Passat 3B pyöränlaakerin vaihto
Passat 3B pyöränlaakerin vaihto
Terve,
Välillä kuuluu pahaa enteilevää ujellusta/vihellystä kuskin puolen eturenkaasta, joten tilasin kaksi SKF:n etupyörän laakerisarjaa.
Kysymys kuuluukin, kuinka tuo vaihto-operaatio tulee suorittaa?
Perustyökalut löytyvät, prässiä myöten. Ilmeisesti koko tuennan runko (missä laakeri on ulkokehältään kiinni) pitää irroittaa?
En vielä kurkannut mitä laakerisarja sisältää, mutta toivotaan että sillä pärjää mitä mukana tulee.
Vai tulisiko suosiolla jättää jonkun pajan hoidettavaksi?
Välillä kuuluu pahaa enteilevää ujellusta/vihellystä kuskin puolen eturenkaasta, joten tilasin kaksi SKF:n etupyörän laakerisarjaa.
Kysymys kuuluukin, kuinka tuo vaihto-operaatio tulee suorittaa?
Perustyökalut löytyvät, prässiä myöten. Ilmeisesti koko tuennan runko (missä laakeri on ulkokehältään kiinni) pitää irroittaa?
En vielä kurkannut mitä laakerisarja sisältää, mutta toivotaan että sillä pärjää mitä mukana tulee.
Vai tulisiko suosiolla jättää jonkun pajan hoidettavaksi?
Napa pitäisi saada irti tukivarsista että pääsee prässäileen laakeria irti, näin ainakin Haynesissä neuvotaan. Siinähän se varmaan vmäisin homma koko projektissa, saada se ylätukivarsien pultti pois, jollei ole varsia juuri vaihdettu ja pultti hyvin voideltu takasin laittaessa.
Napa irti laakerista ja laakeri pois kannakkeesta (mikä lie oikea nimi?) Uusi laakeri kannakkeeseen ja napa laakeriin.
Aika läjä erilaisia momentteja pulttien ja mutterien kiristykseen.
Haynesin manuaalissa on kyllä ihan kohtuullisen selkeät ohjeet, luultavasti aika lähelle oikeinkin jopa.
Napa irti laakerista ja laakeri pois kannakkeesta (mikä lie oikea nimi?) Uusi laakeri kannakkeeseen ja napa laakeriin.
Aika läjä erilaisia momentteja pulttien ja mutterien kiristykseen.
Haynesin manuaalissa on kyllä ihan kohtuullisen selkeät ohjeet, luultavasti aika lähelle oikeinkin jopa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Itsellä ei ole korjausopasta, eikä motonetissäkään näytä oleva englanninkielistäkään.
Suomenkielinen on yleensä huomattavasti suppeampi. Näin oli ainakin Venton kohdalla..
Joten voisiko joku ystävällisesti tarjota oikeat momenttiarvot?
Terv, Martin
Edit: kurkkasin laakerisarjaan, mukana kaksi lukkorengasta (ei ongelmia) ja iso 6-kantainen pultti. Kysymys kuuluukin, mikä on kys. Kuusiokoloavaimen koko?
Suomenkielinen on yleensä huomattavasti suppeampi. Näin oli ainakin Venton kohdalla..
Joten voisiko joku ystävällisesti tarjota oikeat momenttiarvot?
Terv, Martin
Edit: kurkkasin laakerisarjaan, mukana kaksi lukkorengasta (ei ongelmia) ja iso 6-kantainen pultti. Kysymys kuuluukin, mikä on kys. Kuusiokoloavaimen koko?
Tämmöiset arvot löytyi Haynesista:
M14: 115Nm + 180 astetta lisää.
M16: 190Nm + 180 astetta lisää.
Ylätukivarsien kiinnitys pultti+mutteri: 40Nm
Napapultti kiristetään ensin sormitiukkuuteen ja momenttiin vasta kun rengas on paikallaan ja auto pois pukeilta (yllätys). M16 pultista tossa tekstiosassa koko ajan puhutaan, tiedä sitten mikä toi M14 pultti on.
