XZN-työkaluongelma!

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
Satelite

XZN-työkaluongelma!

Post by Satelite »

Elikkäs joo... Passat 3B sedan ja pitäis ovi saada irti että sais alasaranan vaihdettua... uus ois oottamassa asennusta maalattuna. Nyt vaan on ongelmana se että oma XZN satsi sisältää itse XZN avaimen ja väliadapterin 1/2 räikälle. Tuohon saranaan käy M45 XZN-avain mutta tuo avain+adapteri+räikkä ei millään mahdu yhteenkään mutteriin oven ja korin väliin.

Netistä löyty yks firma mistä löytyy noita 90 asteen mutkalla olevia xzn avaimia jotka varmaanki mahtus tuohon oven ja korin väliin mutta satsi kustantaa ihanat 50€. Huomenna pitää vielä käydä katsomassa vaikka ikh jos sieltä löytyis tuollainen mahdollisimman matala avain tuohon saranaan. Veikkaan vaan että nuo hylsyt jotka on tehty 1/2 räikälle on melkokailla samanpituisia kuin nykyinen oma XZN sarja.

Elikkä mitä pitäisi tehdä tuon homman kanssa? Ei kellään ois Jyväskylän seudulla lainata tuollaista avainta jossa ois 90 asteen mutka? Ei tarviis muuta tosiaan tehdä kuin saada ovi irti ja takas sarananvaihdon kera.

Edit:Yksi vaihtoehto voisi olla tuollainen XZN hylsy johon hitsaisi vaikka vahvasta putkesta vääntövarren... muutahan tuolla ei tarvitsisi tehdä kuin vääntää nuo ruuvit auki ja kun on löysällä niin kiertää vaikka käsin tai pihdeillä. Kiinnittäessä sama juttu mutta toisinpäin.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Killer

Post by Killer »

Käännät sitä XZN-avainta normaalilla lenkkiavaimella olikohan 6 vai 7mm. Niin ite tein ja hyvin onnistui.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Satelite

Post by Satelite »

Killer wrote:Käännät sitä XZN-avainta normaalilla lenkkiavaimella olikohan 6 vai 7mm. Niin ite tein ja hyvin onnistui.
Tuota pitää ehkä kokeilla... mutta katsoo mitä tulee tapahtumaan... tuo nyt ei montaa euroa maksa jos ostaa hylsynä ja hitsaa hylsyn kylkeen vääntövarren.
Jürgen

Post by Jürgen »

Tavallista kärkeä voi kääntää vaikka lukkopihdeillä mutta 1/4 tuuman lenkkiavain on oikea koko...
T-4 2,5 tdi -97/00
Satelite

Post by Satelite »

Tässätapauksessa avain sopi kymppimilliseen kuin nakutettu... nyt on uusi sarana paikallaan ja vanha oli muuten aika roisisti kulunu... klappia oli varmasti 3-4 milliä pelkästään käsin liikuttelemalla. Muut pultit lähti helposti auki... myös releitten takana ollut (jos itse rassaatte niin muistakaa olla varovaisia kun laitatte tuota releiden alla olevaa pulttia takas ettei tipu korinväliin... itse otin tuon huomioon heti hommaa tehdessä ja ei onneksi käynyt mokaa)

Ainoa mikä tuotti ongelmia oli pultti joka on etulokarin pellinreunan alla... xzn-palaa kun painoi puukepukalla pulttiinpäin ja remonttiapuja antava käänsi lenkkiavaimella tuota xzn palaa niin jo sekin aukes. Nuo pultit oli onneks paljonkin ajetussa niin että kun pultin saa liikkeelle niin irtoaa sen jälkeen melkeimpä käsin pyörittämällä.

Ovi itse remontin ajan oli niin että johdot oli paikallaan mutta haitarin otin korinpäästä irti ja itse ovi oli homman ajan käsin tuettuna muuttolaatikon päällä. Pääasia että saatiin uus sarana paikalleen niin jos huomenna sais autonkin leimalle :wink:
Post Reply