Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
petaso
Posts: 269
Joined: 3.6.2012 12:08

Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen

Post by petaso »

Enpä löytänyt aihetta jossa olisi sivuutettu tätä asiaa. Vaikuttaako moottorin jäähdytysveden lämpö kulutukseen. Tässä kun edellisen talven -30 pakkasilla lämmöt nousi tasan 90:een (mittarin mukaan) ja pysyi siinä, niin nyt ei tänä syksy puoliskolla pitäny nolla kelissäkään 90 asteessa. Myös kulutus on ajotietokoneen mukaan n. 0.5-1.0 l korkeampi kuin ennen, tosin en luota tähän ihan sokeasti. Kulutukset ollut maantiellä 6.5-7.0 l/100 km ajotietokoneen mukaan, mutta joulun jälkeen tarkistan laskemalla tuon arvon kun viimenen maantie etappi tulee ajettua. Viime talvena max 6.2l /100 km ja yleensä 5.9 l/100 km. (Excel tiedot kaikista tankkauksista)

Miten sitten jos anturi olisi rikki? Tänään -25 asteessa kun jätti tyhjäkäynnille, lämmöt putosi 50 asteeseen ja ajaessa vedättäessä nousee juuri ja juuri 90:een, mutta jo alamäessä putoaa 80:een, kaupungissa ei lämmöt nouse edes 80:een. Viime talvena ei siis ollut tätä ongelmaa.

Kulutuksesta senverran että antaako lämpötila anturi tiedon moottorin ohjausboksille että nyt ei ole motti riittävän lämmin, lisätään polttoaineen ruiskutusta?

Kyseessä siis 1.9 Tdi AVB koneella.

T: Uusi vagginisti Kuopiosta näillä foorumeilla.
Passat 8b -15 1.4 TSI
Ex: Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen

Post by ibel »

Tuo DIY osio kannattaa lukasta huolella läpitte.. En tiiä miten tuossa sun koneessa tuo termari on mut periaate sama.. :)
viewtopic.php?f=20&t=13404
Termari juminu auki asentoo, ja kyllä se vaikuttaa kulutuksee nostavasti kun kone käy vajaalämpösenä, jolloin ruutataa lisää soppaa kehii et lämmöt nousis 90 asteesee.. ja mittari näyttää 90 kun veden todelline lämpötila on 74 (näkee climasta suoraa)
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
petaso
Posts: 269
Joined: 3.6.2012 12:08

Re: Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen

Post by petaso »

Tosiaan, autossa ei siis ole climaa vaan perinteiset kiekot.
Passat 8b -15 1.4 TSI
Ex: Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96
User avatar
renze
Posts: 65
Joined: 5.8.2007 17:58
Location: Tampere

Re: Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen

Post by renze »

Kannattaa termari vaihtaa jos ei lämmöt pysy ylhäällä. Itellä myös AVB koneella ja ihan normaalisti nousee näillä -15 pakkasilla lämmöt. Aika hitaasti se viisari nousee mutta normaalisti kuitenkin. Pitäis varmaan laittaa viimasuoja. Lämmöt pysyy 90'C ilman ongelmia kun moottori on lämmennyt.
Termari löytyy moottorin oikeelta puolelta jostain siitä etuosasta. Saa vaihdettua aika pienellä purkamisella. Taitaa se kotelo näkyä heti kun ottaa moottorisuojan pois(?). 2 pulttia auki ja vaihto.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen

Post by ibel »

No sitte VCDS ajaa asian.. ja pahvia tms kannattaa laittaa maskin taakse..
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Post Reply