Eeperi ongelma.
Eeperi ongelma.
Eli kun laittaa kellosta käyntiin alkaa kyllä vesipumppu hurista mutta itse eeperi ei tee mitään, ei edes tule naksutusta että pumppaisi löpöä sinne, kertokaas arvon foorumilaiset mikä olisi vikana?
- Sulakkeet katottu kaikki kunnossa.
- Toimi vielä lauantaina 22.1 , sunnuntaina ei lähtenyt enään käyntiin.
- Löpöä on tankissa.
Nyt kaivataan apuja.
- Sulakkeet katottu kaikki kunnossa.
- Toimi vielä lauantaina 22.1 , sunnuntaina ei lähtenyt enään käyntiin.
- Löpöä on tankissa.
Nyt kaivataan apuja.
Toi Eberi on todella vaativa akun suhteen. Mulla teki aivan samalla tavalla, surisi vesipumppu vaan. Akun vaihto auttoi, tuntui oudolta kun startti pyöritti kuitenkin kevyesti. Nyt on joka aamu ollut lämmin moottori. Kun tulppa yleensä menee niin se savuttaa niin perk***sti eikä tahdo syttyä, mutta yrittää kuitenkin. Akku vaihtoon. Kun eberiä paljon käyttää saa sen muutenkin muutaman vuoden välein vaihtaa.
Jos se lähtee käyntiin auton käydessä niin vois päätellä akun jännitteen olevan liian alhainen. Perseestä nää, liian herkkiä akun suhteen.. Ylläpitolaturi on rock vaikka kilometrejä tuliskin, itellä auto on työmaalla aina roikan päässä vaikka nytkin on 60km työmatka per suunta. Eberi toimii lähes aina kun pitää latauksessa melkein päivittäin, jollei lataile akkua niin tietysti se eberi ei käynnisty kun 20 astetta pakkasta ja toi auto ei lähe käyntiin tollasella pakkasella muuten..
Transporter 2,5tdi vm99
hehkun noihin saa vaihtaa kerran kahdessa vuodessa. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94 ... kun+vaihto
Paras ottaa pöydälle ni homma sujuu helpoiten.
Paras ottaa pöydälle ni homma sujuu helpoiten.
Caravelle -99 AHY
Hehkun vaihto onnistuu yläkautta aika hyvin paitsi plussa-mallissa. Vielä jos viitsii kääntää keulan huoltoasentoon niin homman pitäisi onnistua aika hyvin. Jos tulppa on säännöllisesti vaihdettu niin ruuvit aukeaa melko herkästi. Siinä tulpan ympärillä on uudemmissa malleissa "sihti" joka kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa sen iästä, parin tulpan veran taitaa kestää ja sitten alkaa syttyminen heikentyä.
Edullisia käytettyjä tulppia on tuolla myyntiosastolla myytävänä.
Edullisia käytettyjä tulppia on tuolla myyntiosastolla myytävänä.
Vika voi olla yksinkertainen, laita poltoaineen jäänestoa sekaan ja katso suodatin ennen pumppua, että ei ole jäätynyt
pumpun sisällä ennen mäntää.
Auto lämpimään paikkaan, jonka jälkeen käyttöä että jos vettä on putkessa.
Minulla oli entisen auton kanssa samoja oireita ja korjaamolla oli kaikenmoisia selityksia ja vikoja.
Polttoainesuodatin ja letku niin mikä on poltoaine putken sisähalkaisia (pisara on sama halkaisia)

pumpun sisällä ennen mäntää.
Auto lämpimään paikkaan, jonka jälkeen käyttöä että jos vettä on putkessa.
Minulla oli entisen auton kanssa samoja oireita ja korjaamolla oli kaikenmoisia selityksia ja vikoja.
Polttoainesuodatin ja letku niin mikä on poltoaine putken sisähalkaisia (pisara on sama halkaisia)


Halissa tunti ja sitten jäänestoa tankkiin niin iltasella lähti käyntiin... kiitoksia vaan neuvosta.jabetus wrote:Vika voi olla yksinkertainen, laita poltoaineen jäänestoa sekaan ja katso suodatin ennen pumppua, että ei ole jäätynyt
pumpun sisällä ennen mäntää.
