Page 5 of 6

Posted: 29.11.2010 9:04
by static
KakePro wrote: Auton virrat olessa kytkettynä puhaltimen virta kulkee silti eberin releen kautta ja sillon käytetään auton sulakerasiassa olevaa puhaltajan sulaketta. Sillon kun auto ei käy tai virtoja ei ole kytketty päälle, eberin rele kytkeytyy 86-napaan tulevan ohjauksen johtosta niin että puhaltimen tarvitsema virta otetaan akulta ja käytetään eberin johtosarjassa olevaa puhaltajan sulaketta.
Tänään huomasin, että puhallin ei käynnisty, ennen kuin eberin sammuttaa. Vaikka auto on käynnissä, niin puhallin ei käynnisty ennenkuin eber on pois päältä.

Jälkiasenteinen laite on kyseessä, mutta kun en ole itse asentanut niin releiden ja sulakkeiden etsiminen on aina hiukan haastavaa. Mahtaako eberin ja climan välinen rele olla sisällä vai konehuoneessa? Konehuoneessa olis akkukotelon kyljessä jälkiasennetun näköinene rele, mutta siinäkään ei puhuta mitään eberistä.

Posted: 29.11.2010 19:48
by Patu
Itse itselleni vastaten:
Eli tuota 3-tie venttiilin ohjausta pystyy VAG-COM:illa muuttamaan niin että se on kokoajan suljettu, sisätilan lämmitys on prioriteetti 1 tai niin että koneen lämmitys on prioriteetti 1.

Pitäs vaan nyt käydä tarkistamassa miten mulla tuo ohjaus on, ilmeisesti niin että sisätilan lämmitys on prioriteetti 1 tai sitten ei ole 3-tie venaa lainkaan (pitäs olla kyllä koska on PDF kone) vaikka webasto on asennettu myöhemmin vaikka alkuperäiseltä näyttääkin.

Posted: 2.12.2010 23:07
by KakePro
static wrote:Jälkiasenteinen laite on kyseessä, mutta kun en ole itse asentanut niin releiden ja sulakkeiden etsiminen on aina hiukan haastavaa. Mahtaako eberin ja climan välinen rele olla sisällä vai konehuoneessa? Konehuoneessa olis akkukotelon kyljessä jälkiasennetun näköinene rele, mutta siinäkään ei puhuta mitään eberistä.
Ainaskin eberin mallikohtaisessa asennusohjeessa (passat) nuo sulakkeet ja rele asennetaan akkukaukaloon moottorin ohjausboksin viereen.

Auton oma puhaltajan sulake on ehjä koska puhallin käynnistyy eberin olessa pois päältä. Eberin johtosarjassa oleva sulake saattaa olla palanut joten virtaa ei mene puhaltajan moottorille eberin ollessa päällä koska rele on kytkeytynyt siten että virtaa oletaan puhaltimelle suoraan akulta ja silloin käytetään eberin johtosarjassa olevaa sulaketta. Muistaakseni arvoltaan 25A.

Itse vaihtaisin sulakkeen varmuuden varalta ja jos ei vieläkään toimi niin sitten rele seuraavaksi. Muistaakseni se on ihan tavallinen 5-napainen yleisrele 30A kestoltaan.

Posted: 3.12.2010 15:09
by Patu
Patu wrote:Itse itselleni vastaten:
Eli tuota 3-tie venttiilin ohjausta pystyy VAG-COM:illa muuttamaan niin että se on kokoajan suljettu, sisätilan lämmitys on prioriteetti 1 tai niin että koneen lämmitys on prioriteetti 1.

Pitäs vaan nyt käydä tarkistamassa miten mulla tuo ohjaus on, ilmeisesti niin että sisätilan lämmitys on prioriteetti 1 tai sitten ei ole 3-tie venaa lainkaan (pitäs olla kyllä koska on PDF kone) vaikka webasto on asennettu myöhemmin vaikka alkuperäiseltä näyttääkin.
No olihan se 3-tie vena väärässä asennossa. Nyt on koodattu uudestaan ja nyt lämpiää kone. Samalla uusin akun kun sekin oli huonossa jamassa... Varta Silveriä tilalle.

Posted: 6.12.2010 0:06
by Wili
Laitoin päivällä webaston napista päälle lähti OK pöhisemään. Vartin päästä autolle mennessä hiljaisuus. Lämmitin sammunut samoin puhallus, kellossa vilkkui koodi F83. Ajoon lähtiessä ilmeisesti käynnistyi, koska lämmöt nousivat kuten ennenkin. satunnainen häiriö vai missä vika?

Posted: 11.12.2010 21:43
by Petri M
Kiitos linkistä, heti piti tilata.

