Page 3 of 3

Posted: 6.11.2009 11:37
by Kale
^Vaikkeivat nuo contit rangastestin mukaan olleet hiljaisimmat nastat niin ei niistä kuulu juurikaan mitään ääntä bensakäyttöisen 3BG:n alla (15-tuumaisena). Ainoastaan liikkeelle lähtiessä kuuluu jotain rapinaa. Samoin kuullostavat aika hiljaisilta Avensiksen ja Verson alla. Kovasti ovat näiden autojen/renkaiden omistajat kumia kehuneet ja uusia hankkiessa ovat ostaneet samanlaiset tilalle.

Posted: 6.11.2009 18:29
by AjH
Kyllähän toi CVC2 on tän syksyn joka testissä hyvin menestyny, ei varmasti ole huonot.

En ite ole noilla ajanut että sitä puolta ei omakohtaisesti ole, ainoastaan tota erikoista kulumista on tullu ihmeteltyä.

Posted: 9.11.2009 22:09
by Leroy
Leroy wrote:Varmaan joutuu tänään käymään hakemassa uudet nastat noille "uusille" talvivanteille, kun ei vähän ajettuja taida tähän hätään käytettynä löytyä. Kenelläkään kokemusta noista Continentalin Winter Viking 2:sta? 205/55/16 tulisi koko olemaan..
No enpä sitten kerennyt perjantaina jäämään rengaspuljuun odottelemaan, kun mökille oli niin perkeleellinen kiire...Jos sitä loppuviikosta kerkeisi Contit hakea. Jäin kuitenkin vielä miettimään, että pitäisiköhän ottaa tuo 215/55/16 koko 205/55/16 sijaan? Onko isompaa merkitystä ajettavuuden suhteen kumman ottaa? Lähinnä Ajh:lta näin epäsuorasti utelen, kun huomasin, että olit Passattiisi tuon leveämmän koon valinnut.. :)

Posted: 9.11.2009 23:58
by AjH
Joo isompi tuli, oikeastaan olisin melkein 205 leveenä ottanut jos olisi Misukkaa ollut saatavilla siihen kohtaa sen kokosena. Mutta kun 215 löyty varastosta heti niin semmoset tuli.
Ei tosta mun mielestä ole oikeastaan mitään hyötyä, tuskin haitatkaan kovin merkittäviä.
Vähän isompi kehä ja enempi ilmaa jousena, toisaalta leveempi niin vähän raskaampi vierimään ja vähäinen merkitys loska/vesiolosuhteissa.
215 taitaa olla jonkun kympin kalliimpikin että en oikeastaan näe järkeä tossa koossa mutta semmoset noi omat ny on ja vaihtaminen kapeampaan lienee ajankohtasta kun noi tosta pois kuluu aikanaan.

Posted: 16.12.2009 21:31
by AjH
Noniin, kilsoja on jo jokusen verran ja ihan asiallisilta noi vaikuttaa. Ei kovin letkut alla, mutta ääntä on tullut alkukangeuden jälkeen jonkun verran. Ei niinkään nastaropinaa vaan semmosta huminaa.

Semmonen tuli todettua että kun mittasin nolla-asteiset renkaanpaineet niin oli n 2,1b mittarissa. Laitoin sitten lisää ilmaa 2,6b suurinpiirtein, niin kulutus putosi lähes litralla. :shock: Ja ajotuntuma parani radikaalisti, kulkee suoraan ja rullaa mukavasti, vetelytkin vähenivät jonkinverran.

Suosittelen lämpimästi testailemaan rengaspaineiden vaikutuksia, voi säästää jopa polttoainekuluissa.

