Pakkaset, diesel-auto ei käynnisty. Help for Dummie(s)

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Pakkaset, diesel-auto ei käynnisty. Help for Dummie(s)

Post by Hilleri »

Terve,

Ei käynnisty ei.
Last edited by Hilleri on 29.7.2014 20:39, edited 1 time in total.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Kannattaa mitata onko hehkut kunnossa.
Onko autossa minkälaanen lämmitin? Letku- vai säteilylämmitin?

Vuos sitte joulunpyhinä starttasin oman Golffini -12°C kelissä ilman esilämmitystä.
N. puolen minuutin sahaamisen jälkeen kone jyrähti käyntiin vaikka ainoastaan yksi hehkutulppa oli toimiva.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Vaikuttaa vahvasti kyllä siltä että dieseli siellä ei virtaa jos kerran kaapeleillakin on yritetty käynnistää. Akku on varmasti kunnossa jos noin monta kertaa sait starttailla.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 238
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Post by Arto Vikiö »

Vaihda naftasuodatin.
Lisää tankkiin diiseliä, mikä on talvilaatua + jonkin verra diiselin jäänestoa.
Tarkista hehkut.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Startatessa kyllä pitääs kuulla saako kone naftaa vai ei.
Jos naftaa ei tule niin kone kyllä pyörii niinku kaffimylly.

Näihin nykydiisseleihin en kyllä kovin äkkiä laittaas jäänestoa tankkiin.
Enemmin auto lämpöseen sulamaan ja sitten tankki täyteen talvilaadun naftaa.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Eli tähän mennessä veikkaus on, että diesel tökkii, tankkiin pitäisi saada talvidieseliä, auto mielellään sisätiloihin tai sitten lämpimämpää ilmaa odotellen, hehkujen tarkastus ja polttoainefiltterin vaihto...
Last edited by Hilleri on 29.7.2014 20:40, edited 1 time in total.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Se kesälaatu ei sitten ihan heti lauhtumisen jälkeen "sula", vaan pysyy aika pitkään viilin kaltaisena mömmönä. Suodin tosiaan kannattaa kanssa vaihtaa ja hyvä jos saat auton joksikin aikaan lämpimään. Dieselin parafiini on luultavasti kiteytynyt myös polttoainelinjaan ja siksi se ei virtaa vaikka suotimen vaihtaisitkin. Tähän auttaa lämpö. Muutaman kerran firman autoja on elvytetty kosarilla ja uudella suotimella. Kosarilla vaan lämmitetään tankkia ja saadaan aine niin kuumaksi että se sulattaa parafinikiteet ja tavara alkaa taas virrata. Sitten talvilaatua päälle ja ajoa. Mutta tuota ei sitten kotona kokeilla :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Olisko turvallinen tapa kiikutella jerrykannuissa talvidieseliä kesädieselin sekaan vai onko tästä jotain haittaa? Ja eikös tuo polttoainesuodattimen vaihto ole ihan tee-se-itse -helppo? Eikös se siellä mustan kotelon alla jossain piileksi se suodatin.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kannattaa ostaa kunnon tököttiä lisäks, jotain samepisteen korottajaa, jos puolen tankkiakin on kesälaatua ja laitat puolet talvilaatua niin ei se sekotu maalaisjärjellä =) laimeeks jää :P
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jos tankissa on n. 5L kesälaatua jäljellä, niin kyllä 40L talvilaatua siihen menee sekasin. Kesälaatu kyllä alentaa jonkun verran talvilaadun suodatettavuutta, mutta paljon talvilaatua ja vähän kesälaatua menee kyllä jotenkin vielä sekasin. Mutta se ei auta siihen että polttoainelinja on täynnä viilin kaltaista dieseliä. Se ei lähte juoksemaan kun lämmön kanssa.

Kaikkein paras olisi jos auton saisi jonnekin lämpimään pidemmäksi aikaa. 15-20 astetta plussalle ja mielellään vielä joku puhallin auton alle. Vuorokausi-pari, niin linjat alkaa olla sulana. Riippuu hieman laadusta ja linjojen vedoista miten ne lähtee sulamaan. Tuttujen E320 on nyt toista vuorokautta pajalla ja raksapuhallin pöhisee alla. Tankissa oli kaiketi -5/-15 kesälaatua ja -22 lukemissa jämähti parafiini kiteiksi.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

3C passatin polttoainesuodattimen vaihdossa on vaikea saada uutta suodatinta kunnolla kiinni. Laakkosella ryssivät sen ainakin omalla kohdalla ja Pasin mukaan tämä on ihan yleinen ongelma muuallakin.