Tuon alemman ostin ja asensin tänään tuohon työkaluun eli
-07 Nissan Primastaariin
Eli pelkällä soitolla lähtee lämmitin päälle ja käy n.30min.
Ei siis ole edes käyttökuluja kun puhelin ei vastaa puheluun, vaan riittää että se soi.
Puhelin ohjauksessa myös se etu että välimatka autolle ei ole ongelma.


Työ sisältää päivystystä eli joutuu kesken yön lähtemään jos meinaa kaupassa pakasteet lämmetä..
Nyt voi heti keikan tultua soittaa auton lämpenemään. Menee kuitenkin yleensä se 15-30min ennen lähtöä
kun soittelee oven avauksia vartijoilta tai katselee tietokoneella kaukokäyttönä minkäs siellä kaupassa piiputtaa.

Suosittelen, asennus vain muutaman minuutin kun oli valmiit liittimet.

Posted: 26.12.2010 19:10
by static
Kuinkas teillä on vedetty eberin pakoputki? Omassa IV golffissa on vedetty johonkin vaihdelaatikon pohjan paikkeille. Mutta siinähän on heti alla moottorin suojamuovi ja nyt kun keulassa on viimasuojaa, niin tuntuu että pakokaasujen ulospääsy alkaa olla hankalaa, muutenkin tuntui kovilla pakkasilla, että savun tai vesihöyryn määrä lisääntyi ja tänään oli sammunut omia aikojaan kesken lämmiyksen.

Onko tolla pakoputken reitityksellä, viimasuojilla tai vaihtelevilla pakkaslukemilla mitään vaikutusta asiaan vai olisiko syytä vaihtaa hehkutulppa ja sukka?

Posted: 26.12.2010 21:14
by Wili
Muutamana aamuna tuo webasto ei ollut lämmittänyt ja parina päivänä (pakkasta liki -30C) ei sitten käynnistynyt enää ollenkaan edes käynnistettäessä oli muuten mukava ajella. Vikakoodina F083 yleensä vilkkumassa. Hauskaa kun tämä on tehtaan asentama niin webaston huoltoliike ei pääse koodeihin kiinni soita Laakkoselle...

No vein laitteen päivällä kaverin talliin 90tkm huoltoa varten lämpenemään ja siinä ilman/polttoaineen/öljynsuodatinta vaihtaessa käytin myös webaston sulakkeet irti. Kokeilin sitten mitä tapahtuu: laite kellon napista tulille ja käynnistyi normaalin kuuloisesti käyden muutaman minuutin kunnes paloääni hiljeni, puhallin jatkoi toimintaansa. Hetken jälkeen alkoi webaston pa-pumppu naksua ja normaali suihkukoneen kiihdytysääni HIRVEÄN harmaan pilven saattelemana. Oli pakko ajaa auto tallista ulos... ilmeisesti palamatonta polttoainetta tuli sitten ihan jonkun verran pihalle. Toimi sitten tämän jälkeen normaalisti. Saas nähdä auttoiko tuo sulakkeiden irroitus vai jatkuuko temppuilu huomenaamuna. I'll be back... 8)

Posted: 26.12.2010 21:49
by Patu
Musta tuntuu että tuossa alkuperäisessä webastossa tuo vehkeen oma polttoaineen syöttö on ongelma koska aina kovilla pakkasilla kun diesel tuntuu muuttuman kankeeksi niin webastokin rupee takkuilemaan niin kuin siltä itseltään loppuis löpö.

Posted: 26.12.2010 22:36
by Wili
Patu wrote:Musta tuntuu että tuossa alkuperäisessä webastossa tuo vehkeen oma polttoaineen syöttö on ongelma koska aina kovilla pakkasilla kun diesel tuntuu muuttuman kankeeksi niin webastokin rupee takkuilemaan niin kuin siltä itseltään loppuis löpö.
Jossain intterwebin ihmeellisessä maailmassa oli tietoa että tehdas on asentanut tankin & Webaston väliin ohuemman syöttöputken kuin jälkiasennusvehkeissä. Kellään tietoa tästä? Sopisi kyllä oireisiin kun peli nyt toimii pakkasen laskettua moiteetta...

Posted: 27.12.2010 9:02
by Pasi Häkli
No nyt se sit sattu omallekin kohdalle. Ei lähde eberi päälle useista yrityksistä huolimatta.
Ei syty lainkaan, että varmaankin uutta hehkutulppaa kaipais. Polttoainepumppu naksuttaa ja paloilmapuhallin pyörii äänistä päätellen. On sillä nyt jo kolme talvea menty tekemättä mitään, että ei tää yllätyksenä tullut.

Posted: 27.12.2010 22:17
by Wili
Tänä aamuna oli toiminut kuten pitääkin. Katsotaan huomenna kun yli -20C luvattu...

