T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Locked
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by Timos »

Eipä lähe ilman lämmitystä käymään. Mittasin liittimeltä ohmimittarilla, niin 4/5 tulppaa pimeenä. Kaikki vinkit ja kokemukset vaihdosta otettais kiitollisina vastaan, jos löytyy. Jostain luin että etupää pitää purkaa kokonaan ja imusarja pois. Tulppien lisäksi tarviis hommata imusarjan tiiviste ja syyläriin uusi kara/tiiviste.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Jep, se on ollut tähän menessä paras linkki. Keulan purkuun löysin itse nyt jotain vinkkiä tuolta
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 18795.html.
Ja luulisi että hehkut parhaiten lähtisi irti lämpimästä koneesta käyttäen vielä würthin "rost off icea" joka samalla jäädyttää.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Hehkut vaihdettu, mutta auto vielä levällään kun piti lähteä saunomaan. Olipas ensikertalaiselle urakkaa purussa. Mutta tulipahan mieleen, että olikohan hyväksi vai pahaksi kun laitoin hehkutulpan kierteisiin kuparitahnaa ja kiersin momenttiin. Meinaan kun tuohan on alumiinikansi niin alkaako syöpymään mokomasta määrästä ja jos kuitenkin palaa pois joskus niin onko tulpat sen jälkeen liian pienessä momentissa. Äkkiäkös nuo vielä putsaisi huomenna ennenkuin alkaa kasailemaan autoa, jos enempi haittaa kun hyötyä. Lisään juttua/kuvia itse vaihdosta lähipäivina...
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Image
Image

Muutama kuva lisää http://timos.galleria.fi/kuvat/Transporter/

Jepulis, eli aikaisemmasta linkistä löytyi tuo räjäytyskuva etupuskurin kiinnityskohdista. Lisäksi piti ottaa pois pohjapanssari, välijäähdytin, taittaa eestä pois ilmastoinnin kenno, jäähdytin ja ohjaustehostimen kenno ripustaa ylös. Imusarja myös pois ja samalla puhdistaa se ja egr.

1. pytyn tulppa on ahtaassa paikassa ja vasta kun keksein ottaa jäähdytysnesteet pois ja ylävesiletkun ja taittaa jäähdyttimen eteen alas ja ottaa yhden ahtoputken edestä pois, niin sitten se olikin hyvin esillä, jopa niin hyvin että aikaisemmin mainittua jäähdytysletkun karaa/tiivistettä ei tarvinnut irrottaa eikä siten myös ostaa uusia osia. (aikaisemmin taitoin jäähdyttimen vain vasemmalle, ei hyvä)

Viimeinenkin tulppa oli rikki, ohmimittari näytti 500ohm. Liekö olleet alkuperäiset, myyjä muisteli niin kun auton ostin että koneelle ei ole tehty mitään. Jätin sitten nuo kuparimömmöt tuonne väliin kun en oikein ottanut selvää, tuntuu olevan kahta koulukuntaa asiaan, sittenpähän tulee sekin testattua mikäli itse vielä tulppia tähän vaihtelen. Mikäli egr:ää ei ole ikinä putsattu niin ei se nyt niin älyttömässä kunnossa ollut, joten en vielä tulppaa tuota. Tyydyin putsaamaan sen ja imusarjan myös.

Aikaa meni niin kauan etten kehtaa ääneen sanoa, nimittäin kahtena päivänä tovit tuli tallissa vietettyä, mutta seuraava kerta onkin jo helppoa.

Itse tulpat tuntuivat pikkuräikällä jossa oli pitkä jatko olevan sen verran tiukassa etten uskaltanut alkaa tuollaisella yhdistelmällä vääntää kun vääntää väkisinkin vinoon ja sitten ehkä NAPS (tulppa mahdollisesti poikki) niin otin ilman vääntöä pienellä paineella varovasti mutterimopolla ja aukesi heti, jopa niin heti ettei muistanut käsin tunnustellakaan onko kierteet kondiksessa vaan vetäsin vahingossa kaikki tulpat saman tien irti asti, vaikka tarkoitus oli vaan aluksi pyöräyttää niitä ja lisätä esim. crc-jääspräytä väliin ja käsin käännellä ees taas. Mutta kaikki hyvin. Uudet laitoin nopean nettiselauksen tuloksena 18NM.

