Moro!
Voiko völijäähdyttimeen kondensoitunut vesi rikkoa moottorin. Onko se edes mahdollista? Jos on niin eikö niin ettei se saisi olla niin eli on epänormaalia?
Auto VW Golf 1,9 Tdi powerdiesel 74 kW manuaalivaihteinen...
Välijäähdyttimen kondensoitunut vesi...
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
2.0 tdissä oli jotain ongelmaa jäätyvien ahtoputkien kanssa, mut melkosen epätodennäköistä että jäätä jotenki pääsis koneeseen asti. Lähinnä kondenssivesi valuu alemmas ahtoputkeen ja jäätyessään aiheutti jotain käyntihäiriöitä kun kone ei saa ilmaa.
Onko tässä jotain omakohtasta kokemusta takana?
Onko tässä jotain omakohtasta kokemusta takana?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Viime talvena yhtä 3C passattia yhmettelin josta uupui vetoja, siinä oli ahtoputket ihan umpijäässä ehkä peukalon mentävä reikä putkissa.2.0 tdissä oli jotain ongelmaa jäätyvien ahtoputkien kanssa, mut melkosen epätodennäköistä että jäätä jotenki pääsis koneeseen asti.
Onneksi sillä tyypillä oli tallissa muuta tavaraa että ei saanut autoa yöksi sulamaan, olis ollu entinen kone kun jäät olis sulanu ja sitten laittanu käyntiin et kone ois imassu sen pari litraa vettä sisuksiin.
Neloskopan golffeissa tuota ongelmaa ei ilmeisesti ole ollut kun niin pieni cuuleri.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^ Juuri noin niitä moottoreita on hajoillut. Ajetaan lämpimään talliin jossa jäät sulaa ja liikkeelle lähtiessä se imasee vettä kunnolla ja sen jälkeen onkin kiva vesipuristus. 3C Passattiinkin on saatavilla korvaava välijäähdytin jonka "pitäisi" poistaa tuo kondenssiveden kerryttäminen. Tuskinpa. Keulapeitto ehkä paras konsti. Ettei tule viimaa..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Pieni porakärkiruuvi siihen välijäähyn alimpaan kohtaa ja talveksi ruuvi pois. Valuttaa kylläkin töhnää melko tavalla että pohjapanssarin päällä on keväällä siivottavaa, ellei tee siihen välijäähyn alle pientä reikä pohjapanssariinkin.
Tekee niin pienen reiän tommonen ruuvi ettei huomaa ajossa kyllä eroa, tai ainakaan 1.8T koneessa ei huomaa eroa. Ja kesäksi ruuvi paikalleen niin ei ole sitäkään pientä vuotoa.
Peite on kyllä varmaan hyvä kompromissi jos ei reikiä halua tehdä, talvella välijäähyn jäähdyttävää vaikutusta ei konetehon puolesta ainakaan oletettavasti jää kaipaamaan.
Mitenkähän ton kondenssin kertymisen voi estää välijäähyä vaihtamalla, ellei siinä ole tommosta poistoreikää?
Tekee niin pienen reiän tommonen ruuvi ettei huomaa ajossa kyllä eroa, tai ainakaan 1.8T koneessa ei huomaa eroa. Ja kesäksi ruuvi paikalleen niin ei ole sitäkään pientä vuotoa.
Peite on kyllä varmaan hyvä kompromissi jos ei reikiä halua tehdä, talvella välijäähyn jäähdyttävää vaikutusta ei konetehon puolesta ainakaan oletettavasti jää kaipaamaan.
Mitenkähän ton kondenssin kertymisen voi estää välijäähyä vaihtamalla, ellei siinä ole tommosta poistoreikää?

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Edellistä kommenttiani jatkaen, kyllä vaivaa myös bensaturboja. Ei ole kesän jäljiltä juurikaan kondenssia koska ei sitä kesällä synny 
Sitten alkaa kondensoimaan kun välijäähyn lämpötila tippuu kastepisteen alle ja vesihöyry alkaa kondensoitua pintoihin.
Toki sen letkun voi irrottaa ja tyhjentää kaikki aiemmat mömmöt sieltä pois, siellä on myös huohotuksen öljyä seassa eli aikamoista liisteriä sieltä tulee.
Ja samalla porata se ruuvi siihen alimpaan kohtaan ja ottaa talveksi pois. Josta puheen ollen täytyykin tosta omastakin kulkineesta ruuvi käydä ottaan pois. Täytyy kyllä pohtia samalla josko sen pohjapanssarin sivupalan jättäis talveks pois niin valuis se töhnä suoraan maahan.

Sitten alkaa kondensoimaan kun välijäähyn lämpötila tippuu kastepisteen alle ja vesihöyry alkaa kondensoitua pintoihin.
Toki sen letkun voi irrottaa ja tyhjentää kaikki aiemmat mömmöt sieltä pois, siellä on myös huohotuksen öljyä seassa eli aikamoista liisteriä sieltä tulee.
Ja samalla porata se ruuvi siihen alimpaan kohtaan ja ottaa talveksi pois. Josta puheen ollen täytyykin tosta omastakin kulkineesta ruuvi käydä ottaan pois. Täytyy kyllä pohtia samalla josko sen pohjapanssarin sivupalan jättäis talveks pois niin valuis se töhnä suoraan maahan.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
^ Täytyy tässä joskus aukoa, kun sais aikaseks, muistaakseni siinä välijäähyn putkessa oli ihan normi ruuviklemmari, lienee joskus siis käytetty jo auki ?
Niin siis ihan coolerin pohjaan, vaiko ahtoputkeen teen sen reijän(oisko mahdollista saada havaintokuvia
) ?
Niin siis ihan coolerin pohjaan, vaiko ahtoputkeen teen sen reijän(oisko mahdollista saada havaintokuvia

Ford '05
Kupla '72
Kupla '72
Joo ahtoputkessa on klemmari siinä turbolta tulevassa päässä ja sitten semmonen pikaklipsikummetus välijäähyn päässä.
Aika helppo irrottaa kuitenkin.
Välijäähyn alareunaan, alimpaan kohtaan, ruuvasin ruuvin, se on muovia niin on helppo homma porakärkiselle. Kumiputkeen se homma ei oikein onnistu, ja metalliinkin hankalampi.
Kuvan saan laitettua heti kun ehtii käyttää auton tallissa ruuvin poistossa
Aika helppo irrottaa kuitenkin.
Välijäähyn alareunaan, alimpaan kohtaan, ruuvasin ruuvin, se on muovia niin on helppo homma porakärkiselle. Kumiputkeen se homma ei oikein onnistu, ja metalliinkin hankalampi.
Kuvan saan laitettua heti kun ehtii käyttää auton tallissa ruuvin poistossa

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.