Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Kupari

Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Post by Kupari »

Onko porukalla kokemusta webaston jälkiasennuksesta? Lähinnä missä laitettu ja paljonko kustantanut?
DJisotela

Post by DJisotela »

Juuri kävin kysymässä nin... Webasto n.1000e ja asennettuna n.1200e
eli 4 tunnin juttu. Webastoon maksaa kaukosäädin kellon rinnalle 400e

Sitten taas eberi maksaa 940e + 200 asennus eberiin ei saa yhtä aikaa kelloa sisälle ja kaukosäädintä, mutta siinä kaukosäätimessä on myös kello eli sitä ei sinne autoon tarvi laittaa. Kaukosäädin tais olla saman hintainen eli n.400e

Eberiin on myös halvemmat osat eli se yleisimmin menevä osa hehkutulppa maksaa webastoon 200e kun taas eberiin 45e

Eli minä taidan kallistua eberiin..

Molemmat oli 4,8kw tehoisia muistaakseni ja diiseli autoon.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
jmr

Post by jmr »

Meinasin kysyä että puhutko yleisnimenä Webastosta, kun kilpaileva merkki eli Eberspächer on VW-piireissä suositumpi, siromman kokoinen ja varaosat halvempia.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Kupari

Post by Kupari »

No yleisesti tarkoitin jotain lämmittävää vekotinta...
Kupari

Post by Kupari »

No ei ole hirveitä eroja hinnassa ottaako tehtaalta vai jälkikäteen...
DJisotela

Post by DJisotela »

Juu eberin tilasin.. 1170e kaukosäätimellä, itte asennan.

Aika hipo on tuo kaukosäädin ko kertoo oikeen auton sisälämmönkin :)
james potkukelkka

Post by james potkukelkka »

Mistä tilasit Eberin tuohon hintaan, jos saa kysäistä? Itselläni olisi myös aikeissa laittaa ko. lämmitin.
DJisotela

Post by DJisotela »

Pieksämäeltä akku ja varaosa, hinta siis ilman asennusta yleis asennus sarjalla sekä kaukosäätimellä.
james potkukelkka

No niin, löysin sitten suht. edullisesti eberin kaukosäätimellä. Mitäs siihen tarvii muuta ottaa huomioon kun asentelee. Itse en meinaa asentaa vaan vien liikkeeseen asennettavaksi.
Tuleeko tuohon vielä erikseen jokin asennussarja tms.?

Hintaa asennukselle tulee n. 400e, aika kalliilta tuntuu....

Asentaja oli sitä mieltä, että kun on "ei suomiauto", niin lämmityslaitteet yms. on erilaiset eli joutuu tekemään jotain muutoksia.
Vw 3C 2.0tdi dsg farkku -06, v40 t4-99.
DJisotela

Post by DJisotela »

^Aika kalliita tunteja.. Onkos sulla automaatti ilmastointi, niihin joutuu vähän muutoksia tekeen mutta ne joutuu tekeen vaik olis suomi auto. Siin on yleis asennus sarja mukana, ja polttoaine putket pitää vetää suoraan tankkiin nin toimii ei kannata ryöstää mistään "helposta" paikasta..
james potkukelkka

Do diin. Ei merkkikorjaamo veloittais ~400e asennuksesta ja merkkikorjaamo ottais ~500e. Ens vkolla pitäis viedä se merkkikorjaamoon asennettavaksi niin on sitten ainakin kunnolla laitettu. Hieman tuo hinta kirpasee, mut ei auta......

Ai niin, edelliseen vastaten, autossa on autom.ilmastointi.
Micco
VCF Member

Post by Micco »

Paljonkon James maksaa eberistä asennettuna? Joensuusta "halvin" tarjous on 1580€... :shock: :shock: :shock: 4 paikasta kyseltynä(Laakkonen mukana) hinnat about 100€ sisään. Siis sekä Eberin että Webaston.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
mla
Admin

Post by mla »

Markka-aikana sai vielä 1150€ Eberin (kaukosäätö siirtyi vanhasta autosta uuteen) paikalliselta Ebereihin erikoistuneelta pajalta ja Laakkoselta 1600€ kaukosäätimellä - asennettuina molemmat.

