Lohkolämmitin kärähti

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Lohkolämmitin kärähti

Post by JaakkoKolmonen »

Kävipäs niin että huomasin ettei auto meinaa lämmetä vaikka piuhassa kiinni.
Aloin sitten mittailemaan ja totesin 230v tulevan vastukselle asti, mutta itse vastus ei sit annakaan mitään ohmeja mittarille.

Noh , tässä samalla kun asiasta tuolla maailmalla keskustellut niin kuulin "tosi auto miehiltä", että lohkolämmitin ei sais olla koskaan ylävesiletkussa vaan se pitäisi aina olla alavesiletkussa. Eli onkos järkeä alkaa tässä samassa vaihtourakassa vaihtamaan sen paikkaa ?
Ja onkos hinnoista mitään hajua, kun näyttäs siltä että motonetin sivuilta ei vastaavaa löydy?
Auto siis 1.6 bcb IV golffi.

tack
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

www.defa.com pitäisi löytyä asennusohjeita noihin letkulämppäreihin, tsekkaa sieltä on tohon BCB mottiin ohjetta. Calixin kotisivuilta vois kanssa löytyä jotain ohjetta. Olikohan näistä just Motonetin sivuilla vinkki?
[nusnus]Lohkohan toi ei sinänsä ole, lohkolämppäri on lohkon kyljessä niin kuin nimi sanoo. ;)[/nusnus]

Eikä toi alavesiletku mikään täyspätevä ohje ole, poikkeus löytyy esim Nissaneissa joissa on termari alavesiletkussa, jolloin tietysti letkulämppäri ei siellä toimi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Nusnus vaan 8)
Arvasin että pilkkua viilataan ja tiedossa oli kyllä että kyseessä on letkulämmitin :wink: en sentään niin puusilmä ole ettenkö sitä olisi erottanut.
Nyt vaan lähinnä se että mistä uusi (enkä ole orkkista ylihintaan hakemassa ellei ihan ole pakko) ja onko järkeä vaihtaa alavesiletkuun se.....

defan sivuilta ei pahemmin apuja löydy , katsottu jo... tää kyseinen pdf on nimenomaan LOHKOlämmittimen asentamisesta kyseiseen mottiin http://www.defa.com/doc/800/2813.pdf
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Hmm, voiskohan tohon vaan ottaa vanhan malliksi ja lähteä ostoksille, liitoksiltaan sopiva uusi vastus ja kiinni? Tietty riski tossa on, esim vastus kärvähtää jos ei vesi kierräkkään oikein tmv.

Jos se hyvin tähän asti on lämmittäny ja lähteny kylmästä käymään niin en lähtis siirtämään mihinkään.

Tommonen öljypohjan kylkeen pultattava on tietysti vaihtoehto, letku vaan yhteen ilman vastusta ja uusi vastus tolleen. Se että kuin paljon toi eroaa säteilylämmittimestä tehossa niin tiedä siitä. Äkkiseltään ajatellen semmoinen "oikea" lohkovastus mikä lyödään vesitilaan lämmittämään olisi kaikkein paras, letkut sitten ja tommoset kylkiäiset se viimeinen vaihtoehto.
Kyllähän tommosesta öljypohjaan varmasti lämpöä siirtyy ihan hyvin, ei ainakaan ole ilmaa välissä niinkuin säteilylämmittimissä.

Nusnus :) Pakko varmistaa tilanne, eikä toikaan ero kaikille edes ole selvä vaikka se jotenkin itsestäänselvältä tuntuu.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

AZD/BCB mottiin ei ole lohkolämmitintä, koska koko mosa on alumiinia ja ilman pakkastulppia johon sen lohkon voisi laittaa. Ennen noihin laitettiin noita letkulämppäreitä, juurikin siihen ylävesiletkuun mikä tulee siihen akun viereen. Itseltäkin se paloi jokunen vuosi sitten. Defalla, eikä kaiketi calixillakaan, ole tuohon suoraan listalla sopivaa letkulämmitintä. Joku varmasti käy, mutta takuu on sitten toinen juttu. Omassa on nyt Defan säteilylämmitin joka on sama kuin tuo linkin takaa löytyvä. Toimii paljon paremmin kuin letkulämppäri. Kone lähtee käyntiin -30 asteen pakkasessakin ihan kevyesti. Tuohan lämmittää öljyn ja kun öljy on lämmintä, se alkaa virrata kanavissa paljon nopeammin kuin kymlä öljy. Samalla esilämmitetty öljy alkaa lämmittää moottoria. Omien ajojen perusteella -15 pakkasta, pari tuntia roikassa ja 5-6km ajon jälkeen jäähdytysnesteen neula on 90 asteessa.

