Page 2 of 2

Posted: 12.10.2011 9:26
by pelkoneu
Pia wrote:
pelkoneu wrote:On alkanut tuntumaan myös että vaihdetta isommalle laittaessa pitää hivuttaa se päälle varovasti, muutoin hieman rusahtaa. Osaako kukaan arvioida näillä spekseillä mistä voisi olla kyse, onko tässä nyt menossa kaikki uusiksi?
Itellä vähän samoja ongelmia ja työsylinteri on väsyny. Onko sulla 5 vai 6 vaihteinen loota?
5-vaihteinen manuaaliloota kyseessä. Tässä laskeskellut euroja ja pähkäillyt että mitähän kaikkea hilkutinta tuonne joutuukaan vaihtamaan :?:

Posted: 12.10.2011 10:35
by pelkoneu
pelkoneu wrote:
Pia wrote:
pelkoneu wrote:On alkanut tuntumaan myös että vaihdetta isommalle laittaessa pitää hivuttaa se päälle varovasti, muutoin hieman rusahtaa. Osaako kukaan arvioida näillä spekseillä mistä voisi olla kyse, onko tässä nyt menossa kaikki uusiksi?
Itellä vähän samoja ongelmia ja työsylinteri on väsyny. Onko sulla 5 vai 6 vaihteinen loota?
5-vaihteinen manuaaliloota kyseessä. Tässä laskeskellut euroja ja pähkäillyt että mitähän kaikkea hilkutinta tuonne joutuukaan vaihtamaan :?:
Soittelin pajalle ja sieltä tuli aika selkeä diagnoosi; kaksoismassavauhtipyörä pitäisi vaihtaa(samalla kai joku akseli ja kytkin, osien kustannus noin 700-800 euroa ja työt päälle.

Posted: 15.10.2011 13:37
by kovonen
Tovin googlettamisen jälkeen löytyin tämmöinen paketti.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... speed.html
Mielipiteitä toiminnasta? Kestääkö tuo orgaaninen levy 400nm vai pitäisikö ottaa tuolla sintterillä? Onkohan tuo sintteri kovinkin jäykkä ja tarkka ajettava?

Löytyisi tuolta toki tuo kaksoismassa pakettikin.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... h-kit.html
Kestääkö tuo? Halvemmalla pääsisi ja varmasti mukavin ajettava..?

Vai onko kuitenkin tämä paras vaihtoehto?
http://en.sachsperformance.com/sachs-ra ... schen.html


Auttakaa viisaammat.
Ja siis kertauksena auton tiedot: Bora AJM 6vaidetta ja etuveto. 170hp 400nm.
Ja tehoja ei ole suunnitelmissa lisätä.


Edit. Jaa olikin nuo ylempien hinnat puntina. Eli vissiin siis tuo sachsin oma on paras vaihtoehto.

Edit2. Saakos tuolla sachin numerolla oikean tavaran jos menee paikalliselta varaosatiskiltä tilaamaan? (883089 000052)

Edit3. http://www.ebay.de/itm/race-clutch-flyw ... 27bf12d0b0
Ei mainintaa diiseleistä mut sama paketti kai tuo on? Tulisi painelaakerikin mukana.

Posted: 15.10.2011 14:23
by JukkaA
Miksi ei saisi osanumerolla oikeaa tavaraa?

Orgaanisellle levylle on luvattu 530Nm väännönkesto, kestää todellisuudessa yli 600Nm. Tuo sun 400Nm kysymys lähinnä hymyilyttää...

Eikös tossa ebay linkissä juuri lue isolla että ilman painelaakeria.

Posted: 15.10.2011 14:28
by Tero Paalanen
^Ensimmäänen ja kolmas vaihtoehtohan on sama paketti.