Posted: 17.9.2010 10:58
by Hilleri
Terve,

kärsin jonkin sortin rengaskriisistä. Minulla on kitkarengas-sarja. Yksi rengas on sakkorengas, yksi rengas on melkein sakkorengas ja kaksi rengasta ovat ihan ok ajokuntoisia.
Onko nyt järkevää yrittää hommata:

a) yksi rengas samaa merkkiä ja tietenkin kokoa (voi olla vaikea löytää)
b) samalle akselille uudet/uudemmat kitkarenkaat (2kpl)
c) kokonaan uusi setti nasta- tai kitkarenkaita (4kpl)

En oikein näistä rengas-asioista tiedä, joten mietiskelin että voiko toiselle akselille hommata ihan erimerkkiset kitkat välittämättä siitä mitä toisella akselilla on? Entäpä onko kantavuusindeksillä tai nopeusluokalla merkitystä tällaisessa tapauksessa?

Posted: 17.9.2010 13:14
by Petri M
No jos toinenkin rengas on lähes sakkorajalla lienee viisainta hankkia vähintään kaksi
uutta/uudehkoa kumia.
Jos vähän ajaa tuo on varmaan ihan ok.
Paljon ajavan kannattaa varmaan hankkia täysi kierros uusia.

Tulee kans oltua liian nuuka nois rengaskaupoissa ja
ajettua melko loppuun noita kumeja.
Nykyisin tosin rouva enimmäkseen tolla Passatilla ajelee joten
ostin uuttavastaavat (1500km ajetut) nokialaiset talveksi.
Jos jotain sattuu, niin en halua miettiä et
miksi en ollut hommannut kunnon talvirenkaita...
Pieni raha lopulta voi tuoda turvallisuutta aikas paljon.
Oma työkalu on onneksi leasing niin ei ole syytä rengaskuluissa säästää
kun kuuluvat sopimukseen.

Posted: 18.9.2010 12:08
by AjH
Juu ehdottomasti ainakin kaksi uutta rengasta. Nastoja ja kitkoja ei saa auton alle sekoittaa, eli kaksi uutta kitkaa tai koko sarja nastoja.
Ja uudet renkaat sitten samalle akselille ja vanhat samalle. Se on sitten asiantuntijasta tai mielipiteestä kiinni että laittaako paremmat eteen vai taakse. Itse tykkää edessä pitää parempia, silloin viimeiset pidon rippeet on yleensä ratilla käskettävissä ja tehokkaammin etupyörät myös jarruttavat, jos renkaissa vaan pito riittää.

Posted: 18.9.2010 18:35
by Hilleri
Jep, nyt pitää vaan metsästää 2kpl kitkoja jostain. Se on sitten eri asia, että missä tässä säästää. Sen uuden nastarengas-setin (4kpl) hinta oli vanteille asennettuna 380e. Jos kitkoja 2kpl ostaa, niin se on jo pari satkulia ja sen päälle vielä vanteille asennus eli 60e paikallisessa pajassa.

Vaimoke tässä autolla myös enemmän ajelee, joten kyllä se turvallisuus on toki ennen kaikkea. Raha tulee vasta sitten joskus kriteerinä. Toisaalta, ei sitä turhasta kannata maksaa jos pari nakkia vaan tarvitsisi.

Posted: 18.9.2010 19:06
by Jaku
ainut missä asiassa mein taloudessa ei tingitä on renkaat.
jos ei oo varaa ostaa renkaita niin sit ei ajeta.
se vaan on tyhmää ostaa sontaa.

Posted: 18.9.2010 21:12
by AjH
Aika kallis vanteille pyöräytys parille pyörälle 60 euroa? Nokian Euromasterikin laittaa 4 rengasta vanteelle ja auton alle, pesu pois otetuille pyörille ja 40 vai 50 euroa oli viimeksi kun olen siellä pultteja vinkutellu.

Kannattaa ehkä kysyä vielä tarjousta jostain kilpailevasta liikkeestä, vai missä kaukana asut että onko kilpailutukselle mahkujakaan?

Posted: 20.9.2010 13:27
by Hilleri
AjH wrote:Aika kallis vanteille pyöräytys parille pyörälle 60 euroa? Nokian Euromasterikin laittaa 4 rengasta vanteelle ja auton alle, pesu pois otetuille pyörille ja 40 vai 50 euroa oli viimeksi kun olen siellä pultteja vinkutellu.

