Passat 3bg 1.9tdi 4 motion -01 pari kysymystä.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Passat 3bg 1.9tdi 4 motion -01 pari kysymystä.

Post by bnito »

Eli tuli ostettua viikko takaperin otsikon mukainen pasuuna. Tosin sedan mallinen :roll: .

Pari kysymystä olisi:

Etuvalo umpiot joita myydään esimerkiksi motonetissa, ovatko hellan vai mistä saa orkkiksia ja olisiko hinta tietoa, saksan ebaysta saa uusia 60€ + pk:t ja motonet sen 100€ ? Mulla vaihdettu repsikan puoli ja kuskin puoleinen on aivan surkeassa kunnossa kun vertaa tuohon repsikan uudempaan.

Vaihteensiirtäjässä jotain häikkää, H kaaviossa kakkonen ei mene aivan oikeasta kohtaa vaan keppiä joutuu siirtään hieman keskemmälle. Kellään kokemuksia kyseisestä viasta?

Kuskin oven lukon mikrokytkin vissiin rikki kun ei aina sytytä sisävaloja, hinta ja onko vaikea operoida itse?

Puhaltimen säätöjen kohdalta poltin palanut, varmaan vaan kehykset veks ja uusi tilalle?

Näillä alkuun, kiitosta kaikille jo etukäteen!

ps. kesää ajatellen millä et:llä 18x8 tai 18x18,5 vanteet soppii alle?
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Jos passatissasi siis manuaalisäätöinen lämppäri niin näillä ohjeilla voisi onnistua. Kuvittelisin tuon olevan samanlainen kuin golffissakin.

http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=10487
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Sen valon korjaus on helppoa tarvitset vain vaikka papukaijapihdit ja niille vaikka jotain pehmikettä väliin vaikka joku kuminriekale lisäämään pitoa ja vähentämään naarmuuntumisen mahdollisuutta. Otat keskimmäisestä nupista pihdeillä kiinni ja vedät sen pois. Alta paljastuu polttimo jonka otat vaikka polttoaineletkunpätkällä pois tai vaikka sopivan kireää silikoniletkua... painat letkun polttimoon kiinni ja sitten vain vedät ja polttimo on pois kannasta... uuden saat paikalleen letkun avulla ja kun polttimo on paikallaan pyöräytä letkua samalla kun otat sen pois niin polttimo ei tule mukana vaan jää paikalleen. Polttimo on muistaakseni 1.5w lasikannalla jos ei muualta saa niin marmorilla muistaakseni hinta oli euron pintaan.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Jes kiitoksia, vielä noihin muihin onkelmiin kun löytyy vastausta niin bravo!

ps. onko kaikkien vipujen takana oma polttimo vai vain yksi juurikin tuossa nopeuden säädön takana?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Monenko polttimon vaihtoon tässä on ohjeet annettu? ;) Eiköhän se yksi siellä ole, kai muuten olisi ohjeita ollut enemmän...

Vanteisiin löytyy keskustelua jo tälläkin foorumilla.

Oven kahva vaihtoon, onhan siinä pakertamista kun et ole ennen tehnyt, jos ei ihan hillitön tekemisen himo ole ja lämmin talli uupuu niin varmaan helpoin ja nopein viedä VW huoltoon. Toki maksaa vähän enempi mutta näinhän se aina menee.
Sen mikrokytkimenkin kai voi vaihtaa mutta kuinka pitkää se sitten toimii on eri asia.
Olikohan kahva vajaan 200 euroa, työtä on joku tunti.

Tuskin saat Hellaa Motonetistä, ainakaan jos ei ole mainittu erikseen, hinta kyllä viittaisi ettei ole.
Slamit.net varmaan myy ainakin valoja, orkkiksiakin? Jos ja kun ebay onnistuu niin tilaa sieltä. Luultavasti se on se edullsin tapa. Ajovaloissa ei kyllä edulliset tarvikevalaisimet ole rahan arvoisia yleensä, yksi osaryhmä jossa kannattaa maksaa vähän enemmän että näkee.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Tietämättömän tarvii vaan aina varmistella ;)

Mitään tarvike valoja en ole hakemassa vaan ihan orkkiksia hellan umpioita, ei vaan tunnu netistä omilla kyvyillä mistään löytyvän. Mitkään tuuning valot ei oikein houkuta ja mielestäni slamitilta ei nimen omaan orkinaaleja löytynyt. Tiedustelun toki lähetin...

Oven lukko hässäkkä slamitilla sen 160 egee, varmaan onnistuisi itselläkin vaihto, tarvinnee ensin tiedustella mitä merkkiliikkeessä ryöstävät..

Paljon kiitosta!
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Jees polttimo vaihdettu, tosin sai niitä lasin palasia puhallella sitten pois uuden polttimon tieltä ;)

Mites kuuluuko takaluukun (sedan) pompsahtaa auki kaasuiskareiden voimasta, ei vissii?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Ei kuulu, 3C sedan passatissa se jo pompsahtaa kokonaan auki itsestään, mutta ei vielä 3BG-mallissa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Okei kiitos tiedosta.

Tilasin jostain autopurkaamolta tuon toisen umpion, saa sitten kirkkaiksi molemmat xenoneja ajatellen.

Mites kun aletaan tekniikasta puhumaan niin jos nyt tehotavoite lyödään tuonne 170-200hv. Mihin asti orkkis ahdin piisaa? Entä onko coolerin lyönti keulalla tuottoisaa ja onko miten hyvin tilaa? Miten suuttimet? mitä kytkin kestää?

Mitä voisi odottaa esim, cooleri ja suuttimet vaihtoon + ohjelmointi? ei tarvisi vielä toimivaa ahdinta vaihtaa.

En ole diiselin tekniikkaan ennen perehtynyt, mutta ahdettujen bensakoneiden kanssa on jonkun moista kokemusta.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Millä konetyypillä autosi on?
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

130hv eli eikös AVF
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

AVF on mielestäni hyvä virityskohde, harmi vain että alkuperäisellä turbolla ei kovin pitkälle pötkitä, pistä suosiolla vaihtoon. Pelkällä softalla saat noin 160hv, ja muuhun ei tarvi kajota. Sen enempää ei vakioahtimesta kannata rutistaa, tai se on äkkiä entinen.

Vakiosuuttimet riittää ~200hv, isomman coolerin asennusta suosittelen. Imulämmöt nousee harmillisen korkeaksi viimeistään kesällä vakiocoolerin kanssa. Keulalla on hyvin tilaa isolle coolerille, myös ilmastoidussa mallissa.. Mulla on muistaakseni 600x300x76 kiinancooleri keulalla, voin halutessasi laittaa asennuskuvia, jos haluat nähdä tarkemmin.

Voimansiirtoon ja kytkimeen ei tarvitse koskea ihan heti, itsellänikin se pitää hyvin eikä kaksoismassavauhtipyörä edes täristä. Yleisesti ottaen tuo vakiokytkin taitaa kestää max ~500Nm, jos on hyvässä kunnossa.
4Motionissa kytkin joutuu vähän kovemmalle rajummissa liikkeellelähdöissä, koska sutimista ei liiemmin tapahdu ja painoakin on enemmän kuin etuvetosessa.. Etuvetoisessa ja 4Motionissa siis sama kytkin.

Suuttimia ei kannata vaihtaa, mikäli aiot säilyttää vakioahtimen. Keulacoolerin asennuksesta ei tietty haittaakaan ole, vaikka olisi vakioahdin käytössä, pysyypähän imulämmöt paremmin kurissa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Kannattaa ottaa yhteyttä Savon autotuneen, sieltä vois löytyä helpotusta jos Putkoselta vielä BV43 löytyy :)
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Ideana olisi rutistaa turbon ehdoilla pientä piristystä. Ei tästä mitään rakettia saa, mutta jos vähän saisi piristettyä. Kun ahdin aikanaan antautuu niin sitten katsotaan sen päivitystä. Jos sen 160-170 irtoaa niin ihan tyytyväinen alkuun ollaan jos sen ohjelmalla saa....

Kiitoksia jälleen.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Kyllä asiansa osaava henkilö ottaa siitä sen 165-170hv ulos ilman et turbo antautuu ekan tuhannan kilometrin aikana.
Itte oon ajanu n.30tkm "kaikki irti" -softalla ilman mitään ongelmia.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

eipäs muute ainaskaan mulla pompi takaluukku auki...luulin jo et mulla olis ollu kaikki lisävarusteet :shock:

edit: ota tohon softa hommaan yhteyttä putkoon...löytyy nimimerkillä...taitaa kyl asian
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Työkaveri suositteli tätä : http://www.ltr-racing.com/

Täytyy kysellä vielä lisää..
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

jonneilari wrote:eipäs muute ainaskaan mulla pompi takaluukku auki...luulin jo et mulla olis ollu kaikki lisävarusteet :shock:
Puhe oli sedan-mallisesta 3C passatista. Farkussa ainoastaan, jos on lisävarusteena sähkötakaluukku.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Missä päin suomee bnito pitää majaansa? Voisi suositella paikallisia koodareita...
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Valkeakoskella, että harinen tuossa majailee muutaman kilometrin päässä..
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Sieltä suunnalta suomee ajelisin optimecille, ltr-racingiin tai vaikka powerbytelle.
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Vaihteensiirtäjässä jotain häikkää, H kaaviossa kakkonen ei mene aivan oikeasta kohtaa vaan keppiä joutuu siirtään hieman keskemmälle. Kellään kokemuksia kyseisestä viasta?

