1.9tdi AFN lämpötila ihmettelyä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

1.9tdi AFN lämpötila ihmettelyä

Post by A.Leskelä »

Otsikonmukainen pirssi ihmettelyn aiheena. Lämpöjä ei nostanut ensin kuin vartin verran, vaihtoon meni termostaatti jonka jälkeen lämmöt nousi normaaliin 90asteen näyttämään.

Tänään lähtiin töistä ajeleen (ei ollut roikan nokassa, ulkolämpötila +2) ja ajelin n.15km päähän, lämmöt oli normaali 90. Pysähdyin, jätin auton käymään tyhjäkäyntiä, palasin 3-5min kuluttua jolloin lämpöviisari oli laskenut sinne kahden ohuen viivan väliin. Lähdettyäni ajamaan n. 600-700m lämmöt nousu jälleen 90.

Mistä johtuu moinen? Termostaatin vaihdon yhteydessä katoin nesteitä sillä silmällä ja en huomannut mitään kannentiiviste vuotoon viittaavaa.

Kylmänä kun starttaa ja lähtee ajamaan, keskikonsolista keskeltä kuuluu ihan kuin veden lorinaa, liittyykö tämä asiaan? Lorinaa kuuluu vain hetken.
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
jsajanti
Posts: 64
Joined: 29.8.2005 13:04
Location: Kerava

Post by jsajanti »

Tuohon lämpötilamittariin vois auttaa anturin vaihto.

Lorinasta tuli mieleen oma kokemus viime kesältä. Vesi pääsi valumaan raitisilmasuotimeen, josta se sitten valu ilmastointiin ja lopulta vänkärin lattialle. Kannattaa ainakin kattella konehuoneen puolelta pääseekö vesi jostain loriseen hytin puolelle.
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Eli onko tuo anturi nyt moottorin lämpötila-anturi, jäähdytinnesteen lämpötila-anturi vai mikkee :D
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Moottorin lämpötila-anturi. Nelisen kymppiä marmorilla, vihree nelinapainen mokkula :)
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Kannattaa katsoa vanhan lämpötila-anturin väri, on meinaan muutama vaihtoehto tarjolla...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Juu, kurkataan ja haetaan uus niin saadaan niiltä osin mielenrauha. Parilta AFN kuskilta kuultua, että nuin se moottorin lämmmöt käyttäytyy, eli normaalia kuulostaa olevan.

Mielenkiintoinen talvi tiedossa Hrrrrrr :lol:
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Lämmöt tippuu kylmillä keleillä kyllä heti kun jättää joutokäynnille, sen osalta normaalia. Nimimerkillä Eberi pakko-ostos.

Omaan autoon ajattelin vaihtaa termarin ja katsoa vaikuttaako mitään lämpöihin, käyttäytyy siis samallailla.

Työkaverin 3B passatissa oli kannentiiviste mennyt, siinä lorisi sisäkennossa myös. Loppui tiivisteen vaihdon jälkeen.
Kyseessä tosin oli AJM-moottori.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Juu voi se olla noinkin, että on ominaisuus. Kun se lämpötila-anturi alkaa p*lluilemaan, niin se mittari tipahtaa ihan kyllä kesken ajonkin pelistä pois, eikä niinkuin tässä tapauksessa ole sidonnainen noihin pysähtelyihin..
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Pasi Häkli wrote:Lämmöt tippuu kylmillä keleillä kyllä heti kun jättää joutokäynnille, sen osalta normaalia. Nimimerkillä Eberi pakko-ostos.

Omaan autoon ajattelin vaihtaa termarin ja katsoa vaikuttaako mitään lämpöihin, käyttäytyy siis samallailla.

Työkaverin 3B passatissa oli kannentiiviste mennyt, siinä lorisi sisäkennossa myös. Loppui tiivisteen vaihdon jälkeen.
Kyseessä tosin oli AJM-moottori.
Jossain toisessa keskustelussa, taisipa olla ihan FFP:n puolella oli juttua tuosta sisäkennon lorinasta ja mahdollisesta kannentiivisteen vuotamisesta, mutta kun nesteet näytti "terveeltä" termostaatin vaihdon yhteydessä ja ajossa lämpömittari ei osoita humpaamisen merkkejä nii en oikeen tahtos sitä uskoa :D

Mutta vaihetaanpa varulta se anturi ja seurataan vajuuko neste säiliössä, sillähän se sit vähän selviää vuotaako kannentiiviste vai ei.


Jos se kannentiiviste vuotaa, liekkö isoki homma näihin AFN koneisiin vai :roll:
3B Passat Variant 1.9TDI -98
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Mulla piti se 3bg(bensa) myös sitä lorinaa jostain kojelaudan tienoilta muutaman sekunnin starttauksen jälkeen kun oli liikkeelle lähtenyt. Joskus panikoin, että kannentiiviste olisi mennyt, mutta ei. Oli ominaisuus....Olivat tuolloin Pörhöllä mitanneet päästöt paisarista jonkun 20min lenkin jälkeen ja olivat ok. Eikä mitään muitakaan viitteitä ollut kannentiiviste vikaan. Eikös siinä ffp:n topiikissa ollut, että sillä lorinalla ja kaasun painamisella oli suora yhteys?!
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Leroy wrote:Mulla piti se 3bg(bensa) myös sitä lorinaa jostain kojelaudan tienoilta muutaman sekunnin starttauksen jälkeen kun oli liikkeelle lähtenyt. Joskus panikoin, että kannentiiviste olisi mennyt, mutta ei. Oli ominaisuus....Olivat tuolloin Pörhöllä mitanneet päästöt paisarista jonkun 20min lenkin jälkeen ja olivat ok. Eikä mitään muitakaan viitteitä ollut kannentiiviste vikaan. Eikös siinä ffp:n topiikissa ollut, että sillä lorinalla ja kaasun painamisella oli suora yhteys?!
En muista. en niin tarkkaan lukenut sitä FFP:n tekstiä.
3B Passat Variant 1.9TDI -98
Post Reply