Golf IV Variant keltaista limaa öljykorkissa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kasperi
Posts: 6
Joined: 15.7.2010 10:33

Golf IV Variant keltaista limaa öljykorkissa

Post by kasperi »

Katsoin äsken öljytikkua, onko lisäämisen tarvetta ja ajattelin lisätä vähän öljyä. Avasin korkin ja korkin sisäpinnalla oli aikamoinen limaklöntti.

Kesäkuussahan meni öljypohja, se hitsattiin ja laitettiin takaisin.
LongLife-öljyjä en hakenut, varaosaliikkeestä Castrolin 0/30 (huomasin myöhemmin että pöntössä lukee: sopii kaikkiin Volvoihin, mutta liekö sillä väliä?)
Öljyt on olleet vajaat kaksi kuukautta sisällä, tänään avasin eka kertaa korkin ja se oli täynnä sitä limaa.

Sen verran lueskelin, että jos esim. kansipahvi on mennyt, niin lämmöt nousee ja jäähdytysneste vajenee.
Mielestäni jäähdytysnesteen pinta on tismalleen samalla tasolla kuin ennenkin, puolessa välin paisuntasäiliötä, enkä ole huomannut lämpöjen nousevan. Lämpömittaria en tosin ole osannut tiiraillakaan, mutta ainakaan flekti ei ole huudellut...
Elokuussa EPC-valo jäi palamaan sillon tällöin, mielestäni aina kun käynnisti lämpöisenä. Koskaan ei tullut käytyä luetuttamassa koodia missään ja syyskuun aikana valo ei ole jäänytkään enää palamaan.

Onko ainut vaihtoehto nyt se, että kansipahvi/kannen tiiviste tms. on todellakin mennyt vai onko joku halvempikin vaihtoehto olemassa?

Joku Passatin omistaja kirjoitti että "ainahan longlife-öljyt tekee sen liman siihen korkkiin", mutta meillä ei ole koskaan vielä ollut korkissa mitään töhnää, paitsi nyt kun ei ole longlifejä...
Autolla on ajettu kutakuinkin 150 000.

Onko siitä EPC-valosta jäänyt joku tieto muistiin, vaikka valo on sammunut. Eli pystyykö vielä jäljittämään, miksi se paloi?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kosteuskin kai riittää tohon että vähän kertyy mönjää korkin pohjaan. Se että jos sitä mönjää kertyy jatkuvasti ja paljon niin jostainhan sitä kosteutta sitten pääsee sinne öljytilaan. Mutta ei siis välttämättä ole kyse jäähdytysnesteen vuotamisesta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

On se valo varmaan jonku vikakoodin jättäny, tosin jos on kertaluontonen vika eikä toistu ni tietyllä auton starttausmäärällä se poistuu muistista.
Post Reply