Page 1 of 2
Golf IV kytkin menossa
Posted: 4.3.2011 23:27
by Epikki
Moro,
Ilmenny tässä parin päivän aikana kun on tiet sulanu että kolopallosta luistaa kytkin. Isommilla vaihteilla kun lähtee kiihdyttämään pienemmillä nopeuksilla niin kierrokset nousee ja kiihtyy kuin vetäs purkkaa tukasta.
Autohan on Golf IV Variant TDI 74kW ja vuosmallia 2003. Mittarissa vajaa 230tkm.
Eli ehdotuksia uudeksi kytkinpaketiksi otetaan vastaan.
Mielellään hintojen kera sekä paikkoineen mistä nämä saa. Ei mitään järkyttäviä vääntöjä tarviis kestää, mutta tarkoituksena olisi joku päivä ohjelma käydä päivittämässä jollain arvot olisi noin 96 kW/131 hv 300 Nm.
Paketti pitäisi saada vaihdettua viikon sisällä.
Kiitoksia jo etukäteen.
Posted: 5.3.2011 8:14
by JukkaA
Eli siinä on viisi vaihteinen laatikko?
Ehdottaisin vauhtipyörän vaihtamista kiinteeseen (ns G60 vauhtis, arv. 80-100e) ja kytkinpaketiksi siihen Sachs Power -paketti (Ostetaan esim G3 TDI osanumeroilla, arv. 300e varaosaliikkeessä). Ei halvin mutta paras ratkaisu tuollaiseksi käyttis kytkimeksi. Kierrä kaukaa varaosalikkeen tarjoamat kiinteän vauhtipyörän sisältämät kitit!
Posted: 5.3.2011 9:26
by Epikki
Menee vähän mainostamisen puolelle, mutta
http://www.turbotec.com/_cs/cat/product_details.php?p=7
Olisiko järkevä paketti?
Posted: 5.3.2011 9:38
by Epikki
Niin ja kaikkein tärkein kysymys!
Onko mitään arviota kuinka kauan kytkimellä vielä pääsee eteenpäin? Luistamisen saa tosiaan aikaseks vain kun isolla vaihteella tuuppa pedalin tiskiin hiljasella nopeudella, mutta ei sitä normaalisti ajaessa huomaa.
Posted: 5.3.2011 9:39
by Tero Paalanen
^Ei ole järkevä jos haluat et se kytkin pitää vielä softauksen jäläkeenki.
Laita vaa tuo Jukan ehdottama paketti. Se ei ala luistamaan aivan pienestä.
Posted: 5.3.2011 10:04
by Epikki
OK täytyy harkita. Nämä kaikki osat varmaan tarkoitus ostaa Volkkarin omalta tiskiltä?
Niinkö ne osaa myydä kun ilmoittaa nuo tiedot?
Posted: 5.3.2011 10:09
by Tero Paalanen
^Vauhtis käytettynä, asetelma ja kytkinlevy varaosaliikkeestä, ei marmorilta.
Jukka voi varmaan laittaa osanumerot noille.
Posted: 5.3.2011 10:16
by Epikki
Näitä kerkeän miettiä hyvin ensi viikon alussa. Nyt pitäisi lähteä 300km reissulle. Kestääkö kytkin?
Posted: 5.3.2011 10:51
by AjH
Sopikos Tero Häklin myymä kytkinpaketti tähän koneeseen? Tai vauhtipyörä, nehän on uusia osia vauhtipyörää myöten, jos sillä nyt suurta merkitystä on.

Laita Terolle YV, menevä mies ei taida nykyään ihan kauheen usein foorumia lukea.
Eiköhän se kytkin pidä vielä jos vaan raakasti käyttämällä luistaa. Muistat vaan kaasutella vähän rauhallisemmin ja varot vedättämistä.
Posted: 5.3.2011 11:53
by JukkaA
Häkli duunailee kytkimiä pitkittäisiin moottoreihin.
Multa voisi löytyä ylimääräinen G60 vauhtipyörä

Posted: 5.3.2011 11:57
by JukkaA
Toi valeon sarja on juuri se joka kannattaa kiertää kaukaa. Edullisemmalla saat selkeästi paremman kytkimen johon voit ostaa varaosiakin (toisin ku tohon valeoon).