Posted: 29.12.2010 20:10
by Marek
Pasi Häkli wrote:No nyt se sit sattu omallekin kohdalle. Ei lähde eberi päälle useista yrityksistä huolimatta.
Ei syty lainkaan, että varmaankin uutta hehkutulppaa kaipais. Polttoainepumppu naksuttaa ja paloilmapuhallin pyörii äänistä päätellen. On sillä nyt jo kolme talvea menty tekemättä mitään, että ei tää yllätyksenä tullut.
Lieneeköhän jotain vastaavaa omassa. Käynnistät niin menee hetki alkaa naksutus, jonka jälkeen "normaalin kuuloinen pöhinä", menee ihan pieni hetki niin jää vain semmoinen turbiinimainen "vihellys" joka sekin vaimenee tovin kuluttua. Tänään kuitenkin kun ajoin ja lämmitin oli päälllä niin ruutuun ajettua kuulosti että olisi pelannut, mutta kun moottorin sammutin niin sammui myös eberin tuhina.

Posted: 29.12.2010 22:49
by Pasi Häkli
Taisin älähtää liian aikaisin, ettei toimi. Nyt pelitti taas normaalisti. Olisko saanut ilmaa naftaputkeen sillon kun tankki oli melkein tyhjä ja vaati sitten sen pari kolme yritystä ennenkuin taas lähti pelittämään tankkauksen jälkeen. Mutta nyt toimi taas.

Tuli jo varotoimenpiteenä ostettua Defa Termini :D No ei kai siitäkään haittaa ole.

Posted: 30.12.2010 10:13
by Wili
Wili wrote:Tänä aamuna oli toiminut kuten pitääkin. Katsotaan huomenna kun yli -20C luvattu...
Aamulla -25C ja laite mykkänä :evil: alkaa tosiaan mennä luotto koko vehkeeseen jos näin epävarmasti toimii.

Eli lämpötilan ollessa riittävän alhainen siis -20C ja yli ei pelaa leudommalla pelittää. Onko tosiaan naftansaanti se kynnyskysymys mikä saa tuon aikaan?

Posted: 30.12.2010 10:40
by Pia
Wili wrote:
Wili wrote:Tänä aamuna oli toiminut kuten pitääkin. Katsotaan huomenna kun yli -20C luvattu...
Aamulla -25C ja laite mykkänä :evil: alkaa tosiaan mennä luotto koko vehkeeseen jos näin epävarmasti toimii.

Eli lämpötilan ollessa riittävän alhainen siis -20C ja yli ei pelaa leudommalla pelittää. Onko tosiaan naftansaanti se kynnyskysymys mikä saa tuon aikaan?
Kannattaa käydä lukasemassa vikakoodit. Sillä selviää aika paljon.

Posted: 30.12.2010 16:35
by Wili
Pia wrote:
Wili wrote:
Wili wrote:Tänä aamuna oli toiminut kuten pitääkin. Katsotaan huomenna kun yli -20C luvattu...
Aamulla -25C ja laite mykkänä :evil: alkaa tosiaan mennä luotto koko vehkeeseen jos näin epävarmasti toimii.

Eli lämpötilan ollessa riittävän alhainen siis -20C ja yli ei pelaa leudommalla pelittää. Onko tosiaan naftansaanti se kynnyskysymys mikä saa tuon aikaan?
Kannattaa käydä lukasemassa vikakoodit. Sillä selviää aika paljon.
Näin täytynee tehdä. "Hauskaa" kun itse weba on tehtaan asentama niin siitä ei saa ulos vikakoodeja kuin merkkihuollon laitteilla. Kellon välillä antamaan vikakoodiin F083 taas ei kumpikaan osannut sanoa mitään... :(

Posted: 30.12.2010 17:37
by Patu
Mulla saatiin Webasto nyt vihdoin korjattua, nyt siis toimii myös moottorin esilämmittimenä ja starttaus ajastuksella ajotietokoneesta tai kaukosäätimestä.

Vika oli loppujen lopuksi se että tuossa autossa alunperin oleva webasto oli mallia C ja nyt kun syksyllä laitettiin uusi webasto takuun piikkiin niin se olikin mallia V. No tämä taas aiheutti sen että tuohon V mallia ei samalla koodilla saanutkaan oikein toimimaan millä tuo C malli toimi.

Hetken aikaa tuolla Autoseinillä tuota pohtivat mutta tänään kun ottivat webaston maahantuojaan yhteyttä niin maahantuojan avulla saatiin oikea koodi niin että rupes toimimaan, oliskohan ollut 321112 tai jotain.

No nyt sitten se kännyohjaus tuohon vielä.

