Page 2 of 6
Posted: 31.10.2006 23:16
by Kupari
Jos paat climassa (ainakin mulla) puhalluksen pelkästään tuulilasille, niin tasan ei puhallusnopeutta voi säätää ku on tai off..

Ja kompurastakin ole puhe just näillä keleillä ku se ei ole päällä oli säädöt miten tahansa...

Posted: 1.11.2006 6:58
by Pasi Häkli
Se on 4 astetta plussaa missä se raja menee, milloin kompura ei enää kytkeydy. Luki näytössä sitten AUTO, tai mitä tahansa. Täällä on taas koko yön satanut lunta

Onneks kolasin eilen pihalta lumet sivummalle, muuten ei pääsis pihasta pois

Posted: 1.11.2006 7:27
by Kupari
Pystyykö tuota tuulilasille menevää puhallusnopeutta tai tuota kompuran lämpötilarajaa muuttamaan vag.comilla?
Posted: 1.11.2006 12:14
by Pasi Häkli
Kupari wrote:Pystyykö tuota tuulilasille menevää puhallusnopeutta tai tuota kompuran lämpötilarajaa muuttamaan vag.comilla?
Tietääkseni se ei ole mahdollista.
Posted: 1.11.2006 12:38
by Kale
Kupari wrote:Jos paat climassa (ainakin mulla) puhalluksen pelkästään tuulilasille, niin tasan ei puhallusnopeutta voi säätää ku on tai off..

Ja kompurastakin ole puhe just näillä keleillä ku se ei ole päällä oli säädöt miten tahansa...