Posted: 5.3.2011 12:05
by JukkaA
Ja tässä vielä osanumerot vuosien takaa:
Paketti (Sachs 3000 960 801), hinta n. 300€ varosatiskiltä ja sisältää seuraavaa:
- Paineastelma (3082 231 443), asetelmassa merkintä TYP M228X/M240
- Kytkinlevy (1878 043 141), varustettu tupla jousilla
- Painelaakeri (3151 000 388)
Posted: 5.3.2011 19:28
by Tero Häkli
juu pitkittäiseen toi miun paketti =) on kyllä tohon poikittaiseen juur jukan kertomaa pakettia 2 kipaletta valmiina, g60 vauhtipyörä ja sasch:in powerisetti...
voin kattoo ton powerisetin hinnan maanantaina, jos vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa, pelkkää pakettiakin tietty saa mun kautta, mielummin semmosen myynkin kun noi vauhtipyörät alkaa loppumaan

Posted: 5.3.2011 20:29
by Razur
Eikös tuo motonetinkin setti sovi tuonne? Kokemuksia miten kestäisi?
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/842050/2
Posted: 5.3.2011 20:37
by JukkaA
Itse ainakin jos haluaisin epävarmemman ratkaisun niin ostaisin sen kiinakytkimen mieluummin suoraan ebaystä ja keksisin sille säästyneelle parisatkulle muuta käyttöö.
Posted: 5.3.2011 22:14
by Epikki
Pistä vaan tosiaan heti maanantaina tulemaan hintaa jos kerta se tosiaan parempi paketti on!
Torstai illalla pitäis viedä auto rassarin pihaan. Laittaa sitte perjantain aikana uudet hilut sisään. Liekkö se sinne vaihtaa mitkä osat vaan sille antaa. Eihän asennuksessa tarvitse huomioida mitään ihmeellistä tuommoseen Valeon pakettiin verrattuna?
Posted: 5.3.2011 23:15
by Epikki
Poropeukalona en ymmärrä näistä kytkimistä ja vauhtipyöristä yhtään mitään. Yks rassari kertoili että jos vaihtaa kiinteän vauhtipyörän niin hajoaa ennen pitkään vaihdelaatikko? Onko tullut vastaan vaihdelaatikko vikoja kiinteästä vauhtipyörästä johtuen?
Posted: 5.3.2011 23:25
by JukkaA
Tuskin se vaihdalaatikko tietää onko ne jouset kytkinlevyssä vai vauhtipyörässä.
Eli vastauksena kysymykseesi: Ei ole tullut vastaan.
Posted: 6.3.2011 10:12
by Epikki
asia harvinaisen selvä. jäämme siis odottelemaan hintoja. rassarin tietous tuli penari puolelta joissa ei ilmeisesti ainakaan vanhemmissa ole sellaisia kytkinlevyjä joissa tämä vaimennus olisi...
Posted: 6.3.2011 18:25
by juha212
Itellä tosiaan sama moottori jossa softa 130hv/295nm. Valeon paketin vaihdoin 180tkm kohdilla muistaakseni ja alussa kehuinkin kunnes muutaman tuhannen jälkeen alkoi luistamaan. On luistanut nyt varmaan 2,5v ja kilometrejä on nyt 280tkm. eli ei se kytkin heti lopu. Kaksoismassaki luisti 20tkm ajan ennenkun vaihdoin eikä se levy loppu ollut.
Luistokin on pysyny melko samana jos alle 100 vauhis painaa nelosella kaasun pohjaan niin kierrokset nousee noin 500 ennenku tippuu takas.
Vitosella luistaa aina, turha lähtee ohittaa kaasu pohjassa motarillakaan ilman luistamista.
Täytys varmaan kesällä hommata uutta kytkintä jos sattuis asentajaa Pirkanmaalta löytymään...
Posted: 6.3.2011 19:02
by Epikki
Joo-o. Turhaan siis jännittelin tuossa kun pyörähin 300km taittamassa... täytyy laittaa tuo G60 vauhtis ja Sachin Power paketti kunhan vaan hinta ei hirveesti pomppaa.

Posted: 6.3.2011 21:06
by Tero Paalanen
^Halvalla ei saa hyvää, kuten juha212:sen kommentista huomaa.
Ja tuon viislovisen kytkinpaketti on vielä halpa vaikka laittais ton Sachsin paketin ja G60:n vauhtiksen.
Ei paljoa naurattanu ku piti kuusloviseen ostaa Sachsin kytkinpaketti joka sisälti kiinteän vauhtiksen.