No nyt kun viimeksi kysyin niin hinta oli 1800€ asennettuna kaukosäätimellä, tuolla pikkupajalla - tuli sitten tilattua tehdasasenteinen kun oli halvempi Laakkoselta - hintaa tuli kaukosäätimillä 1500€ - mutta kyseessä olikin Touran, ei Variantti :lol:
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
jmr

Post by jmr »

Montako asennuskaljaa ja kirosanaa tuota itse laittaessa keskimäärin viikonlopun ainana tulisi? Mikäs on edullisin hinta ollut saksasta tilatessa (mainitse laite + varusteet)?

Eräs kimppatilausyritys:
http://ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5475
Last edited by jmr on 29.10.2005 8:16, edited 1 time in total.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
colour concept

Post by colour concept »

Jos ootte saksasta tilanneet niin mistä?
BMW 320 Coupe
VW Vento
DJisotela

Post by DJisotela »

Jee jee, huomenna sais lämmittimen, johan tuota tuli odotettuakin saipa hieman viä halvennusta jäi 1140e hintaa.. Jos kerkeis tällä viikolla laittaan paikalleen. Kai sen 3 tuntiin laittaa??
Micco
VCF Member

Post by Micco »

Kai sen 3 tuntiin laittaa??
Mulle Passattiin tarjouksiin lasketut tunnit oli jotai 8-10h luokkaa.... :shock: Tosin 10h tarjonnut sanoi, että voi mennä allekin. Että ehkä jopa 7h... :roll: Mikä lienee totuus?
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
james potkukelkka

Micco: tuohon sun mainitsemaan halvimpaan hintaan pitäis olla kiinni, no, huomennahan olen tuostakin viisaampi, kuin myös siitä, kauanko asennukseen meni aikaa.
Micco
VCF Member

Post by Micco »

Laitahan sit infoa, että kuinka kauan ne sitä paikalleen turasivat.... :roll:
Uncle Hank Fan Club

kahe

Post by kahe »

Mulle Hämeen Autosähkö Hämeenlinnassa asensi tasan vuosi sitten 5kW:n eberin ja viikkokellon hintaan 1550 eur, muistaakseni. Tunteja oli varattu 8, en sitten tiedä asensivatko noin kauan, kun olin itse töissä. Mutta uskon, että aikaa tuohon kuluu, varsinkin polttoaineputken ja itse eberin asentamiseen moottorin ja vasemman lokasuojan väliin. On aika ahdas paikka. Polttoaineputki kannattaa asentaa erillisenä tankkiin, jos haluaa ongelmilta välttyä erilaisten haarotusten kanssa.
Kemizti

Post by Kemizti »

Viikonloppuna tuossa asentelin (emännän pikkuveljen kanssa) 5kW:n Eberin...tuli kaikkineen maksaan 35 euroo ja päkin asennuskaljaa...! 35euroo meni, kun piti ostaa polttoaineletkua ja tankkivarusteeseen pilli...ja olutkin on halpaa...
Octavia 2,0TDI Combi -06
colour concept

Post by colour concept »

mistä kemizti hommasit eberin
BMW 320 Coupe
VW Vento
Kemizti

Post by Kemizti »

Njooh...sen verran voin sanoo, että musta silmä ja turvonnut huuli tuli kun sitä hommattiin... :wink:

(löi nimittäin räikänvarsi kun purettiin (omasta) asuntoautosta)
Octavia 2,0TDI Combi -06
james potkukelkka

Eipä tullut eilen valmista asennuksesta. Oli ollut asentajilla jokin koulutus, niin eivät ehtineet saada autoa valmiiksi. Samalla asennetaan myös vakionopeussäädin.
Suhteellisen hyvää palvelua oli kyllä paikalliselta Autokuviolta, työnjohtaja kysyi heti, tarvinko autoa, ja minähän tarvin. Sain sitten vuorokaudeksi ajoon uuden 5-koppasen Golfin 1.6 fsi-koneella.

Illalla ollaan sitten viisaampia kustannuksista tuon asennuksen suhteen.

Tuosta sijaisautosta vielä, vaikka meneekin vähän offtopiciksi, uskomattoman mopo on kyllä tuo Golffi tuolla koneella. Toisaalta, aika jännä homma kun auto vetää suht hyvin 6-vaihteella 60km/h vauhdista....
Keskikulutus näytti olevan ko. autolla 8l/100km, ja veikkaisin, että on kaupunkipyöritystä suurin osa ajosta.

Summasummarum: itse en kyllä tuollasta Golffia laittais! ;)
Last edited by james potkukelkka on 1.11.2005 21:11, edited 2 times in total.
james potkukelkka

Tänään sain auton. Aika kauan oli menny asennukseen, koska klo 12:40 kävin katsomassa tilannetta, niin oli vielä työ kesken.