Polttoainesuodatin oli ainakin omassa passatissa siinä vasemmalla puolella keskellä konehuonetta. Samassa paikassa näyttäisi olevan myös golffissa. Edessä ei ole mitään muoveja.

Tuossa kuva passatin polttoainesuodattimesta ja muutenkin miltä se näyttää kun se pikkasen falskaa.
http://kaikale.kuvat.fi/kuvat/Sekalaise ... ne/001.jpg
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Tuosta vaan torxit irti ja vaihtamaan vai?
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu, sit vaihtaa alla olevat tiivisteet, tulee suodattimen mukana semmonen iso siihen kanteen ja 4 reikänen sinne keskelle kannan alle, en tiä millain ton huonosti kiinni voi saada ku siellä on ohjurikin....
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Okei. Voi jessus mitä puuhastelua kun talvi taas yllätti :D
Polttoainesuodatin motonetistä maksaa karvan alle 30e, eli ei mikään paha sijoitus. Kannullisen talvidieseliä jos tonne tankkiin tuuppais vielä lisäks.

Vielä yksi kysymys, voiko automaattilootaista Passatia hinata huoletta? Matkaa olisi liki 15km lähimpään lämpimään talliin. Vai pitääkö hommata lava-auto.
Marko
Posts: 19
Joined: 8.12.2007 20:26
Location: Ruotsinpyhtää

Post by Marko »

Osta suodatin marmorilta, noista Motonetin suodattimista ei tiedä.

Hinaaminen taitaa olla vähän riskaapelia, kun laatikko on jääkylmä :shock:
VW GOLF VARIANT 1.9TDI 4MOTION -00
VW TRANSPORTER 2.5 TDIA -01 (EX.POSTI)
VW POLO CLASSIC SDI -98
MB 250 DA -93
MB E 200 CDIA -01
SAAB 96 v4 -73
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

teoriassa saa maksimissaan kuuttakymppiä ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Teoriassa 60km/h, käytännössä sitten ...hmm.... :?
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tai lainaat joltain jokkiskuskilta sellasen hinausdollyn mihin etupyörät nostetaan ja takapyörät jää maahan. Vähän samanlainen kuin hinausauton takapuomi, mutta rullaa omilla pyörillä.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Noniin hinaus lämpöiseen talliin huomenissa. Ajattelin nyt varuiksi käydä hakemassa Dieselsuodattimen Motonetistä.. joo joku voi sanoo kommentit.. :)

Mutta, onko tämä kuitenkin oikea suodatin vaikkakin mallia motonet
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/195696/6

Siinä lukee sisäpanos..mutta onhan kyseessä koko setti?
Paroni
Posts: 58
Joined: 19.11.2009 9:50
Location: Vsa

Post by Paroni »

Jos sun auto 2006 tai uudempi, niin sitten, kun kaikki taitaa olla "saksantuonteja" :mrgreen:
....näin teemme rahat juomme,ja kävelemme kotiin.
VW Passat Variant -00 1.9tdiPD 85kw
User avatar
AzKo
Posts: 13
Joined: 24.1.2009 20:04
Location: Rovaniemi, Lapland

Post by AzKo »

Ite käyttäny noita motonetin suodattimia jo toista talvea eikä ainakaan vielä ole mitään probleemaa ollu.
Viime talvenakin -35 parhaimmillaan ollut pakkasta ja auto toiminu kuin enkeli. Tosin itellä on ollu se tapa
että kun talvilaatu ilmestyny mittareihin niin pari tankillista ajanu ja sitten filtteriä vaihtoon että ne kaikki
kesälöpöt saatu sieltä tankista pois.
VW Passat Variant B4 1.9TD -94 EKO DIESEL, Luonnonpuolesta! ;)
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu sisäpanos se on... siitäkin on paria eri mallia, toivottavasti on oikee :P
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Kerron huomenissa kokemukset. Huomenissa täällä on joko iloinen mies, tai sitten hyvin surullinen.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Jos haluaa kerralla oikean osan niin kannattaa hakea merkkiliikkeestä. Osasta riippuen hintaero vaihtelee. Merkkilliikkeessä jopa jotkut osat edullisempia, yleensä kuitenkin vain hieman kalliimpia. Tietyt osat sitten taas törkeän paljon kalliimpia. Itse en jaksa enää muutaman euron takia motonettiin ajaa kun muutaman kerran osa ei olekaan käynyt ja pitänyt käydä palauttamassa.
SK-T4
Posts: 54
Joined: 25.3.2009 22:27
Location: Tampereen talousalue

