Lämmöt ja käynnistyskysymykset
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Elikkäs mistähän tuota kannattas vikaa kattella kun tuon moottorin lämpötilamittari nousee n. 35 asteeseen ja sitten taas tipahtaa nollille, kesällä tuo mittari pysy auton lämmettyä normaalisti siellä ysikympissä. Autossa lämmitys toimii normaalisti jne. mutta olisi mukava saada tuo pomppiva liike pois tuoasta mittarista, mitä voipi tehä?
Toinen kysymys koskee tyhjäkäyntiä, liikennevaloihin pysähtymistä, pihassa auton kääntelyä. Siis ongelman nimi on sellaanen, että auto käy hirveän heikosti käynnistyksen jälkeen, jos pihassa käännät vaan auton ja parkkeeraat niin tuntuu kuin auto tukehtuisi siihen paikkaan ja jos tämän liikuttelun on tehnyt kylmiltään, seuraavassa käynnistyksessä auto tihkasee vielä pahemmin.
Sitten tuollaisena puolikylmänä ja joskus jopa lämpimänä auto rupeaa yskimään esim. liikennevaloissa, jos katsoo kulutusmittaria niin arvot nousevat sinne 99.9l/h Ajaessa ei ongelmaa mutta näissä odotteluissa ja pikku liikutuksissa tuntuu tosi ikävälle. Mistähän voisi johtua?
Jos tästä selvityksestä ei saa selvää niin kysykää niin koetan luonnehtia vaivoja. Kiitos.
Toinen kysymys koskee tyhjäkäyntiä, liikennevaloihin pysähtymistä, pihassa auton kääntelyä. Siis ongelman nimi on sellaanen, että auto käy hirveän heikosti käynnistyksen jälkeen, jos pihassa käännät vaan auton ja parkkeeraat niin tuntuu kuin auto tukehtuisi siihen paikkaan ja jos tämän liikuttelun on tehnyt kylmiltään, seuraavassa käynnistyksessä auto tihkasee vielä pahemmin.
Sitten tuollaisena puolikylmänä ja joskus jopa lämpimänä auto rupeaa yskimään esim. liikennevaloissa, jos katsoo kulutusmittaria niin arvot nousevat sinne 99.9l/h Ajaessa ei ongelmaa mutta näissä odotteluissa ja pikku liikutuksissa tuntuu tosi ikävälle. Mistähän voisi johtua?
Jos tästä selvityksestä ei saa selvää niin kysykää niin koetan luonnehtia vaivoja. Kiitos.
Last edited by Lassi Jyrkkänen on 21.9.2010 10:52, edited 1 time in total.
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Mulla oli ainakin sellainen vihreä 4 napanen se anturi. Se ei ole kierteellä kiinni vaan sellasella U:n muotoisella sokalla ja anturin juuressa paksu O-rengas. Ja mulla se kyllä törrötti ylhäällepäin... Siis se liittimen puoleinen pää.
Last edited by Nipa on 24.9.2010 20:26, edited 1 time in total.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Selostuksesta päätellen taisit ottaa öljynpaineanturin irti? 
Muistaakseni 1.6 SR 8v moottoreissa se anturi törröttää ylöspäin, 16v moottoreissa yleensä sinne etualaviistoon.
Jos ei mitenkään löydy, niin nappase kuva siitä konehuoneesta niin voin siitä selostaa/piirtää missä se on. Ota kuva sieltä akun puolelta.

Muistaakseni 1.6 SR 8v moottoreissa se anturi törröttää ylöspäin, 16v moottoreissa yleensä sinne etualaviistoon.
Jos ei mitenkään löydy, niin nappase kuva siitä konehuoneesta niin voin siitä selostaa/piirtää missä se on. Ota kuva sieltä akun puolelta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Sain tuossa hieman apua ja lämpöanturi vaihdettu, tuo vikakoodi tuli siitä että juurikin tuo öljynpaineanturin sähköjohto otti hieman damagea ja irtosi. Nyt homma kunnossa ja auto pelaa ja ei enää mittari heittele omiin nimiin. Katotaan ny tuo käynti kun tulee tilanteita päällensä. Kiitokset vaan neuvoista! Tietääpä seuraavalla kerralla kun vastaan tulee että mitä tekee.
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Mulla taas ei omassa ollut noita tyhjäkäynti tai mitään lämpömittari ongelmia. Pelkästään että ei välttämättä lähde lämpöisellä käyntiin. Ei tee kylläkään läheskään niin usein kun ennen mutta nyt tuntuu kun se tekee niin saa välillä sahata aika paljon että lähtee kun ennen tuntui lähtevän helpommin ja teki useammin.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Olen huomannut että sen anturin vaihdon jälkeen lämpömittari ei nouse ihan niin ylös kun ennen. Ennen se oli lämpöisellä koneella siinä 90 asteessa. Eilen ajettiin vantaalle ja mittari heitteli siinä onkohan se nyt sit 80 asteen viiva ennen 90 astetta niin molemmin puolin.