Mulla voi säätää puhalluksen nopeutta tilassa kuin tilassa. Näillä keleillä tuleekin pidettyä asteikolla 5-6/7 jotta puhallusta tulee riittävästi.
kahe wrote:Kalehan voi vielä kertoa miten sillä humistaa turbo nopeudella clima kun eberi on päällä.
Mulla on kyllä varmaan joku ihan spesiaali kytkis eberin ja climan välillä kun auto käynnissä käyttää eberiä niin tuntuu, että puhallin saa ohjausjännitteen tuplana ja puhaltaa kuin viimeistä päivää. Muuten kaikki pelittää ok. Joku eber-kytkis-ekspertti vois sanoa missä vika niin voisin korjata asian. Kun auto on käynnissä ja eberi päällä niin climassa ei lue sitä jotain tekstiä. Voiko tästä päätellä jotain?
Posted: 1.11.2006 16:23
by Markku Duus
Kyllä mullakin pystyy säätämään puhallusnopeutta vaikka laittaa climan puhaltamaan lasille. Saa valita aivan vapaasti...
Posted: 1.11.2006 17:32
by kahe
Kupari: Juuri tänään odottelin pihalla auton kanssa, lasit huuruuntu, tuulilasille täys puhallus ja siitä sitten nopeutta pienemmälle. Ei ongelmia. Lisäksi pystyy tekeen mitä vaan säätöjä tuon kanssa. Taitaa olla eroja eri climoissakin.
Eikös se ilma kierrä kuivaimen kautta, joten ilmasta poistuu kosteutta, vaikkei kompura lähtisikään pakkasella käyntiin, esim. ei auto/econ tekstiä näytössä? Näin muistelisin jostain lukeneeni. Ja jotain tuollasta olen todennut käytössäkin.
Posted: 1.11.2006 19:31
by Pasi Häkli
Joo ite koitin tänään niin kyllä mullakin saa säädettyä sitä nopeutta, vaikka laittaisikin sen tuulilasin huurteenpoisto-nappulan päälle. Mutta täytyy myöntää että vaatii totuttelua tuon käyttö, että sitä voi luontevasti käyttää.
Posted: 1.11.2006 19:56
by Kupari
Eli pa*** mikä pa*** tuo minun clima, vai?
Posted: 1.11.2006 20:41
by Pasi Häkli
Eli siis kun laitat sen tuulilasin huurteenpoiston päälle, se lyö puhallusnopeuden täysille, eikö? Ja jos haluat pienentää puhallusnopeutta, niin se lyö kertalaakista puhaltimen pois päältä? Jos näin tapahtuu, niin ei kaikki oo ihan kondiksessa.
VOI olla, että sun climatronicin ohjainlaitteen sais päivitettyä uudempaan versioon, josko vika sillä korjaantuis...
Posted: 2.11.2006 6:35
by Kupari
Sitä ku yrittää pienentää, niin mitään ei tapahdu ennenku siinä on enään yks tolppa, eli pykälää ennen sammumista. Ja sillon se vaan luonnollisesti hönkii.. Niillä muilla tolpilla se ei pienene ollenkaan...
Posted: 2.11.2006 6:50
by Pasi Häkli
No prkl... Siinä on sitte joku vika. Kyllä pitäs pienentyä nopeus..
Posted: 2.11.2006 10:40
by Kupari
Voi v....
Posted: 2.11.2006 11:45
by Markku Duus
Antaakos Clima mitään vikakoodia? Econ+lämpötila kylmemmälle+ puhallusnopeus pienemmälle yhtä aikaa painamalla. Jos antaa 444 niin ei ainakaan sinne anna mitään vikakoodia...
E: Höpötän ihan puuta heinää, eli tuo mainitsemani yhdistelmä näyttää mitattuja arvo, lämpötiloja, nopeus yms.
Linkki saksankieliseen
Posted: 2.11.2006 12:53
by Kupari
Nyt on nappeja painettu, mutta anto 45 eri lukemaa. Mikähän näistä on mikäkin?
Posted: 2.11.2006 13:22
by Markku Duus
Per..na, vikakoodin luku olikin Econ+vasemmanpuoleisin nappi samalla rivillä (mikä se nyt olikaan) Siinä jos näkyy jotain muuta kuin 444 00 niin silloin antaa vikakoodia. Sori.
Tuo ensiksi mainitsema näyttää kaiken maailman lämpötiloja, nopeutta yms.
Posted: 4.11.2006 10:43
by riisseli
Minulla pystyy säätämään climan puhallinnopeutta eberin ollessa päällä, vaikka auto ei ole käynnissä.
Yleensä pidän offilla climaa eberin ollessa päällä (ei kuluta niin paljoa akkua). Kyllä sieltä tarpeeksi tulee lämmintä sulattaakseen tuulilasin, mutta jos haluaa nopeemmin sulaksi niin puhallin ykköselle ja puhallus kohti tuulilasia.
Auton ollessa käynnissä ja eberi kun on kanssa päällä niin sisällä on sellanen tuulitunneli, että hiukset pyörii päässä
(Eli aika samalla tavalla kun Kalella)
Eberin ollessa päällä ja autossa ei ole virtoja päällä niin climassa lukee siinä ulkolämpötilan kohdalla HE.
Talvella pidän ajossa puhalluksen tuulilasiin ja jalkoihin. AUTO-toimintoa ei tule talvisin käytettyy.
Posted: 4.11.2006 16:14
by Kupari
444 00 tuli näyttöön, eli ei vissiin vikaa? Jos laitan ennen auton sammuttamista puhalluksen tuulilasille ja manuaalisti nopeutta, niin eberi ku lähtee päällä, niin vaihtaa automaatille... Näyttöön tulee kyllä se HE...
Posted: 5.11.2006 12:35
by kahe
