Passat 3B pyöränlaakerin vaihto

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Shuttle
Posts: 24
Joined: 31.10.2009 19:10
Location: Vantaa

Passat 3B pyöränlaakerin vaihto

Post by Shuttle »

Terve,
Välillä kuuluu pahaa enteilevää ujellusta/vihellystä kuskin puolen eturenkaasta, joten tilasin kaksi SKF:n etupyörän laakerisarjaa.

Kysymys kuuluukin, kuinka tuo vaihto-operaatio tulee suorittaa?

Perustyökalut löytyvät, prässiä myöten. Ilmeisesti koko tuennan runko (missä laakeri on ulkokehältään kiinni) pitää irroittaa?
En vielä kurkannut mitä laakerisarja sisältää, mutta toivotaan että sillä pärjää mitä mukana tulee.

Vai tulisiko suosiolla jättää jonkun pajan hoidettavaksi?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Napa pitäisi saada irti tukivarsista että pääsee prässäileen laakeria irti, näin ainakin Haynesissä neuvotaan. Siinähän se varmaan vmäisin homma koko projektissa, saada se ylätukivarsien pultti pois, jollei ole varsia juuri vaihdettu ja pultti hyvin voideltu takasin laittaessa.
Napa irti laakerista ja laakeri pois kannakkeesta (mikä lie oikea nimi?) Uusi laakeri kannakkeeseen ja napa laakeriin.

Aika läjä erilaisia momentteja pulttien ja mutterien kiristykseen.

Haynesin manuaalissa on kyllä ihan kohtuullisen selkeät ohjeet, luultavasti aika lähelle oikeinkin jopa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Shuttle
Posts: 24
Joined: 31.10.2009 19:10
Location: Vantaa

Post by Shuttle »

Itsellä ei ole korjausopasta, eikä motonetissäkään näytä oleva englanninkielistäkään.
Suomenkielinen on yleensä huomattavasti suppeampi. Näin oli ainakin Venton kohdalla..

Joten voisiko joku ystävällisesti tarjota oikeat momenttiarvot?

Terv, Martin

Edit: kurkkasin laakerisarjaan, mukana kaksi lukkorengasta (ei ongelmia) ja iso 6-kantainen pultti. Kysymys kuuluukin, mikä on kys. Kuusiokoloavaimen koko?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tämmöiset arvot löytyi Haynesista:

M14: 115Nm + 180 astetta lisää.
M16: 190Nm + 180 astetta lisää.

Ylätukivarsien kiinnitys pultti+mutteri: 40Nm

Napapultti kiristetään ensin sormitiukkuuteen ja momenttiin vasta kun rengas on paikallaan ja auto pois pukeilta (yllätys). M16 pultista tossa tekstiosassa koko ajan puhutaan, tiedä sitten mikä toi M14 pultti on.

Googlella löyty joku taulukko jossa M16 olis 14 kuusikanta-avaimelle. Mutta varminta ehkä kuitenkin tarkistaa että löytyy riittävä skaala isoja avaimia jos ei mitata voi. Olikos toi kuusiokanta-avaimen koko suoraan milleissä ilmoitettu?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

on kahdella erilaisilla vetonivelillä... joissakin 14 ja joissakin 16mm pultti... pultit on kertäkäyttösiä
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Shuttle
Posts: 24
Joined: 31.10.2009 19:10
Location: Vantaa

Post by Shuttle »