Hinta-arvioksi annettiin Eberin asennukselle 500e, ja lopullinen lasku asennuksesta oli 520e. Työnjohtaja sanoi, kun asiasta mainitsin, että ei ollut mitään puhetta hinta-arviota annettaessa, että Eberiin tulee myös kaukosäädin, joten summa olisi voinut olla vieläkin isompi, koska työtä oli enemmän.

Samaan syssyyn laitettiin myös vakionopeussäädin, jolle tuli hintaa asennettuna 240e. Suurin osa tuosta hinnasta koostuu asennuksesta, itse viiksi ja johdothan ei paljoa maksaneet.

Näin se vaan poropeukalon lompakko tyhjenee, kun itse ei osaa näitä hommia tehdä. :)

Onneksi homma toimi niin kuin pitikin, ja olipa vielä asentaja autoa putsaillut sisältäkin, kun oli vanhatkin rasvajäljet verhoilusta kadonneet! ;)

Eli halpaahan tämä touhu ei ole, mutta minkäs teet.....
riisseli

Post by riisseli »

Onko eberin omistajilla ollenkaan "lohko"lämppäriä vai vaan pelkästään eberi?
Olen ajatellut laittaa akkuvahdin eberin "kaveriksi" kun tai jos ei tule aina ajettuu niin kauan, että akku kerkeää tarpeeksi latautua. Tuolla akkuvahdilla akku pysyis aina täydessä latauksessa (tietysti auton pitäis "roikassa" olla).
Jos joku on tuollaisen laittanut niin vois kertoo kokemuksia/hintoja?
GOLF IV VARIANT TDI (ATD) 74KW '03
mla
Admin

Post by mla »

Akkulaturit on itsellä molemmissa autoissa. Taisin maksaa molemmista luokkaa 200€/auto asennettuna - laturi Defan valmistama ja 10m kaapelilla, joka toki nostaa hintaa jonkun verran eli halvemmalla luulisi pääsevän jos käy lyhyt kaapeli - 10m kaapeli taisi olla jotain 60€.

Noita on eri merkkisiä, itse päädyin Defaan kun oli kaverillakin kokemusta siitä. Sen asennus oli melko simppeli, kun asentajalta meni siihen n. 10min ja se sisälsi kaapelien pujotuksen puskurin sisään - taitanen itse tehdä seuraavaan autoon :)
Pätkivillä sähköillä en tiedä miten kestää, mutta itse olen talvisin pitänyt molempia autoja jatkuvasti töpselin päässä, eikä ole akut hyytyneet tai mitään muita ongelmia ollut akkujen suhteen.
Kale

Post by Kale »

Sen takiahan se eeperi on ettei tarvi leikkiä niitten roikkien kanssa. Ittellä ainakin ajoa tulee sen verran ettei akku pääse tyhjenemään.
riisseli

Post by riisseli »

riisseli wrote:kun tai jos ei tule aina ajettuu niin kauan, että akku kerkeää tarpeeksi latautua.
Kale: Ei millään pahalla, mutta luitko tuon kohdan tuosta minun kirjoituksesta? 8)

Ei pahalta kuulosta tuo 200€ asennettuna, vaikka ei se varmaankaan kovin vaikea ole asentaa.
GOLF IV VARIANT TDI (ATD) 74KW '03
Kale

Post by Kale »

Luin, mutta kuinka kauan jengi sitten käyttää lämmitintä ennen ajoa?
mla
Admin

Post by mla »

Pakussa on tuplasti jäähdytysnestettä henkilöautoon verrattuna ja lämmitys pitää olla pakkasilla ainakin 30min 5kW Webastolla, että on lämmin ja tuulilasissa edes pieniä merkkejä 'sulamisesta'. Yleensä työajoa on 20min suuntaansa, ellei ole keikkaa pidemmälle. -> tarvii laturia tai ajella huvikseen ylimääräistä. Tosin ei tuo akku päässyt loppumaan vaikka laturin vasta viime kesänä asennutin. Päätin vain asennuttaa sen kun auton vikamuistissa oli jatkuvasti virheitä akun jännitteestä.