Orgaanisella levyllä pitää takuulla sen 400Nm, lupaahan jo valmistajakin tuolle paketille 530+Nm mitattavaksi väännöksi.
Arkiautoon en laittaas missään tapauksessa sintteriä.
Tuo Sre-paketti on aluksi hieman hankalan tuntunen, koska kytkin on jäykempi kuin vakio ja toiminta-alue on pienemmällä matkalla. Parissa viikossa siihen tottuu.

Ja kannattaa tosiaan vaihtaa samalla painelaakeri/työsylinteri.
Itse vaihdatin myös kampiakselin stefan ihan varmuuden vuoksi.

Ja jos laitat kiinteän vauhtipyörän ni valmistaudu jo henkisesti siihen, ettet enää kehtaa käyttää autoasi tyhjäkäynnillä julkisella paikalla ;)

Posted: 15.10.2011 14:53
by kovonen
Joo se olikin tiedossa että tuntuma tulee muuttumaan, mutta eiköhän siihen totu. Pitääkö se kiinteä paketti muka niin pahaa meteliä? Sinäänsä sama mulle vaikka meteliä pitäisikin.
No mitä ootte mieltä, onko se kasoismassa järki vaihtaa kiinteään vai ei? Paljon vaan kuullut manailua noista kaksmassasista että sillä ajattelin sen heivata pois...

Onkos tuo ebayn paketti kuitenkin oikea? Ei tuo saksa taivu, katsoin vain kuvaa :D Taitaa olla lähinnä mallikuva..

Ja stefa ja painelaakeri on kyllä tarkoitus vaihtaa. Entäs laatikko öljyt?

Posted: 15.10.2011 17:07
by Tero Paalanen
Vaihdelaatikko rupeaa pitämään tyhjäkäynnillä ääntä kun laittaa kiinteän vauhtipyörän.
Oma kuulostaa lähinnä vanhalle ravimersulle tyhjäkäynnillä.

Samallahan ne laatikkoöljyt vaihtaa.
Jos vaihdat öljyt, niin laita sitten oikeat öljyt sinne lootaan. Huhu kertoo jotta 02M on aika tarkka oikeasta öljystä.

Posted: 24.10.2011 19:16
by AR1
pelkoneu wrote:Oiskohan se kytkin omastakin Variantista TDI 2002 menossa vaiko jotain muuta voimansiirron ongelmaa.

Ykkösellä lähtiessä ravistaa irrotusvaiheessa rankasti mutta en ole havainnut luistamista ollenkaan. Rohinat vaimenee eniten kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkimen ollessa ylhäällä kuuluu pientä rohinaa mutta irrotuskohdassa pitää eniten ääntä. On alkanut tuntumaan myös että vaihdetta isommalle laittaessa pitää hivuttaa se päälle varovasti, muutois hieman rusahtaa. Osaako kukaan arvioida näillä spekseillä mistä voisi olla kyse, onko tässä nyt menossa kaikki uusiksi?

Mulla oli ihan tismalleen vastaava ongelma omassa 2002 TDI:ssä. Purin laatikon ja sieltähän löyty sökö painelaakeri ja kaksoismassavauhtipyörä paskana.. Eli periaatteessa sinne joutuu koko paketin vaihtamaan. Itse onnistuin löytämään vauhtiksen ja paineasetelman käytettynä joten selvisin "halvalla". :lol: Kytkinlevyn ja painelaakerin ostin sit uudet alkuperäiset ja hienosti on toiminut nyt ainakin sen 5000km.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 6.7.2012 12:34
by mikse
Morjensta kaikille.

Marmoritiskin huollossa kertoivat 2003 Golf IV Variantin (1,6 BCB ~160000km) kytkimen olevan "melko loppu". Ottaa kuulemma kiinni suht ylhäältä. Kertaakaan tuo ei ole kuitenkaan vielä luistanut, joten välitöntä vaihtotarvetta ei liene, mutta asiaa toki edistetään.