Posted: 2.1.2011 0:16
by pelekone
Täytyypä tähän heittää omakin tarina toimimattomasta Webastosta.

Webasto siis Passatin alkuperäinen TT-V, joka alkusyksyn pelasi ihan hienosti. Ekalla kovalla pakkasella ei enään lähtenytkään käyntiin, F02-koodia pukkasi kellon näyttöön. Pikkupakkasilla toimi, mutta kovilla ei. VAG-COM:lla nollailin muutaman kerran vikakoodit, mutta varmuutta ei toimintaan tullut. Eli ei kun aikaa varamaan merkkihuoltoon...

Huollon kanssa oli puhe, että tarkistetaan mikä vikana. Tunti meni ja puhelimen päässä huoltomies kertomaan, että vesipumppu sökö. Nostaa lämmöt heti tappiin ja sammuttaa samantien Webaston. Pumppu löytyi hyllystä ja lupasin vaihtaa.

Pari tuntia meni ja sama mies soittelee taas... "ei lähde Webasto enään käyntiin, joutuu palopesän vaihtamaan". Oli jo vähän kiire pitkäksi venähtäneeltä lounastauolta, joten sovittin että menen hakemaan kunhan laittavat vehkeet kasaan. Antoivat laskun pumpun vaihdosta ja hinta-arvion palopesän vaihdosta. Lupasin, että soitellaan...

Ei kun ajelemaan takas töihin ja samalla testasin Webastoa käyntiin. Ei tosiaan lähtenyt Webasto päälle, eikä antanut mitään vikakoodiakaan, näyttö sammui samantien... itsekseni aloin miettiin, että ennen pumpun vaihtoa Webasto oli sentään lähtenyt päälle (totesihan huoltokin saman), mutta enään ei mitään.

Illalla kotona taas läppärillä kiinni ja sieltähän löytyi liuta vikakoodeja ja olipa se samalla mennyt Webasto lukkoonkin. Vikakoodit ja lukitus nollaamaan ja uutta testiä, mutta ei mitään. Kellon näyttö sammui samantien. Ei kun Google auki ja pian löytyi Ross-Techin sivu http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ic_Setting. Testi päälle ja kuinka ollakkaan Webasto alkoi pöhisemään. Testi lämmitteli moottorin 90C ja n. 30 min päästä se oli ohi.

Kellosta vielä kokeilemaan ja... :lol: Webasto toimi ja toimii vielä parin viikon jälkeenkin pakkasesta riippumatta. Eli omalla kohdalla vika oli todennäköisesti viallisessa vesipumpussa, joka jumitti kovilla pakkasilla (näin ainakin itse olen päätellyt). Luultavasti kuitenkin päättelyni on mennyt kovasti metsään, koska merkkihuolto oli vakaasti sitä mieltä että palopesä on viallinen ja pitää vaihtaa.

Selityksiä vikakoodeille

Posted: 2.1.2011 21:38
by Jürgen
Mistä löytyisi noille lämmittimen koodeille selitykset, mitä mikäkin tarkoittaa? Haku ei ole minulle antanut asiaan selvyyttä tai en vaan keksi oikeita hakusanoja.
Tavallisen jälkiasennuslaitteen koodit kyllä tiedän mutta nuo ThermoTop-V:n jota käytetään Volkkareissa, ovat aivan vieraita.

Re: Selityksiä vikakoodeille

Posted: 2.1.2011 23:08
by Wili
Jürgen wrote:Mistä löytyisi noille lämmittimen koodeille selitykset, mitä mikäkin tarkoittaa? Haku ei ole minulle antanut asiaan selvyyttä tai en vaan keksi oikeita hakusanoja.
Tavallisen jälkiasennuslaitteen koodit kyllä tiedän mutta nuo ThermoTop-V:n jota käytetään Volkkareissa, ovat aivan vieraita.
Samaa itsekin etsinyt. Webaston huoltoliikkeet ei noihin kiinni pääse ja merkkiliikkeen mukaan kellon antama koodi ei kerro mitään -> vikakoodinluku ainoa mahdollisuus. Jos löydät tietoa niin kerro ihmeessä, on varmasti muitakin kiinnostuneita!

Posted: 6.1.2011 16:08
by Zeussii
Terve!

Minulla olisi mahdollisuus ostaa edullisesti tuollainen:
Webasto Thermo Top E Diesel.
tai
Webasto Thermo Top C Diesel.
Mutta minulla olisi muutama kysymys.

Onko kyseinen webasto mahdollista asentaa autooni Passat 3BG -04?
Olen kuullut että jotkin webastot ovat väyläohjattuja, mistä tiedät mitkä mallit ovat?
Onnistuuko tuollaisen webaston asennus kotona?

Muitakin kokemuksia voi vapaasti kertoa.

