VW Passat 3BG 1.9TDI Tuontipeli suomihuolto.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Zeussii

VW Passat 3BG 1.9TDI Tuontipeli suomihuolto.

Post by Zeussii »

Tervehdys!

Olen uusi passatin omistaja ja muutama kysymys tuli mieleen koskien uutta autoa.

Auto siis:
Volkswagen Passat 3BG Variant 1.9 TDI PD 96kW
Ajettu noin 166tkm.
Vm. 2004

Auto on saksan tuonteja ja ollut maassa nyt kuukaudenpäivät. Ja Mittari alkoi tuossa ilmoittelemaan huollontarpeesta. Saksassa autossa on käytetty long life huoltoväliä eli 30tkm. Mutta minä ajattelin ihan perinteistä öljynvaihtoväliä. Mikä se mahtaa otsikonmukaisesa autossa olla? 20tkm tai vuosi?

Mitä kannattaisi huollossa vaihtaa? Itse ajattelin:
-Moottoriöljyt (mitä öljyä näissä pumppareissa kannattaisi käyttää? Suosituksia?)
-Vaihteistoöljyt (suosituksia?)
-Naftasuodatin
-Ilmansuodatin
-Raitsari (vai kannattaako talveksi jos keväällä vaihtaisi?)
-Muuta mitä?

Mitä 170tkm huolto normaalisti sisältäisi?

Kannattaako huoltoliikkeen antaa hankkia tarvittavat öljyt ja suodattimet? Vai löytyykö näihin jostain halpoja alkuperäisosia? Vai pärjääkö tarvikkeilla?

Löytyykö passattiin jostain internetistä huolto-ohjelmaa? Tuo minun on saksaksi :?

Autoon on vaihdettu jakopäänhihna noin 116tkm, milloin se pitäisi vaihtaa uudemman kerran? Jostain luin että näihin pitäisi vaihtaa 90tkm välein, mutta myyjä sanoi seuraavan vaihdon olevan 240tkm.
Kale

Post by Kale »

Ei long life huoltoväli on 15tkm/1 vuosi. Hae kirjastosta lainaan Alfamerin korjausopas tai osta omaksi. Siellä on mielestäni käyty läpi huolto-ohjelma. Hihnanvaihtoväli on 120tkm. Merkkiliikkeestä saa myös tilattua suomen kielistä manuaalia mutta hinta taitaa olla luokkaa 40-70 euroa. Soittamallahan se selviää nopeasti.
Zeussii

Post by Zeussii »

Kale wrote:Ei long life huoltoväli on 15tkm/1 vuosi.
Jos longlife huoltoväli on 15tkm niin paljonko normaali öljynvaihtoväli sitten mahtaa olla? :D

Voisiko joku karkeasti kertoa pääkohdiltaan huolto ohjelman? :?
narri

Post by narri »

Itse olisin muistellut kanssa että long life olis se 30 kun itse vaihdoin kanssa normi castrolliin ja vaihdan sen 15 välein.. Tulee sen verran ajettua myös kaupunkiajoa että uskon että tuo 15 vaihtoväli on omalle kohdalleni parempi.. Mielestäni jos ajaa paljo pitkää matkaa esim. töihinkin on jo pidempi matka niin silloin tuo 30 voi ehkä toimia :wink: Itse en ole asiantuntija näissä öljyissä mutta olen sitä mieltä että ei se ölppä voi hyvänä pysyä tuota 30 kun se 15 jälkeen vaihdettaessakin on melkoista tatinaa..
Ja muistelisin myös että remmin vaihtoväli olisi tuo 90.. Tai ainakin sen mukaan mun pirssiin vaihdettiin.. :)
VW Passat Variant 1.9 TDI -03
teesel
VCF Member

Post by teesel »

Kale wrote:Ei long life huoltoväli on 15tkm/1 vuosi..
Tossahan sanotaan "EI long life 15tkm/1v" = normaali öljy ja long life on sen 30tkm.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Arto Vikiö

Post by Arto Vikiö »

Tuosta jakoremmin vaihtovälistä olen kuullut kahtaa tietoa.
Toiset on juurikin kannattaneet tuota 90tkm vaihtoväliä, mikä omassakin on ollut vaihtovälinä.
Muutama paikka ja henkilö ovat liputtaneet 120tkm vaihtovälin puolesta.