Jos kaipaa että sisälle tulee nopeasti lämmintä, niin sitten sisätila kannattaa lämmittää sisätilalämppärillä. Letkulämppärillä lämmittä sen jäähdytysnesteen, eikä sitä öljyä joka moottorin voitelun kannalta on paljon tärkeämpää. Säteilylämmitin toimii hyvin kun sen malttaa vaan asentaa kunnolla. Muuten lämmöt menee varmasti harakoille.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tuo pohjaan kiinni tuleva on siis "säteilylämmitin"? Oon ollu (jostain syystä) aina käsityksessä että säteilylämmitin ei olisi ihan suorassa fyysisessä kontaktissa vaan ainostaan lähellä lämmityskohdetta suojattuna jonkinlaisella pellillä joka kohdistaa sitä lämpöä haluttuun pintaan. Täytyy näköjään itse kunkin päivittää käsityksiään :lol: Tokihan tommonen öljyä lämmittävä on parempi kuin vettä lämmittävä, varsinkin kun vesi on putkessa josta jo häviää osa lämmöstä ilmaan ennen konetta. Ja toi pintavastus lämmittää myös koneen metallirunkoa (ja jäähdytysnestettäkin sitä kautta?) laajemminkin ettei pelkkää öljyä.

Letkulämppäreissäkin tietysti eroja, tossa mun 1.8T koneessä letkulämppäri on öljynjäähdyttimen letkussa, jolloin olettaisin osan lämmöstä kulkeutuvan myös öljyyn. Toki suurin osa öljystä makaa öljypohjassa lämmitysvaiheessa.

Toi säteilyvastus varmaan menee vanhoihin johtoihin suoraan ettei ole muuta kuin vanhan poisto ja uusi vastus paikalleen. Kai noissa lämpötahnaa laitetaan vastuksen ja pinnan väliin sentään?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Samat liittimet noissa on kun muissakin. Defassa tietty Defa ja Calixissa Calix. Mulla riitti jopa alkuperäsen elementtikaapelin pituuskin. Sinne väliin nimenomaan laitetaan kontaktitahnaa, tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan. Öljypohjan vastinkohta putsataan kunnolla ja sitten se tahna väliin. Muuten lämpö ei siirry kunnolla vaan menee varmasti harakoille.

Tänä syksynä paukahti omasta ajastintolpasta kello (asun siis taloyhtiössä) ja en jaksanut siitä lähteä valittamaan. Kellosta sai lämmitysaikaa max 2 tuntia ja se ei oikein mulle sopinut. Hain sitten paikallisesta puulaakista EHS termariohjaimet sisätilalämppärille ja moottorinlämmittimelle ja asentelin ne paikalleen. Säteilylämmitin on Defan valmiste ja 400w, sisätila puolestaan 1350w Termini. Pikaisesti viime viikon testissä sain kulutusmittarista seuraavat lukemat. Lämpötila -9, aika 10h, 3,85kWh, Lämpötila -6, aika 1,5h, 0,75kWh, Lämpötila -2, aika 4h, 0,5kWh. Noissa kaikissa on virhekertoimena se, että lämmitykseen laitettaessa moottori ja sisätila on ollut lämmin. Eli nuo ei vastaa aivan suoranaisesti totuutta. Todellisuudessa energiankulutus on suurempi, koska ensimmäiseksi kylmä moottori ja sisätila pitää lämmittää termarin max lämpötilaan. Lämpimässä moottorissa ja autossa termarit mittaa lämpötilan ja odottaa niin kauan kunnes se laskee min lukemaan ja alkaa sitten vasta lämmittämään. Teen jossain vaiheessa paremman testin ja luen samalla öljyn lämpötilan nousun ja max lämpötilan.