-Timo
Jürgen
Posts: 88
Joined: 15.12.2010 21:20

Post by Jürgen »

Onko mitään havaintoa mitä tämä operaatio maksaa korjamolla, siis noin suunnilleen?
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

riippuu puljusta mut noin 3-4 tuntia saa sählätä... tosin ekaa kertaa menee varmasti enempi
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
reimah
Posts: 91
Joined: 10.11.2012 12:29

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by reimah »

Tuosta keulan purkamisesta vielä... Mites nuo kennot ?
Kuulerin otin suosiolla kokonaan irti mutta saako nuo muut tuosta käännettyä sivuun(ilmastointi,syyläri) ku ei kehtais noita letkuja ja putkia irroitella.
Melko paskamaisessa paikassa nuo syylärin alemmat kiinnitysruuvit :?
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by cordo-00 »

En irrottanut syyläriä ja ilmastoinnin kennoa hehkujen vaihdossa. Muistaakseni niitä sai tiputettua alemmaksi, että pääsi hehkuihin käsiksi. Tosin hehkut oli aika hankala vaihtaa,kun kennot ovat kuitenkin tiellä. Mullakin on jokin hämärä mielikuva, että syylärin ruuvit oli aika ilkeät laittaa takaisin. Imusarjan joudut myös irrottamaan hehkujen vaihtoa varten.

Kannattaa vaihtaa samalla laturin vapaa-kytkin + hihna, jos ei ole aivan juuri vaihdettu. Mulla on sellainen mielikuva, että sen vaihto vaatisi keulan purun. Saatan kyllä olla väärässäkin...
reimah
Posts: 91
Joined: 10.11.2012 12:29

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by reimah »

Hehkut vaihdettu, 3/5 oli pimeänä.

Image

Tälläkertaa riitti että syylärin ja ilmastoinninkennon taittoi sivuun ja tuossa olikin hyvin tilaa irroittaa imusarja ja vaihtaa hehkut.

Image

Jäähdytysletkunkaraa en minäkään irroittanut vaan tuon ykköspytyn hehkun sai aika näppärästi vaihdettua tuolta karan vasemmaltapuolelta.

Tälläkertaa sain 4tuntia kulumaan.
User avatar
RB
Posts: 4
Joined: 7.1.2006 10:06

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by RB »

reimah wrote:Hehkut vaihdettu, 3/5 oli pimeänä..
Totanoinnii, tuli mieleen että pääseekös ne mittaamaan jostain ilman koko keulan purkua?
T5 California TDI
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by cordo-00 »

RB wrote: Totanoinnii, tuli mieleen että pääseekös ne mittaamaan jostain ilman koko keulan purkua?
Edestäpäin katsottuna hehkujen johdot lähtevät oikealle ja johdoissa on liitin muistaakseni parinkymmenen sentin päässä 5. pytyn hehkusta. Liitin irti ja mittaa resistanssin maata vasten.
User avatar
RB
Posts: 4
Joined: 7.1.2006 10:06

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by RB »

Edestäpäin katsottuna hehkujen johdot lähtevät oikealle ja johdoissa on liitin muistaakseni parinkymmenen sentin päässä 5. pytyn hehkusta. Liitin irti ja mittaa resistanssin maata vasten.
Tack! Pitää jossain vaiheessa mittailla. Viime talvena ei tainnut olla yhtään kylmästarttia, mutta joskus aiemmin ei tahtonut käynnistyä parinkymmenen asten pakkasella ilman webaa. Tietääpähän sitten.
T5 California TDI
Tommi72
Posts: 6
Joined: 4.11.2016 9:52

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by Tommi72 »

Aloittelija kyselee, miten mittaat hehkujen toimivuuden ?
Ilmeisesti irroitettava tulppa ja ohmi mittarilla jotenkin ?
Ei taida ilman irroitusta pystyä mittaamaan ?
User avatar
RB
Posts: 4
Joined: 7.1.2006 10:06

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by RB »

Tommi72 wrote:Aloittelija kyselee, miten mittaat hehkujen toimivuuden ?
Ilmeisesti irroitettava tulppa ja ohmi mittarilla jotenkin ?
Ei taida ilman irroitusta pystyä mittaamaan ?
Tos yllähän se oli sanottu: "Liitin irti ja mittaa resistanssin maata vasten."
T5 California TDI
Tommi72
Posts: 6
Joined: 4.11.2016 9:52

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by Tommi72 »

Eli toinen mittarista hehkun päähän ja toinen auton runkoon maihin ?
Paljonko tulee ohmeja ehjästä hehkutulpasta läpi ?
User avatar
RB
Posts: 4
Joined: 7.1.2006 10:06

Re: T5 2.5TDI hehkujen vaihto

Post by RB »

Tommi72 wrote:Eli toinen mittarista hehkun päähän ja toinen auton runkoon maihin ?
Paljonko tulee ohmeja ehjästä hehkutulpasta läpi ?
Hyvin pieni vastus, tyypillisesti varmaankin alle 1 ohmin. Eli kannattaa mitata pienellä alueella ja tarkistaa myös mittajohdinten vastus ennen mittaamista.
T5 California TDI
Locked