3c:n alustasarjan asennus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
CtD
Posts: 53
Joined: 4.2.2011 13:51
Location: Riihimäki

3c:n alustasarjan asennus

Post by CtD »

Olisi tarkoitus pääsiäisen vapailla vaihtaa alustasarja alle, mutta tuli hiema hidasteita. Piti mennä kaverin luo laitteleen, kun löytyy pelit ja vehkeet joka lähtöön tallilta, mutta se ei taida kaverin kiireiden takia onnistua. Joudun porukoiden pihassa vaihtamaan jos on keliä.

Joten kyselisin, että tarvitaanko jotain spesiaali työkaluja alustan vaihtoon. Jousipuristimet käyn lainaamassa, mutta onko muuta? Muitakin vinkkejä saa antaa työn nopeuttamiseksi ja turhien ongelmien minimoimiseksi.

Pyydän anteeksi jos täällä jo valmiiksi topici tästä, mutta en löytänyt haulla.
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
Snakari
Posts: 20
Joined: 1.6.2010 16:15
Location: Rauma

Post by Snakari »

Jooo...yritän muistella mitä viime kesänä kyseiseisessä hommassa tapahtu.
Eli tarviit erupään iskarin irrottamiseen ainaskin sellasen speciaalin "tähtipää holkin",muistuttaa torx päätä mut on enemmän niitä sakaroita ja muistaakseni sen nimi oli tähtipää? Koko oli joko 14 tai 16millinen?
Näät sen pään jos otat renkaan pois.
Takapäästä ei tarvii kontin puolelta purkaa mitään iskarin yläpään näkemiseksi mitään,eli iskarin yläpää löytyy kaaren sisäpuolelta.
Ja jollet jaksa veivaa madallus jousiin puristimia takas niin sit olis hyvä olla joku levitin millä saisi taka akselistoa painettuu alaspäin esim. pieni pullo tunkki tai vastaava et sais heittämällä sen jousen sinne.

Nyt ei äkkiseltään muuta tullu mieleen....muutakun et jos on joku halpis satsi niin kuin itelläkin niin takapään jousen säätö mutterit niin ylös kuin vaan saa,muuten mennee niin matalaks ettei kulkemisest tuu mitään.....ainakaan tääl raumalla ku on hidaste töysyjä viljelty.
CtD
Posts: 53
Joined: 4.2.2011 13:51
Location: Riihimäki

Post by CtD »

Kiitti vinkeistä. Pitää tuollainen "tähtipää" jostain kaivaa lainaa. Kun sanoit, että tuon tähtipää pultin näkee kun ottaa renkaan pois. Niin onnistuuko koko etupään jousi-iskaripakettin irrotus pyöränkotelon kautta. Eilen kurkkasin konepellin alle, kun piti just katsoa miten iskarin yläpää on kiinni, niin eihän sitä näy. Tuulilasin alareunan suoja/peitemuovi peittää kiinnityksen jos sieltä pitää alkaa käpelöimään.

Halppissarjahan itselläkkin asennusta odottaa. Katsotaan miten tuo FK jaksaa kannatella perää
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
Snakari
Posts: 20
Joined: 1.6.2010 16:15
Location: Rauma

Post by Snakari »

Sen ylpään saa näkyviin kun ottaa ne klipsut irti muovin reunasta ja raottaa rohkeesti sitä muovia et saa näkyviin ne yläpään pultit.
Ahdas se on tollain raottamalla mut jos sul on joku kaveri auttamassa ja vähän pyörittämässä/kohdistamassa sitä tolppaa alakautta ni saat sit lyötyy pultit takasin räikällä ja hylsyllä.
Muuten se etupään jousi iskari paketti tulee yhtenä pötkönä kuhan saat yläpään kolme pulttia auki.
Ja etu päähän taas kun laitat sen madallus satsin ni vastaa vasti täytyy tunkata ylös päin sitä akselistoa.
Takana sit taas oli toisin päin toi tunkkaus koska jousi ei oo samas setissä iskarin kanssa.
Ite kävin ostaas sen tähti päisen holkin työkalu liikkeestä ja ostin muistaakseni 14/16milliset kun en tiennyt minkä kokonen siihen tarkalleen meni ja tais maksaa 17 euroo molemmat yhteensä.