Googlella löyty joku taulukko jossa M16 olis 14 kuusikanta-avaimelle. Mutta varminta ehkä kuitenkin tarkistaa että löytyy riittävä skaala isoja avaimia jos ei mitata voi. Olikos toi kuusiokanta-avaimen koko suoraan milleissä ilmoitettu?
M14: 115Nm + 180 astetta lisää.
M16: 190Nm + 180 astetta lisää.
Ylätukivarsien kiinnitys pultti+mutteri: 40Nm
Napapultti kiristetään ensin sormitiukkuuteen ja momenttiin vasta kun rengas on paikallaan ja auto pois pukeilta (yllätys). M16 pultista tossa tekstiosassa koko ajan puhutaan, tiedä sitten mikä toi M14 pultti on.
Googlella löyty joku taulukko jossa M16 olis 14 kuusikanta-avaimelle. Mutta varminta ehkä kuitenkin tarkistaa että löytyy riittävä skaala isoja avaimia jos ei mitata voi. Olikos toi kuusiokanta-avaimen koko suoraan milleissä ilmoitettu?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
on kahdella erilaisilla vetonivelillä... joissakin 14 ja joissakin 16mm pultti... pultit on kertäkäyttösiä
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulipa tehtyä, enkä taida tehdä toiste. Vaikka toinen puoli on vielä tekemättä..
Ensinnäkin ostin sen 14mm kuusiokolon, pääsin parkkipaikalle autoon ja totesin että perhana, väärän kokoinen laakerisarjan mukana tulleeseen. Onneksi hain lisäksi sen 17mm kuusiokolon.
Saimme auton pukeille, pultin löysättyä kunnes totesimme että sehän on ihan eri kokoa laakerisarjan mukana tulleen kanssa...
Soitto myyjälle, meillä oli v6:n laakerisarja. Onneksi oli kaveri autoineen paikalla joka pääsi vaihtamaan osat oikeisiin.
Seuraavat tappelut liittyivätkin eri niveliin sekä niiden irroittamiseen, abs-anturista puhumattakaan.
Kunnes vihdoin sain koko rohjon irti, oli prässillä helppo painaa napa irti. Mutta sinnehän jäi se sisempi kooli tyveen kiinni.
Joten taas sai askarrella. Onneksi uuden laakerin prässäys meni ongelmitta.
Etupuolen alempi nivel otti siipeensä vaikka käytettiin irroittajaa, joten sen mutterin kanssa menikin taas hyvä tovi.
Sain homman nippuun, ajoin autoa ulospäin kunnes huomasin että abs-valo palaa.
Ei ihme, anturin muovikanta pyöri hupia verrattuna itse anturiin. Joten mätänetistä uusi tilalle.
Seitsemän tunnin projekti, mutta eipä ujella enää!
Vielä olisi toinen puoli, sieltä yritettiin vetarin pulttia auki mutta huonolta vaikuttaa... Ehkä joku toinen kerta
Ensinnäkin ostin sen 14mm kuusiokolon, pääsin parkkipaikalle autoon ja totesin että perhana, väärän kokoinen laakerisarjan mukana tulleeseen. Onneksi hain lisäksi sen 17mm kuusiokolon.
Saimme auton pukeille, pultin löysättyä kunnes totesimme että sehän on ihan eri kokoa laakerisarjan mukana tulleen kanssa...
Soitto myyjälle, meillä oli v6:n laakerisarja. Onneksi oli kaveri autoineen paikalla joka pääsi vaihtamaan osat oikeisiin.
Seuraavat tappelut liittyivätkin eri niveliin sekä niiden irroittamiseen, abs-anturista puhumattakaan.
Kunnes vihdoin sain koko rohjon irti, oli prässillä helppo painaa napa irti. Mutta sinnehän jäi se sisempi kooli tyveen kiinni.
Joten taas sai askarrella. Onneksi uuden laakerin prässäys meni ongelmitta.
Etupuolen alempi nivel otti siipeensä vaikka käytettiin irroittajaa, joten sen mutterin kanssa menikin taas hyvä tovi.
