Termostaatti asiaa ja lämmön vaikutus kulutukseen
Posted: 21.12.2012 19:56
Enpä löytänyt aihetta jossa olisi sivuutettu tätä asiaa. Vaikuttaako moottorin jäähdytysveden lämpö kulutukseen. Tässä kun edellisen talven -30 pakkasilla lämmöt nousi tasan 90:een (mittarin mukaan) ja pysyi siinä, niin nyt ei tänä syksy puoliskolla pitäny nolla kelissäkään 90 asteessa. Myös kulutus on ajotietokoneen mukaan n. 0.5-1.0 l korkeampi kuin ennen, tosin en luota tähän ihan sokeasti. Kulutukset ollut maantiellä 6.5-7.0 l/100 km ajotietokoneen mukaan, mutta joulun jälkeen tarkistan laskemalla tuon arvon kun viimenen maantie etappi tulee ajettua. Viime talvena max 6.2l /100 km ja yleensä 5.9 l/100 km. (Excel tiedot kaikista tankkauksista)
Miten sitten jos anturi olisi rikki? Tänään -25 asteessa kun jätti tyhjäkäynnille, lämmöt putosi 50 asteeseen ja ajaessa vedättäessä nousee juuri ja juuri 90:een, mutta jo alamäessä putoaa 80:een, kaupungissa ei lämmöt nouse edes 80:een. Viime talvena ei siis ollut tätä ongelmaa.
Kulutuksesta senverran että antaako lämpötila anturi tiedon moottorin ohjausboksille että nyt ei ole motti riittävän lämmin, lisätään polttoaineen ruiskutusta?
Kyseessä siis 1.9 Tdi AVB koneella.
T: Uusi vagginisti Kuopiosta näillä foorumeilla.
Miten sitten jos anturi olisi rikki? Tänään -25 asteessa kun jätti tyhjäkäynnille, lämmöt putosi 50 asteeseen ja ajaessa vedättäessä nousee juuri ja juuri 90:een, mutta jo alamäessä putoaa 80:een, kaupungissa ei lämmöt nouse edes 80:een. Viime talvena ei siis ollut tätä ongelmaa.
Kulutuksesta senverran että antaako lämpötila anturi tiedon moottorin ohjausboksille että nyt ei ole motti riittävän lämmin, lisätään polttoaineen ruiskutusta?
Kyseessä siis 1.9 Tdi AVB koneella.
T: Uusi vagginisti Kuopiosta näillä foorumeilla.