Niin ja riittääkö tuollainen 4.2KW webasto farmariin?

Posted: 6.1.2011 16:51
by KakePro
^
4.2 Kw on aivan liian pieni passatin kokoiseen autoon. Omassa farkussa on reilu 5 Kw eberi ja sekin on vielä hieman alitehoinen kovilla pakkasilla kun lämmitetään sisätila ja moottori samalla.

Kovilla pakkasilla tarkoitan -25 ja -30 asteen pakkasia joita tässä on välillä ollut.

Onnistuu kotiasennuskin jos on riittävät tietotaidot ja jonkinlainen yleisasennusohje taikka mallikohtainen ohje joka on se paras vaihtoehto.

Posted: 13.1.2011 11:57
by Musti
Vihdoin ja viimein löysin motivaatiota ja aikaa ja vein golffin eberin asennukseen... Huomisesta lähtien nautitaan lämpöisestä autosta... :lol:


Edit. Eipä nautitakkaan lämpöisestä autosta... Emmä olis sitä halunnutkaan... PRKL. :evil:

Posted: 15.1.2011 21:39
by Wili
Wili wrote:
Wili wrote:Tänä aamuna oli toiminut kuten pitääkin. Katsotaan huomenna kun yli -20C luvattu...
Aamulla -25C ja laite mykkänä :evil: alkaa tosiaan mennä luotto koko vehkeeseen jos näin epävarmasti toimii.

Eli lämpötilan ollessa riittävän alhainen siis -20C ja yli ei pelaa leudommalla pelittää. Onko tosiaan naftansaanti se kynnyskysymys mikä saa tuon aikaan?
Päivitystä. Tänä aamuna -20C lähti napista käyntiin ja sammui minuutin päästä. Ajoon lähtiessä ei käynnistynyt ollenkaan. Työkaverilla oli samanlaisia ongelmia -09 Skodassaan -> akku vaihtoon ja ongelmat hävisi. Pistin auton laturiin ajosta tultuani: 3,5A meni virtaa :shock: ja annoin olla kytkettynä. Äsken oli -28C: webasto käynnistyi napista ja pysyi käynnissä. Ajossa lämpeni normaalisti.

Onko tosiaan niin ettei akku kestä webaston käyttöä vaikka ajoaika on päivittäin 40 minuuttia suuntaansa? Auto on kyllä aina lähtenyt moitteetta vaikka lämmitin olisikin sammunut? Täytyy seurailla tuota pari päivää ja jos ongelmat palaavat niin akkukauppaan kai sitten suunnattava.

Posted: 15.1.2011 21:47
by mla
Itsellä on auton nykyisin aina laturissa kun olen kotona. Ei tunnu muutoin riittävä kovilla pakkasilla latinki akussa, vaikka akut olisi uudessa autossa. 10A laturilla saan annettua virtaa sen verran että Webastolla lämmittäminen ei juuri akkua kuluta. Ladattua se ei saa välttämättä kovilla pakkasilla sen enempää kuin pienempi, sillä akut usein ottaa vain pari amperia vastaan kovilla pakkasilla. Tuo latauksen ongelma lienee tuossa kylmässä akussa eli jos konehuone on kokoajan kylmä niin ei akkukaan lämpene ja ota paremmin virtaa vastaan - vaikka laturissa sitä olisi tarjolla.
Maskinsuojalla olen itse koittanut tuota helpottaa.

Posted: 15.1.2011 23:32
by Killer
Tuohon voisi auttaa esim itserajoittuva lämmityskaapeli akun ympäri vaikka 2 kierrosta jonka kytkee lämppärin kanssa haaroituksen avulla päälle sisähaaran tavoin. Devi Pipeguard™ -10 joka voidaan kytkeä suoraan 230v jännitteeseen.

Posted: 15.1.2011 23:48
by Tero Häkli
akkulämmitinmattoja saa ihan valmiinakin mut muistelisin et hinnat on aika hirveitä =)

Posted: 16.1.2011 7:58
by jonneilari
Mie voisin, yrittää muistaa kysellä noita koodeja töistä, koneissa on kaikissa vehkeet ja firman huoltomiehellä lappu kaikista koodeista.

Posted: 16.1.2011 10:22
by static
Kun tässä on noista akuista keskusteltu, niin omassa Eberissä on sellainen ongelma, että aika ajoin sammuu muutaman minuutin päästä käynnistyksestä eikä enää lähde käyntiin ilman sulakkeen irrotusta. Tämän jälkeen kuitenkin lähtee käyntiin kun malttaa hetken odottaa.. Tämä tuskin johtuu akusta? Koska lähtee kuitenkin uudestaan sulakkeiden irrotuksen jälkeen. Hehku? Vaatii jonkunlaisen puhdistuksen? mikä muu?