Auto lämpimään paikkaan, jonka jälkeen käyttöä että jos vettä on putkessa.
Minulla oli entisen auton kanssa samoja oireita ja korjaamolla oli kaikenmoisia selityksia ja vikoja.
Polttoainesuodatin ja letku niin mikä on poltoaine putken sisähalkaisia (pisara on sama halkaisia)![]()
Kunnes se kuoli jälleen, ei auta vaikka kuinka olisi hallissa enään ei käynnisty.
Eeberin kilvessä luki että Eberspächer 3dw z tommonen olisi siellä sisällä. Toi taitaa olla pienimpiä noista eebereistä? jotenka mitenkäs mahtaisi vaihto isompaan onnistua jos kesällä sitä laittelesi?
Vanhassa taitaa olla sitten se tulppa mennyt kun kerta ei tule eloa eikä edes ala löpöä nakuttamaan sinne ykskköön. Ainoastaan vesipumppu menee päälle xD
Eeberin kilvessä luki että Eberspächer 3dw z tommonen olisi siellä sisällä. Toi taitaa olla pienimpiä noista eebereistä? jotenka mitenkäs mahtaisi vaihto isompaan onnistua jos kesällä sitä laittelesi?
Vanhassa taitaa olla sitten se tulppa mennyt kun kerta ei tule eloa eikä edes ala löpöä nakuttamaan sinne ykskköön. Ainoastaan vesipumppu menee päälle xD
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Oon tapellu samojen ongelmien kanssa. Loppujen lopuksi syynä on ollut huono akku. Eperi on tosi tarkka jännitteestä. Ja kun pakkasta on yli 15c niin huonolla akulla ei lähe käyntiin. Jos pääsette mittaan optisella mittarilla akun nesteet niin homma on aikas selvä. Pakkasella jännite laskee hehkutuksen alkaessa niin alas että kone ei lähe käymään. Oon kikkaillu kaiken laista ja parhaiten on toiminut akun lämmitin. Toki laturikin on hyvä. Pienikin akun lämmittäminen parantaa kylmällä varausta. Ongelmat on poistuneet akkulämmittimen ansiosta. Toki pannua täytyy muistaa huoltaa säännöllisin väliajoin.
Vehkeet pöydällä.
Uusi hehku vaihdettu, ei vaikutusta. Onkos pumppu vaiko aivot jotka hoitaa sen löpön nykäykset? Kun pumppuun ainakin tulee 12v jatkuvana ja pöydällä se ainakin tuntuisi toimivan. joten löpö ei pitäisi olla ongelmana. Ei vaan lähde käyntiin joten voisiko olettaa että aivot on rikki? ( eihän )
Uusi hehku vaihdettu, ei vaikutusta. Onkos pumppu vaiko aivot jotka hoitaa sen löpön nykäykset? Kun pumppuun ainakin tulee 12v jatkuvana ja pöydällä se ainakin tuntuisi toimivan. joten löpö ei pitäisi olla ongelmana. Ei vaan lähde käyntiin joten voisiko olettaa että aivot on rikki? ( eihän )
Oletko mitannut lämpöanturit ja liekkivahdin?Pässi wrote:Vehkeet pöydällä.
Uusi hehku vaihdettu, ei vaikutusta. Onkos pumppu vaiko aivot jotka hoitaa sen löpön nykäykset? Kun pumppuun ainakin tulee 12v jatkuvana ja pöydällä se ainakin tuntuisi toimivan. joten löpö ei pitäisi olla ongelmana. Ei vaan lähde käyntiin joten voisiko olettaa että aivot on rikki? ( eihän )
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Noita ei olla mitattu vielä, lämpäanturit on kiinni puhaltimen kyljessä siellä muovin alla? mutta missäs liekkivahti on?ilpopi wrote:Oletko mitannut lämpöanturit ja liekkivahdin?Pässi wrote:Vehkeet pöydällä.
Uusi hehku vaihdettu, ei vaikutusta. Onkos pumppu vaiko aivot jotka hoitaa sen löpön nykäykset? Kun pumppuun ainakin tulee 12v jatkuvana ja pöydällä se ainakin tuntuisi toimivan. joten löpö ei pitäisi olla ongelmana. Ei vaan lähde käyntiin joten voisiko olettaa että aivot on rikki? ( eihän )
Pahinta tässä on itsekkin pelännyt että olisi noi aivot rikki....