Ite suosin tuota 90tkm vaihtoväliä.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
Pia
VCF Member

Post by Pia »

Maahantuojalta tuo kannattaa varmistaa jos ei luota muiden sanoihin. Itekki kysyin sieltä niin ainaki sai luotettavan vastauksen.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Kale

Post by Kale »

Joo, sori huonosti muotoiltu lause. Long lifessä huoltoväli 30tkm/2v ja perinteinen 15tkm/1v.

2002 tai 2003 alkaen hihnanvaihtoväli 120tkm (lukee ohjekirjassa) mutta raskaissa olosuhteissa niinkuin täällä suomessa suositellaan lyhyempää 90tkm vaihtoväliä.

Periaatteessahan tuo volkkareiden huolto-ohjelma on pysynyt samana jo vuosia mallista riippumatta. Ainoastaan hihnanvaihtoväli on pidentynyt 90tkm -> 120tkm -> 150tkm.

Öljynvaihtohuolto huoltovälinäytön mukaan.
Määräaikaishuolto 30tkm tai 2 vuotta.
Laaja määräaikaishuolto ensimmäisen kerran 60tkm tai 3 vuotta, sitten 2 vuoden välein.

30tkm välein:
-dieselmoottorin polttoainesuodattimen vaihto.

60 tkm (tai 2v) välein:
-sisäilmansuodattimen vaihto

90tkm (tai 6 vuotta) välein:
-ilmansuodattimen vaihto ja kotelon puhdistus

Jarruneste ensimmäisen kerran kolmen vuoden jälkeen, sitten kahden vuoden välein.
AjH

Post by AjH »

Ilmansuodattimet on kyllä niin edullisia että itse vaihdan vuosittain, jos näyttää yhtään mustalta, niinkuin meidän n 10tkm vuosiajoilla on tähän asti aina näyttänyt. Minkähänlainen se moottori-ilmansuodatin olisi 90tkm jälkeen? Ei toi kyllä voi olla oikea tieto :?:
Sisäilmansuodattimeenkin kertyy vuodessa niin paljon puista tippuvaa ainesta ettei pariakaan vuotta ainakaan välillä putsaamatta haluaisi mennä. Se on kuitenkin mukavuutta että ilma vaihtuu, sekä moottorissa että matkustamossa..
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Zeussii

Post by Zeussii »

-Moottoriöljyt
-Vaihteistoöljyt
-Naftasuodatin
-Ilmansuodatin

Eli noi nyt lähtee ainakin vaihtoon sillä jarrunesteet on viime vuonna vaihdettu.

Vielä noista öljyistä, jossain mainittiin että tähän pumpparikoneeseen suositellaan käytettäväks jotain tiettyä öljyä, mutta kadotin tuon tekstin. Mitä öljyjä olette siis käyttänyt?
Työpaikan puolesta saisin ilmaiseksi tätä: Teboil Diamond 5W-40. Kelpaako? http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottoriöljy mukaan pitäisi olla tuota Teboil Diamond DIESEL 5W-40. :?
Tero Paalanen
Team Leader

Post by Tero Paalanen »

^Kiinteälle vaihtovälille sellanen öljy josta löytyy Vw 505.01 luokitus. Esim. Teboilin Diamond Dieselistä ko. luokitus löytyy.

Tuosta normi Diamondista ei taira löytyä kuin Vw 505.00 luokitus.
Pumppariin on tärkeää laittaa oikeaa öljyä jotta nokka-akseli ei kuluusi ennen aikojaa.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Post Reply