Kannattaa ehkä kysyä vielä tarjousta jostain kilpailevasta liikkeestä, vai missä kaukana asut että onko kilpailutukselle mahkujakaan?
Terve,

Asustelen Nurmijärvellä, joten onhan täällä mahdollisuus kilpailutukselle :) (tosin surkea sellainen). Kirjoitin hieman harhaanjohtavasti tuossa aikaisemmin, eli vanteille asennus 4 renkaalle maksaa tuo 60e kolmessa paikassa josta olen kysellyt. Olisi se varmasti tuota halvempaa jos paria nakkia kävisi vain asennuttamassa.

Summa summarum. Tartun tuohon uuteen nastarengas-sarjaan niin saa vaimo ajella vauvan kanssa turvallisesti...siis ainakin turvallisemmin talvella. Renkaat on aluperin saksan kitkat, olin jotenkin päättelevinäni että renkaat on jotain 06 mallia. Ehkä olisi ihan hyvä antaa renkaiden nk. mennä ja ostaa nuo uudet.

Posted: 20.9.2010 20:34
by AjH
Saksan kitkat ja kunnon pohjoismaiset kitkat ei ole oikein verrattavissa edes.

Jos turvallisuutta katsotaan ja autolla ajaa "normaali" taitoinen kuski niin ehdottomasti kaikki renkaat uusiksi ja kunnollista pohjoismaihin tarkoitettua alle. Normaali edellä tarkoittaa siis sellaista henkilöä joka ajaa kaupungissa ja ehkä maantielläkin mutta ei omaa mitään erityistä rattitaitoa eikä ole varsinaisesti auton hallintaa harjoitellut autokoulun jälkeen.

Neljälle renkaalle 60 euroa on jo parempi tarjous :)

Posted: 21.9.2010 8:19
by Hilleri
Jep uudet hankin. Kiitos pääni selvennyksestä. :)

Posted: 3.10.2010 18:10
by Trombone
16" nastat hankinnassa, mutta kipuraja menisi alle 400e. Sillä vaan ei taida saada kuin made in pikkukiinalainen.
Ideoita ehdotuksia kehiin?

Posted: 3.10.2010 18:45
by AjH
Mansenautossa näyttää ainakin Nordmania olevan tasan 400 euroa kierros, toi hinta mun mielestä sisältää jo työt myös.

Tsekkaa täältä: www.mansenauto.fi/nastat.php

Posted: 3.10.2010 22:40
by DJDH
Pitäis golfiinkin kattoa 205/55R16 kumit alle. Viimeksi oli michelinin nasta ja olivat ihan ok. 3 talvea ajettu ja nyt ovat käytännössä loppu. Varmaankin ekoille yöpakkasille laitan nuo vielä alle kun pintaa on 5-6mm. Tuskin noilla alkutalvea pidemmälle ajelen.

Uudet misukat ja nokiat on aikalailla samoissa hinnoissa, eli 600€/kierros. Pitäisi vissiin lukea molempien mainoslehtien testit jossain rengasliikkeessä.

Posted: 4.10.2010 9:36
by Basu
Tuulilasin 13/2010 (nasta)rengastestin järjestys koossa 205/55R16 ja pisteet:

1. Nokian Hakkapeliitta 7 |9,5
2. Bridgestone Noranza 2 Evo | 9+
2. Pirelli WinterCarving Edge | 9+
4. Continental ContiIceContact | 9,0
4. Michelin X-Ice North | 9,0
6. Gislaved NordFrost 5 | 9-
7. Goodyear UltraGrip Extreme | 8,5

TM:n testin tulokset voin laittaa illalla jos/kun muistan ja löydän lehden.

Posted: 4.10.2010 13:48
by AjH
TM testissä ilmeisesti Hakka 7 oli kärjessä, ainakin Aamulehdessä Vianor mainosti testivoittajana (TM 17/10).
Mutta saa laittaa noita tuloksia, ABS ei vielä ole testiä julkaissut, laitetaan sekin tänne kunhan tulee postiluukusta.