Tänään sitten teki dieselikin ekat temppunssa. Emännän piti lähteä matkaan, niin eipä lähtenyt eberi käyntiin. Antoi vikakoodit 52 ja 54. Pakko oli lähteä, joten auto raakasti käyntiin ja voi sitä kamalaa kalketta hetken aikaa. Tuntui käyvän jonkun kymmenen minuuttia, joten lähtivät sitten matkaan. Parikymmentä kilsaa motaria, niin auto oli hyytynyt. Ei lähtenyt käyntiin, mutta eberi sen sijaan alkoi pöhistä. Jonkun ajan päästä sitten autokin taas kulki. Katsoin nuo vikakoodit, niin nehän on löpön saanti ongelmia. Ilmeisesti ST1:n talvilaatu ei kestä vielä näitä kelejä. Muistakaa siis tankata oikeeta talvilaatua ja kesälöpöt ajaa pois tankista.
Posted: 5.11.2006 12:56
by piritek
Saako Webaston Thermo Top C:stä vikakoodeja itse ulos?
Tankissa puolet kesälaatua ja puolet talvilaatua (Nesteen). Webasto ei lähde lämpiämään. Hurisee kyllä ja naputus kuuluu.
Posted: 5.11.2006 16:23
by kahe
Saman teki mulle tuo eberi. Naputus vaan kiihtyi, mutta yhtään humahdusta ei kuulunut, eikä tullut savua. Epäilen myös kesä ja talvilaadun aiheuttaneen tämän ongelman, koska lämmittyään alkoi toimiin molemmat.
Posted: 12.11.2006 19:04
by riisseli
Eberi tai clima teki temput.
Kun eberi on päällä niin puhallin ei toimi ja kun sammuttaa eberin niin puhallin alkaa toimimaan normaalisti.
Antoi tuolla (Econ+sisäilmankierto nappulalla) viikakoodin luvulla viaksi -> 4F9 (=Tuuletuspuhallin?) & 4FA Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? ja mitä asialle voisi tehdä?
Miten TP5:sesta voi katsoa vikakoodit?
Posted: 13.11.2006 15:40
by Markku Duus
Äkkiseltään tulee mieleen että eberin rele tai sulake entinen? Oletko tarkastanut, mikä ohjaa ilmastointia ja puhallinta, että sillä suunnalla johdot releet ja sulakkeet kondiksessa? Kun jos puhallin muuten toimii, mutta ei silloin kun eberi on päällä... Onko climan paneelissa mitään merkkejä kun eberi menee päälle?
Posted: 13.11.2006 15:56
by riisseli
Eberistä oli 25A sulake palanu. Varmaan oli eberin puhaltimen sulake.
Edelleen näkyy climassa nuo vikakoodit, vaikka pajan testerin mukaan vikakoodeja ei ollut.
Posted: 13.11.2006 16:49
by Markku Duus
Joo, 25A sulakkeen kautta kulkee puhaltimelle virta. Oliko testeri Vag-Com tai vastaava, vai tällainen "yleismallinen" one for all? Veikkaisin että vag-comilla löytää vikakoodit. Se 4FA ("Recirculation flap motor")koodi voi olla myös satunnainen, ei välttämättä mitään varsinaista vikaa. Puhaltimen koodi nyt vissiin selittyy sillä sulakkeen palamisella. Jos koodit saa nollattua niin näkee että uusiutuuko viat...
Posted: 13.11.2006 18:21
by riisseli
Yleismallinen oli.
TP5:sen vikakoodien lukemiseen ohje
Posted: 22.10.2007 9:10
by Ari-Matti Aho
Mulla teki tänä aamuna temput tuo tehtaan D3W Eberi. Pakkasta -5. Tulin autolle niin kuului sellainen ääni että se yritti lähteä päälle mutta ei lähtenyt. Viikkokellossa aika juoksi kyllä. Ajoin pari kilsaa pojan hoitopaikkaan ja sammutin auton. Eberi jäi päälle mutta kun tulin takaisin puhallus pätki ja viikkokellon valot oli pois. Lähdin liikkeelle niin se pätki edelleen puhallusta ja valoja kellosta. Työpaikan pihalla sammutin auton ja laitoin Eberin päälle niin toimi ihan normaalisti.
Mitään vikakoodia ei antanut missään vaiheessa. Eka kerran temppuili tänä syksynä. En tiedä onko miten toiminut entisellä omistajalla.
Posted: 22.10.2007 10:56
by JMK
Olisiko kenelläkään tiedossa suht halpaa lämmitintä ja voiko asentaessa hajottaa climatronicin helposti?
Posted: 22.10.2007 12:14
by Tero Häkli
ite saan uusia suht edullisesti mut kalliita ne joka tapauksessa on =( ei sitä climaa oikeestaan voi rikkoo.. yks piuha sinne vaan menee kuhan sen kattoo oikein =)
Posted: 22.10.2007 18:21
by JMK
Oisko noihin mitään kuvia et mikä johto on se oikea ja Eberspächer 4W S 4.3kw+ Easystart R+ tuollaisen saisin 950 ecuun. Löytyisikö halvemmalla?
Posted: 22.10.2007 19:51
by Pasi Häkli
Ihan järkihinnalta kuulostaa.
Posted: 22.10.2007 19:52
by Tero Häkli
aika lailla samoja hintoja... ota minikellolla ja siihen kännyohjaus =) (ei eberin oma) jää hintaa joku 850€
Posted: 22.10.2007 22:36
by JMK
Kumman kokoinen,isompi vai pienempi, kannattaisi laittaa Passattiin? Osa myyjistä on kehottanut laittamaan isomman, koska pienemmän teho ei luultavasti riitä varianttiin.
Posted: 22.10.2007 23:00
by Tero Häkli
useimmat on mulle sanonu että pienempi niin toimii paremmin ku tekee töitä enempi