Vikadiagnoosin tostakin oisi kannattanut ottaa, Ei olisi tarvinut ruveta uusimaan osia summamutikassa.Pässi wrote:Noita ei olla mitattu vielä, lämpäanturit on kiinni puhaltimen kyljessä siellä muovin alla? mutta missäs liekkivahti on?ilpopi wrote:Oletko mitannut lämpöanturit ja liekkivahdin?Pässi wrote:Vehkeet pöydällä.
Uusi hehku vaihdettu, ei vaikutusta. Onkos pumppu vaiko aivot jotka hoitaa sen löpön nykäykset? Kun pumppuun ainakin tulee 12v jatkuvana ja pöydällä se ainakin tuntuisi toimivan. joten löpö ei pitäisi olla ongelmana. Ei vaan lähde käyntiin joten voisiko olettaa että aivot on rikki? ( eihän )
Pahinta tässä on itsekkin pelännyt että olisi noi aivot rikki....
Lämpöanturit löytyy sieltä vesilähtöjen välistä ja liekkivahti hehkutulpan vierestä.
Kuhan ei ole mennyt vain lukkoon koko mööbeli. Itse käytin alkuviikosta vikakoodin luvussa ja lukituksen purussa. Omassakaan ei enää sitten puhallinkaan pyörähtänyt, ainoastaan kiertovesipumppu surisi. 
Onneksi ei mitään muita vikoja ollut kuin vaan tuo liian monta käynnistysyritystä ja lukkoon meno.
Eli kun yrittää muutaman kerran käynnistyä,tarkkaa määrää en tiedä, ja ei onnistu,niin menee lukkoon koko lämmitin ja ei avaudu muuten kuin testerillä.
Itsellä oli ilmeisesti polttoaineputki jäässä, vähän kesä/talvilaatu sekoitus tankissa,kun auto oli marraskuusta seisonnassa.
Myös akku oli vähävirtainen ja aiheutti lisänä vikakäynnistykset ja lukkoon menon.
Mutta nyt näyttäisi toimivan, kun akku oli lämpimässä lautautumassa toista vuorokautta ja sitten sai lämmitintäkin pidettyä päällä useamman tunnin yhtämittaa, että varmaan kiersi poltoainetta(oikeaa talvilaatua) kunnolla lävitse.
Tässäpä linkki eberi-sivustolle ja manuaaleihin, jos näistä jotain apua/infoa saisi
http://www.espar.com/tech_manuals

Onneksi ei mitään muita vikoja ollut kuin vaan tuo liian monta käynnistysyritystä ja lukkoon meno.
Eli kun yrittää muutaman kerran käynnistyä,tarkkaa määrää en tiedä, ja ei onnistu,niin menee lukkoon koko lämmitin ja ei avaudu muuten kuin testerillä.
Itsellä oli ilmeisesti polttoaineputki jäässä, vähän kesä/talvilaatu sekoitus tankissa,kun auto oli marraskuusta seisonnassa.
Myös akku oli vähävirtainen ja aiheutti lisänä vikakäynnistykset ja lukkoon menon.
Mutta nyt näyttäisi toimivan, kun akku oli lämpimässä lautautumassa toista vuorokautta ja sitten sai lämmitintäkin pidettyä päällä useamman tunnin yhtämittaa, että varmaan kiersi poltoainetta(oikeaa talvilaatua) kunnolla lävitse.