Mullahan noi yhdet Misukat (215/55-16) olis puoli ylimääräsenä...

Posted: 4.10.2010 19:11
by Markus V
Marangonin 4ice koossa 225/45R17 Audin alle tulossa, liekkö tekee mitään mutta kokeillaan. 109€/kpl.

Posted: 4.10.2010 20:02
by Basu
Tekniikan Maailma 17/2010 ja yleisarvosana:

1. Nokian Hakkapeliitta 7 | 8,4
2. Continental ContiIceContact | 8,3
3. Bridgestone Noranza 2 Evo | 8,1
4. Michelin X-Ice North XIN2 | 8,0
5. Pirelli Winter Carving Edge | 8,0
6. Vredestein Arctac | 8,0
7. Goodyear Ulta Grip Extreme | 7,9
8. Gislaved Nord Frost 5 | 7,7
9. Yokohama Ice Guard Stud ig35 | 7,4
10. Dunlop SP Ice Response | 7,3
11. Hankook Winter IHPike | 7,0
12. Sava Eskimo Ice | 7,0
13. Insa Turbo T-2 | 6,3
14. Cordiant Sno-Max | 5,9

Posted: 4.10.2010 21:10
by DJDH
Miten voi olla gislavedilla noin erilaiset arviot? Onkohan tässä taas takana markkinaraha?

Posted: 4.10.2010 21:47
by Tero Paalanen
^Kumpaakaan testiä en ole lukenut, mutta eiköhän nuo erot samanlaisten renkaiden kesken selity aika pitkälti hieman erilaisilla testeillä ja testiolosuhteilla.
Nii ja kyllähän se testissä käytetty autokin vaikuttaa lopputulokseen.

Posted: 4.10.2010 21:54
by Basu
Tuulilasissa oli Seat Exeo ja Tekniikan Maailmassa Ford Focus. Molemmissa testeissä renkaat kokoa 205/55R16.

Posted: 5.10.2010 18:24
by Epikki
Tosiaan nastarenkaita 17":lle vanteille metsästelen.

Vaihtoehtona 225/45/17 (pinnatut Ässät tai Sunnyt tikkanastoilla, ~100€/kpl) tai 205/50/17 (HKPL 5, ~130€/kpl).

Miten ylipäätään toimii keski-suomessa tuommonen 225 leveä kumi? Näitä kun sais kuitenkin suht edullisesti...

Aikaisemmin ollut vain tyyliä 185/65/15 kokosia ni ei osaa sanoa miten pelaa tuommoset...

Posted: 5.10.2010 20:19
by AjH
Jos tosiaan vain 30 euroa kappaleelta on eroa niin itse ottaisin riemuiten HKPL5 kumit enkä edes miettis pinnattuja tai Sunnyjä. Onhan se 120 euroa neljässä renkaassa eroa noihin mutta niin on varmasti pito ja toimivuuskin ihan eri tasolla.

Jotenkin mieltäisin että talvirenkaassa kapeampi olis parempi useimmissa tilanteissa, ainakin vähänkään paksumpaan hankeen puskiessa kaikki ylimääräinen leveys vain vastustaa. Eikä talvella juuri pysty hyödyntämään leveän kumin parempaa asfalttipitoa kun ei (mutka)nopeudet kovin suuriksi nouse.

Posted: 5.10.2010 20:38
by Sami Jalonen
Mistä saa HKPL5 tohon hintaan?!

Posted: 5.10.2010 21:43
by Basu
Klik + 25euroa toimituskuluja jos ei pysty noutamaan.

Posted: 5.10.2010 21:45
by Markus V
Huomaa valmistusvuosi 2006-2007 tuossa ilmossa. Vaikuttaa varmaan jonnin verran hintaan.

Posted: 6.10.2010 10:44
by AjH
Mansenauto myy 500 euroon kierrosta 205/50-17 HKPL5 kumia, tosin paistovuotta ei oo mainittuna mutta senhän saa kysyttyä.

Posted: 7.10.2010 16:45
by Epikki
Mimmonenhan tuo HKPL 5 Run Flat on ajaa? Onko kovempi ku normaalisti?