Sain homman nippuun, ajoin autoa ulospäin kunnes huomasin että abs-valo palaa.
Ei ihme, anturin muovikanta pyöri hupia verrattuna itse anturiin. Joten mätänetistä uusi tilalle.
Seitsemän tunnin projekti, mutta eipä ujella enää!
Vielä olisi toinen puoli, sieltä yritettiin vetarin pulttia auki mutta huonolta vaikuttaa... Ehkä joku toinen kerta
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
juu se tökö jää melkein aina kiinni... rälläkällä vaan halki =) abs-anturi kannattaa ottaa liittimestään auki, ei se ite anturi yleensä ehjänä irti lähde
helppo vaihtaa ku muutamia tehny mut ekalla kertaa menee tovi
helppo vaihtaa ku muutamia tehny mut ekalla kertaa menee tovi

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
tuskin
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
Kyl vanhan pois saa mut niin moni turhaan tuhonnu uuden laakerin ku yrittäny liikaa säästää... Vaikka koko palikka mukaan korjaamoon uuden laakerin kera niin säästää aikaa ja hermoja ja saa sen laakerin ehjänä paikoilleen, prässillä kumminki niin nopee homma
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
vielä aiheeseen liittyen olikos tuohon irrotukseen joitain erikoisavaimia joita ei jokapojan pakista löydy? Vetarin pultin avain löytyy, ja tukivarsiin jne. kaikki käypänen, mut onko jarrulevyn alla vielä joitain ylläreitä?
edit. Nyt olis homma suoritettu ja heitän nyt vielä oman version tuosta operaatiosta. Eli vetarin pultti auki hylsy(kokoa 27), hyvä olla pitkä vääntö varsi. Auto tunkilla ylös, sit tukivarsien irrottelua, hyvä olla 13,16,17,18, Milliset kiintoavaimet ja hylsyt. Jarrukenkä irti 7mm kuusiokolo pakollinen. Abs:n johto tosiaan auki siitä liittimestä sieltä kumitulpan alta. Koko olkavarsi käteen ja paikkaan josta löytyy prässi, ite käytin läheisellä korjaamolla aikaa meni ite prässäilyyn n.15min. Ja sen jälkeen sama jumppa uudestaan. Koko hommaan aikaa n.4tuntia. Laakeri setin mukana tuli kaks isoa sokkaa, mut sokat jäi käyttämättä ku ei ollu vanhassakaan. Semmosta.
edit. Nyt olis homma suoritettu ja heitän nyt vielä oman version tuosta operaatiosta. Eli vetarin pultti auki hylsy(kokoa 27), hyvä olla pitkä vääntö varsi. Auto tunkilla ylös, sit tukivarsien irrottelua, hyvä olla 13,16,17,18, Milliset kiintoavaimet ja hylsyt. Jarrukenkä irti 7mm kuusiokolo pakollinen. Abs:n johto tosiaan auki siitä liittimestä sieltä kumitulpan alta. Koko olkavarsi käteen ja paikkaan josta löytyy prässi, ite käytin läheisellä korjaamolla aikaa meni ite prässäilyyn n.15min. Ja sen jälkeen sama jumppa uudestaan. Koko hommaan aikaa n.4tuntia. Laakeri setin mukana tuli kaks isoa sokkaa, mut sokat jäi käyttämättä ku ei ollu vanhassakaan. Semmosta.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Tämä homma itelläkin oli tänään alla, nyt vaan absi käynnistyy jo pienellä jarrutuksella, valo ei pala. Anturi oli irti navasta ennenkuin tajusin ottaa liittimen irti lokasuojasta. Hajosiko nyt anturi vai onko se huonosti->luulee pyörän lukkiutuvan? Illalla pääsee taas tappelemaan sen kanssa..
Omassa tuli muuten SKF:n laakeri kuusiokolokannalla 17mm, vetarin suojakumien mukana tullut oli toi 27mm kuusiokanta.
Omassa tuli muuten SKF:n laakeri kuusiokolokannalla 17mm, vetarin suojakumien mukana tullut oli toi 27mm kuusiokanta.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW