Golf IV variantin etuiskareiden vaihto
Golf IV variantin etuiskareiden vaihto
Minkälainen projekti on vaihtaa etuiskarit jousineen golffiin? Takanahan tuo taitaa olla aika iisiä kamaa, eli vanhat pois ja uudet tilalle, mutta onko edessä renkaiden kulmien säätöä tuossa iskarin kiinnityksessä? Autohan ei ole madaltumassa tässä tapauksessa. Tuli tuossa testattua veljen -06 golffin farkkua ja ero aika huima omaan kulahtaneeseen alustaan.
VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
Ei ole mikään mahdottoman paha homma. Kun niitä tukivarsia ei ole edessä niin paljoa kuin esim. passatissa. Iskarin yläpään pultti pois ja alhaalta kaksi pulttia siitä kupista johon iskari on istutettu. Olihan siinä jotain muutakin mutta ei mitään mahdottomia... Muut lisäilköön ku en muista enää.
Vw T5
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei muistaakseni tarvi irrottaa kuin se iskaritolppa siitä olka-akselista. Eli se yksi iso pultti irti, jonka jälkeen täytyy levittää sitä alapäätä ja siitä se sitten jo irtoaakin. Ei tarvii edes ohjauskulmia kattoo. Ja tietty iskarin yläpää auki.
vai oliko siinä vielä se sama vanha iskarisysteemi, että on kahdella pultilla kiinni siinä olka-akselissa, mistä säädetään camberit. Ei jaksa muistaa.
vai oliko siinä vielä se sama vanha iskarisysteemi, että on kahdella pultilla kiinni siinä olka-akselissa, mistä säädetään camberit. Ei jaksa muistaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tuo iskarin yläpää on tuollanen. Käännäpä rattia täydet toiseen suuntaan ja katso sitten. Toinen on alkaalla, toinen ylhäällä.
Tiukkuuden voit tarkistaa kun kierrät tuon yläpäässä olevan hatun irti. Alta paljastuu muistaakseeni 21mm mutteri ja keskeltä 7mm kuusiokolo. Kuusiokolon tarkotus on pitää iskarin mäntä paikallaan. Pultilla kiristetään itse iskari siihen yläpäähässäkkään. Tuon saa kiristettyä helpoiten siten, että otat 21mm tulppa-avaimen ja 7mm kuusiokolon. Pidät kuusiokololla männänvarren paikallaan ja tulppa-avaimella kierrät mutterin tiukalle. Luultavasti se kuitenkin on tiukalla.
Se koliseva etupää johtuu hyvin luultavasti väljistä etuvakaajan puslista ja/tai löysistä koiranluista. Molemmat on osien puolesta muutamankympin hintaisia. Haulla löytyy jokunen kuva vaihtohommasta.
Tiukkuuden voit tarkistaa kun kierrät tuon yläpäässä olevan hatun irti. Alta paljastuu muistaakseeni 21mm mutteri ja keskeltä 7mm kuusiokolo. Kuusiokolon tarkotus on pitää iskarin mäntä paikallaan. Pultilla kiristetään itse iskari siihen yläpäähässäkkään. Tuon saa kiristettyä helpoiten siten, että otat 21mm tulppa-avaimen ja 7mm kuusiokolon. Pidät kuusiokololla männänvarren paikallaan ja tulppa-avaimella kierrät mutterin tiukalle. Luultavasti se kuitenkin on tiukalla.
Se koliseva etupää johtuu hyvin luultavasti väljistä etuvakaajan puslista ja/tai löysistä koiranluista. Molemmat on osien puolesta muutamankympin hintaisia. Haulla löytyy jokunen kuva vaihtohommasta.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Tai yhtenä vaihtoehtona on jousi poikki. Vanhempien G4 näytti konehuoneessa juuri tolta renkaat suorassa, toinen iskari pullotti muutaman sentin. Uusi jousi tilalle ja tasottui, sitä en kyllä muista kolisiko...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^^^Kyllä nuo kuvailemasi oireet sopivat myös hyvin väleisiin joustintukilaakereihin.
Omassakin Golffissa ne koluuttavat tällä hetkellä todella pahasti. Ja siellä on sentään alta vuoden vanhat hilut.
Ei vissiin nuo orkkis osat oikeen tykkää jäykästä alustasta
Kokeileppa heilutella autoa sivuttain konepelti ylhäällä. Jos ne joustintukilaakerit on paskana niin kuulet sen todella selvästi kun konepelti on auki. Ja toki myös näet kuinka paljon ne iskarin yläpäät liikkuvat.
Omassakin Golffissa ne koluuttavat tällä hetkellä todella pahasti. Ja siellä on sentään alta vuoden vanhat hilut.
Ei vissiin nuo orkkis osat oikeen tykkää jäykästä alustasta

Kokeileppa heilutella autoa sivuttain konepelti ylhäällä. Jos ne joustintukilaakerit on paskana niin kuulet sen todella selvästi kun konepelti on auki. Ja toki myös näet kuinka paljon ne iskarin yläpäät liikkuvat.
Järkyttävää kolinaa ja kitinää kuuluu täälläkin.
Koiranluut ja vakaajan korihelat vaihdettu ja kolina senkun jatkuu.
Tänään katsastuskonttorilla 20min kääntelyä ja vääntelyä ja ei väljystä mistään. Viimein huomasi rengasta tangolla nostamalla että hivenen "lonksahtaa" toinen rengas ylöspäin, mutta toinen ei liiku mihinkään (Puhtailla papereilla pojjes. Tosin alustasarja pääsi viimein rekkariin asti!). Eli 99%:sti pitäisi kolina johtua iskarin yläpään kumista ja laakerista. Ei onneksi ole kalliita hiluja...
Koiranluut ja vakaajan korihelat vaihdettu ja kolina senkun jatkuu.
Tänään katsastuskonttorilla 20min kääntelyä ja vääntelyä ja ei väljystä mistään. Viimein huomasi rengasta tangolla nostamalla että hivenen "lonksahtaa" toinen rengas ylöspäin, mutta toinen ei liiku mihinkään (Puhtailla papereilla pojjes. Tosin alustasarja pääsi viimein rekkariin asti!). Eli 99%:sti pitäisi kolina johtua iskarin yläpään kumista ja laakerista. Ei onneksi ole kalliita hiluja...
VW Golf IV Variant 1.9TDI PWD