Posted: 2.2.2011 15:46
by static
static wrote:Kun tässä on noista akuista keskusteltu, niin omassa Eberissä on sellainen ongelma, että aika ajoin sammuu muutaman minuutin päästä käynnistyksestä eikä enää lähde käyntiin ilman sulakkeen irrotusta. Tämän jälkeen kuitenkin lähtee käyntiin kun malttaa hetken odottaa.. Tämä tuskin johtuu akusta? Koska lähtee kuitenkin uudestaan sulakkeiden irrotuksen jälkeen. Hehku? Vaatii jonkunlaisen puhdistuksen? mikä muu?
Vastailen tässä itselleni :D

Huoltoon piti auto kiikuttaa -> syy ongelmiin liekkivahti, samalla vaihdettiin sihti, hehkutulppa keraaminen niin sanoivat että se tuskin tulee eberin eliniän aikana ongelmaksi.

Ja halpaahan se tietysti oli.. työ maksaa ja osistakin ryöstivät reilusti enemmän kuin eeperi.com olisi ottanut.. vetosivat virallisen maahantuojan statukseen.. ryöstö on silti ryöstöä, tuskin eeperikään niitä ihan nollakatteella myy.

Posted: 2.2.2011 15:57
by Tero Häkli
ei kauheen kaukana silti virallisten puljujen ostohinnat eeberin hinnoista oo...

Posted: 3.2.2011 18:34
by Jürgen
static wrote:
static wrote:Kun tässä on noista akuista keskusteltu, niin omassa Eberissä on sellainen ongelma, että aika ajoin sammuu muutaman minuutin päästä käynnistyksestä eikä enää lähde käyntiin ilman sulakkeen irrotusta. Tämän jälkeen kuitenkin lähtee käyntiin kun malttaa hetken odottaa.. Tämä tuskin johtuu akusta? Koska lähtee kuitenkin uudestaan sulakkeiden irrotuksen jälkeen. Hehku? Vaatii jonkunlaisen puhdistuksen? mikä muu?
Vastailen tässä itselleni :D

Huoltoon piti auto kiikuttaa -> syy ongelmiin liekkivahti, samalla vaihdettiin sihti, hehkutulppa keraaminen niin sanoivat että se tuskin tulee eberin eliniän aikana ongelmaksi.

Ja halpaahan se tietysti oli.. työ maksaa ja osistakin ryöstivät reilusti enemmän kuin eeperi.com olisi ottanut.. vetosivat virallisen maahantuojan statukseen.. ryöstö on silti ryöstöä, tuskin eeperikään niitä ihan nollakatteella myy.
Ottamatta sen kummemmin kantaa niihin hintoihin niin kyllä virallinen maahantuoja ottaa "kunnon katteen" niistä osista eikä se paikallinen kauppias niitä ilmaseksi hyllyssään seisota.

Tuo hehkutulpan vaihto keraamiseksi vaatisi oikeastaan että myös automatiikka vaihdetaan sellaiseen malliin jota käytetään keraamisen hehkun kanssa. Sen toiminta on melko erilainen sytytysvaiheessa ja aiheuttaa välillä syttymisongelmia.

Posted: 16.2.2011 14:57
by halli
mla wrote:
halli wrote:
Tätä olenkin miettinyt, kun kiinnostaisi koodata tuo tehdasasenteinen webasto myös moottoria lämmittämään. Koskevatkohan mahdolliset käynnistysongelmat ilman DPF:ää olevaa 2.0TDI BKD -moottoria? Kyseessä vm. 2006 Touran.
Näin aikanana väittivät merkkiliikkeessä kun tuota koodauksen muuttamista kyselin.

Ongelman luulisi johtuvan siitä että jäähdytysneste lähtee 'väärään suuntaan' kiertämään tms. ja anturit saavat mielestään outoa tietoa kun lämpöisempää on siellä missä pitäisi aina olla viileämpää tms.
Järjen mukaan tuo pitäisi olla estettävissä takaiskuventtiilillä tuo väärä suunta, mutta tiedä häntä. Tuota en ole enempää joutunut itse tutkimaan tai selvittämään.
Tiedustelin asiaa Tampereen Laakkoselta. Vastaus oli, että muutos onnistuu ja se sisältää koodauksen ja mahdollisia sähkötöitä(?). Tarkempaa selvitystä en saanut.
Kuulemma aiemmin eivät ole suostuneet tätä tekemään, koska sillä olisi ollut vaikutusta päästöihin. Muita esteitä ei siis pitäisi olla ja nyt, kun takuuaika on loppu niin voidaan hyvin tehdä. Kustannusarvio oli 140e luokkaa.