Tulipa tehtyä, enkä taida tehdä toiste. Vaikka toinen puoli on vielä tekemättä..
Ensinnäkin ostin sen 14mm kuusiokolon, pääsin parkkipaikalle autoon ja totesin että perhana, väärän kokoinen laakerisarjan mukana tulleeseen. Onneksi hain lisäksi sen 17mm kuusiokolon.
Saimme auton pukeille, pultin löysättyä kunnes totesimme että sehän on ihan eri kokoa laakerisarjan mukana tulleen kanssa...
Soitto myyjälle, meillä oli v6:n laakerisarja. Onneksi oli kaveri autoineen paikalla joka pääsi vaihtamaan osat oikeisiin.
Seuraavat tappelut liittyivätkin eri niveliin sekä niiden irroittamiseen, abs-anturista puhumattakaan.
Kunnes vihdoin sain koko rohjon irti, oli prässillä helppo painaa napa irti. Mutta sinnehän jäi se sisempi kooli tyveen kiinni.
Joten taas sai askarrella. Onneksi uuden laakerin prässäys meni ongelmitta.

Etupuolen alempi nivel otti siipeensä vaikka käytettiin irroittajaa, joten sen mutterin kanssa menikin taas hyvä tovi.
Sain homman nippuun, ajoin autoa ulospäin kunnes huomasin että abs-valo palaa.
Ei ihme, anturin muovikanta pyöri hupia verrattuna itse anturiin. Joten mätänetistä uusi tilalle.

Seitsemän tunnin projekti, mutta eipä ujella enää!
Vielä olisi toinen puoli, sieltä yritettiin vetarin pulttia auki mutta huonolta vaikuttaa... Ehkä joku toinen kerta
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu se tökö jää melkein aina kiinni... rälläkällä vaan halki =) abs-anturi kannattaa ottaa liittimestään auki, ei se ite anturi yleensä ehjänä irti lähde

helppo vaihtaa ku muutamia tehny mut ekalla kertaa menee tovi :P
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

onko mitään mahiksia ilman prässiä, mut esim ruuvipenkkiä apuna käytten saada toi laakeri poiis ja paikoilleen?
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

tuskin
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

Kyl se on mahollista...hitsisauma tekee kummia
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

Kyl vanhan pois saa mut niin moni turhaan tuhonnu uuden laakerin ku yrittäny liikaa säästää... Vaikka koko palikka mukaan korjaamoon uuden laakerin kera niin säästää aikaa ja hermoja ja saa sen laakerin ehjänä paikoilleen, prässillä kumminki niin nopee homma
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

vielä aiheeseen liittyen olikos tuohon irrotukseen joitain erikoisavaimia joita ei jokapojan pakista löydy? Vetarin pultin avain löytyy, ja tukivarsiin jne. kaikki käypänen, mut onko jarrulevyn alla vielä joitain ylläreitä?

edit. Nyt olis homma suoritettu ja heitän nyt vielä oman version tuosta operaatiosta. Eli vetarin pultti auki hylsy(kokoa 27), hyvä olla pitkä vääntö varsi. Auto tunkilla ylös, sit tukivarsien irrottelua, hyvä olla 13,16,17,18, Milliset kiintoavaimet ja hylsyt. Jarrukenkä irti 7mm kuusiokolo pakollinen. Abs:n johto tosiaan auki siitä liittimestä sieltä kumitulpan alta. Koko olkavarsi käteen ja paikkaan josta löytyy prässi, ite käytin läheisellä korjaamolla aikaa meni ite prässäilyyn n.15min. Ja sen jälkeen sama jumppa uudestaan. Koko hommaan aikaa n.4tuntia. Laakeri setin mukana tuli kaks isoa sokkaa, mut sokat jäi käyttämättä ku ei ollu vanhassakaan. Semmosta.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Tämä homma itelläkin oli tänään alla, nyt vaan absi käynnistyy jo pienellä jarrutuksella, valo ei pala. Anturi oli irti navasta ennenkuin tajusin ottaa liittimen irti lokasuojasta. Hajosiko nyt anturi vai onko se huonosti->luulee pyörän lukkiutuvan? Illalla pääsee taas tappelemaan sen kanssa..
Omassa tuli muuten SKF:n laakeri kuusiokolokannalla 17mm, vetarin suojakumien mukana tullut oli toi 27mm kuusiokanta.
Post Reply