Perus HKPL 4:sta sais kans samaan hintaan..

Eli nyt arvotaan perus HKPL 4:sen ja HKPL 5 Run Flatin välillä... KUMMAT?

Posted: 9.10.2010 8:07
by Killer
Tuo HKPL4 on vanhempi malli eli todennäköisesti jo aika kovaa seosta, joten ennemmin noista toi 5.

Posted: 10.10.2010 18:03
by Epikki
Manseautosta kävin hakemassa eilen Hakkapeliitta 5:set... 470€ sarjalle hintaa...

Paistovuotta ei kyllä tullu kysyttyä...

Posted: 10.10.2010 18:06
by Tero Paalanen
Epikki wrote:Paistovuotta ei kyllä tullu kysyttyä...
Tuo tieto löytyy renkaan kyljestä.

Posted: 10.10.2010 20:55
by AjH
Epikki wrote:Manseautosta kävin hakemassa eilen Hakkapeliitta 5:set... 470€ sarjalle hintaa...

Paistovuotta ei kyllä tullu kysyttyä...
Missä kokoluokassa? 205/50-17 on tässä itellä suunnitelmissa jos nuo 16" kelpaa eteenpäin. Jos ne tota 06-07 ikästä on niin eiköhän pelaa vielä pari kolme talvea, sen minkä pintaa riittää luultavasti :)

Posted: 14.10.2010 22:18
by AjH
470 euroa maksoi pelkät kumit mukaan otettuna Mansenautosta. Kelpas, kun sai töissä väännettyä ite vanteille.
Ja siis 205/50-17 Hakka5 renkulat, piti DOTit kattoa mutta enpäs muistanu ja nehän ehtii vielä tarkistaa :)
Eri renkaat kuitenki mitä Vannetukussa, tai ainakaan nämä mun hankkimat 4kpl ei ole runflatit vaan XL versiot.
Eiköhän noilla Nokian renkailla ny pääse useamman talvea kuitenki.

Positiivinen ylläri oli varsin miellyttävä ajomelu, verrokkina kylläkin vaan noi entiset kesärenkaat, eli Federalit jokka oli aika lopussa ja vähän ketuilleen kuluneet jarrujen laahaamisen takia.

Edit: Made in Finland renkaat :P Ne paistot on kahdessa 2308 ja 2408, kahdessa se on sisäpinnalla niin täytyy montulla käydessä kurkkia mutta lienee aika samalla kohtaa. Pari vuotta siis varastossa ollu joka tuskin vaikuttaa yhtään mitään, ja ei toi hinta kyllä paha ole noista.
Tänään töissä vaihdoin yhteen autoon Hakkapeliitta 10 renkulat jokka oli 284, eli mun tiedon mukaan olis vko 28 vuonna 94. :lol: Tuskin häävisti pitää, mutta nastat oli kaikki ja kuvioo reilusti, ajettu varmaan jokunen tuhat koko käyttöikänä, joku tyylikäs ikäloppu Mese se autokin oli...

Posted: 15.10.2010 13:11
by Kw@@kku
Huomenna uutta talvirengasta alle. Continental ContiVikingContact 5 kokoa 205/55/16. Saas nähdä miten nuo continentalin kitkat toimii passatin alla. Aikaisempaa kokemusta continentalista ei itsellä ole.

Posted: 24.10.2010 13:27
by Trombone
Empäs muuten ole ikinä laittanut näin aikaisin nastoja alle. Mennyt aina siihen loka-marras vaihteeseen ja vähän pitemmälle. AjH:lle toksia hyvistä Misukoista! ;)

Posted: 24.10.2010 17:21
by AjH
Ollos hyvä. Omat talvirenkulahommat menikin tänään heti hyvin kun halkes eturengas kyljestä. Saas nähdä mitä Nokian on mieltä asiasta. Melusammat noi Hakka 5 kumit on kun Misukat, vaikkakin Misukat oli 16" ja Hakat nyt 17".