Page 1 of 1
Laturin "kiristinrulla" ?
Posted: 27.10.2011 14:38
by bnito
Mikäs tuon laturin hihnalla olevan kiristimen nimi on ja onko tietoa mitä kustantaa, itsella paukuttaa ja pitää meteliä tyhjäkäynnillä, tarvisi vaihtaa, pitääkö purkaa syyläri pois ?
Edit : Aasina unohtu kaikki olennainen, pahoittelut tästä eli : Passat 3bg 4motion AVF 1.9TDI
Posted: 27.10.2011 15:14
by Putko
Pikkusen vois selventää tilannetta jos kerrot mikä auto kyseessä ja millä moottorilla.
Posted: 27.10.2011 15:29
by Arto Vikiö
Laturin hihnalle;
- Rulla: 038145278
- Iskunvaimennin: 038145299A
Ilmastointi;
- Ilmastoinnin hihnan kiristinrulla: 058260511
Helpottaa työtä kummasti, jos purat keulan huoltoasentoon.
Ilta siinä menee askarrellessa.
Posted: 27.10.2011 15:37
by bnito
http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... ahihna.jpg
Oheisessa linkissä mitä tarkoitan, tuo rulla jokatapauksessa tärisee ja antaa periksi tyhjäkäynnillä ja kolkottaa...
Posted: 27.10.2011 16:56
by Pasi Häkli
Tarkasta ehdottomasti ensin että laturin vapaakytkin on ehjä. Jos se on jumissa niin kiristin nimenomaan pomppii ja ääntelee. Eli pienellä talttapäämeisselillä pyörität laturin "siipiä", kuuluu pyöriä toiseen suuntaan, mutta toiseen ei.
Posted: 27.10.2011 17:53
by bnito
Tätä pasin mainitsemaa loppujen lopuks hain kun samanlaisia oireita joita itsellä löytyy oli tuohon vapaakytkimeen liittyen. Täytyy tarkastaa, raportoin jahka ehdin ja katotaa sit etiäpäin.
Posted: 27.10.2011 19:26
by bnito
Kysynpä sen verran välissä että onkos tuo vapaakytkimeen liittyvä oire kun rattiä kääntää aivan tappiin asti kuuluu konehuoneestaa vinkunaa?
Posted: 27.10.2011 20:10
by Pasi Häkli
Jos ihan tappiin asti väännät niin tehostimen pumppu saattaa kiljasta. Eli vapaakytkin ei siihen liiemmin vaikuta. Mutta ohjaustehostimen ottama voima moniurahihnalta vaikuttaa sit rikkinäisen vapaakytkimen kautta siihen kiristimen väpätykseen/ääntelemiseen.
Posted: 27.10.2011 22:15
by Arto Vikiö
Just tuota tarkoitin.
Posted: 28.10.2011 11:52
by bnito
Voidaan unohtaa tuo laturin suunnalta tuleva vika. Siellä kaikki kunnossa.
Ongelma siis sellainen että auto kolkottaa tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ei kuulu mitään. Tyhjäkäynnillä myös poistuu satunnaisesti, mutta äänen saa yleensä aikaiseksi kun hipaisee kaasua. Ääni ei elä kierroksien mukana. Kuuluu mielestäni koneen takaa tai puolesta välin. Mielestäni ala kerrasta. Auto toimii ja liikkuu ihan normaalisti. Kytkimen paino ei vaikuta. Ei myöskään jarrun paino. Kaveri veikkasi esim tandem pumppua? Olisiko mitään ideoita? Käyn tänään montulla tarkastelemassa alapuolelta josko jotain löytyisi. Luen myös vikakoodit.
Posted: 28.10.2011 13:45
by bnito
Mites ois painelaakeri? Päivän ajeluissa mielestäni kun koitin niin ääni lakkaa aina kun vaihde silmään ja kytkimellä hitaasti koittaa liukua eteenpäin...
Posted: 28.10.2011 17:28
by Pasi Häkli
Nyt on kyllä mahdoton sanoa tarkkaan kun ei oo ite sitä ääntä kuulemassa. Ensin oli väpättävä kirstin ja nyt ei olekkaan.
No miten olis kaksoismassavauhtipyörä rikki jos kolisee? Tandempumppu harvemmin kolisee, ikinä ei oo semmosta vastaan tullut. Painelaakerikaan ei kovin suurta kolinaa voi pitää vaikka rikki olisikin.
Posted: 28.10.2011 18:24
by bnito
Kävin tänään montulla kuuntelemassa ja ääni kuuluu etulaatikon kohdilta. Soitin myös yhteen huoltofirmaan jossa veikattiin kaksoismassaa myös samoin tien. Ei siis kolise kuin tyhjäkäynnilla.
Oliskohan jossain netin syövereis joku diy laatikon irroitus. Kokemusta on nissan sx 200 laatikon ja kytkimen vaihdosta. Sitä tuli jumpattua irti vähän väliä kytkinongelmien takia. Sen sai kahteen mieheen helposti pois montussa ja pariin otteeseen jopa yksin. Tässä tosin taitaa painaa sen verran että tarvii laatikko nostin hommata jos tuon nyt itse päätän vaihtaa....