Sana vapaa
Ennenhän jarrulevyt kesti käytännössä "auton iän"... Senkun vaan paloja vaihteli.
Mutta nyky levyt on tehty kierrätys metallista, entis-aikojen valuteräksen sijaan, joten ovat nykyjään huomattavasti "pehmompia".
Mutta nyky levyt on tehty kierrätys metallista, entis-aikojen valuteräksen sijaan, joten ovat nykyjään huomattavasti "pehmompia".
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Meinas eilen illalla tulla jännäkakka housuun, tapahtuma seuraavanlainen:
Ajelin Jyväskylästä etelään päin nelostietä, siinä Toivakan kohdalla missä on se jyrkkään ylämäkeen tehty ohituskaista. Edellä ajoi kaksi täyspitkää rekkaa jne.
Ajattelin lähteä siinä sitten ohi molemmista ja lähdinkin, kun aloin miettimään että hetkinen, millois se he*vetin ohituskaista oikein alkaa, kun olin vähän aikaa vastaantulevien kaistalla ja mäen päällä näkyi jo vastaantulevien autojen valoja. Sitten siinä toisen rekan takanurkalla ollessani tajusinkin, että tää mun edessä toisena ollut yhdistelmä lähtikin ohittamaan sitä sen edellä ajanutta! Oltiin siis melkein kolme rinnan... Kärryssä ei siis toiminut vilkku, itse autossa kyllä. Ja ajoratamerkintöjä ei paljon näkynyt, kun lunta oli sielläkin pikkusen + pimeys.
Ajelin Jyväskylästä etelään päin nelostietä, siinä Toivakan kohdalla missä on se jyrkkään ylämäkeen tehty ohituskaista. Edellä ajoi kaksi täyspitkää rekkaa jne.
Ajattelin lähteä siinä sitten ohi molemmista ja lähdinkin, kun aloin miettimään että hetkinen, millois se he*vetin ohituskaista oikein alkaa, kun olin vähän aikaa vastaantulevien kaistalla ja mäen päällä näkyi jo vastaantulevien autojen valoja. Sitten siinä toisen rekan takanurkalla ollessani tajusinkin, että tää mun edessä toisena ollut yhdistelmä lähtikin ohittamaan sitä sen edellä ajanutta! Oltiin siis melkein kolme rinnan... Kärryssä ei siis toiminut vilkku, itse autossa kyllä. Ja ajoratamerkintöjä ei paljon näkynyt, kun lunta oli sielläkin pikkusen + pimeys.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Kyllä on juu joulukaupoilla ihmiset liikenteessä
Ohitustietä ajelin kohti Kaukajärveä, ennen Pirkkalan liittymää lähdin ohittamaan farkku Meseä, itsellä oli vakkari n 105km/h kohdalla, eli todellinen aika tasan sata. Ei suurta nopeuseroa ollut mutta selkeästi kuitenkin että ajattelin ohittaa. Hitaasti hivutin kyljelle ja näin jo kuskin, vanhahko parrakas herrasmies vaimonsa kanssa. Kun olin keulat tasan vieressä niin patuhan päätti kiihdyttää oikein reilusti
No ei siinä, ohituskaistalla olin niin kiihdytin itsekin kun ei jaksa alkaa hidastamaan ja jäädä taakse odottamaan seuraavaa siirtoa, 120 mittarissa aloin päästä ohi. Patun ilme oli vähintään erikoinen kun katsoi sivulle, tiedä meinasko katseella tappaa vai mitä
Sitten pääsin pirkkalan liittymän sillan ohi ja palasin omalle kaistalle kun kiihdytyskaistaa kiihtytti jo hyvää vauhtia Toyota. No eikös se alkanu hidastaan kun olin ehkä 30m sen takana samassa vauhdissa. Hidasti niin että olin takanurkan kohdalla, pisti vilkun päälle ja saman tien alkoi hivuttautuun kaistalle. Äkkipikaa vaihto vasemmalle ja siellä oli pirkkalan varuskunnasta kyyti kotiin menossa, kuskin ilme oli jälleen näkemisen arvoinen kun joku metri oli kylkien välissä tilaa, tajusi siellä toisessakin autossa että meinas käydä ahtaaksi.
Muutama vähän vähempi jännittävä tilanne vielä mahtui 40 kilometriin ohitustietä, on se kyllä hienoa ajella Suomalaisessa liikennekulttuurissa.
Vasta oli jossain lehdessä että samaan aikaan kun on kuolonkolarit vähentyny niin pienemmät peltikolarit on lisääntyny huimasti, olikohan 15% lisäys viimesen vuoden aikana