Tässäpä linkki eberi-sivustolle ja manuaaleihin, jos näistä jotain apua/infoa saisi

http://www.espar.com/tech_manuals
Last edited by selvesa on 19.2.2011 14:02, edited 1 time in total.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
http://eeperi.com/eberspacher_tehdaslammittimet.html
Tuolta itse ostin 5kw lämmittimen tuon 3kw:n tilalle. Sopii ihan suoraan ainostaan pakoputken kiinnityskohtaa täytyi muuttaa. Mielestäni edullinen kun maksaa 495e ja asennus meni heittämällä paikalleen. Toimitus oli nopea n 2viikkoa vaikka kysyntää onkin tänä talvena ollut paljon
Tuolta itse ostin 5kw lämmittimen tuon 3kw:n tilalle. Sopii ihan suoraan ainostaan pakoputken kiinnityskohtaa täytyi muuttaa. Mielestäni edullinen kun maksaa 495e ja asennus meni heittämällä paikalleen. Toimitus oli nopea n 2viikkoa vaikka kysyntää onkin tänä talvena ollut paljon

Mitäs kaikkea siinä tuli mukana, kun tuntuu että meillä olisi aivot rikki =( Tosin huomenna tietää kun pääsee käyttään koodin purussa.Anssi112 wrote:http://eeperi.com/eberspacher_tehdaslammittimet.html
Tuolta itse ostin 5kw lämmittimen tuon 3kw:n tilalle. Sopii ihan suoraan ainostaan pakoputken kiinnityskohtaa täytyi muuttaa. Mielestäni edullinen kun maksaa 495e ja asennus meni heittämällä paikalleen. Toimitus oli nopea n 2viikkoa vaikka kysyntää onkin tänä talvena ollut paljon
Se on koko uusi laite täydellisenä eli asentaa vain paikalleen vanhan tilalle. On muuten samanlainen kuin tuo 3kw mutta varmaankin n 5cm "pidempi" niin sen takia joutuu sitä pakoputkea hieman siirtämään eli ottamaan yhdestä kiinnikkeestä irti ja vetää putkea kohti lämmitintä. Sen jälkeen pakoputki kiinnitetään takaisin samaan kohtaan rungossa. Mahtoiko tuosta nyt ymmärtää mitä tarkoitin 

Ilmeisesti vain tuo D5WZ passaa suoraan tuon vanhan tilalle, että noissa Hydroniceissa menee jo sähköhommiksi yms? Melkoinen hintaero noissa ainakin on, mutta ilmeisesti tuossa em. vehkeessä tulee vain se itse lämmitin, ettei kaikkia imu- ja pakoputkia, sähköjohtoja sun muita? Siitä kai tuo hintaero tulee, vai onko tuo uudempi malli paljonkin parempi?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Se 5kw:ttinen siis menee heittämällä paikolleen pakoputkea lukuunottamatta jota hiukan joutuu siirtelee/kikkailee tms, mites ton lämmittimen toiminta, onkohan yhtä herkkä akun jännitteestä kuin tää alkuperäinen 3kw:ttinen? En oo uusimassa tähän omaan autoon toista kertaa, mutta mielenkiinnosta 

Transporter 2,5tdi vm99
Sulake ollut 12h pois paikoiltaan ja ei lähe käyntiin, joten taitaapi olla jotain ihme vikaa. Vesipumppu pörisee mutta muuta ei tapahdu, mitattu ei olla viellä.
Siis tossa hain että tuleeko siinä noita aivoja, löpöpumppuja mukana vai onko se pelkkä poltin kun se tuntuisi olevan kunnossa meillä. Ja jos nyt aivot on rikki niin kyllä sitten isompi sinne vaihdetaan ja se hinta on sitten varmaan hunajaa?
Siis tossa hain että tuleeko siinä noita aivoja, löpöpumppuja mukana vai onko se pelkkä poltin kun se tuntuisi olevan kunnossa meillä. Ja jos nyt aivot on rikki niin kyllä sitten isompi sinne vaihdetaan ja se hinta on sitten varmaan hunajaa?
Paitsi eräs lämmitinasentaja sanoo ainakin, että pumppu on säädetty lämmittimen mukaan. Jos vaihtaa isomman, niin kyllä se kuulemma käyntiin lähtee, mutta ei pala puhtaasti / oikein. Tiedä sitten, noiden sivujen mukaanhan noissa on sama pumppu, mutta siitä varmaan saa jotain syöttömäärää säädettyä?Patse wrote:Se 5kw:ttinen siis menee heittämällä paikolleen pakoputkea lukuunottamatta jota hiukan joutuu siirtelee/kikkailee tms, mites ton lämmittimen toiminta, onkohan yhtä herkkä akun jännitteestä kuin tää alkuperäinen 3kw:ttinen? En oo uusimassa tähän omaan autoon toista kertaa, mutta mielenkiinnosta
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Tulee kokonainen poltin sisältäen aivot, pumppuja ja johtoja ei tule.Siis tossa hain että tuleeko siinä noita aivoja, löpöpumppuja mukana vai onko se pelkkä poltin kun se tuntuisi olevan kunnossa meillä. Ja jos nyt aivot on rikki niin kyllä sitten isompi sinne vaihdetaan ja se hinta on sitten varmaan hunajaa?
