Passat 3B:hen ledpäiväajovalot
Passat 3B:hen ledpäiväajovalot
Olisi tarkoitus asentaa 3B passattiin ledpäiväajovalot. Haluaisin ledien toimivan valokatkaisimen ollessa 0-asennossa ja ajovalojen ollessa silloin pimeinä (pelkästään etuvalojen). Löytyykö tietoa valokatkaisimen piuhojen numeroinneista? Auto on 2.8 V6, johon ei näytä löytyvän korjausopasta ja 3B:n oppaasta en löytänyt kaaviota valokatkaisimen ollessa 0-asennossa. Onko kokemusta vastaavista asennuksista?
Tuolla on ohjeet sen DRL:n pois saamiseksi. KLIK
Nyt en löytänyt tähän hätään sitä suomenkielistä ohjetta.
Niin oliko tarkoitus, että takavalotkin palaa 0-asennossa?
Edit: Löysinhän sittenkin.
Nyt en löytänyt tähän hätään sitä suomenkielistä ohjetta.
Niin oliko tarkoitus, että takavalotkin palaa 0-asennossa?
Edit: Löysinhän sittenkin.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Tuossa suomenkielisessä ohjeessahan ne poisti kokonaan sen johdon. Omassa autossani laitoin sähkömiehen teipistä palasen sen liittimen päälle. Nyt en muista minkä liittimen päällä mulla on se teippi, mutta mulla palaa 0-asennossa parkit ja takavalot. Ja oma autoni on 3bg mallia.
Olen kans suunnitellut omaani noita ledpäivävaloja, mutta suunnittelu asteella vielä. Mietin, että jos ryöstäis ton parkkien sähkön niille päivävaloille ja ottaisin sen pois parkeilta, niin sittenhän tuo ois laillinen asennus. Eli:
0-asento: päivävalot ja takavalot
parkki: parkit ja takavalot
1-asento: etuvalot, parkit ja takavalot
Olen kans suunnitellut omaani noita ledpäivävaloja, mutta suunnittelu asteella vielä. Mietin, että jos ryöstäis ton parkkien sähkön niille päivävaloille ja ottaisin sen pois parkeilta, niin sittenhän tuo ois laillinen asennus. Eli:
Unohdin, että tietenkin parkit palaa myös 0-asennossa. Miksiköhän näitä juttuja pitää aina ajatella vaikeimman kautta? Kait parkit saa palaa led päivävalojen kanssa yhtäaikaa? Itsellä on asennettuna "laadukkaat" bilteeman lediparkit, joten näkyvyys on taattu.teesel wrote:Olen kans suunnitellut omaani noita ledpäivävaloja, mutta suunnittelu asteella vielä. Mietin, että jos ryöstäis ton parkkien sähkön niille päivävaloille ja ottaisin sen pois parkeilta, niin sittenhän tuo ois laillinen asennus. Eli:

Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa? Tästä syystä alunperin ajattelin yrittää korvata ajovalojen syötön päiväajovaloihin valokatkaisimen ollessa 0-asennossa. Silloin toki olisi hyvä tietää liittimen nastojen kaikki johdotukset. Äkkiseltään pääteltynä, jos tuon TFL-nastasta lähtevän valkokeltaisenjohdon korvaa päiväajovalojen plusjohdolla, niin kytkentä olisi siinä. Toki ajovaloista pitäisi olla heräte päiväajovaloille, jotta ne sammuisivat.teesel wrote:Saa palaa, mutta ei oo pakko palaa.Kilu wrote:Kait parkit saa palaa led päivävalojen kanssa yhtäaikaa?
Tilasin nyt päivävalosarjan ja tuota kytkentää aloin miettimään tuolla yllämainitulla tavalla. Sehän olis helppo toteuttaa sillä tavalla, että 0-asennossa palaisi pelkät päivävalot, mutta tahtoisin väkisinkin saada takavalot palamaan. Onko kenelläkään ideaa miten sen toteuttaisi.teesel wrote: 0-asento: päivävalot ja takavalot
Tällä hetkellä mulla palaa siis parkit ja takavalot 0-asennossa. Saisinko siis jostain otettua pois sen parkeille menevän herätteen(?) ja laitettua sen päivävaloille..?
Eipäs ole noita bg:n kytkiksiä, joten tarjotaan releviritelmää. Etuparkkien syöttöpiuha poikki ja avautuvarele väliin. Herätinpiuha releeseen vedetään valokatkaisimen 0-asennosta, sekä syöttö led-päivävaloille.teesel wrote:Tilasin nyt päivävalosarjan ja tuota kytkentää aloin miettimään tuolla yllämainitulla tavalla. Sehän olis helppo toteuttaa sillä tavalla, että 0-asennossa palaisi pelkät päivävalot, mutta tahtoisin väkisinkin saada takavalot palamaan. Onko kenelläkään ideaa miten sen toteuttaisi.teesel wrote: 0-asento: päivävalot ja takavalot
Tällä hetkellä mulla palaa siis parkit ja takavalot 0-asennossa. Saisinko siis jostain otettua pois sen parkeille menevän herätteen(?) ja laitettua sen päivävaloille..?