Joka tapauksessa nuo termarit tuntuu toimivan. Sisällä ei ole häiritsevän kuuma ja moottori on lämmin. Ennen termarien asennusta jos säteilylämppäriä huudatti 10 tuntia putkeen, nousi jäähdytysnesteen lämpötila +90 asteeseen n. 4km ajon jälkeen. Termarin asennuksen jälkeen menee se 5-6km. Nämä siis maantieajossa. Vastaavasti sisällä oli niin kuuma että piti ajaa takki auki jonkun aikaa. Nyt sisällä on n.+5 astetta, ikkunat on kirkkaat ja lattiamatot kuivat. Lisäksi jos haluaa, niin autoa voi pitää verkkovirrassa kiinni vaikka koko päivän ilman että vastukset palaa poikki tai sähköä palaa turhaan harakoille. Samalla tuli laitettua Ctekille puolikiinteä asennus, niin akkukin on sopivasti täynnä liikkeelle lähdettäessä.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Osaakos joku kertoa kuinka paksua tuo alavesi letku golffissa on?
Mittailin tuossa ulkohalkaisijaa ja sen perusteella lähdin soittelemaan mutta eihän tietenkään sillä infolla vielä uutta osaa uskaltanut tilata. En viitsis aukasta letkuja tässä vaiheessa , nesteet pitkin pihoja eikä tosiaan sitä uutta vielä ole edes tilattu.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Meinaat siis nyt kuitenkin sen sinne alavesiletkuun laittaa? :roll:

Jos tohon moottoriin Defa tai Calix eivät tarjoa letkulämppäriä, eivätkä ainakaan alavesiletkuun, niin ehkä siihen on joku syykin olemassa...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Noh , kerros mikä siinä voi mennä vikaan?

Autossa on ollut seitsemän vuotta (olettaen että laitettu kun otettu käyttöön ) käytössä letkulämmitin ylävesiletkussa, eikä todellakaan sellaista suositella missään ja niin vaan on pelittänyt.
Alavesiletkuun sitä suurin osa suosittelee laitettavaksi autoissa ihan yleisesti.
Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että lämmin vesi tuppaa nousemaan ylöspäin.
Mitään lämpötila antureita ei tietenkään saa siinä heti seuraavana letkussa olla, saattaa kuulemma sekoittaa vähän pakkaa jos autoa lämmittää vain vähän aikaa, mutta muuten pitäis wörkkiä.

Ensi viikolle menee että pääsen vaihtamaan, kerron tännepäin sitten miten kävi.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Sillon 6-10 vuotta sitten suositus oli letkulämppäri ja ylävesiletku. Nyt suositus on säteilylämmitin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

No jos se alavesiletku on jostain syystä sellainen ettei sieltä toisesta päästä neste kierrä, esim termarin takia. Ei paljoa auta silloin että lämmin vesi nousee ylöspäin kun uutta viileetä ei tule tilalle. ;)
Tätä konetta tuntematta en sano enempää, vaihtoehtoja on monia ja jostain syystä Defa/Calix linja on säteilyvastus, mikä lie heillä perusteena sille. Tuskin huono kun rahaa yrittävät noilla tehdä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Käsittääkseni termari on juurikin tuon ylävesiletkun "päässä".
Mulla toi vanha letkulämppäri on parin sentin päässä kannesta .
Nyt sit joku viisaampi vois kertoa varmistukseksi että missä kohtaa bcb koneessa on sijoitettu termari...
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Image

1 - Kannatin
2 - Kierteittävä ruuvi
3 - Jäähdyttimen alaosasta
*Jäähdytysnesteletkujen liitäntäkaavio → Kappale
4 - Liitäntäputki
5 - O-rengas
6 - Termostaatti
*tarkasta toiminta: lämmitä termostaattia vedessä lämpöelementin tapin pitää liikkua ulospäin.
*lämpötilan tarkastus: avautumisen alkua (n. 84 °C) ja loppua (n. 98 °C) ei voida tarkastaa
7 - Tasaussäiliön yläosaan
8 - Lämmönvaihtimeen
9 - Tasaussäiliöstä
*Jäähdytysnesteletkujen liitäntäkaavio → Kappale
10 - Kiinnike
11 - Lämmönvaihtimelta
12 - Vesipumpun kotelo sylinteriryhmään
13 - Tiivisterengas
14 - Vesiputki
15 - Termostaattikotelo
16 - 10 Nm
17 - Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi -G62-
*ja jäähdytysnesteen lämpömittarin anturi -G2-
18 - Tulppa
19 - Jäähdyttimen yläosaan
*Jäähdytysnesteletkujen liitäntäkaavio