http://img192.imageshack.us/i/passatd.jpg

kuvassa keltaisella oma epäilykseni.
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Mites tuota kun olen xenoneita keulalle ajatellut, mutta autossa ei ole ajovalopesureita tietääkseni (saksan tuonti) onkos noiden pesureiden asennus vaativa? Entä mistä voin päätellä/tutkia onko autossa automaattista korkeuden säätöä? Vuosimalli siis 01.
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Kattot sinne iskareihin että onko siellä sellaset n.10.cm vivut liitetty iskareihin niin siitä huomaat onko automaattinen ajovalojen korkeuden säätö. Sen vivun huomaa kyllä helposti koska mihinkään muuhun systeemiin se ei liity.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jos autossa ei ole alkuperäisiä Xenoneita, miksi siellä olisi automaattinen korkeudensäätö, kun se ei ole pakollinen paitsi Xenonien kanssa? Autoissakin kuitenkin koitetaan tehdä mahdollisimman halvalla katetta, niin tommonen kallis osa turhaan...

Ajovalonpesurit tulee siihen etupuskurin sisään, ja nousee ylös pestessä. Eli uusi puskuri, pesurit, pumppu ja putket. Ja jotain sähkötöitäkin tietty. Ei mahdoton homma mutta onhan tossa jo työtä.

Ja mitenkään halpa laillinen Xenonsetti tosta ei synny kun laskee kaikki ostettavat yhteen. Omalle työllehän ei arvoa anneta ;)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ehkä kuitenkin kannattaa ostaa se alle 100€ maksava jälkiasennettava xenon-paketti ja heittää paikoilleen.
Ite oon semmosella setillä mennyt vuosia. Konttorille oon vaihtanut halogeenit aina paikoilleen ja heti käynnin jälkeen xenonit takas. Tiedä sitä, vaikka menis läpi vaihtamattakin kun on noi linssivalot, kuvio hyvä jne... Vaikka automaattista korkeudensäätöä ei olekaan, eikä kyllä valonpesureitakaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Noinpa juu täytynee edetä :)

Autossa pitäis olla myös joku KW:n alusta. En ole kuin pyöräkoteloon kurkkinut ja kyllä siellä mun mielestä ihan normi iskari + jousi satsi on, ei ainakaan kynä tolppia... Oisko vinkkiä millä selvittää mikä tuo on tekojaan? Auton mukana tuli KW:n tuvi lappu sekä joku simppeli säätö ohje..
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Vaihdekepin tänään purin osittain, näyttää siltä että jostain syystä tuo keppi liikkuu liikaa vasemmalle (puoli senttiä). Tästä johtuen kakkonen ei mene sisään nurkasta vaan hieman keskemmältä. 1 ja 2 linja kuitenkin suora joten tuo keppi jotenkin liikkuu liikaa. Kotelon pohjalla oli myös jotain kellertävää hippua, tosin se näytti myös joltain rasvalta osittain.

Ei liene kovinkaan tyypillinen vika kun en ole vielä foorumeilta apuja saanut. Mutta torisen nyt yksikseni josko saan tuon korjattua niin on sitten ehkä jollekkin saman vian saavan jotain apua :)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Multa hajos/tippui jonnekin omasta vaihdevivustosta yksi nailonpusla, mikä myös aiheutti vähän vastaavaa. Se tanko mikä menee vaihteiston toiselle puolelle, tukee siis koko vivustoa sivuttaissuunnassa sieltä laatikon päästä.
Ei nyt välttämättä sama vika, luulisin että sun vikas menee ohi pienellä hienosäädöllä. Yleensä aina niissä vaihde"kulisseissa" on pientä säätövaraa suuntaan jos toiseenkin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

vaihteensiirtäjän vika saa nyt odotella, sen kanssa kyllä elää ihan hyvin toistaiseksi.

Pikaista apua tarvisin.

Matkahuollossa odottelee noutoa uusi käytetty etuvalo umpio kuskinpuolelle. Oma alkuperäinen on sen verran sumea että tahtoisin sen yhtä kirkkaaksi kun repsikan puolen pari vuotta sitten vaihdettu. Voiko tuota orkkis umpiota putsata sisä puolelta, voisiko siellä olla pölyä tms. paskaa? Saako lasia umpiosta irti? Tuo ajovalon linssi on ainakin sumeampi mitä uudemmassa umpiossa ...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Voihan siellä pölyä olla, varsinkin jos on joskus ajeltu ilman sitä takana olevaa kumisuojaa.
Itellä ei oo kokemuksia noiden lasien irrotuksista, mutta voihan siinä olla vähän hommaa saada ne liimat irti ja uudelleen kasauksessa että saa sen vedenpitäväksi. Ite laittaisin kyllä sen uuden lyhdyn tilalle temppuilematta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Riku Korpela
Posts: 289
Joined: 17.12.2008 21:32
Location: Seinäjoki

Post by Riku Korpela »

Eikös KW:lta oo kiinteitäki alustasarjoja?
GOLF BAG
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Kyllähän sillä niitäkin on, selvittelen kun kesänakit alle laitan joskus..
Paroni
Posts: 58
Joined: 19.11.2009 9:50
Location: Vsa

Post by Paroni »

bnito wrote:vaihteensiirtäjän vika saa nyt odotella, sen kanssa kyllä elää ihan hyvin toistaiseksi.

