Potilas:
Golf IV vm. 2000, kone 1.4 (AHW)
Ajettu 243tkm
Oireet:
- Sammuilee liikenteessä satunnaisesti kun höllää esim. liikennevaloihin.
- Tyhjäkäyntikierrokset lämpimänä n. 600
- Päästölappu konttorilta sanoo seuraavaa:
Tyhjäkäynti CO: 5,87 % HC: 715 ppm CO2: 10,40 % O2: 1,14 %
Kierroksilla CO: 0,08 % HC: 159 ppm CO2: 14,80 % O2: 0,48 % Lambda: 1,01
Vaihdettu:
- lambda-anturi
- tulpat, johdot
- jarrujen alipaineletku (oli halkeama)
- katalysaattori pari vuotta sitten
Missähän olisi vikaa? Päästöt ainakin pitäisi saada kuntoon, jotta menee katsastuksesta läpi, mutta tietty nuo käyntihäiriötkin kiusaa.
Joku sanoi koneen olevan "finito" (heikkoa tekoa ja laba laba) ja Volkkarin huollossa ehdottelivat koneen purkamista ja jotain nokka-akseliin liittyvää, jota en oikein kuitenkaan usko. Luulisi että ei mitään ihan niin vakavaa sentään..
Semmoista on pohdittu, että voisiko vika olla jäähdytinnesteen lämpötila-anturissa? Omituista sinänsä siinäkin on nuo matalat kierrokset.. Luulisi että jos kone käy kylmäkäyntiä lämpinänä niin kierrokset olisi liian korkealla? Varmaan kattikin kyllä voi olla kuralla tässä vaiheessa taas kun HC:tä tulee tuon verran putkesta?