Ulkolämpötila oli +1 ja kotkasta ajettiin vantaalle ja koko matka oli lämpömutikka täysillä ja puhallus kakkosella eikä kertaakaan autossa tullut edes kuuma. Normaalisti veikkaisin kyllä termostaattia mutta voiko tuo uusi anturi jotenkin vaikuttaa asiaan??? Eri arvot tai vastaavaa? Ei kai tuolla järjestelmässä ilmaakaan luulisi olevan jos kerta ilmaa itse itsensä...
Ulkolämpötila oli +1 ja kotkasta ajettiin vantaalle ja koko matka oli lämpömutikka täysillä ja puhallus kakkosella eikä kertaakaan autossa tullut edes kuuma. Normaalisti veikkaisin kyllä termostaattia mutta voiko tuo uusi anturi jotenkin vaikuttaa asiaan??? Eri arvot tai vastaavaa? Ei kai tuolla järjestelmässä ilmaakaan luulisi olevan jos kerta ilmaa itse itsensä...
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Eilen vaihdoin termarin ja nyt pelittää.Pasi Häkli wrote:Tai sit sulla on vesipumpun siivet irti akselista, ja vesi ei kierrä. Tosin sillon yleensä lämmöt nousee... Vaikka sisälle ei lämmintä tuliskaan. Anturi ei vaikuta koneen lämpöihin. Termari on ehkä se todennäköisempi vika.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Nyt olen pannut merkille sellaisen että kun volkkari tekee tiltit eikä lähde käyntiin niin kaks kertaa olen saanut heti sen käyntiin kun on startatessa pikkasen hipaissut kaasuun. En tiedä onko tosta tosissaan apua vai liekö vain sattumaa 

EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Tänään tossa huomasin treeneihin ja pois ajaessa, että moottorin (Golf IV 1,6 BCB) lämpötila ei jaksanut nousta aivan siihen yhdeksäänkymppiin ajossa, vaan jäi heilumaan siihen edellisen viivan ja tuon ysikympin välille. Pakkastahan nyt oli kyllä melkein 15 astetta ja veivasin kaupungissa menomatkan. Takaisin tulinkin sitten motarin kautta. Lämmintä kyllä puhaltaa sisälle. Olisiko tuohon tarvittaessa ratkaisuna jotain suojaa maskiin? Lämpötila-anturi vaihdettiin muutama kuukausi sitten ja jakopää vesipumppuineen viime kesänä. Lähinnä sitä termarin vaihtoa tässä yritän vältellä, kun myyntiin toi uskollinen työhevonen on nyt menossa. Kilometrejä mittarissa 170000.
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
En tiedä mikä sun matkasi kilometrimäärä oli, mutta itselläni pari kertaa tänä talvena jäänyt viisari yli kasikympin mutta hieman alle ysikympin silmämääräisesti katottuna. Matkaa oli noin seitsemän kilometriä. Mut heti kun lähti ajamaan siitä niin nousi normaalisti puoliväliin. Voikai se toki olla alustavaa termarin oireilua mulla ainakin, kun 122tkm ajettu...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Samaa ongelmaa oli itselläni ennen termarin vaihtoa. Nyt on noussut 90c noin 2 kilometrin jälkeen, auto ollut 2h roikassa..
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Tarkennetaan vielä pari speksiä. Puhallin nollalle ja lämmöt nousevat taas 90 asteeseen. Puhallin päälle ja vaikka isoilla kierroksilla ajoa niin putoavat siihen edellisen viivan kohdalle 80 asteeseen. Normaaliajolla puhallin kakkosella lämmöt pysyvät siinä 85 asteessa.
Toi termarin vaihto ei vissiin olekaan mikään kovin kallis operaatio osineen päivineen.
Toi termarin vaihto ei vissiin olekaan mikään kovin kallis operaatio osineen päivineen.
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Jatkan yksinpuhelua:
-Puhallin kakkosella Yhä Kekkosella lämmöt pysyvät 90 asteessa vitosella 80km/h ajellessa. Heti, kun vääntää kierroksia, alkavat putoamaan.
-Tyhjäkäynnillä puhallin pois lämmöt pysyvät myös 90 asteessa mutta eikun puhallin kakkoselle ja alkavat taas hieman tippumaan. Miten toi puhaltimen sielunelämä mahtaa toimia? Lämmintä kyllä puskee koko ajan.
-Puhallin kakkosella Yhä Kekkosella lämmöt pysyvät 90 asteessa vitosella 80km/h ajellessa. Heti, kun vääntää kierroksia, alkavat putoamaan.
-Tyhjäkäynnillä puhallin pois lämmöt pysyvät myös 90 asteessa mutta eikun puhallin kakkoselle ja alkavat taas hieman tippumaan. Miten toi puhaltimen sielunelämä mahtaa toimia? Lämmintä kyllä puskee koko ajan.