Noita vanhempia pumppuja saa säädettyä.Paitsi eräs lämmitinasentaja sanoo ainakin, että pumppu on säädetty lämmittimen mukaan. Jos vaihtaa isomman, niin kyllä se kuulemma käyntiin lähtee, mutta ei pala puhtaasti / oikein. Tiedä sitten, noiden sivujen mukaanhan noissa on sama pumppu, mutta siitä varmaan saa jotain syöttömäärää säädettyä?
Varmaan kannattaisi kumminkin löpö pumppukin samalla vaihtaa jos kerta isomman eeberin ottaa, vesipumppukin olisi hyvä vaihtaa, mutta se kumminkin toimii vielä. Kerta johdot menisi suoraaan olisi sen vaihthelppo tallissa.
Ohjausyksikköön varmaan on johdot helppo irrottaaa, ja laittaa sitten uuteen...
Ohjausyksikköön varmaan on johdot helppo irrottaaa, ja laittaa sitten uuteen...
Missäs tuo löpöpumppu tuolle eberille muuten sijaitsee? Kenellä on bussissa myös takana lämmitys, niin missä se kenno ja puhallin sijaitsee ja mitä kauttaa pääsee käsiksi sekä tuleeko mitä kautta vesiputket? Lähinnä mietin että mahtaisikohan tuota onnistua laittamaan jälkeenpäin?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Tankin kupeessa sellainen pikkuinen motti, ainakin meillä oli.Pesukarhu wrote:Missäs tuo löpöpumppu tuolle eberille muuten sijaitsee? Kenellä on bussissa myös takana lämmitys, niin missä se kenno ja puhallin sijaitsee ja mitä kauttaa pääsee käsiksi sekä tuleeko mitä kautta vesiputket? Lähinnä mietin että mahtaisikohan tuota onnistua laittamaan jälkeenpäin?
Ei sitä kellon sulaketta pidä pois ottaa. Jos sulla kerran on viikkokello ja vielä oikein kytkettynä niin sehän kertoo vikakoodit ja voi purkaa sen käytöneston.selvesa wrote:Tuo meikäläisen pöhistin ei nollautunut tuolla sulakkeen irroituksella, kun sitä itsekin ensin kokeilin, liekö sitten tuon viikkokellon takia, se kyllä nollantui ???
Eli nollaus/aukaisu onnistui vain sillä testerillä/diagnostiikka näytöllä.
Btw, tuossa ohjekirjassa kun puhutaan sekaisin seisontalämmityksestä, lisälämmittimestä, vesilisälämmittimestä sekä lisälämmönvaihtimesta, niin osaako joku suomentaa mitä nuo tarkoittaa?
Seisontalämmitys = lisälämmitin = ilmaeberi?
Vesilisälämmitin = vesieberi?
Lisälämmönvaihdin = takatilan lämppärin kenno?
Löytyykö tuollainen ilmaeberi kaikista bussimalleista, vai onko se joku luksusvaruste jota ei Suomi-autoissa ole? Saksalaisissa multivaneissa näyttää aika usein olevan siinä lämpösäätimien vasemmalla puolella sellainen pieni säätöpaneeli, ilmeisesti tuota ilmaeberiä varten, kun itsellä siinä on ainakin pieni tavaralokero?
Seisontalämmitys = lisälämmitin = ilmaeberi?
Vesilisälämmitin = vesieberi?
Lisälämmönvaihdin = takatilan lämppärin kenno?
Löytyykö tuollainen ilmaeberi kaikista bussimalleista, vai onko se joku luksusvaruste jota ei Suomi-autoissa ole? Saksalaisissa multivaneissa näyttää aika usein olevan siinä lämpösäätimien vasemmalla puolella sellainen pieni säätöpaneeli, ilmeisesti tuota ilmaeberiä varten, kun itsellä siinä on ainakin pieni tavaralokero?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)