pysyy puhtaampana... ja kyllä näillä keleillä 10-15 minsaa niin on lämmöt on jo normaalissa kun se pöhisee
Posted: 23.10.2007 9:45
by kahe
TerZi1982 wrote:useimmat on mulle sanonu että pienempi niin toimii paremmin ku tekee töitä enempi

pysyy puhtaampana... ja kyllä näillä keleillä 10-15 minsaa niin on lämmöt on jo normaalissa kun se pöhisee
Ja mä olen ymmärtänyt, että ennemmin kannattaa se suurempi ottaa, sillä siinä on isompi vesipumppu, joka kierrättää nestettä paremmin. Oma ei ainakaan lämpiä näillä noin -5 keleillä alta 20 minuutin normaalilämpöön. Volkkarin mittarihan nousee 90 asteeseen jostain 60 asteesta todellista, mikä ei siis tarkoita vielä moottorin normilämpöä. Ja pudottaahan tuo tehonsa puoleen, kun nesteen lämpö saavuttaa tietyn lämpötilarajan, jota en nyt muista ulkoa. Eikös 10 minuuttia ole vielä liian lyhyt käyttöaika muutenkin karstoitumisen kannalta? Parin minuutin päästä lähtee vasta sisäpuhallin päälle, ainakin minulla.
Posted: 23.10.2007 9:53
by Markku Duus
Täältäkin ääni suurempi tehoiselle lämmittimelle. Farkku Passatin kokoiseen autoon en ole kuullut muuta suositellun kuin sitä 5kW:n versiota.
Posted: 23.10.2007 10:07
by Tero Häkli
kyllä itellä ainakin on 90 mittarissa niin 86 vai 85 muistaakseni todellista... ei kai ne kaikki kummiskaan valehtele vaikka jokku foorumilla sillain sanoo

sitä meinasin että hyvin riittää toi pienempi jos sekin pitää veden lämpösenä.. ei se eberi sitä sisätilaa lämmitä

ja suositteleehan kirjat tota 5kw mutta jos kaverilla lämpee tolla pienemmällä voyagerikin niin kyllä uskon että noi pienemmätkin