Ohitustietä ajelin kohti Kaukajärveä, ennen Pirkkalan liittymää lähdin ohittamaan farkku Meseä, itsellä oli vakkari n 105km/h kohdalla, eli todellinen aika tasan sata. Ei suurta nopeuseroa ollut mutta selkeästi kuitenkin että ajattelin ohittaa. Hitaasti hivutin kyljelle ja näin jo kuskin, vanhahko parrakas herrasmies vaimonsa kanssa. Kun olin keulat tasan vieressä niin patuhan päätti kiihdyttää oikein reilusti

No ei siinä, ohituskaistalla olin niin kiihdytin itsekin kun ei jaksa alkaa hidastamaan ja jäädä taakse odottamaan seuraavaa siirtoa, 120 mittarissa aloin päästä ohi. Patun ilme oli vähintään erikoinen kun katsoi sivulle, tiedä meinasko katseella tappaa vai mitä

Sitten pääsin pirkkalan liittymän sillan ohi ja palasin omalle kaistalle kun kiihdytyskaistaa kiihtytti jo hyvää vauhtia Toyota. No eikös se alkanu hidastaan kun olin ehkä 30m sen takana samassa vauhdissa. Hidasti niin että olin takanurkan kohdalla, pisti vilkun päälle ja saman tien alkoi hivuttautuun kaistalle. Äkkipikaa vaihto vasemmalle ja siellä oli pirkkalan varuskunnasta kyyti kotiin menossa, kuskin ilme oli jälleen näkemisen arvoinen kun joku metri oli kylkien välissä tilaa, tajusi siellä toisessakin autossa että meinas käydä ahtaaksi.
Muutama vähän vähempi jännittävä tilanne vielä mahtui 40 kilometriin ohitustietä, on se kyllä hienoa ajella Suomalaisessa liikennekulttuurissa.

Vasta oli jossain lehdessä että samaan aikaan kun on kuolonkolarit vähentyny niin pienemmät peltikolarit on lisääntyny huimasti, olikohan 15% lisäys viimesen vuoden aikana

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Totta on että oma ajotapa ja valinnat vaikuttaa tietysti. Mutta tossa em jutussa esim toi liittymästä tulija ei kyllä millään muotoa antanut mahdollisuutta ennakoida toimintaansa.
Pyrin kyllä noita tilanteita vähän ennakoimaan ja mahdollisuuksien mukaan välttämään minkään muotoista provosointia. Kisaa ei ole tarkoitus ottaa vaan päästä ehjänä perille.
Pyrin kyllä noita tilanteita vähän ennakoimaan ja mahdollisuuksien mukaan välttämään minkään muotoista provosointia. Kisaa ei ole tarkoitus ottaa vaan päästä ehjänä perille.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Se on jännää kun sen huomaa jo kaukaa, kenen kanssa tulee ongelmatilanteita tai mahdollisia vaaratilanteita, jotenkin se ajokäyttäytyminen ja elekieli jo kertoo sen millainen kuski on. No eipä tästä sen enempää.
Ps. Aika liukasta on viime päivät olleet...
Ps. Aika liukasta on viime päivät olleet...
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...
Passat variant -13 tsi dsg
Passat variant -13 tsi dsg
Tänään otin rälläkällä yhden kierroksen Jetsonin uusista etujousista pois, huomenna olisi niiden vaihto alle. Jos torstaina sitten vaihtelis rekkarivalot ja vaihtais pyyhinviiksen, niin se olis sitten loppuviikosta sen leiman hakeminen jälkitarkastuksen muodossa. 