En ole kyllä minkään foorumin viesteissä huomannut mainintaa sähkötöiden tarpeellisuudesta tämän esilämmitysmuutoksen yhteydessä, joten taidan ihan vaan kokeilla koodauksen muutosta (kuten foorumeilla on raportoitu).

Autona oli siis 2006 Touran 2.0 TDI (BKD -moottorilla, ei DPF:ää), varustettuna tehdasasenteisella kauko-ohjattavalla webastolla (WHA -optio).

Posted: 22.1.2012 16:29
by Arto M
Onko kokemuksia webaston top c ja telestart t80 asennuksesta?

Mulla on passatissa (-03 tdi) tuollainen yhdistelmä edellisen omistajan asennuttamana. Käyttöohjeen mukaan sen saisi tuuletus käytölle. Ledi vaihtaakin väriä ohjeen mukaisesti, mutta lämmitin lähtee silti päälle. Webaston kytkentäkaaviossa 6-napaisen liittimen 5-nastaan kytketään kesä/talvi-kytkin. T80 kytkennästä vaan ei ole tietoa. Pitäsikö tuo 5-nastan johdin olla jossain t80-liittimessä? En ole pakkasessa lähtenyt vielä penkomaan miten kytkennät on tehty, mutta jos jollain olis asiasta tietoa niin ottaisin ilolla vastaan. :D

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 27.2.2012 13:36
by enochian
Onko kokemuksia tai asennusohjetta Eberspächer D4WSC + Easystart R+ -paketille -01 Passattiin? Autossa on automaatti-ilmastointi, mikäli se hommaa erityisesti hankaloittaa.

Mikäli joku oikeasti asiansa osaava henkilö haluaa joskus tulevaisuudessa moisen urakan hoitaa Keski-Uudellamaalla niin tarjouksia otetaan vastaan. KR-Service on ilmeisesti ihan asiantunteva paikka? Sieltä hintahaitariksi asennukselle tuli 500-600€.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 27.2.2012 16:05
by Zeussii
Eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Vedät vaan sen herätteen climan D1 niin toimii oikein mainiosti, nimimerkillä syksyllä webaston asentaneena. Ihan hyville tuntitaksoille pääset, kun itseasennat. Ainoa on että melkein pitäisi päästä auton alle ellei halua polttoaineputkea ja piuhoja vetää sisäkautta. Onko sulla täydellinen sarja?

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 27.2.2012 17:34
by enochian
Sarja on tulossa yleisasennussarjan kanssa, muuta ei kuulemma eeperi.comin mukaan asennuksessa tarvitse. Sarja tulee todennäköisesti tosin muualta kun hinta on yli 200€ halvempi.

Yhden asennustarjouksen sain 400€ ja tekijänä olisi noita ammatikseen myyvä ja asentava henkilö jolla on tältäkin talvelta kokemusta yli sadan lämmittimen asennuksesta, mutta yhä tuossa ihan kivasti säästäisi kun asentaisi itse. Auton alle pääseminen ei ole varsinaisesti itselleni mikään ongelma, lähinnä vapaa-ajan puute hankaloittaa asennusta. :)

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 27.2.2012 20:52
by Zeussii
Sinuna harkitsisin kyllä vielä tuota pykälää isompaa lämmitintä jos tuohon pasuunaan meinaat asentaa, sillä toi mun webasto on 5.2kw ja kovimmilla pakkasilla tuokin tuntuu olevan jo hiukan tehoton. Ja johtosarjaa kannattaa katsella ebaysta, itse ostin koko roskan alta 650e...

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 28.2.2012 19:47
by enochian
eBaysta tuo koko setti 779€.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 6.3.2012 15:46
by DJDH
Mites nuo 3C:n alkuperäiset tupla-akut on kytketty? Lähinnä sitä mietin, että onko ne "levossa" erotettu toisistaan ja moottorin käydessä taas yhdistetty. Pitäisi tuo c-tekki heittää nyt passattiin ja molemmat akut saada yhtäaikaa ladattua.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 6.3.2012 20:27
by Pasi Häkli
^ Taas oppii jotain uutta... En oo edes ollut tietonen että 3C Passattiin on saanut tupla-akkuja???
V6-malleissa akku on siellä takaluukussa vasemmalla, mutta siinä taas ei oo edessä akkua. Misäs se toinen akku sitten on tommosessa tupla-akullisessa mallissa?