samaa mieltä on kaveri, sillä firma joka myy/asentaa/huoltaa noita että myynnin takia suosittelee aina tota isompaa... nomutta taas makuasioita ja mielikuvia =)
Posted: 23.10.2007 10:42
by Ari-Matti Aho
No tuo Portterin D3W on kyllä ainakin alimitoitettu tuon kokoiseen autoon.
Vieläkin se temppuilee. Tänä aamuna tulin autolle niin tuulilasissa ja etusivuikkunoissa oli sulat aukot eli oli ainakin alkanut lämmittää n. 45min aikaisemmin. Jostain syystä se pätkii tuota puhallusta. Kun lähdin ajamaan niin puhallus hiipui pikkuhiljaa ja viikkokellon valot pimeni myös paitsi se lämmitys-napin valo. Lämmitys-napista kun otti lämmityksen pois päältä niin puhallin alkoi taas toimia normaalisti. Ja taas kun painoi lämmityksen päälle niin puhallin hiljeni lähes kokonaan ja alkoi pätkimään. Tuota se on nyt tehnyt eilen ja tänään kun oli pakkasta.
APUVA!
Posted: 23.10.2007 10:43
by JMK
Sillä itse miettinyt kumpi ois parempi, koska joutuisi 3 kertaa päivässä lämmittään lisälämmittimellä auton ja matkat on lyhyitä kaupunki pätkiä.
Posted: 23.10.2007 12:12
by Tero Häkli
amideus... ei vois olla niissä liitoksissa vikaa millä "varastettu" virta puhaltimelle.. sehän menee sillon releen kautta se puhaltimen virta kun lämmitin humisee
Posted: 23.10.2007 12:18
by Ari-Matti Aho
Mutta miksi se toimii lämpimällä säällä normaalisti?
Posted: 23.10.2007 14:27
by Tero Häkli
sulake (ne kolme sulaketta vierekkäin läpinäkyvän kannen alla) ? usein tullu hapettuneita vastaan mikkä pelaa esim kun ilma lämpenee.. tai kylmällä kun kone lämpenee niin alkaa pelaamaan, pari hehkun sulakettakin tullu vastaan misä on langan toinen pääty hapettunu melkein poikki... siitä kohtaa mistä se yhdistyy siihen nastaan.. ei ainakaan paha rasti kokeilla että vaikuttaako ku niitä häplii... tai sitten niissä puhaltimen johdoissa olevissa liitoksissa, tai relettä liikauttaa mikä on siä konehuoneessa ja kattoo tapahtuuko mitään, hyvä kattoo jos sinne saa vian päälle aina kylmänä
Posted: 23.10.2007 14:33
by Ari-Matti Aho
Jep no pitää tutkia asiaa.
Posted: 26.10.2007 21:04
by piritek
Nuo lämmittimet on tarkkoja onko talvilaadun dieseliä tankissa. Oma 2003 asennettu Webasto ei toimi alle 0 asteen pakkasen kesälaadun dieselillä. Talvilaadulla toimii normaalisti, joten kannattaa laittaa koko tankki täyteen talvilaatua ennen kuin vie huoltoon ja kokeilla sitten uudestaan (ei toiminut vielä 40kesä/60talvi suhteella vaan piti olla tankki täynnä talvilaatua).
Posted: 30.10.2007 8:24
by Ari-Matti Aho
Eipä niissä liitoksissa näkynyt olevan vikaa. Kiertovesipumppu oli sökö eli se vaihdettiin eilen. Mutta edelleen tekee niin että puhallin pyörii tosi hiljaa ja kellon valot himmeät kun Eberi on päällä ja kun Eberin ottaa pois päältä niin puhallus toimii normaalisti. Mikä ihme siihen nyt yhtäkkiä tuli?
Posted: 30.10.2007 9:51
by mla
En enää niin tarkasti muista Eberin osia, mutta eikös siellä ollut sisäpuhaltimia ohjaamassa joku vastus/rele hässäkkä. Jos tuo on ottanut siipeensä niin selittäisi miksi puhallus on hiljaisempaa Eberin ollessa päällä.
T5:ssa kun Webastosta pimeni tuo vastaava ohjainlaite hässäkkä niin Webaston päällä ollessa sisäpuhallus oli poissa päältä.
Posted: 30.10.2007 10:51
by Ari-Matti Aho
Hmm, ainakin jokin naksahtaa kun lämmityksen laittaa päälle/pois.
Posted: 30.10.2007 12:51
by Tero Häkli
sielä on rele sitä varten... vielä hyvin muistissa ku just itelle laitoin eberin
Posted: 30.10.2007 12:54
by mla
Tarkoitin siis että jos se ohjainlaite on ottanut itseensä ja jostain syystä tuuppaa liian pientä jännitettä puhaltimelle -> puhallin pyörii hitaammin kuin normaalisti. Lopulta kun pimenee kokonaan niin ei virtaa tietenkään enää mene lainkaan ohjainlaitteen läpi ja lakkaa puhallus täysin kuten minulla kävi omassa T5:ssa.
Tämä siis spekulaatiota kun en tosiaan enää muista minkälainen tuo 'ohjainlaite' on Eberissä joka ohjaa sisäpuhaltimia. Liiaksi tullut tutkittua näitä Webastoja kun käyttävät niitä nykyisin tehdas-lämmittimenä muissa paitsi Crafterissa.
Posted: 30.10.2007 12:55
by Ari-Matti Aho
Mistä sen löytäisi?