Itse en viitsinyt syksyn sateessa pihalla asiaa tarkemmin tutkimaan, toisaalta nuo led-parkit ovat olleet mielestäni aivan hyvät, joten annan parkkien palaa noiden led-päivävalojen kanssa ja sävykin on sama.
Löytyy sähkökaavioita. Noita selailin eilen, mutta en löytänyt miten parkkien ja takavalojen sähköt toteutettu.Kilu wrote: Eipäs ole noita bg:n kytkiksiä, joten tarjotaan releviritelmää. Etuparkkien syöttöpiuha poikki ja avautuvarele väliin. Herätinpiuha releeseen vedetään valokatkaisimen 0-asennosta, sekä syöttö led-päivävaloille.
Itse en viitsinyt syksyn sateessa pihalla asiaa tarkemmin tutkimaan, toisaalta nuo led-parkit ovat olleet mielestäni aivan hyvät, joten annan parkkien palaa noiden led-päivävalojen kanssa ja sävykin on sama.
Taidan kans hakea Mätänetistä releen ja led-parkit. Palakoot parkit ja päivävalot yhtäaikaa. Kattelis sit kesällä lisää.
Jos annat parkkien palaa päivävalojen kanssa yhtäaikaa, niin et tarvitse sitä relettäkään. Yleensä nuo ledit ottavat 1w/per ledi. Itsellä vie yhteensä 10w:a, joka vie virtaa alle 1A:n. Ryöstät päivävaloille syötön parkeista ja katkaisun lyhkäsiltä ja tietenkin miinus runkoon. Itse en viitsinyt katkoa piuhoja. Ajattelin kesällä selvitellä tuota auton omaa johtohässäkkää ja missä menee katkaisimen 0-asennon piuha. Näillä mennään toistaiseksi.teesel wrote:
Taidan kans hakea Mätänetistä releen ja led-parkit. Palakoot parkit ja päivävalot yhtäaikaa. Kattelis sit kesällä lisää.
Ilman relettä on vähän hankala ottaa katkaisu lyhkäsiltä, koska mulla on sellaiset valot jossa on vain kaks johtoa (plus ja miinus). Sun sarjassa vissiin oli sellainen missä useampi johto?Kilu wrote:....Ryöstät päivävaloille syötön parkeista ja katkaisun lyhkäsiltä ja tietenkin miinus runkoon....
Jos tässä nyt aletaan huomenna lakkoileen, niin vois yrittää asentaa noi päivävalot paikoilleen.
Päiväajovaloissako on vain kaksi piuhaa? Käsittääkseni kaikissa päiväajovaloissa on tuo katkaisu integroitu tuohon valomoduliin. Riittää kun kytket sen katkaisun ryöstäjällä lyhkäisiin.teesel wrote:Ilman relettä on vähän hankala ottaa katkaisu lyhkäsiltä, koska mulla on sellaiset valot jossa on vain kaks johtoa (plus ja miinus). Sun sarjassa vissiin oli sellainen missä useampi johto?
Jos tässä nyt aletaan huomenna lakkoileen, niin vois yrittää asentaa noi päivävalot paikoilleen.
Tällaiset valot itse asensin:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... jovalot%22
Eipäs olekaan. Ei mulla ole mitään valomoduulia, vain pelkät "lamput". Tälläiset!Kilu wrote:Päiväajovaloissako on vain kaksi piuhaa? Käsittääkseni kaikissa päiväajovaloissa on tuo katkaisu integroitu tuohon valomoduliin. Riittää kun kytket sen katkaisun ryöstäjällä lyhkäisiin...
JOS huomenna yrittäis värkätä, nyt kun ruvettiin lakkoileen...

Valot paikoillaan ja toimii.
Ritilöihin viilsin aukot mattoveitsellä ja asensin ruuveilla valot kiinni.
Valot otti yhteensä 0,82A virtaa, eli noin 10W.
Vaihtoreleellä toteutin kytkennän. Herätteen parkilta, eli aina kun parkissa on virtaa niin led:t palaa. Valokytkimen nastasta 13 tai 14 otin releelle herätteen, eli kun kytkin on parkki- tai 1-asennossa niin rele vetää ja led:t sammuu.
Voin yrittää vielä kuvaa ottaa jos jotain kiinnostaa.
Ja valot siis toimii näin:
0-asento: led-drl, parkit ja takavalot
parkkiasento: parkit ja takavalot
1-asento: normaalit ajovalot
Vaihtoreleellä toteutin kytkennän. Herätteen parkilta, eli aina kun parkissa on virtaa niin led:t palaa. Valokytkimen nastasta 13 tai 14 otin releelle herätteen, eli kun kytkin on parkki- tai 1-asennossa niin rele vetää ja led:t sammuu.
Mitä kautta toit valokatkaisimelta piuhan moottoritilaan?teesel wrote:Valot paikoillaan ja toimii.