Itellä on toi TA-Techniksin marallus setti ja taka pään säätö on niin ylhäällä kun uskalsin/voi jättää.
Sillä jää inasen toi pyörä kaaren sisään.
Snakari
Posts: 20
Joined: 1.6.2010 16:15
Location: Rauma

Post by Snakari »

Tuli vielä mieleen...
Kaverillä oli kans halvat räikällä/lenkki avaimella olevat jousipuristimet,niin jouduttiin katkasemaan niistä puristimista 1/3 osan vartta pois kun ei saatu sopimaan sinne takajouselle muuten.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Olisko se XZN, eli aika tavallinen mitä näissä vaggineissa on siellä ja täällä :)

Teehän CtD vähän projektia kuvien kera, kun ei tommosesta vielä ole ja nää 3C koriset tässä yleistyy pikku hiljaa. On sitten jatkossa opas olemassa. :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
CtD
Posts: 53
Joined: 4.2.2011 13:51
Location: Riihimäki

Post by CtD »

AjH wrote:Olisko se XZN, eli aika tavallinen mitä näissä vaggineissa on siellä ja täällä :)

Teehän CtD vähän projektia kuvien kera, kun ei tommosesta vielä ole ja nää 3C koriset tässä yleistyy pikku hiljaa. On sitten jatkossa opas olemassa. :)
Ajattelinkin tehdä projekti sepustuksen kuvien kanssa. Pitää nyt vain toivoa että olisi aikaa ja keliä tehdä tuo homma.
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
CtD
Posts: 53
Joined: 4.2.2011 13:51
Location: Riihimäki

Post by CtD »

Lauantai-iltana pääsis kaverin pajalle aloitettiin alustan vaihto.

Auto nosturille ja aloitettiin kartoittamaan tilannetta. Homma näytti hyvin selvältä ja eikun hommiin. Noh, siihen se sitten meinas jäädäkkin. Pölykapselien poiston jälkeen huomattiin, että peltivanteissa on lukkopultit joka renkaassa. Lopulta peräkontista tunkin alta löytyin tuo lukkoavain.
Tuollainen tähtipää/XZN- pultti tosiaan oli iskarin alapään kiinnityksessä ja sopiva avain löytyi pajalta. Iskarin yläpään pääsee irrottamaan helposti suojamuovin alta. Olisikohan ollut 3xM10 pulteilla. Ennenkuin näitä iskarijousipaketin pultteja yritettiin edes irroittaa, niin koiranluu piti irroittaa iskarista.

Katsottiin huolimattomasti, että koiranluun kiinnitetty kuusiokolopultti-mutteri yhdistelmällä. Eli kuusiokoloavaimella joutuu pitämään pulttia paikallaan, kun sitten mutteria avaamalla paketti aukeaa. Eiköhän siinäkin sitten ollut tähtipää/XZN- pultti, mikä huomattiin vasta, kun kuusiokolo avain kerran nurjahti. Oikeaa avainta kehiin, mutta ei tilannetta enään auttanut. Pultin pää oli jo pilalla. Kokeiltiin laittaa kuusiokolopultin pätkä tämän kiinnityspultin jatkeeksi. Kuusiokolo lyötiin sinne pultin koloon ja hitsinappilla kyljestä kiinni. Ei tämä patentti kestänyt, kun mutteri oli sen verta napakasti ryytynyt.

Tästä kuusiokolopultti yrityksestä kuva:
Image

Kello alkoi tässä vaiheessa olemaan kuusi ja tein päätöksen, että yritettään saada mutteri takaisin kireelle ja auto siten kasaan. Ei olisi ollut järkeä purkaa ja kasata pakettia paskana olevilla osilla vaisinkin jos toisen puolen koiraluussa olisi käynyt samoin vaikka olisi ollut oikea avain alusta asti.

Noh, tästä kerrasta viisastuneenna ostan uudet koiranluut valmiiksi, niin ei tarvii niitä sääliä seuraavalla vaihtokerralla. Kylläkin heräsi ajatus, että jos sittenkin myisi tuon alustasarjan pois ja ostaisi normi madallussetin. Jos tuohon rahaan tai muutamalla lisäeurolla saisi laadukkaamman alustasarjan kuin mitä tuo FK Street- korkeussäädettävä.
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Usein tuo koiranluun mutteri aukeaa mopolla ihan tosta vaan, ettei tarvii vastaan pitää siitä keskeltä.
Tietty jos mopoa ei ole käytettävissä, niin voi käydä niinkuin sulla kävi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
CtD
Posts: 53
Joined: 4.2.2011 13:51
Location: Riihimäki

Post by CtD »

Mikäli mopolla tarkoitat pulttipyssyä, niin sillä eka koitettiin. Ei lähtenyt mutteri aukeamaan. Tässäkin olisi voinut tietty ennakointi ja olisi voinut esim. aiemmin päivällä ruiskutella CRC:tä tai vastaavaa.
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Sitäpä hyvinkin. No, aina ei voi onnistua..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Killer
Posts: 776
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Post by Killer »

Minkäs kokoiset noi XZN-avaimet piti olla, iskarin alapää että koiranluun?
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
CtD
Posts: 53
Joined: 4.2.2011 13:51
Location: Riihimäki

Post by CtD »

Killer wrote:Minkäs kokoiset noi XZN-avaimet piti olla, iskarin alapää että koiranluun?
Ei päästy hommissa niin pitkälle, että iskarin alapään ruuvin koko olisi tullut selville. Koiranluuhun taisi mennä 6
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
Post Reply