Posted: 6.3.2011 21:10
by Epikki
"(ns G60 vauhtis, arv. 80-100e) ja kytkinpaketiksi siihen Sachs Power -paketti (Ostetaan esim G3 TDI osanumeroilla, arv. 300e varaosaliikkeessä)"
Jos näissä hinnoissa pyöritään niin hyvä on!
Posted: 6.3.2011 21:21
by JukkaA
Tässä varaosaliikkeen ovh hinnat. Se on alennus prosenteista kiinni mitä jää maksaa:
Kytkinpaketti
65-3000 960 801
Sachs Vahv. malli
312,05 € (Netto alv 0%)
383,82 € (Netto alv 23%)
Varasto: 8
Posted: 7.3.2011 12:49
by Tero Häkli
toi kytkinpaketti 280€ lähetettynäs jos joku muukin tarvii =)
Posted: 7.3.2011 21:42
by Rave
Kysytääs tässä samassa.
96kw 6 vaihteisessa asz golfissa satunnaisesti pientä luistoa havaittavissa joten varmaan pitää alkaa osia katteleen.
Eli onko järkevä paketti laittaa vakio levy ja sille kaveriksi sachsin jäykempi asetelma?
Lukemat tällä hetkellä 200hv/400Nm.
Posted: 8.3.2011 15:39
by Tero Paalanen
^Ei ole järkevää, ainakaan minun mielestä.
Noilla väännöillä ollaan jo orkkis kaksoismassan sietokyvyn rajoilla, joten kannattaa kyllä vaihtaa samalla se vauhtipyöräkin kiinteään versioon.
Esim. Sachsin sre-paketti on hyvä, tosin on se kalliskin.
Ja samalla kun laatikko on irti, niin kannattaa vaihtaa myös kytkimen työsylinteri. Se on painelaakerin kanssa samassa paketissa, joten sitä ei kannata jättää vaihtamatta.
Samoin kampiakselin stefa on sellainen mikä melkeinpä kannattais vaihtaa, ni ei senkään takia tartte aivan heti laatikko irrotella.
Posted: 8.3.2011 17:44
by JukkaA
Kunnossa olevan 240mm kaksoismassan kanssa menee aika hyvin sre asetelma ja vakio levy. Jos nälkä kasvaa syödessä niin kaksoismassan mittoja vastaavan kevyen teräsvauhtiksen saa maailmalta yllättävän edullisesti. Eli ihan tulevaisuuden suunnitelmien mukaan tekisin päätöksen vauhtipyörän suhteen.
Posted: 8.3.2011 22:43
by Leksa_
Onko tuo sachs kalliimpi 6 vaihteiseen laatikkoon?
Kertokaapas mullekkin mikä kytkin kannattaa laittaa. Ei mitään mahottoman hintasta
Auto on vw golf 00vm, 1.9tdi, 115hv 310nm AJM ja 6 vaihteinen manuaali.
Tarkotus ois 200hv paikkeille päästä tulevaisuudessa.
Turbo vaihdettu Garrett GT1749VB auto muuten vakio, säätöihin parin viikon päästä..
Posted: 9.3.2011 7:11
by JukkaA
Tuossahan tuo on kerrottu edellisessä kolmessa viestissä. Eli Sre asetelma, vakio levy ja kunnon ja tavoitteiden mukaan joko vakio vauhtipyörä tai teräksinen kiinteä pyörä.
Posted: 11.3.2011 19:28
by Epikki
Kytkin vaihdettu vauhtipyörineen ja on pirun hyvä! Toimii ku junan vessa ja on todella "näpäkkä"! Kiitokset tästä Terolle.
Samalla vaihdettiin vakaajan korihelat. Kolina lakkasi 95%:sesti. Täytyy vielä koiranluut vaihtaa josko loppuisi kokonaan. Sitte on kyllä sormisuussa jos ei kolina näillä eväillä lopu.
Posted: 28.3.2011 13:04
by static
Onko nämä tyypillisiä kytkin vaihtoon viittaavia oireita
-kovilla pakkasilla huomasi selvästi, että tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi kun painoi kytkimen pohjaan
-nyt huomasin valoissa, että kuuluu käyntiäänen lisäksi pieni rahina jostain sieltä päin, mikä loppuu kun kytkimen painaa pohjaan
-ajossa ei huomaa, että kytkin luistaisi
Autona on 310tkm ajettu ASZ golffi, kytkin vaihtoon seuraavan kymppitonnin aikana?