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 6.3.2012 20:34
by mla
'Pikkukoneiden' kanssa 2. akku on takakontissa kuten V6:ssa 'pääakku'. V6:ssa ei ole tilaa tupla-akuille, joten siinä niitä ei ole.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 6.3.2012 22:58
by DJDH
siinä konepellin alla on ykkösakku ja kakkosakku on tosiaan paksissa vasemmalla verhoilujen takana. Pitäis vissiin napata kakkosakusta kengät irti ja katsoa mittarilla koska kenkiin tulee jännite. Sitte tietty saa heti webaston lukkoon :D no jospa ne tossa marmorilla tietäis. Ei nyt viittis kahta c-tekkiäkään laittaa.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 6.3.2012 23:01
by Pasi Häkli
Eikös se ainakin portterin tupla-akullisissa ole niin että kakkosakku on erotettu ykkösakusta kun auto ei käy?
Eli kakkosakku alkaa lataantumaan vasta kun auton käynnistää. Tuosta kun kattois virtapiirikaavion niin vois miettiä että mihin väliin sitä laturia vois tarjota.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 7.3.2012 9:38
by DJDH
Jep, marmorin mukaan ne on levossa erotettu toisistaan. Eli käytön kannalta ihan fiksusti, mut latauksen kannalta hanurista. Nyt on vaihtoehdot laittaa akkujen väliin latausrele tai laittaa suoraan toinen c-tekki. Latausrele kytkee akut yhteen kun jännite nousee riittävän korkealle (eli silloin kun ladataan) ja erottaa ne toisistaan kun jännite laskee. VW:n omasta kytkennästä ei ole tietoa. Ilmeisesti se kaivaa sen tiedon ajonohjausyksiköltä. Toinen laturi puolestaan olisi fiksumpi, koska ne kaksi akkua ei käytännössä koskaan ole samassa varaustilassa. Jos toinen akku on melkein täysi ja toinen akku puoliksi tyhjä, niin silloin ne pyrkivät tasaamaan toisiensa varauksen ja yksi laturi ei saa ladattua niitä tasaisesti.

Toisaalta tuo kakkosakku on AGM ja kestää aika kovaa rääkkiä, niin jospa latailisi vaan sitä ykkösakkua ja luottaa siihen, että ajon aikana tuo kakkosakku saa latauksen.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 21.7.2012 10:25
by enochian
Kertokaapas mikä on ylivoimaisesti fiksuin paikka eberille 3BG Passatissa? D4WSCn asennus pitäisi aloittaa tänään tai huomenna.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 21.7.2012 12:46
by Pasi Häkli
enochian wrote:Kertokaapas mikä on ylivoimaisesti fiksuin paikka eberille 3BG Passatissa? D4WSCn asennus pitäisi aloittaa tänään tai huomenna.
Pulttaat eberin telineen kuskinpuoleiseen runkoaisaan kiinni sinne paisuntasäiliön alapuolelle.

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 21.7.2012 20:47
by enochian
Samaan kohteeseen päädyin itsekin kun nyt iltapäivällä aloin purkamaan konehuoneesta ylimääräistä tavaraa pois edestä. Tuli avattua eberin pahvilaatikkokin ja kurkistettua mitä kaikkea siellä on sisällä, eihän se ole ollutkaan varastossa kuin maaliskuun lopusta lähtien. :D Hirveä läjä siellä oli letkua, putkea, nippusiteitä, klemmareita, jne., kaipa noilla saa homman suoritettua.

Tosin mietin jos vetäisin nyt vain polttoaineputken ja pulttaisin eberin paikoilleen ja vetäisin sille johdotukset, mutta jättäisin sulakkeet irti. Oli nimittäin tarkoitus pestä jäähdytysjärjestelmä ja vaihtaa uusi termostaatti ja jäähdytinnesteet samalla, mutta enpä muistanut ostaa termaria/nesteitä/puhdistusainetta ja muutenkin olen nyt vanhempien luona Etelä-Pohjanmaalla ja on hieman hankaluuksia hankkiutua eroon ongelmajätteistä (vanha jäähdytinneste). Ei varmaan ole mitään estettä moiselle jos hoidan homman myöhemmin loppuun ja laitan vasta silloin nestekierron ja sähköt eberille?

Re: Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 22.7.2012 13:48
by enochian
Alkaa näyttää siltä että eberi tulee pystyasentoon, mahtuu huomattavasti helpommin kuin vaakatasossa. Asennus on melko pahasti vaiheessa, joutuu hieman pohtimaan miten tuon telineen saa kiinni kun ei tuohon runkoaisaankaan oikein mahdu porailemaan reikiä kiinnityspulteille. Tuli aiheutettua hieman tuhoakin kun nojailin koneeseen sitä pähkäillessäni ja katkaisin öljytikun suojaputken... :oops:

Edit: Tuli tehtyä kiinnikkeet telineen alapäälle hitsaamalla jatkomutterit runkoaisaan. Nyt on teline pultattuna paikoilleen ja luultavasti pysyykin vaikka ei sauma kovin ammattimaiselta näytäkään. :)