Post by SK-T4 »

Sen verran vinkkiä, että jos ei ole lämmitintä ja joutuu jättämään/käyttämään autoa kylmissä olosuhteissa,
ni kannattaa käydä tankilla jonkun tutun rekkakuskin kanssa, kun noista rekkojen tankkausasemilta saa ARCTIC mallin diiseliä.
Ajoin sillä viime talven, ettei itse tarvinnu murehtia kun kävin käynnistelemässä jos jonkun näkösiä koneita.

Se parafiini ei kyllä ihan heti liukene/sula. Aikasemmin tossa mainittiinkin että pari päivää ja lämmitintä perään.
Jos tankissa on enemmänkin kesälaatua, niin suosiolla tyhjäksi.
User avatar
vookus
Posts: 92
Joined: 4.11.2006 16:31
Location: Vantaa

Post by vookus »

Huvittaa lukea että kunnon varaosia ei saa kuin marmorilta. No asiahan tietysti onkin niin.. joidenkin osien kohdalta. Jotkin osat on vaan samoja varaosa ja marmoritiskillä. Laatikko on vaan eri.
Kyllä sen naftasuodattimen uskaltaa ostaa MOTONETISTA. Ei ole ollut mitään ongelmaa kun semmonen on paikallaan. Ja auto on 2006 Passat 2.0tdi ja Saksantuonti!!!
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Ihan varmasti niin, mutta siinä vaiheessa jos ei tiedä minkänäköinen osa kuuluis olla niin kannattaa ehkä marssia merkkiliikkeeseen, tulee isommalla todennäköisyydellä oikeanlainen osa mukaan. Ja joku polttoainesuodatin ei nyt varmaan merkkiliikkeessä paljon kalliimpi ole kuin esim. Motonetissa.

Ite haen yleensä lähes kaikki osat Motonetista, helppo ja nopee, usein vielä halvempi, todennut kyllä että kannattaa vilasta autosta millasta osaa on hakemassa.. Jotain erikoisempaa sitten merkkiliikkeen tiskiltä, kyllä ne palvelee ja tiputtaa hintaakin mitä pystyvät jos törkeen hintasta on osaan nähden.. :)
Transporter 2,5tdi vm99
Hilleri
Posts: 186
Joined: 7.3.2010 17:51

Post by Hilleri »

Iloinen mies täällä. Auto vietiin hinaten lämpimään talliin. Siellä sitten sulateltiin pari tuntia jääkerrosta pois. Sisätilanlämmitin kuumensi dieselsuodatinta, ja toinen lämmitin antoi yleislämpöä pellin alle. Akkulaturi lataili siinä samalla akkua.
Tosiaan parin tunnin sulatuksen jälkeen polttoainesuodatin auki ja kas kummaa, lämpimästä dieselistä nousi ihan ok näköinen suodatin. Tosin mustan likainen väriltään, en sitten tiedä mikä alkuperäinen väri suodattimessa on ollut. Mikäli ymmärsin oikein millaista parafiinin piti olla, siitä ei mielestäni ollut mitään viitteitä.
Noh, uusi motonetin vaalea suodatin paikoilleen ja 20 litran talvidieselin tankkauksen jälkeen starttaamaan. Eipä pyörinytkään startti vielä. Kaverin auto viereen ja lisävirralla lähti toisella startilla käyntiin. Aluksi kuulosti hieman tukkoiselta, mutta pian tasaantui. Alkuvaiheessa ei ollut myöskään ohjaustehostimia eikä käytännössä jarrukaan käytössä, 5min päästä varoitusvalot sammuivat näytöstä ja auto oli sama vanha tuttu oma itsensä. Nyt ehdin tankata tankin täyteen talvilaatua ja ajelemaan tunnin verran kokonaisuudessaan. Huomenna pitäisi tarkistaa lähteekö auto käyntiin. En usko että dieselin kanssa enää tulee ongelmia, vaan mahdollisesti akun kanssa.
Täytyy varautua, että akkuostoksille voi tie viedä. Kiitos kaikille apua antaneille, tiedoista ja neuvoista oli suuri apu!!
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Hieno juttu että homma ratkesi!
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Post Reply