Kysyin uteliaisuuttani hintaa Otaniemen Direct Expressista ja se oli rapiat 900€. Uskoisin selviäväni halvemmallakin eli kysynkin nyt fiksummilta, mistä ja mitkä osat kannattaisi ostaa ja missä asennuttaa? Voinko heittää auton vain lähimmälle suht edulliselle pajalle vai onko kytkimen vaihdossa jotain erityistä huomioitavaa? Itse en siis ala tuota vaihtamaan.

Kiitoksia!

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 6.7.2012 12:44
by Zeerios
900e?! wat. mikä ihme laatikko/kytkin sulla on siinä. omaan paskattiinkaa maksa kytkinpaketti ku 180e ja siihen työt joku 100e päälle. Tosin joo jos vauhtipyörääkin menee vaihtamaan nii sitte tulee se 400-600e lisää.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 6.7.2012 12:49
by mikse
Zeerios wrote:900e?! wat. mikä ihme laatikko/kytkin sulla on siinä. omaan paskattiinkaa maksa kytkinpaketti ku 180e ja siihen työt joku 100e päälle. Tosin joo jos vauhtipyörääkin menee vaihtamaan nii sitte tulee se 400-600e lisää.
Joo, siis laatikosta ja kytkimestä ei sen kummempaa tietoa ole, mutta ihan alkuperäiset nuo kyllä ovat. Ja oireet olivat ainoastaan nuo mitä huollon kommentteina tuli. Itse en ole huomannut mitään.

Liekö tossakin sitten sitä, että saadaan VW:n liikkumisturva pois, koska sen edellytyksenähän on huoltoselitteessä mainittujen vikojen korjaaminen merkkikorjaamossa. =)

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.7.2012 10:04
by Zeerios
Joo o. Kyllä itellekki paukahti 800e lasku ny tosta kytkimestä. Tosin vaihtoivat jotain stefoja vaihelaatikosta samalla ja muuta pikku juttua, että kyllähän sitä siitä kertyy ku tunnit ropisee. Onse auto vaan semmonen rahareikä että... :evil:

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.7.2012 13:08
by JukkaA
Zeerios wrote:. omaan paskattiinkaa maksa kytkinpaketti ku 180e ja siihen työt joku 100e päälle.
Hienosti olit arvioinut ton vaihtotyön hinnan :D

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.7.2012 13:39
by Tero Häkli
^samaa katoin mut en viittiny sanoo mitään =) melkein väitän ettei kukaan pimeestikään vaihda satkulla =) en itte ainakaan :P

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.7.2012 15:25
by Karkulainen
Minä vaihdoin itse Valeon kytkimen ja hyvin on toiminut päälle kuukauden jonka aikana on tullut suunnilleen 6000km. Vaihtotarve iski aika äkkiä, keskiviikkoaamuna ihan normaali vaihto ykköseltä kakkoselle ja siihen jäi, hirmuinen ääni vain kuului. Hinattiin sukulaismiehen tallille perjantaina ja illalla oli laatikko alhaalla. En tiedä tarkemmin mikä iski, mutta kytkinlevystä oli boorit mennyt kokonaan, ei ole jäljellä kuin sileä reikä. :mrgreen:

Ja tuosta hinnoittelusta, 150€ joku epämääräinen heppu olisi kytkimen vaihdosta ottanut, olisihan se ollut parempi kuin laakkosen hinta, mutta mielellään itse opin sen vaihdon kun en laske hintaa omalle työlle. :D

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.7.2012 22:47
by Zeerios
JukkaA wrote: Hienosti olit arvioinut ton vaihtotyön hinnan :D
Joo. En arvannu että olis noin kallista. Sierraan kerran vaihatin samassa paikassa kytkimen ja makso 100e+150e kytkinsarja. tai oliko toisin päin emmuista.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.7.2012 23:16
by Tero Häkli
no sierraan vaihtaa tunnissa korkeintaan kahdessa, toi vähän työläämpi

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 10.1.2013 6:23
by TDIVariant
2003 Golf 74kw 4motion tdi Variant 6-vaihteinen ja kytkin poljin jää vähän väliä "pohjaan" eikä suostu irrottamaan kytkintä. Epäillään työsylinterin kuukahtamista, onko tietoa mistä uusi työsylinteri kannattaa ostaa ja pitäisikö jotain muuta vaihtaa samalla kun laatikko on irti?