Touranissa ei niin ole väliä ajalla, kun sen lämmitin toimii vain sisätiloja lämmittävänä (tehdasasenteisessa on moinen ihana ominaisuus) - vasta kun sisätilat ovat lämmenneet alkaa lämmittää moottoria. Se alkaa kovillakin pakkasilla pukata kuumaa sisään jo muutaman minuutin kuluttua ja 15min lämmityksellä auto on kuin sauna :)
Laturilla ei välttämättä ole tarvista tässä autossa, mutta tuli hommattua kuitenkin.
DJisotela

Post by DJisotela »

:P Ny sain eeperin keulalle!!!! Himpun yli 4 tuntii meni aikaa, kun se kaverin kanssa sinne saatiin. Aamulla kahvepöydässä istuskellessa napista käyntiin.. :lol: (aamulla varmaan 10 astetta lämmintä, mutta lämmitän silti!!)
-ville-

Post by -ville- »

Oonkohan ainoa jolla on asennettu Webasto bensamalliin... Kaikilla kun täällä tuntuu olevan joku TDi jotka tästä keskustelevat... Kuinkahan harvinaista on tuo bensavehkeen kanssa? Mulla on aiempi omistaja sellaisen laittanut. Hyvin on kyllä toiminut. Kiinnostais kyllä saada lisälaitteena se kauko-ohjainyksikkö jolla voisi laittaa auton lämpenemään tekstiviestillä... Sinne vaan töistä sim-kortti ja vuosi ilman kk-maksuja jne :roll:
Musti
VCF Member

Post by Musti »

mulla on golffissa webasto ja pois en vaihtais... :lol: akku kestää kun todella käyttää autoa sen mitä webasto on pyörinyt...
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Kupari

Post by Kupari »

Tarviiko olla joku tietyn mallinen eberi, että siihen vois kytkeä sellaisen kaukosäätimen, vai käyköhän se mihin malliin vaan?
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Tuntuu kyllä olevan ne bensawebastot aika vähissä, jos vertaa diesel-malleihin. Itellä olis kans tarkotus jossain vaiheessa eberi hommata. 4kW eberi kellolla ja asennussarjalla olis noin tonnin paukku, merkkiliikkeestä ostettuna. Täytys itse vaan asentaa, mutta se tosin ei ole ongelma. Täytys vähän kysellä vielä, jos sais halvemmalla jostain. Köyhän täytyy kysellä :D
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Kupari

Post by Kupari »

Itse itselleni vastaten: Eli saa mihin vaan kellon tilalle sen kaukoohjaimen, paras malli a´375€ kiitos + tunti töitä...
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Joo se kauko on mun mielestä sikahintanen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
MaHu

Post by MaHu »

-ville- wrote:Oonkohan ainoa jolla on asennettu Webasto bensamalliin... Kaikilla kun täällä tuntuu olevan joku TDi jotka tästä keskustelevat... Kuinkahan harvinaista on tuo bensavehkeen kanssa? Mulla on aiempi omistaja sellaisen laittanut. Hyvin on kyllä toiminut. Kiinnostais kyllä saada lisälaitteena se kauko-ohjainyksikkö jolla voisi laittaa auton lämpenemään tekstiviestillä... Sinne vaan töistä sim-kortti ja vuosi ilman kk-maksuja jne :roll:
mulla kans bensawebasto edellisen omistajan toimesta, ja se ohjainyksikkökin ois valmiina. Millanen homma sitten sen käyttöön otto olisi? :roll: Tietty liittymät vaihtoon jne..olishan se näppärä tietysti laittaa auto kännystä lämpiämään.
3C -07 1.9 Tdi Variant LuxLine
3BG -01 1.6 Firstline
passat variantti

Post by passat variantti »

moi
mullakin on passatissa pensakäyttöinen webasto ja makso jotain 860e et ei sen kalliimpi ja ihan itse asensin sen mötikän konehuoneeseen ja toiminut on , yhet lumet jo sulattelin tuulilasilta et on kätevä peli.
Markku Duus

Post by Markku Duus »

Nyt pitäis viikonloppuna asennella Webasto tohon omaan kulkineeseen. 5KW thermo top T (vanhempaa mallia, joka ei tarvitse omaa polttoainelinjaa tankilta) kellolla tuli hommattua Saksasta. Saas nähdä miten nopsaan asennus onnistuu, kaveri arveli että kuuteen tuntiin menee...
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
jopo

Post by jopo »

Minkäslainen toi lämmitin on asentaa noihin missä on climatronic? Kuinka hankala siihen on tehdä johtojen asennus?
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Markku Duus

Post by Markku Duus »