Parempaa kuvaa en löytäny...
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Laitetaas vielä pikku projektin päätös tänne

Tutkin tuota Pian postaamaa kuvaa ja siitähän sit kävikin ilmi, että se termostaatti tosiaan sijaitsee alavesiletkun päässä. Suunnitelma laittaa letkulämppäri alavesiletkuun , menikin siinä samantien sit uusiks.
Soittelin paikalliseen varaosa liikkeeseen ja sieltä löytyi vastaava defan 441 lämppäri joka autossa jo siis oli .
Hintaa palikalle jäi 100e ja itse osan vaihtoon meni n.20min.
Kun hajonneen sain irti niin oli selkeästi ottanut kiinni jonnekin siellä kannen sisällä. Vastuksen päässä oli selvä vajaa parin sentin pituinen jurmu.
Yritin sit asennella sen uuden asentoon jossa se ei ota kiinni , mut eiköhän ajan kanssa sekin siellä kärähdä kun ei siellä kovin isoa liikkumavaraa sille tuntunut olevan. No pääasia että wörkkis nyt ainakin tämän talven :wink: .

Asennus sujui niin pikaisesti ja vaivattomasti että se suorastaan vaati pienen vian siihen kaupan päälle.
Ei nimittäin enää antanutkaan puhallin lämmintä ilmaa sisälle. Eli kennon sisälle oli jonnekin jäänyt ilmakupla.

Siinä menikin sit 40min kun yritin sitä letkuja puristelemalla saada sieltä ulos, mut lopulta luovutin ja hyppäsin auton rattiin.
Vika kuitenkin korjaantui nopeasti, kun hallin edessä olevan kaupan lastaus laiturin vieressä oli aikas jyrkkä pikky nyppylä jonne auton ajoin nokka ylöspäin.
Hetken annoin siinä käydä ja kävin avaamassa paisarin niin johan ilmat pääs ulos ja alkoi lämmintä taas riittää.

Että sellainen oli se projekti tällä kertaa :)
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

"Siihen on varmasti syynsä..." :P
Mutta tärkeintä että lämppäri on taas kunnossa ja mitään muuta ei mennyt rikki.

Toi ilmausongelma kuulostaa just siltä että "meni liian helposti, irrotetaas vielä kerran ja laitetaan uudelleen paikalleen".
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Joo, syy olikin aika selvä :wink:

Ilmaus ongelman aikana en mitään irroitellut enää , paitsi paisarin ruuvit, että sain nostettua sen mahdollisimman ylös mut eipä sekään auttanut. Viereinen mäki toi sen avun sitten siinä pihalla :)
1st
Posts: 167
Joined: 20.9.2009 12:17
Location: Ylämylly

Re: Lohkolämmitin kärähti

Post by 1st »

Tää taitaa olla sopiva aihe mullekin

Eli siis tässä nyt ku on pakkasia hieman enempi ollut, nii alkanu pitää piuhan päässä autoa, kotona normi sulakkeen takana pistoke, ei ongelmia, mutta työpaikalla on vikavirtasuojalla varustetut lämmitystolpat, lyö vipusulakkeen alas joko heti, tai sitten puolen tunnin lämmityksen jälkeen.

Tänään yleismittarilla mittailin puskurin pistokkeesta, niin ~94ohm se näytti, eikös sen pitäisi ihan normaali lukemia olla?
Pistin irrallisen vikavirtasuojan väliin kokeilumielessä, niin kyllähän se laukoi sitäkin pois päältä vähän väliä..

Itse lämmitin on öljynsuodattimen jalan pikku vesiletkussa kiinni, irroittelin siitä ne liittimet, niin se lämppärin se pää, mistä ne johdot menee sisään, niin pyörii siinä, ja oli hieman vuotanut jäähdytinnestettäkin.

Lienee lämppärin uusiminen tiedossa, mistähän tuo kannattais edullisimmin hommata?
Ford '05
Kupla '72
Post Reply