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Ei ihan VW mutta...
Voi kunpa omistaisin toimivan ETKA:n 
Olisin kovasti kiitollinen jos joku toimivan ETKA:n omistava henkilö viitsisi laittaa kuvan Audi A6 vaikkapa -02---> ovenkahvasta räjäytyskuvan jotta näkisin että millainen vivusto siellä on ja miten se toimii. Vaikkapa etuovesta...
Yv:llä tai tähän suoraan. Kiitokset jo etukäteen

Olisin kovasti kiitollinen jos joku toimivan ETKA:n omistava henkilö viitsisi laittaa kuvan Audi A6 vaikkapa -02---> ovenkahvasta räjäytyskuvan jotta näkisin että millainen vivusto siellä on ja miten se toimii. Vaikkapa etuovesta...
Yv:llä tai tähän suoraan. Kiitokset jo etukäteen

Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Päätä on raavittu...
Voi kiasus. Ei auttanut polttoainesuodattimen vaihto tohon vikaan joka ilmenee pakkasen laskiessa yli -10 asteeseen.
edelleenkin toi mun auto tykkää tehdä sen että jos kiihdyttää täyskuormalla (kaasu pohjassa) sataseen niin se nytkähtää ja vedot loppuu siihen. Osakuormalla se ei sitä tee.
Auto tuntuu muutenkin kulkevan uinuen
Mää en käsitä että mikä v*ttu tota alkaa aina vaivaamaan kun pakkasta on yli -10 astetta
Työkaveri lupasi ottaa VAG-COM:in huomis aamuksi töihin mukaan jotta saa lukasta mahdolliset vikakoodit.
Kaippa tästä täytyy kohta avata oma topikkinsa tonne...
edelleenkin toi mun auto tykkää tehdä sen että jos kiihdyttää täyskuormalla (kaasu pohjassa) sataseen niin se nytkähtää ja vedot loppuu siihen. Osakuormalla se ei sitä tee.
Auto tuntuu muutenkin kulkevan uinuen

Mää en käsitä että mikä v*ttu tota alkaa aina vaivaamaan kun pakkasta on yli -10 astetta

Työkaveri lupasi ottaa VAG-COM:in huomis aamuksi töihin mukaan jotta saa lukasta mahdolliset vikakoodit.
Kaippa tästä täytyy kohta avata oma topikkinsa tonne...
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Re: Päätä on raavittu...
Oiskohan sähkönen ahtopaineen tunnistin...KakePro wrote:Voi kiasus. Ei auttanut polttoainesuodattimen vaihto tohon vikaan joka ilmenee pakkasen laskiessa yli -10 asteeseen.
edelleenkin toi mun auto tykkää tehdä sen että jos kiihdyttää täyskuormalla (kaasu pohjassa) sataseen niin se nytkähtää ja vedot loppuu siihen. Osakuormalla se ei sitä tee.
Auto tuntuu muutenkin kulkevan uinuen![]()
Mää en käsitä että mikä v*ttu tota alkaa aina vaivaamaan kun pakkasta on yli -10 astetta![]()
Työkaveri lupasi ottaa VAG-COM:in huomis aamuksi töihin mukaan jotta saa lukasta mahdolliset vikakoodit.
Kaippa tästä täytyy kohta avata oma topikkinsa tonne...
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.
Saattaa se vika olla tossa ahtopaineanturissakin
Mutta mutta. Vikakoodit tuli tänä aamuna lukastua ja löytyihän sieltä yksi. Lämpötila anturi G63 muistaakseni oli vikakoodina.
Jos en nyt aivan persiilleen muista niin kannen päässä olevassa putkilossa on kolme "anturia". Keskimmäinen on vesihehku. Jompikumpi jäljelle jääneistä on tuo lämpitila anturi ja mitäs virkaa se yksi mahtoi toimittaa
Aikas outoa että jos tuo lämpötila anturi aiheuttaa tuon olemassa olevan ja aina moottorin sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen jälkeen hetkeksi poistuvan ongelman. Lämpömittari nousee kyllä 90 asteeseen. Mutta nouseeko tuo siihen joka tapauksessa johtuen mittarin calibroinnista
Mene ja tiedä sitten.
Täytyy hakea uusi lämpötila anturi ja vaihtaa se. Jatketaan tästä.