Pikaista apua tarvisin.

Matkahuollossa odottelee noutoa uusi käytetty etuvalo umpio kuskinpuolelle. Oma alkuperäinen on sen verran sumea että tahtoisin sen yhtä kirkkaaksi kun repsikan puolen pari vuotta sitten vaihdettu. Voiko tuota orkkis umpiota putsata sisä puolelta, voisiko siellä olla pölyä tms. paskaa? Saako lasia umpiosta irti? Tuo ajovalon linssi on ainakin sumeampi mitä uudemmassa umpiossa ...
Jos se valon linssi on ulkoa sumea ja on muovia, niin sen voi kiilloitaa. Autojen "buleerauksessa "käytettävää hioma-ainetta vain, sillä hinkkaa ja vahaa päälle esim. Farecla, 3M tmv. Olen kiilloittanut jopa muovisia aurinkolasin linssejä. Aine pitää olla hienojakoista.
....näin teemme rahat juomme,ja kävelemme kotiin.
VW Passat Variant -00 1.9tdiPD 85kw
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Jees kiitoksia jälleen vastauksista, vaihtelen umpion vasta kun xenonit saan tilattua..

Kuis paljon teillä vastaavan laine kulkine vie kiisseliä? itsellä nyt pyörinyt siinä 6.9-7.1 kun pari kertaa ehtiny tankkailla, ajoa päivittäin vähintään 80km maantie/motari ajoa rajoitusten mukaisesti.
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 238
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Post by Arto Vikiö »

Ajotietokonetta ei kannata niin todesta ottaa.
Itellä kulutus pyörii ajotietokoneen mukaan 6,3-7,3 ltr/100km.
Laskin asian käsin ja todellinen kulutus maantieajossa oli 6,1ltr/100km.

Tottakai kulutukseen vaikuttaa moni asia. Kuten mahdollinen webasto/eber, renkaat, tien kunto, tuuli, tms..
Todellisen kulutuksen saat vain laskemalla itse.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

joku 6.4 oli viime tankillinen..

Mulla on nyt auton omistuksen aikana satunnaisesti syttynyt esp/luistoneston valo eikä lähde napista pois, auton sammuttaminen korjaa asian. Lueskelin että jarrujen joku kytkin voisi tehdä moista, mutta kun tuntuu että auto alkaa käymään ihan karvan verran huonommin tyhjäkäynnillä kun tuo valo syttyy, voi tosin olla että luulen vain. Vika koodit kertaalleen oman omistuksen aikana luettu ja sieltä löytyis kuskin oven lukon mikrokytkin vika joka oli tiedossa ja sitten oli jotain suuttimien säätöarvojen pari ylitystä tms.. voisikos tuosta johtua ? koitan nyt vielä uudelleen luettaa noi koodit...
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Kuinkas paljon tarvii purkaa jotta saan kuskin puolen umpion vaihdettua. Äsken tuossa purin jonkun matkaa vain todetakseni että näyttää siltä että puskuri tarvii irroittaa. Vai onnistuuko jos irroittaa loka suojan? Pikasella googletuksella löytyi myös päteviä suomi24 keskusteluja joissa oli mainittu että ajovalon sähköisen korkeuden säädön kanssa tulisi ongelmia?

EDIT: itse itselleni vastaten http://mitglied.multimania.de/vwpassatb ... stall.html
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Puskuri pois vaan, lähtee melko helposti. Lokasuojan irrottamisesta ei oo hyötyä.
Ajovalojen suuntaus täytyy tarkastaa/säätää jos lyhdyn vaihdat. Korkeudensäädön kanssa ei ole mitään ongelmia halogeenien kanssa, alkuperäisten xenonien kanssa täytyy perussäätö suorittaa testerillä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Oukki doukki. Tarvii keväämmällä tehdä tuo operaatio kun saan nuo jälkiasennettavat xsenonit hommattua...
bnito
Posts: 113
Joined: 27.2.2011 14:05
Location: Valkeakoski

Post by bnito »

Kesäkumit tuli alle, ja samalla tuli noita alusta asioita tutkittua. Kyllä sielä kynätolpat on, oli vaan niin kurassa ettei sieltä mitään löytänyt :) kw coilit ovat ja edessä sekä takana rosteri tolpat, joko variante 1 tai 2.
Post Reply