Kytkin ei luista.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 10.1.2013 7:09
by JukkaA
Paljonko kytkimellä on ajettu? Harkitsisin kytkimen ja ehkä vauhtipyöränkin uusimista riippuen niiden iästä.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 10.1.2013 7:58
by TDIVariant
Autolla menty 350tkm mutta ei tietoa onko kytkin uusittu jossain vaiheessa. Mitään luistoa ei ole ollut joten ei tule välttämättä kytkintä uusittua.

Re:

Posted: 5.5.2013 11:32
by Ate
JukkaA wrote:Ja tässä vielä osanumerot vuosien takaa:

Paketti (Sachs 3000 960 801), hinta n. 300€ varosatiskiltä ja sisältää seuraavaa:
- Paineastelma (3082 231 443), asetelmassa merkintä TYP M228X/M240
- Kytkinlevy (1878 043 141), varustettu tupla jousilla
- Painelaakeri (3151 000 388)
Moi.

-03 ADT koneinen 310tkm ajettu golffi 5-lovisella askilla ilmoittaa vauhtipyörän kuolemisen merkkejä (täristää kytkinpoljinta käytännössä missä asennossa vain). Kysymys siis kuuluu, mikä vauhtipyörä olisi tuon Jukan kertoman Sachsin power paketin kaveriksi hyvä, jos haluaa säilyttää 2-massa vauhtipyörän käytössä (käytöstavan ja tyhjäkäyntiäänien takia)? Vai onko suosiolla vain otettava se yksimassainen vauhtis?
Tulevaisuudessa maltillinen tehonlisäys on mahdollista (softa), mutta mitään enempää tuskin (koputan puuta) ei lähdetä tekemään kone puolelle.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 21.5.2013 1:34
by _paffa
Millaista settiä suosittelisitte ALH-koneiseen Boraan (lastu tulossa, n. 280-290nm)? Vauhtipyörä nähtävästi ääntää (kylmänä lähinnä) ja täristää myös hieman, mutta tuntuma paranee hieman ajaessa. Kytkinkin ottaa ylhäältä.

Tahto olisi vaihtaa kiinteään vauhtipyörään. Nyt kaikki hyvät kokemukset ovat tervetulleita. Hinta saa olla alhainen ja kaikki ebay yms. tarjoukset huomioidaan myös.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.9.2013 18:30
by h4nnes
Onkos täällä kokemusta alla olevasta kytkinpaketista + vauhtipyörästä? Hinta on ainakin kohdallaan ja pitäisi olla vielä Sachsin kamatkin. Arveluttaa vaan halpa hinta, kun on vaan hieman reilu 300e kotiin kuljetettuna.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 17.9.2013 18:38
by Tero Paalanen
^Mikä siinä nyt niin arveluttaa.
Orkkista vastaava Sachs-paketti. Ja kauppiaskin on luotettava.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 26.2.2015 8:58
by upi
Täälläkin olisi kytkinremppaa tiedossa 1.9 tdi atd golffiin eli vauhtipyörä täristää pahasti ja koneen käydessä tyhjäkäynnillä kuuluu pieni raklatus, mutta kun kytkimen painaa pohjaan ääni loppuu. Eli siis korjautuuko tuolla painelaakerin vaihdolla tuo raklatus vai mikä siellä kolisee kun aikaisempana luin, että ääni ei välttämättä johdu kytkimestä.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 26.2.2015 10:38
by Mehtäkonekuski
Kuulostais siltä että kaksoismassa menossa?

