Vaihteen vaihto ilman kytkintä

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
muppis

Vaihteen vaihto ilman kytkintä

Post by muppis »

Niin kauan kuin olen Passateilla ajanut, 2004-2006 työkseni ja 2007 -> omana autona, olen osannut ottaa vaihteen vapaalle ilman kytkintä välikaasulla. Tänään kokeilin töihin ajellessa, että mahtaiskohan mennä vaihde päällekin samalla tekniikalla. Kolmoselta neloselle meni pienellä kolauksella nelosen mennessä päälle. Tiedän ettei se nykytekniikalla välttämättä hyvää tee liikkuville osille vaikka kierrokset olisikin kohdallaan.

Rupesin sitten jälkeenpäin miettimään, että olisiko kuitenkin jotain jo paskana tai menossa paskaksi, kun moinen onnistui noinkin helposti? Piti parkkiselle pysäyttäessä tarkistaa, että mikä laatikko autossa on, mutta arvatkaappa vain muistinko. :oops:
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Monkelo

Re: Vaihteen vaihto ilman kytkintä

Post by Monkelo »

Turha ja ehkä tyhmäkin vastaus mutta osta automaagi
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Karkulainen

Post by Karkulainen »

Minulle on tuo tullut niin automaattiseksi että tuskin osaisin edes vaihtaa ilman kytkintä. :D
Tässä on yksi hyvä video jonka katsoin jo vuosia sitten, hyvät neuvot löytyy muuhunkin ajamiseen.
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
muppis

Post by muppis »

Aika harvoin tuota tulee oikeasti edes otettua vaihde pois päältä ilman kytkintä. Tuli vain jostain tänä aamuna mieleen.
Olisin saattanutkin ostaa automaatin, mutten siihen hetkeen myynnissä olevista ei löytynyt sellaista jonka laatikon huoltohistoria olisi ollut tiedossa. Oli vähän sellainen olo, että sama kuin olisi ostanut samalla rahalla Veikkauksen pelejä.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Jake-

Post by Jake- »

Kyllähän se onnistuu vaikka aski ois ehjä, mutta ei tee kovin hyvää.

Joskus on pakko vaihtaa raakana, jos kytkin sattuu esim. pamahtaa tai jotain muuta. Vanhalla autolla opettelin tuon vaihdon ilman kytkintä.
Golf IV 1.6 - nuhapumppu
jussi019

Post by jussi019 »

se että vaihteet menee päälle ilman kytkintä on normaalia,-silloin kun sen osaa.

Itse olen ajanut kaikilla autoilla ilman kytkintä toisinaan kun sillepäälle olen sattunut.Eli olen käyttänyt kytkintä vain liikkeelle lähtiessäni.Kaikki vaihteet menee helposti ilman kytkintä niin ylös kuin alas päinkin.Yhtään vaihteistoa ei ole vielä hajonnut .-paitsi nissan sunny vm 89 ja jolla en juuri koskaan ajanut ilman kytkintä.

En silti suosittele ilman kytkintä ajoa kellekkään.Enkä itsekään sitä YLEENSÄ harrasta-.Ainoostaan kun tylsii kytkin.

Itse rekkaa ajaneena 10v niin voin sanoa että sisun k-autot joissa on synkronoimaton vaihteisto niin on alan trendi että monet ajaa sillä kokonaan ilman kytkintä satojatuhansia ilman mitään ongelmia.Yleisesti tunnettu asia.
gti-perttu

Post by gti-perttu »

Onnistuu se ilman kytkintä ajo, jos sen osaa! Aika tarkkaan pitää vaan tietää millä kierrosluvulla kannattaa alkaa tarjoilemaan isompaa/pienempää tupaan, muuten tuuttaa varattua.
Jake-

Post by Jake- »

^ laskevilla kierroksilla alkaa vähän työntää ni imasee ittekseen oikeella kierros alueela vaihteen - ei sitä väkisin tarvi runnoo
Golf IV 1.6 - nuhapumppu
AjH

Post by AjH »

Tosta ilman kytkintä vapaalle, jossain joskus oli juttua että voisi aiheuttaa sellasta pitemmän päälle ettei pysy enää vaihde silmässä. Siis esim vitoselta vetää ilman kytkintä aina vapaalle sen enempiä kikkailematta, niin jossain vaiheessa ei haluakkaan enää pysyä vitonen silmässä ollenkaan. Tiedä sitten onko faktaa vai fiktiota, ja mitä lisätemppuja tohon liittyi.

Noh, kytkin on siellä tarkotusta varten. Automaatti on laiskoille. Toki jos pakkotilanne on päällä niin ilman kytkintä on mentävä.

Pari kertaa ite joutunu ajaan ~35km siirtymän isoa tietä, pari risteystä matkassa. Suoraa paanaa ajaa kun ei tarvi vaihdella mutta kyllä ne risteykset on aika ressaavia. :roll:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
enochian

Post by enochian »

Fullerilla tuli ajeltua yleensä ilman kytkintä kun vaihtaminen oli siten mielestäni sujuvampaa, henkilöautoilla on tullut pääsääntöisesti käytettyä kytkintä.
gti-perttu

Post by gti-perttu »

Jake- wrote:^ laskevilla kierroksilla alkaa vähän työntää ni imasee ittekseen oikeella kierros alueela vaihteen - ei sitä väkisin tarvi runnoo
Juurikin näin. :wink:
Post Reply