Mutta mutta. Vikakoodit tuli tänä aamuna lukastua ja löytyihän sieltä yksi. Lämpötila anturi G63 muistaakseni oli vikakoodina.
Jos en nyt aivan persiilleen muista niin kannen päässä olevassa putkilossa on kolme "anturia". Keskimmäinen on vesihehku. Jompikumpi jäljelle jääneistä on tuo lämpitila anturi ja mitäs virkaa se yksi mahtoi toimittaa

Aikas outoa että jos tuo lämpötila anturi aiheuttaa tuon olemassa olevan ja aina moottorin sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen jälkeen hetkeksi poistuvan ongelman. Lämpömittari nousee kyllä 90 asteeseen. Mutta nouseeko tuo siihen joka tapauksessa johtuen mittarin calibroinnista

Täytyy hakea uusi lämpötila anturi ja vaihtaa se. Jatketaan tästä.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kaikki kolme on vesihehkuja... siinä vieressä on lämpötila-anturi mihin menee 4 napanen liitin, olisko vihreee...
veikkaan n75 enempi kun ahtopaineen tunnistinta, usein jos ahtopaineentunnistin on rikki niin menee heti vikatilaan muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä, "yleensä" tunnistin on ehjä jos huomaa sen että ahdot menee yli tai ali kiihdytyksessä =) tietty helposti sen koneella arvoja kattelemalla näkee kumpi kusee =)
en kyllä usko et lämpötila-anturi tota vikaa tekee, käynnistykseen se enempi vaikuttaa kun kulkemiseen...
veikkaan n75 enempi kun ahtopaineen tunnistinta, usein jos ahtopaineentunnistin on rikki niin menee heti vikatilaan muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä, "yleensä" tunnistin on ehjä jos huomaa sen että ahdot menee yli tai ali kiihdytyksessä =) tietty helposti sen koneella arvoja kattelemalla näkee kumpi kusee =)
en kyllä usko et lämpötila-anturi tota vikaa tekee, käynnistykseen se enempi vaikuttaa kun kulkemiseen...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
No juu näin ajattelin kanssa että ei toi lämpötilan anturi voi itsestään tollasta tehdä.Tero Häkli wrote:kaikki kolme on vesihehkuja... siinä vieressä on lämpötila-anturi mihin menee 4 napanen liitin, olisko vihreee...
veikkaan n75 enempi kun ahtopaineen tunnistinta, usein jos ahtopaineentunnistin on rikki niin menee heti vikatilaan muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä, "yleensä" tunnistin on ehjä jos huomaa sen että ahdot menee yli tai ali kiihdytyksessä =) tietty helposti sen koneella arvoja kattelemalla näkee kumpi kusee =)
en kyllä usko et lämpötila-anturi tota vikaa tekee, käynnistykseen se enempi vaikuttaa kun kulkemiseen...
Näinhän se menikin että ne on kaikki vesihehkuja

Vaihdan tuon joka tapauksessa koska siitä vikakoodi on tullut.
Otan samalla N75 venttiilinkin koska olen sitä epäillyt jo aiemminkin. Etrasta haen kunnollista uutta letkua tuohon venttiiliin.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Paketti campingmakkaraa mukaan ennen kuin hiillos hiipuuOsku.T wrote:pieni savun haju pyrkii sisäänOli tarkotus mennä tonne hongkongiin osteleen.Mut nyt ei vissiin sinnekkään ole enään asiaa.
- make -
VW Passat variant 2.0 96kW 2003
VW TYP-1 1300 1969
VW Passat variant 2.0 96kW 2003
VW TYP-1 1300 1969
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Hyvät Joulut kaikille myös täältä suunnalta. -28 astetta pakkasta ja vähintään yks hehku pimeenä
Onneks on lohkolämppäri ja eberi...
Edittiä. No eihän se käyntiin lähtenyt ilman esilämmitystä. Akku ei jaksa pyörittää kunnolla. Apuvirtaa odotellessa...