Posted: 28.3.2011 22:39
by Pasi Häkli
static wrote:Onko nämä tyypillisiä kytkin vaihtoon viittaavia oireita
-kovilla pakkasilla huomasi selvästi, että tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi kun painoi kytkimen pohjaan
-nyt huomasin valoissa, että kuuluu käyntiäänen lisäksi pieni rahina jostain sieltä päin, mikä loppuu kun kytkimen painaa pohjaan
-ajossa ei huomaa, että kytkin luistaisi
Autona on 310tkm ajettu ASZ golffi, kytkin vaihtoon seuraavan kymppitonnin aikana?
En nyt haluaisi pelotella, mutta sanoisin että kytkimestä ei vikaa löydy, vaan vaihteistosta.
Perustelut, vaihteiston pää-akseli(kytkinakseli) pyörii moottorin mukana kytkimen ollessa ylhäällä, jäykät öljyt(kovilla pakkasilla) hankaloittaa moottorin käyntiä. Rahina tulee todennäköisesti sen saman akselin laakereista. Kun painat kytkimen pohjaan niin sen akselin pyöriminen loppuu jolloin äänikin loppuu. Jos ääni tulisi kytkimen painelaakerista, se rohisee vain kytkin pohjassa. Eli, veikkaisin laatikossa laakerivikaa.
Olikohan tuo nyt tarpeeksi epäselvästi kirjotettu

Posted: 12.5.2011 13:17
by AR1
static wrote:Onko nämä tyypillisiä kytkin vaihtoon viittaavia oireita
-kovilla pakkasilla huomasi selvästi, että tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi kun painoi kytkimen pohjaan
-nyt huomasin valoissa, että kuuluu käyntiäänen lisäksi pieni rahina jostain sieltä päin, mikä loppuu kun kytkimen painaa pohjaan
-ajossa ei huomaa, että kytkin luistaisi
Autona on 310tkm ajettu ASZ golffi, kytkin vaihtoon seuraavan kymppitonnin aikana?
Itselläni sama ongelma, kun painaa hieman kytkintä niin kytkin pitää ääntä ja "rahisee". Kun kytkimen painaa pohjaan ääni pienenee. Kytkin ei myöskään irroita kunnolla joten tulin siihen tulokseen että painelaakeri menossa eli eikun tilaamaan laakeri, asetelma ja levyt. Viikonloppuna pääsee ahertamaan ja näkee mitä laakeri on mennessään syönyt

Posted: 25.5.2011 14:22
by Ville Vee
Itselläni 4 motion 1,9 ATD 6 lovisella laatikolla. Nyt on alkanut himottaa tuo tehon lisäys, ja epäilyttää tuo vakio kytkimen pitäminen. Joten millaista kytkin pakettia löytyy / suosittelette tämän 6 lovisen seuraksi?
Posted: 25.5.2011 14:51
by JukkaA
Sachsin SRE pakettia kiinteällä vauhtipyörällä. Jonkun 1300€ siinä köyhtyy + asennus ja painelaakeri siihen toki vielä päälle.
Posted: 24.9.2011 10:26
by RAPSU89
Mulla olis kans 74KW IV goloffi vuos malli 06. Pitäs kans rupee kytkintä tekemään.
Tän keskutelun kautta sain selville mitä kannattaa laittaa, mutta selittäkkääs tyhmälle tää vauhtipyörä homma.
Elikkä jos en väärin kahtonu nii sen halkasija o 228mm, mutta esim moni hampainen kehä ja niin edepäin. Kun tolla pelkällä G60 ei oikee löytyny.
Kiitti jo etukäteen.
Posted: 24.9.2011 11:16
by Dubsonic
Eipä sillä kauheeta merkitystä ole kunhan on 228mm vauhtis, oli se sitten mistä poikittaisesta koneesta tahansa. Löytyy esim. G3 1.9tdi, Toledo mk1 tdi, vanhemmat passatit bensa ja dieseli koneet, G60 koneet (golf, jetta, corrado passat), alkupään G4/bora 1.9tdi AGR moottorikoodi, saman aikakauden seatit ja joissakin skodissakin on tuota kiinteää 228 vauhtista.
Jukalla on varmaan taas tarkempaa tietoa. Etkastahan tuonkin katselisi, muttei nyt ole käsillä sitä softaa.
Purkamoista voi kysellä ja forumille vaan ostoilmoitusta. Soita vaikka Benecarsille, sieltä juuri yksi 228 vauhtis haettiin.
