudestaan mielläni. On muuten melkoinen elämysmatka jollaista yksikään matkatoimisto ei ikinä kykene järjestämään 8)

Nii juu. Italiassa on muuten vähä helkkarin ahtaat tiet paikotellen. Ja se mitä autosta kajahti reissulla on apparin peili ja kaksi rengasta. Nooh, kyllä ne pastahatut renkaitaki osaa laittaa joten nöy propleem...peilin uusein vasta kotona.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tässä ois ollu taas vähän puhetta että alkusyksystä pitäis pakata auto ja lähteä tällä kertaa katsomaan mitä Espanjan suunnalle kuuluu.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Me lähdetään 2 viikon päästä Portterilla kohti Italiaa... :shock: Reittinä Naantali-Kapelskär-Malmö-Travemunde-Gardajärvi...Saa nähdä miten reissu menee.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Garda on kaunis paikka. Muuta hyvää siitä ei oikein jäänyt mieleen. Hotelli oli ihan ok (Hotel Du Lac, Brenzone), mitä nyt palvelu olisi voinut olla hieman nohevampaa. Tuolla ei kovin puhunut hyvää englantia, italiaa ja saksaa taas paremmin. Se mikä oikeasti ketutti oli "Saksalainen DIN normi", eli kaikki oli hotellin puolesta aikataulutettu, menu oli lyhyt ja vaihtoehtoja vähän, henkilökunta ei ymmärtänyt miksi emme halunneet syödä koko menua ja maksussakin oli epäselvyyksiä. Tarjoilija luuli että meidän huoneeseen kuuluu päivällinen, vaikka todellisuudessa ei kuulunut. Aamupala oli sen sijaan täydellinen. Lasitettu terassi, sininen järvi ja hemmetin hyvät eväät. Taisin syödä lähemmäs pari tuntia :lol:

Rannoilla on mukavaa kävellä, joskin ainakin Brenzonen kohdalla sai vähän väliä poikea tien puolelle kun rannat olivat paikkapaikoin yksityisiä. Se mikä pisti silmään oli se että kuvitelmani mukaan rannat ovat täynnä persoonallisia kahviloita, ruokapaikkoja ja kauppoja, olikin todellisuudessa se, että rannat olivat täynnä hotelleja. Ja piste. Brenzonen kohdalta löytyi yksi pieni kioski ja yksi pizzeria (joka oli muuten kiinni). Ainoa vaihtoehto illalliseen oli siis oman hotellin ravintola. Ja Saksalaiset söivät tietysti hienoissa vaatteissaan ja palaneessa ihossaan. Ruoka oli ihan OK, mutta ehkä olin olettanut jotain muuta.

Olimme Brenzonessa vain vajaan vuorokauden ja sekin tuntui olevan liikaa :D Lähtiessämme kiersimme järven ympäri yläkautta (Brenzone on itäpuolella puolessa välissä). Maisemat oli mahtavat ja tiekin paikka paikoin mielenkiintoinen. Muualta sitten löytyi pieni kahviloita, kauppoja ja ruokapaikkoja. Ilmeisesti valisimme paikan väärin. Mutta onneksi tuli kierrettyä, muuten olisi saattanut jäädä aika paska maku suuhun :lol:

Meillä reitti meni Turku-Tukholma-Trelleborg. Trelleborg-Rostock-Nußdorf/Inn. Inn-Brenzone-Barberino Val d' Elsa. Eka yö Tukholman lautalla, toinen Rostockin lautalla, kolmas Saksassa (Landhaus am Waldpark, aivan täydellinen paikka päivän autobahnajon jälkeen). Neljäs yö Brenzonessa ja viidentenä päivänä perillä Toscanassa. Alppien ylitykseen oli varattu siis koko päivä ja matkaa oli vain reilu 300km, joten maisemiakin tuli katseltua.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Reissu takana ja reilu 5000km. Auto toimi hyvin ja muutenkin oli hieno reissu. Italia on ja erityisesti Garda on upea paikka. Venetsiassakin käytiin päiväreissu. Hieman välillä jännitti Portterilla ajaa kapeita vuoristoserpentiinejä mutta hyvinhän se taipui. Autobahnalla olis kyllä mieluummin ajanut Passatilla... 8) Ensi kesänä varmaan lähdetään taas Saksaan ainakin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jepulis. Nyt on reissu suurinpiirtein paperilla ja edessäpäin vielä.

Lähtö sunnuntaina 12.9 illalla Siljalla Tku - Sto. Tukholmasta aamulla Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan Lyypekin korville, jossa siis toinen yö. Lyypekistä varasin huoneen pienestä kolmen tähden hotellista aamiaisella n.95€ 2h. Aamulla lähtö Ranskan suuntaan ja yö jossain minne nyt sattuu pysähtymään. Päivällä pitää poiketa johinkin pieneen paikalliseen tavernaan syömään. Luultavasti jos paikka on kiva, niin sinne sitten myös yöksi.

Keskiviikkona sitten päämääränä Normandian rannikko. Varasin taas kolmen tähden hotellista kahden hengen huoneen merinäköalalla, hinta n. 90€ sis aamupalan. Pihalla on puutarhassa terassi ja ravintolassa tarjolla paikallisia herkkuja. Normandiahan on Ranskan siideri ja calvados aluetta, nam! Torstaina päivällä sitten chekkaamaan paikalliset nähtävyydet ja iltapäivästä keula kohti Bordeauxta.

Bordeauxista pitäisi löytää joku kiva pieni viinitila missä yöpyä ja lievästi juopua. Bordeauxhan on puolestaan ranskalaisten punaviinien kehto. Täynnä täyteläisiä, punaisia ja tanniinisia punkkuja. Ajattelin viettää tovin jos toisenkin maistelemassa viintä jos toistakin viinitilan kellariin rakennetussa baarissa. Siihen sivuun sitten vähän juustoja ja ilmakuivattua kinkkua...

Bordeauxista sitten aamulla, jahka kuumotus otsalohkossa on laantunut, kohti Barcelonan kulmia. Barcelonasta on buukattu neljäksi päiväksi majoitus. Sieltä käsin sitten päiväreissuja sinne ja tänne, mikä nyt sattuu milloinkin kiinnostaamaan. Takapaksi täyteen paikallisia viinejä ja muita herkkuja joilla sitten pärjää koko pitkän talven.

Tiistaina alkaa paluumatka ja nokka kääntyy kohti Provinssia, jossa siis paluumatkan ensimmäinen yö.

Keskiviikkona pitäisi katsastaa Nizza ja Monaco.

Torstaina sitten alkaa armoton paahtaminen ja alppien ylitys Saksan puolelle.

Perjantai yö ollaan taas jossain Lyypekin kulmilla yötä ja lauantaina paahdetaan taas Ruotsin läpi niin nopeasti kuin ehtii. Lauantaina iltalähtö Siljalla ja aamulla pitäisi olla takasin Suomen puolella.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Olen samaa mieltä että Garda on hieno paikka, oltiin n. kuukausi sitten Rivassa ja autoiltiin vuokra-Fiiatilla (Fiat 500). Hotelli oli ihan DJDH:n hotellin vieressä. Liikenne oli siellä helpompaa kuin etukäteen luulin. Viimevuonna taas Itävalta oli hieno maa ajaa autolla.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Post Reply