Mikäli kaveriin uskominen :wink: niin kun vaan löytää oikeat piuhat niin ei paha rasti olleskaan... Viikonlopun jälkeen viisaampi senkin asian suhteen.
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Muistaakseni se ei eroa muuten, kuin että sen climatronicin säätöpaneelin taakse tulee yhteen liittimeen yksi ylimääräinen johto. Varmaksi en osaa sanoa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Tero Häkli

Post by Tero Häkli »

juurikin sillee...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Markku Duus

Post by Markku Duus »

Juu, näinhän se menee että yksi piuha lisää sinne Climan taakse. Nyt toimii webasto, ja hyvin lämpeää sekä motti että hytti. Millaisia kokemuksia climatronicin säädöistä, miten kannattaa asettaa "parhaimman" lopputuloksen saamiseksi? Puhallusnopeus varmaan 1 tai 2, ja puhallus lasille, lämpötila maksimiin?
Kupari

Post by Kupari »

Ite ainaki huomannu ja pitänykki kysyä tästä, ku mulla lämpö 21 ja automaatilla, niin 4 asteen pakkanen aamulla eberi päällä 25min ja just ja just tuulilasi sula ja sisälläkään ei hirmulämmin. Niin olisko tuohon joku parempi säätö olemassa? Toisaalta taas ei jaksais mitään säätörumbaa ton lämpötilan kans tai muutenkaan... Mutta OT:na tuo clima on ihan suolesta näin talvisin... Kompura ku päättää sammua ku lämpötila laskee alle 4, niin kylläpä paukahtaa syyskelillä hienosti ikkunat huurteeseen. Sit ku on automaatilla, niin tulee sellaine lehmän hönkäys tuulilasiin ja se ei pysy auki, ainakaan tänään, ja sit ku painat sen tuulilasinappulan päälle, niin käy semmonen taifuuni ettei kuule omia ajatuksiaan ja sitä ei voi säätää jos ei laita puhallusta esim jaloillekkin, joita taas ei palele... Tulipahan avauduttua.... :oops:
MaHu

Post by MaHu »

Mä jatän climan lämpötilan 26 ja autolle..Tänäkin aamuna pakkasta -6 ja webasto pörisi sellaset 15 min ja tuuli- ja sivulasit olivat täysin sulat, ja autossakin mukavan lämmin :!:
3C -07 1.9 Tdi Variant LuxLine
3BG -01 1.6 Firstline
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Kupari wrote:Mutta OT:na tuo clima on ihan suolesta näin talvisin... Kompura ku päättää sammua ku lämpötila laskee alle 4, niin kylläpä paukahtaa syyskelillä hienosti ikkunat huurteeseen. Sit ku on automaatilla, niin tulee sellaine lehmän hönkäys tuulilasiin ja se ei pysy auki, ainakaan tänään, ja sit ku painat sen tuulilasinappulan päälle, niin käy semmonen taifuuni ettei kuule omia ajatuksiaan ja sitä ei voi säätää jos ei laita puhallusta esim jaloillekkin, joita taas ei palele... Tulipahan avauduttua.... :oops:
Tuon voin allekirjoittaa... Täysin samat ajatukset, nyt kun on tuota tullut käytettyä vähän aikaa talvikeleillä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kahe

Post by kahe »

Pystyyhän siinä climatronicissa säätään ihan puhallusnopeuden ja suunnat erikseen, jollei saksalaisen säätämät automaattisäädöt miellytä. Eikä ole ongelmia sen jälkeen. Ilmastointi on päällä jos lämpötila sen vain sallii, kun ei näytössä vaan pala econ. Noin se ainakin mulla toimii. Välillä sitä joutuu urheilun jälkeen itse sääteleen käsin, jotta puhallusta riiittää.

Mulla ei ainakaan ole vaikutusta esisäädöilllä eberin kanssa. Aina menee automaatille ja clima aloittaa puhkumisen hitaasti nostaen nopeuttaan vasta sitten, kun neste on riittävän lämmintä. Yleensä parin minuutin päästä eberin käynnistyksestä. Viiden minuutin jälkeen puhalletaan maksimissaan ehkä noin 2/3 teholla ja kaikki tuulilasille. Näin toimii oma kaks vuotta sitten asennettu D5WSC ja hienosti suli lasit ulkona ollessaan.

Kalehan voi vielä kertoa miten sillä humistaa turbo nopeudella clima kun eberi on päällä.
Post Reply