Posted: 24.9.2011 11:55
by Tero Häkli
mulle tulee pian 10 kpl noita vauhtipyöriä =)
Posted: 24.9.2011 14:39
by RAPSU89
mihis hintaan tero on valmis luopumaan 1 vauhtiksesta?
Posted: 6.10.2011 21:45
by kovonen
Tais kyl melkeen selvitä jo mitä pitää hommata mut kerrataan viel. Elikkäs siis tuohon ajm boraan pitäisi kytkin uusia, kun nykyiset tehot nousi 170hv ja 400nm. Isommalla vaihteella kun polkasee ni kierokset nousee, joka ilmeisesti siis kytkimen luistosta johtuu.
Elikkäs mitä osia tuohon nyt pitäisi hommata ja mistä? Olikos jollain clubilaisella jopa omassa hyllyssä näitä tarjolla?
Posted: 10.10.2011 20:53
by kovonen
kovonen wrote:Tais kyl melkeen selvitä jo mitä pitää hommata mut kerrataan viel. Elikkäs siis tuohon ajm boraan pitäisi kytkin uusia, kun nykyiset tehot nousi 170hv ja 400nm. Isommalla vaihteella kun polkasee ni kierokset nousee, joka ilmeisesti siis kytkimen luistosta johtuu.
Elikkäs mitä osia tuohon nyt pitäisi hommata ja mistä? Olikos jollain clubilaisella jopa omassa hyllyssä näitä tarjolla?
Oliskos jollain muistissa varaosanumeroa sre paketille? Vai mitä sitä nyt kannattaa lähteä haalimaan? Ilmeisesti valeon kiinteellä vauhtiksella oleva paketti kannattaa jättää kaupan hyllyyn?
Posted: 10.10.2011 20:58
by Tero Paalanen
Onko sulla Borassa 5 vai 6 vaihteinen loota?
Posted: 11.10.2011 6:32
by kovonen
Ainiin unohtu kertoa. 6 lovinen on.
Posted: 11.10.2011 7:07
by JukkaA
Hyvä ja pitävä Sachsin setti maksaa 6 loviseen Suomesta 1300-1400€.
Posted: 11.10.2011 16:35
by kovonen
Oiskos tiedossa luotettavaa paikkaa jostain ulkomailta, nettikauppaa?
Posted: 11.10.2011 17:09
by JukkaA
Ulkomailta sama setti jää maksamaan jonkun 1100€.
Posted: 12.10.2011 8:29
by pelkoneu
Oiskohan se kytkin omastakin Variantista TDI 2002 menossa vaiko jotain muuta voimansiirron ongelmaa.
Ykkösellä lähtiessä ravistaa irrotusvaiheessa rankasti mutta en ole havainnut luistamista ollenkaan. Rohinat vaimenee eniten kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkimen ollessa ylhäällä kuuluu pientä rohinaa mutta irrotuskohdassa pitää eniten ääntä. On alkanut tuntumaan myös että vaihdetta isommalle laittaessa pitää hivuttaa se päälle varovasti, muutois hieman rusahtaa. Osaako kukaan arvioida näillä spekseillä mistä voisi olla kyse, onko tässä nyt menossa kaikki uusiksi?
Posted: 12.10.2011 8:31
by Satelite
pelkoneu wrote:Oiskohan se kytkin omastakin Variantista TDI -02 menossa vaiko jotain muuta voimansiirron ongelmaa.
Ykkösellä lähtiessä ravistaa irrotusvaiheessa rankasti mutta en ole havainnut luistamista ollenkaan. Rohinat vaimenee eniten kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkimen ollessa ylhäällä kuuluu pientä rohinaa mutta irrotuskohdassa pitää eniten ääntä. On alkanut tuntumaan myös että vaihdetta isommalle laittaessa pitää hivuttaa se päälle varovasti, muutois hieman rusahtaa. Osaako kukaan arvioida näillä spekseillä mistä voisi olla kyse, onko tässä nyt menossa kaikki uusiksi?
Jos painaessa hiljenee niin painelaakeri vois olla yks arvaus.
Posted: 12.10.2011 9:15
by Pia
pelkoneu wrote:On alkanut tuntumaan myös että vaihdetta isommalle laittaessa pitää hivuttaa se päälle varovasti, muutois hieman rusahtaa. Osaako kukaan arvioida näillä spekseillä mistä voisi olla kyse, onko tässä nyt menossa kaikki uusiksi?
Itellä vähän samoja ongelmia ja työsylinteri on väsyny. Onko sulla 5 vai 6 vaihteinen loota?