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 26.2.2015 13:04
by upi
Eli eli toi kiinteä vauhtisko ei käy tohon 2 massan tilalle suoraan? :roll:
Tässä vain edullisinta vaihtoehtoa pähkäilen kun mittarissa jo reipas 450 tkm.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 26.2.2015 19:06
by 3AHG
Kaksoismassa loppu, ei epäilystäkään.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 22.4.2015 12:43
by upi
h4nnes wrote:Onkos täällä kokemusta alla olevasta kytkinpaketista + vauhtipyörästä? Hinta on ainakin kohdallaan ja pitäisi olla vielä Sachsin kamatkin. Arveluttaa vaan halpa hinta, kun on vaan hieman reilu 300e kotiin kuljetettuna.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kokemuksia kyseisen sivun setistä? Entäs tästä kiinteestä mallista? http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... a-02r.html" onclick="window.open(this.href);return false; Molemmat ilmeisesti käy suoraan 2003 atd golffiin.
Pärjääköhän tuolla ekalla (halvemmalla) paketilla kun tehot ~130/310 ja kärryä tulee vedettyä aika paljon?

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 25.4.2015 10:43
by JukkaA
Jaaha, aina palataan samoihin kysymyksiin.

Toi Darksiden setti kiinteenä on se jota suosittelisin tuollaiseen golffiin jos sitä ei oo viritetty tuon enempää. ATD golffista kun saa paljon enemmänkin vääntöä. Väännönkesto tuossa setissä ehkä 340Nm. Myyjä on pääosin luotettava, hinnat kohdallaan ja toimitukset on nopeita.

Itse en henkilökohtaisesti enää käytä ko. myyjän palveluksia vaikka sainkin jo ihan kivat alennusprosentit tuonne verkkokaupan tilille. Valintani liittyy enemmänkin tapaan tehdä bisnestä, onko tuotteet oikeasti omaa suunnittelua vai toisilta kopioituja...

Edit. Väännönkesto riippuu käytetystä asetelmasta, ilman osanumeroita sitä on aika vaikea arvioida. Tuo perus setti siis kestää sen n.340 tai 400Nm vähän sachs osanumerosta riippuen.

Re: Golf IV kytkin menossa

Posted: 4.5.2015 17:50
by Por
Kysellään aiheesta vielä kun tuntuu herättävän enemmän kysymyksiä mitä enemmän tästä aiheesta lukee.
(Potilas on 1.9TDI AHF, 5-lovinen laatikko, vakio ja ajettu vajaa 300tkm.)

Tuntuis olevan kolopallosta kytkin menossa tai jotain häikkää siellä on. Luistaa lähinnä kärryn kanssa peruuttaessa ja joskus ei meinaa huolia vaihdetta silmään, käyttää kytkimen ylhäällä ja menee sitten hyvin. Muuta ylimääräistä ääntä tai tärinää ei havaittavissa. Näin ummikon silmiin vaikuttais kytkimeltä, mutta voiskos noi sylinterit aiheuttaa vastaavaa ongelmaa?
Voikos tuota vikaa paikantaa millään?
Ilmeisesti jos kytkinremonttia on tiedossa niin kaikki menee settinä että turha kait sinne on pelkkää kytkinlevyä vaihtaa?

Jos nyt kuitenkin joutuu kytkinremonttiin niin onkos kotimaassa vastaavaa pakettia tarjolla kuin toi darksiden kiinteä paketti kun en löytänyt oikeita hakusanoja googleen? Joko settinä tai samasta paikasta hommattuna, paikalliset varaosaliikkeet kierrän kaukaa ja kun ei motonetin paketteja kukaan suosittele (ja mun tuurilla ne on vääriä ja laatikko on rampin pohjalla...) niin pakko kysellä näin netin välityksellä.

Mitäs kaikkea sinne muuta pitää vaihtaa kuin mitä tossa darksiden setissä tulee ja osaakos joku sanoa paljon karkeasti vaihto kustantaa liikkeessä?
(vaihtoehtona on rampin päällä vaihtaen, löysin DIYn VW vortexin - sivuilta. Pitääkös toi kuinka hyvin kutinsa?)