Nyt sitten selvisi tämäkin. Ei saa palaa, kuin pelkät parkit. Selitystä en saanut, että miksi ei saa palaa. Eivät kyllä tuntuneet tietävän asiasta oikein mitään. No, ei tullut merkintää otteeseen ja xenonitkin kelpasi, joten läpi meni, että heilahti. Joutuu kait tässä kuitenkin tuon kytkennän muuttamaan. En vaan löytänyt äkkiseltään mitään näppärää paikka tuoda tuota 0-asennon piuhaa konetilaan.teesel wrote:Jos nyt oikein tulkitsin noita pykäliä, niin saa palaa parkkien kanssa, mutta eivät ajovalojen kanssa. Joku voi vielä varmistaa tämän.Kilu wrote: Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa?
Tuossa on kuva siitä ecuboxin sisältä. Siis ecu poistettu tuossa kuvassa, mutta siinä on tuollainen ISO reikä, josta saat vedettyä johdon sinne jalkatilaan. Audissa vedin tuon kautta 30mm2 virtajohdon, eikä tehnyt yhtään tiukkaa. Otat vain sieltä kuskin jalkatilasta sen muovin pois, niin sieltä valo paistaa läpi kun ecuboxin kannen aukaiset.Kilu wrote:...En vaan löytänyt äkkiseltään mitään näppärää paikka tuoda tuota 0-asennon piuhaa konetilaan.
Mulla oli edellisessä autossa sillai että kun käänsi kytkimen parkeille tai I-asentoon niin päivävalot himmenivät, mutta eivät sammuneet. Ja tämä ilmeisesti oli laillinen kytkentä..onhan esim. mersuissa samalla systeemillä.Kilu wrote:Nyt sitten selvisi tämäkin. Ei saa palaa, kuin pelkät parkit. Selitystä en saanut, että miksi ei saa palaa. Eivät kyllä tuntuneet tietävän asiasta oikein mitään. No, ei tullut merkintää otteeseen ja xenonitkin kelpasi, joten läpi meni, että heilahti. Joutuu kait tässä kuitenkin tuon kytkennän muuttamaan. En vaan löytänyt äkkiseltään mitään näppärää paikka tuoda tuota 0-asennon piuhaa konetilaan.teesel wrote:Jos nyt oikein tulkitsin noita pykäliä, niin saa palaa parkkien kanssa, mutta eivät ajovalojen kanssa. Joku voi vielä varmistaa tämän.Kilu wrote: Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa?
Kiitos hyvästä vinkistä! Itse jouduin irroittamaan kannen. Kun takimmainen kiinnitysruuvi oli mahdotonta irroittaa, jouduin sitten ensin irroittamaan pyyhkijät ja tuulilasin alareunan muovisuojuksen. No tulipahan siivottua kompostoituneet lehdet koloista pois.teesel wrote:Siitä ECUn vierestä, eli kuskin puolelta ravotin sitä mustan laatikon kantta ja siellä on ihan sellainen iso reikä mistä johdon kivasti saa läpi.
Katkaisin valokytkimen 0-asennosta lähtevän TFL-piuhan ja liitin sen päivävalojen syötöksi, sekä tietenkin irroitin parkkeilta tulevan syötön pois. Nyt valot toimivat sitten "lakien" mukaan. Tosin ajattelin lisätä vaihtokytkimen niin, että päiväajovalot voivat toimia joko 0-asennossa tai parkkiasennossa. On mukavampi ajella, kun mittaristossa on valot päällä. Tuota "laillista" kytkentää käytän vain katsastuksessa.
Käsittääkseni päiväajovalot saa palaa silloin ajovalojen kanssa, kun ne himmenevät.Henkka83 wrote:Mulla oli edellisessä autossa sillai että kun käänsi kytkimen parkeille tai I-asentoon niin päivävalot himmenivät, mutta eivät sammuneet. Ja tämä ilmeisesti oli laillinen kytkentä..onhan esim. mersuissa samalla systeemillä.
^ Ainakin mun 3BG Passatissa siihen ECU-boksin takimmaiseen ruuviin pääsi käsiksi tuulilasilistan reiän kautta, siinä oli joku tulppa kyllä päällä ja sen sai myös takasin kun operaatiot oli valmiit 
Ei sillä että se komposti sieltä lasin alta on kyllä hyvä tyhjentää, aiheuttaa sekin erilaisia ongelmia ajanoloon varmasti.

Ei sillä että se komposti sieltä lasin alta on kyllä hyvä tyhjentää, aiheuttaa sekin erilaisia ongelmia ajanoloon varmasti.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Runttasikko sen piuhan sitten siitä johtojen läpiviennistä konehuoneen puolelle, tuskin kannen raosta kuitenkaan
On vaan semmonen paikka että on syytä saada suht tiiviiksi, ettei ala sisätilat lainehtia.

On vaan semmonen paikka että on syytä saada suht tiiviiksi, ettei ala sisätilat lainehtia.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
Siinä meni jo entuudestaan pari karvaa Defan ajastinkellolle ja oli tiivistetty sellaisella mustalla "purkalla", joten siitä samasta purkkapallosta painoin läpi. Ja johdot tulee siis siitä ecun johtojen yläpuolelta kumiosan läpi.AjH wrote:Runttasikko sen piuhan sitten siitä johtojen läpiviennistä konehuoneen puolelle, tuskin kannen raosta kuitenkaan![]()