Onneks on lohkolämppäri ja eberi...
Edittiä. No eihän se käyntiin lähtenyt ilman esilämmitystä. Akku ei jaksa pyörittää kunnolla. Apuvirtaa odotellessa...
Last edited by Pasi Häkli on 24.12.2010 10:05, edited 1 time in total.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
-
- Posts: 144
- Joined: 24.1.2008 19:01
- Location: salo
- Arto Vikiö
- Posts: 238
- Joined: 29.8.2010 12:51
- Location: Siikajoki
- Contact:
-
- Posts: 87
- Joined: 28.5.2006 20:34
- Location: Kokkola
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Olisko kellään vinkkiä mikä olisi oikeasti hyvä aine elektroniikan puhdistamiseen?
Tilanne on se, että pöytätietokoneeni prosessori on vesijäähdytetty, ja se vesiblokki on haljennut ja kussut glykolit (tai mitkälie aineet siellä sisällä onkaan) pitkin emolevyä ja siellä on nyt semmosta mähmää siellä sun täällä. Milläköhän sitä vois yrittää puhdistaa. Ei varmaan ihan jarrukliinerillä kannata mennä suihkimaan.
Tilanne on se, että pöytätietokoneeni prosessori on vesijäähdytetty, ja se vesiblokki on haljennut ja kussut glykolit (tai mitkälie aineet siellä sisällä onkaan) pitkin emolevyä ja siellä on nyt semmosta mähmää siellä sun täällä. Milläköhän sitä vois yrittää puhdistaa. Ei varmaan ihan jarrukliinerillä kannata mennä suihkimaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^ Kiitti vinkistä, täytyypi käydä jostain kattelemassa jos sitä löytyisi.
Edit. Just sitä ei löytynyt, mutta ostin CRC Precision Cleaneria, sillä sai kohtuullisen puhtaaksi. Putsauksessa käytin pientä (käyttämätöntä) maalisutia. Sit täytys vielä hommata hyvä ilmajäähdytin sille prossulle.
Vuodon syykin oli ilmeinen, vesiblokin kansi on pleksiä ja toinen letkulähtö on väännetty väärille kierteille. No sen nyt arvaa että se pleksi halkeaa ennemmin tai myöhemmin tällä tavalla.
Aivan toiseen aiheeseen: Mua nauratti kun luin Winnovan Aikuiskoulutustarjonta Kevät 2011 -lehtistä, jossa oli maininta Vartijan ammattitutkinnon kohdalla: Tutkinto soveltuu työttömille sekä työttömyysuhan alaisille henkilöille ja antaa pätevyyden toimia vartijan tehtävissä vartioimisliikkeessä.
Mitenkään en mollaa vartioita, nauratti vaan tuo kommentti, että sopii työttömille.
Edit. Just sitä ei löytynyt, mutta ostin CRC Precision Cleaneria, sillä sai kohtuullisen puhtaaksi. Putsauksessa käytin pientä (käyttämätöntä) maalisutia. Sit täytys vielä hommata hyvä ilmajäähdytin sille prossulle.
Vuodon syykin oli ilmeinen, vesiblokin kansi on pleksiä ja toinen letkulähtö on väännetty väärille kierteille. No sen nyt arvaa että se pleksi halkeaa ennemmin tai myöhemmin tällä tavalla.
Aivan toiseen aiheeseen: Mua nauratti kun luin Winnovan Aikuiskoulutustarjonta Kevät 2011 -lehtistä, jossa oli maininta Vartijan ammattitutkinnon kohdalla: Tutkinto soveltuu työttömille sekä työttömyysuhan alaisille henkilöille ja antaa pätevyyden toimia vartijan tehtävissä vartioimisliikkeessä.
Mitenkään en mollaa vartioita, nauratti vaan tuo kommentti, että sopii työttömille.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tänään tuli haettua noi Rialin vanteet. Olo oli kun pikkupojalla. Unohtui vaan perkele ostaan hylsyt et sais purettua noi. Sit olis luvassa kunnon hiontaa
yllätyin kuinka hyvässä hapessa ne oli ku sai niin halvalla setin. Renkaissakin on tosi hyvin pintaa. Jos nämä vanteet pysyis auton alla enemmän kuin yhden kesän 


Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
LinkkiSatelite wrote:Mitä, missä, mistä liput? tahtoo tahtoo!Basu wrote:Scooter ois tulossa 12.2.2011 eteläiseen Suomeen, tulevana tiistaina tulee liput myyntiin ja 2500 ihmistä vaan mahtuu...Pakko yrittää päästä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)