Vaihdelaatikko rikki?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
SoiledEmperor
Posts: 5
Joined: 30.9.2010 15:04

Vaihdelaatikko rikki?

Post by SoiledEmperor »

Moro, ekaa kertaa täällä ja ajattelin kysästä että jospa ihmiset osais auttaa hieman. Nopea apu olisi tarpeen :)

Passat 1,8T AEB -97

Lähdin autolla liikenteeseen tässä ja parin km:n päästä pysähtyessä risteykseen vaihteet 1-2 eivät menneet silmään.
Yritin pakittaa autolla mutta peruuttaessa auto täryytti ja meinasi sammua, joten annoin olla. --->Hinaus
Auton ollessa käynnissä ja vapaalla, kytkimen nostaessa Passatti yrittää lähteä liikenteeseen kuten ensimmäisellä vaihteella, mutta kaikki vaihteet eivät mene silmään.

Eli tiivistettynä, 1-2 vaihteet eivät mene aina päälle, pakki täryttää ja käynnissä ollessa auto yrittää lähteä liikenteeseen, vaikka vaihdetta ei ole edes päällä.

Olisiko jollakin antaa neuvoa/tietoa miten toimia auton kanssa?


Toinen Kysymys olisi, että mitä eroa on DHW ja DHZ-laatikolla? Löytyisi toinen tuosta tallista niin menisikö heittämällä jos vaihdelaatikko hajalla?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tsekkaa ainakin ensimmäisenä vaihdevivusto, että siellä on kaikki kunnossa. Siellä kepin päässä on sellanen hienosäätö, mikä voi löystyä ja aiheuttaa just jotain tommosta. Kun tarjoat pakkia niin sinne onkin menossa 4-vaihde ja siks täryttää tms.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
SoiledEmperor
Posts: 5
Joined: 30.9.2010 15:04

Post by SoiledEmperor »

Joo, pitää tuo tsekata tässä ensimmäiseksi, kuullu semmosta että ois joku hammasratas voinu mennä tai vaihteensiirrossa jotai muuta häikkää.
Toivotaan että selviää helpommalla/halvemmalla ku koko lootan vaiholla.
Vaihteiston öljyt pitää päästää kans ja katsoa ettei olis metallisälää seassa. Meinaa vaan olla melko erikoisella kannalla tuokin mutteri. Loppuu jo työkalut kesken ku pitäs remppaa vasta alotella :?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo, multa voit sitten ostaa 6-vaihteisen manuaalin tilalle :lol:
Se tosin on vielä muttereina, tarttis yhden laakerin ja nippuun. Meinas vähän mielenkiinto loppua kun auto on jo ajossa.
Hommasin vaihtolaatikon tilalle jo ennenkuin otin vaihteiston lattialle.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
SoiledEmperor
Posts: 5
Joined: 30.9.2010 15:04

Post by SoiledEmperor »

Niin kait, passaako lie edes :D.
Ois tuossa tuo normi 1.8 koneesta oleva laatikkokin mutta ei taida kestää tässä? Turbolla ja lastulla kuitenkin tämä oma peli.

Tuossa kohta aukastaan pohja ja öljyt katotaan. Vaikuttas tuo laatikon päässä, vaihdetangon puolella oleva
liitos olevan hieman löysähkö, sitäkö tarkoitit tuolla?
Vaihekeppi on kyllä melko "löysähkö" ,heiluu sivuttaissuuntaisesti ehkä liiankin helposti. Ei siis mitenkään jämäkkä
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Pyydä kaveri heiluttamaan vaihdekeppiä ja katot itte samaan aikaan sinne laatikon kylkeen että miten se vaihdevipu siellä liikkuu. Voi olla sen vaihdevivun poikittaistuen pusla rikki/pudonnut. Itellä meni se rikki, eikä saanut erikseen. Jouduin maksamaan vaihdevivustosta maltaita uutena alkuperäisosana, koska edes purkaamoilta sitä ei löytynyt.

Mutta, silmä käteen ja tutkimaan niin selviää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
SoiledEmperor
Posts: 5
Joined: 30.9.2010 15:04

Post by SoiledEmperor »

Vaihteiston öljyt laskettu, metallia oli seassa hieman, mielestäni aika vähänlaisesti kuitenkin. Öljyt melko hyvänä mutta tappiin kertyny se reiällinen rautaa.
Tuo pusla pitää selvittää viel, mutta tällähetkellä alkais epäilyttämää että jokin hammasratas olis menny/menossa, pitää todellakin tarkkailla ja katsoa, ei vissiin passaa tuomita het alkujaan koko lootan menneen hajalle
:)
Post Reply