Välijäähdyttimen kondensoitunut vesi...

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Käsler
Posts: 1
Joined: 9.10.2010 14:29

Välijäähdyttimen kondensoitunut vesi...

Post by Käsler »

Moro!

Voiko völijäähdyttimeen kondensoitunut vesi rikkoa moottorin. Onko se edes mahdollista? Jos on niin eikö niin ettei se saisi olla niin eli on epänormaalia?

Auto VW Golf 1,9 Tdi powerdiesel 74 kW manuaalivaihteinen...
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

2.0 tdissä oli jotain ongelmaa jäätyvien ahtoputkien kanssa, mut melkosen epätodennäköistä että jäätä jotenki pääsis koneeseen asti. Lähinnä kondenssivesi valuu alemmas ahtoputkeen ja jäätyessään aiheutti jotain käyntihäiriöitä kun kone ei saa ilmaa.

Onko tässä jotain omakohtasta kokemusta takana?
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

2.0 tdissä oli jotain ongelmaa jäätyvien ahtoputkien kanssa, mut melkosen epätodennäköistä että jäätä jotenki pääsis koneeseen asti.
Viime talvena yhtä 3C passattia yhmettelin josta uupui vetoja, siinä oli ahtoputket ihan umpijäässä ehkä peukalon mentävä reikä putkissa.

Onneksi sillä tyypillä oli tallissa muuta tavaraa että ei saanut autoa yöksi sulamaan, olis ollu entinen kone kun jäät olis sulanu ja sitten laittanu käyntiin et kone ois imassu sen pari litraa vettä sisuksiin.

Neloskopan golffeissa tuota ongelmaa ei ilmeisesti ole ollut kun niin pieni cuuleri.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Juuri noin niitä moottoreita on hajoillut. Ajetaan lämpimään talliin jossa jäät sulaa ja liikkeelle lähtiessä se imasee vettä kunnolla ja sen jälkeen onkin kiva vesipuristus. 3C Passattiinkin on saatavilla korvaava välijäähdytin jonka "pitäisi" poistaa tuo kondenssiveden kerryttäminen. Tuskinpa. Keulapeitto ehkä paras konsti. Ettei tule viimaa..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pieni porakärkiruuvi siihen välijäähyn alimpaan kohtaa ja talveksi ruuvi pois. Valuttaa kylläkin töhnää melko tavalla että pohjapanssarin päällä on keväällä siivottavaa, ellei tee siihen välijäähyn alle pientä reikä pohjapanssariinkin.

Tekee niin pienen reiän tommonen ruuvi ettei huomaa ajossa kyllä eroa, tai ainakaan 1.8T koneessa ei huomaa eroa. Ja kesäksi ruuvi paikalleen niin ei ole sitäkään pientä vuotoa.

Peite on kyllä varmaan hyvä kompromissi jos ei reikiä halua tehdä, talvella välijäähyn jäähdyttävää vaikutusta ei konetehon puolesta ainakaan oletettavasti jää kaipaamaan.

Mitenkähän ton kondenssin kertymisen voi estää välijäähyä vaihtamalla, ellei siinä ole tommosta poistoreikää? :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
1st
Posts: 167
Joined: 20.9.2009 12:17
Location: Ylämylly

Post by 1st »

Samaa aihetta lainaten, onko tuota ongelmaa näissä bensaturboissakin? kannattaisko ottaa välijäähyltä letku irti ennen pakkasia, ja valuttaa mahdollinen kondenssivesi pois, jos sitä nyt kesän jäljiltä siellä ois?
Ford '05
Kupla '72
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Edellistä kommenttiani jatkaen, kyllä vaivaa myös bensaturboja. Ei ole kesän jäljiltä juurikaan kondenssia koska ei sitä kesällä synny ;)
Sitten alkaa kondensoimaan kun välijäähyn lämpötila tippuu kastepisteen alle ja vesihöyry alkaa kondensoitua pintoihin.
Toki sen letkun voi irrottaa ja tyhjentää kaikki aiemmat mömmöt sieltä pois, siellä on myös huohotuksen öljyä seassa eli aikamoista liisteriä sieltä tulee.
Ja samalla porata se ruuvi siihen alimpaan kohtaan ja ottaa talveksi pois. Josta puheen ollen täytyykin tosta omastakin kulkineesta ruuvi käydä ottaan pois. Täytyy kyllä pohtia samalla josko sen pohjapanssarin sivupalan jättäis talveks pois niin valuis se töhnä suoraan maahan. :idea:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
1st
Posts: 167
Joined: 20.9.2009 12:17
Location: Ylämylly

Post by 1st »

^ Täytyy tässä joskus aukoa, kun sais aikaseks, muistaakseni siinä välijäähyn putkessa oli ihan normi ruuviklemmari, lienee joskus siis käytetty jo auki ?

Niin siis ihan coolerin pohjaan, vaiko ahtoputkeen teen sen reijän(oisko mahdollista saada havaintokuvia :D ) ?
Ford '05
Kupla '72
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Joo ahtoputkessa on klemmari siinä turbolta tulevassa päässä ja sitten semmonen pikaklipsikummetus välijäähyn päässä.
Aika helppo irrottaa kuitenkin.

Välijäähyn alareunaan, alimpaan kohtaan, ruuvasin ruuvin, se on muovia niin on helppo homma porakärkiselle. Kumiputkeen se homma ei oikein onnistu, ja metalliinkin hankalampi.

Kuvan saan laitettua heti kun ehtii käyttää auton tallissa ruuvin poistossa :D
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Post Reply