Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kuusiokolo
Posts: 25
Joined: 2.9.2012 12:46

Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by kuusiokolo »

Olen keltanokka palstalla mutta saiskos apuja. Tallissa 20 astetta, lähtee n. kolmannella käyntiin koskematta kaasupolkimeen, kun nostan kierrokset noin 20, jää tyhjäkäynti humpsuttamaan 1300-1700 paikkeilla n. 2 min, josta hiljakseen laskee n. 600 toisinaan röpeltää putkessa kunnes lisäilmanpuhallin pysähtyy.

Käynnistys ulkolämpötilassa n. 12 astetta lähtee laakista käyntiin (kokeilin kolmena aamuna perättäin) muuten tyhjäkäyntiviat samoja.Lisäksi jos motarilla laittaa vapaalle jää rpm humpsuttamaan päälle 10, josta laskee nopeuden pudottua.
Pakokaasut oli erittäin hyvät (katsastus) vikakoodeja ei ollut tarkistin VAG Pro 2, sekä valtuutetussa.
Olen vaihtanut lämpöanturin ylävesiletkusta 2-napainen harmaa.

Auto on VW Golf 1,6 vm. 2005 yhdellä nokka-akselilla, ja alle 50 th ajettu. Kiitoksia vastauksesta.

Ajossa lämpöisellä koneella ei mitään ongelmia, ainoastaan tyhjäkäynti, 620.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by Pasi Häkli »

Jos huohotinputki on ehjä niin kaasuläpän putsausta ja perussäätöä vois kokeilla. Huohotinputki tuossa tulee sieltä lohkon etupuolelta imusarjan alta(lisäilmapumpun takaa) ja menee siihen öljykorkin alapuolelle. Siinä on sellanen haitariosuus josta se yleensä menee poikki.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kuusiokolo
Posts: 25
Joined: 2.9.2012 12:46

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by kuusiokolo »

Pasi Häkli wrote:Jos huohotinputki on ehjä niin kaasuläpän putsausta ja perussäätöä vois kokeilla. Huohotinputki tuossa tulee sieltä lohkon etupuolelta imusarjan alta(lisäilmapumpun takaa) ja menee siihen öljykorkin alapuolelle. Siinä on sellanen haitariosuus josta se yleensä menee poikki.
Tervehdys; tulin juuri tallista , eilen oli imuputki kokonaisuudessa käsissä ja tarkistin haitaripätkän huolella ehjä oli mittasin sen päässä olevaa tunnistinta mihin tulee kaksi piuhaa vastuksia näytti 25,2 ohmia, kaasulappä oli aivan kirkas, virrat päälle emäntä painoi kaasua, läppä teki auki liikkeen ja palautui ja jotain surinaa kuului hetken, samoin mittasin imusarjan päällä olevaa virtaustunnistinta vastuksia siinäkin noin 25 ohm,
äsken yritin käynnistää,, kolmennella vaivalloisesti lähti sitten parani,lisäilmapumpun ollessa päällä pakoputki röpeltää,, ikäänkuin olisi vettä täynnä, kun pumppy pysähtyy tyhjäkäynti hieman paranee on noin 850 kierr, antaa kaasua alkaa tyhjäkäynnin heijaaminen, kun koneen lämpö on noussut n,6-80 asteeseen tyhjäkäynnin heijaus loppuu,, ikäänkuin olisi lämpötunnistimet juonessa mukana.

Pumpunjälkeinen haitariputki lämpiää aivan heti pumpun käynnistyttyä, ikäänkuin pakokaasut pyrkisi pumppuun päin,aika pottumainen onkelma, keskiviikkona olis aika valtuutetulle.

Osittain löytyi vikaa, 6-9 05, Päivitettiin ainoastaan ohjema tehtaan kautta, poistui mm,kun laittaa vapaalle esim, 80 km /h kierroslukumittari laskee heti tyhjäkäyntikierroksille,tyhjäkäynti parani, kone käy kevyemmän kuuloisesti, käynnistysongelmaan ei löytynyt selkeää vikaa Laakkosella, epäilivät suutinvuoja ?

Itse kallistuisin lämpöanturi vikaan koska autotalli lämmössä n,20 C lähtee keskim, kolmannella starttauksella, mutta kokeilin 4 amuna perättäin ( auto yön ulkona ) lähti laakista. ( kummassakin kohteessa käynnistys koskematta kaasupolkimeen ( kaasua antamalla käynnistyksen yhteydessä lähtee laakista kummassakin kohteessa).

Nyt lähden kokeilemaan ( auto tallissa ) mikäli ei lähde kerrasta ,työnnän auton käynnistämätä pihalle kahdeksi tunniksi ulkolönpötila on n,8-10 ja sitten yritystä lähteekö laakista jos niin,,,, Laakkoselle antureiden hakuun,, hakuammuntaa,, vai olisiko vinkkejä mikä anturi,imusarjan päällä oleva alipaine / lmuilman lämpötunnistin vai koneen perässä 4 syl setuvilla oleva moottorin lämpö, vai,, mikä,,? autohan on vw 1,6 Conford vm, 05, ajettu alle 50 th.

Olen konsernin autoja ajanut 5 kpl, uudesta vaihtokilometreille 150- 170 th /km, eikä yhdessäkään ole vikoja ilmennyt, eli hyvät kokemukset merkistä, "perskelees", kiitos vastauksesta, jatketaan harjoituksia.
Tommi N
Posts: 25
Joined: 1.2.2011 18:28

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by Tommi N »

Pasi Häkli wrote:Jos huohotinputki on ehjä niin kaasuläpän putsausta ja perussäätöä vois kokeilla. Huohotinputki tuossa tulee sieltä lohkon etupuolelta imusarjan alta(lisäilmapumpun takaa) ja menee siihen öljykorkin alapuolelle. Siinä on sellanen haitariosuus josta se yleensä menee poikki.
Allekirjoittanut huomasi pääsiäisenä juurikin tämän haitarikohdan olevan poikki. Onkohan paha homma vaihtaa? Näytti olevan aika ahtaassa paikassa sieltä alaosasta (paksumpi pää). Miten se on siellä alhaalla kiinni, sokka vai joku pikakiinnityskeksintö?

Ebaysta olisi alta 40e posteineen ko. putki, osanro 06A103217A, mutta ei meinaa verkkokauppojen sivuilta löytyvän millään kyseistä letkua.
Golf IV -02 1.6 AVU
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by Pasi Häkli »

Sokalla on kiinni alhaalta. Yleensä se alaosa murenee sinne että sen joutuu kaivamaan pois. Lisäilmapumpun telineen kun irrottaa pumppuineen päivineen sivuun niin sinne pääsee hyvin käsiksi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Tommi N
Posts: 25
Joined: 1.2.2011 18:28

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by Tommi N »

Lähteekös se sokka sieltä ihan vetämällä? Osa on postissa, joten pähkäilen tässä että alanko itse kekkuloimaan ko. letkun kanssa vai vienkö suosista pajalle vaihdattamaan...
Golf IV -02 1.6 AVU
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee käynnistyksen jälkeen

Post by Pasi Häkli »

Juu ihan vetämällä lähtee. Ei se ole paha rasti vaihtaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply