Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
T5 2.5tdi Transporter manuaalilaatikolla ( AXD ) ajettu 270tkm.
Liikkeelle lähdettäessä eteen tai taaksepäin kun kytkintäpolinta nostetaan varovastikin niin lähtö on niinkuin isolla kuminuijalla lyötäis auto liikkeelle. Ei mitenkään metallisesti kolahda mutta tuntuu niinkuin joku akseli pyörähtäis varttikierroksen verran tyhjää ja sittten nytkähtää liikkeelle.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ajaessa eikä tyhjäkäynnillä eikä mikään tärise tahi kolise ajaessa vaikka kuin väännättää.
Jarrupolin pohjassa ja 1 tai pakilla varovasti kun kytkintä nostaa niin moottori heilahtaa minusta aika rajusti. Vaihdoin moottorin etu- ja takakumit aattelin että ne on paskana. Sama kuin ois tuuleen huutanu. Alkuperäsetkin oli niin hyvät etten raaskinu edes roskiin laittaa.
Eli onko vika nyt siinä oikean puolen vetoakselissa ja nimen omaan siinä lyhemmässä pätkässä joka menee laatikkoon, boorit kulunu ja väljänä? Vai voiko se kaksosmassa olla paskana jos se ei edes anna ääntä eikä tärise kiihyttäessä..
Miten sen vetarin välyksen voin testata? Ja paljoko siinä voi edes olla sitä välystä?
Liikkeelle lähdettäessä eteen tai taaksepäin kun kytkintäpolinta nostetaan varovastikin niin lähtö on niinkuin isolla kuminuijalla lyötäis auto liikkeelle. Ei mitenkään metallisesti kolahda mutta tuntuu niinkuin joku akseli pyörähtäis varttikierroksen verran tyhjää ja sittten nytkähtää liikkeelle.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ajaessa eikä tyhjäkäynnillä eikä mikään tärise tahi kolise ajaessa vaikka kuin väännättää.
Jarrupolin pohjassa ja 1 tai pakilla varovasti kun kytkintä nostaa niin moottori heilahtaa minusta aika rajusti. Vaihdoin moottorin etu- ja takakumit aattelin että ne on paskana. Sama kuin ois tuuleen huutanu. Alkuperäsetkin oli niin hyvät etten raaskinu edes roskiin laittaa.
Eli onko vika nyt siinä oikean puolen vetoakselissa ja nimen omaan siinä lyhemmässä pätkässä joka menee laatikkoon, boorit kulunu ja väljänä? Vai voiko se kaksosmassa olla paskana jos se ei edes anna ääntä eikä tärise kiihyttäessä..
Miten sen vetarin välyksen voin testata? Ja paljoko siinä voi edes olla sitä välystä?
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Se vetarin välys oirehti just noin ennekuin kuului se lopullinen TRRRRRRR! Ykkösellä ja pakilla tuntui, että joku pyörähti aina varttikierroksen tyhjää. Hintaa lystille tuli noin 700€ osat + 150€ vaihtotyö. Se tumppi voi hyvässä lykyssä olla ehjä, mutta sen vaihto ei ollut iso juttu tuossa hommassa ja hinta oli noin 150€. Kannattaa miettiä kokoaako vanhalla vai laittaako molemmat osat uusiksi.
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Terve. Samaa mieltä ruosteen kanssa. Välys tulee oikean vetoakselin juuresta vaihdelaatikon päästä. Itsellä sama vika korjattiin vuoden vaihteessa, mulla tuntui kolahduksena kaasua nostettaessa ja jonkun verran lähdöissä. Mulla oli välystä pyörän ulkokehältä mitattuna n.10cm kun vaihde päällä ja tunkilla nosti oikeaa puolta. Noin 800-900 euroo koko akseli vaihdettuna. VM oli 2008 2,5 tdi ja ajettu 259000km. Taitaa olla yleinen vika noissa ja johtuu rasvan puutteesta, veikkaan että kun avataan niin akselin pää on kuiva kuin ruti.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Kannattaa vaihtaa samalla kertaa se tumppi ja akseli. Kuluneet boorit tumpissa syö uudesta akselista boorit pilalle.
Ja jos haluaa säästää useamman satasen, ni osia saa muualtakin kuin marmorilta
http://www.ebay.de/itm/Gelenksatz-und-S ... 4845f9a8f3" onclick="window.open(this.href);return false;
Just viimeviikolla tuli yks vastaava setti kotiovelle, tosin 1.9Tdi:hin.
Ja jos haluaa säästää useamman satasen, ni osia saa muualtakin kuin marmorilta

http://www.ebay.de/itm/Gelenksatz-und-S ... 4845f9a8f3" onclick="window.open(this.href);return false;
Just viimeviikolla tuli yks vastaava setti kotiovelle, tosin 1.9Tdi:hin.
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Ja täältä löytyy vähän ajettu vetoakseli ja tumppi. Yhteys peeki@wippies.fi tai 0505649964. Voin ottaa etummaisen ja takimmaisen moottorin kumityynyn vaihdossa jos eivät ole murtuneet...
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Mulla on ollut kahdessa vm2005 (1.9 ja 2,5 koneella) transporterissa samankaltainen oire.
- Ensimmäiseen vaihdoin, etummaisen moottorintukikumin, kaksoismassan, kytkimen, vetoakselin tumppeineen, ja muistaakseni kallistuksen vakaaja puslineen tms. Alussa tuntui että kaikki vaivat hävisi mutta vähä ajan kuluessa samankaltainen oire uusitui, ei läheskään niin vahvana mutta selkeästi tuntuu välystä kun kytkimen nostaa vähänkin nopeammin. sama välys/kolahdus tuntuu 1,2,3 ja pakilla. Myös nopeasti jarruttaessa tuntui sama välys/kolahdus.
- Toinen potilas. samat oireet, vaihdoin vetoakselin tumppeineen ja etummaisen ja takimmaisen moottorin tukikumin. alussa tosi pehmeä tunne, mutta nyt muutamien kuukausien jälkeen on taas saman kaltainen välys/kolahdus, tosin paljon pienempänä kuin ennen vetarin vaihtoa.
En tiedä onko osittain mallin ominaisuus tuo pieni välys/kolahdus, ja saisiko sen pois vaihtamalla kaikki liikkuvat osat (nivelet ja tukivarret) kerralla uusiin
Mutta tuo vetari on yksi suurin sen välyksen/kolahduksen aiheuttaja. Mulla maksoi laakkosella se homma jotain 800-900€ hujakoilla.
- Ensimmäiseen vaihdoin, etummaisen moottorintukikumin, kaksoismassan, kytkimen, vetoakselin tumppeineen, ja muistaakseni kallistuksen vakaaja puslineen tms. Alussa tuntui että kaikki vaivat hävisi mutta vähä ajan kuluessa samankaltainen oire uusitui, ei läheskään niin vahvana mutta selkeästi tuntuu välystä kun kytkimen nostaa vähänkin nopeammin. sama välys/kolahdus tuntuu 1,2,3 ja pakilla. Myös nopeasti jarruttaessa tuntui sama välys/kolahdus.
- Toinen potilas. samat oireet, vaihdoin vetoakselin tumppeineen ja etummaisen ja takimmaisen moottorin tukikumin. alussa tosi pehmeä tunne, mutta nyt muutamien kuukausien jälkeen on taas saman kaltainen välys/kolahdus, tosin paljon pienempänä kuin ennen vetarin vaihtoa.
En tiedä onko osittain mallin ominaisuus tuo pieni välys/kolahdus, ja saisiko sen pois vaihtamalla kaikki liikkuvat osat (nivelet ja tukivarret) kerralla uusiin

Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Joo ei ainakaan niillä moottorin kumien vaihdolla ollut minkäänlaista vaikutusta. Tilasin alkuviikosta Saksasta sen tumpin ja vetoakselin suojakumeineen 150e. Vaihdan ne heti kun saan käsiin. Minäpä ilmottelen sitten kun oon vaihtanut ne että oliko silläkään hommalla mitään vaikutusta.
Ps. Etupyörän laakerit on kans ihan lopussa melkosesti "ulisee" maantie nopeuksilla. Täällä oli muistaakseni jossain juttua takapyöränlaakereiden vaihdosta ja siihen hommaan kuuluvasta ulosvetosarjasta. Tietääkö kukaan että onko etupyöränlaakereiden vaihto vastaavanlainen homma kuin takapyörän? Pikasesti kerran etin joltain varaosasivulta niitä laakereita niin luki että etu ja taka laakerit samanlaiset.....? Ebaystä sais kohtuu hintaan senkin ulosvetosarjan ja eiköhän ne laakeritkin löydy sieltä.
Ps. Etupyörän laakerit on kans ihan lopussa melkosesti "ulisee" maantie nopeuksilla. Täällä oli muistaakseni jossain juttua takapyöränlaakereiden vaihdosta ja siihen hommaan kuuluvasta ulosvetosarjasta. Tietääkö kukaan että onko etupyöränlaakereiden vaihto vastaavanlainen homma kuin takapyörän? Pikasesti kerran etin joltain varaosasivulta niitä laakereita niin luki että etu ja taka laakerit samanlaiset.....? Ebaystä sais kohtuu hintaan senkin ulosvetosarjan ja eiköhän ne laakeritkin löydy sieltä.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Samalla tavalla vaihdetaan laakeri eteen ja taakse.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
satkun luokkaa näyttivät olevan laakerit (postikuluineen) saksasta. Motonetissä samaa hintaluokkaa. Ulosvetäjä oli myös satasen postikuluineen (paljonko sit suomessa maksaa) ?jarsep wrote:Joo ei ainakaan niillä moottorin kumien vaihdolla ollut minkäänlaista vaikutusta. Tilasin alkuviikosta Saksasta sen tumpin ja vetoakselin suojakumeineen 150e. Vaihdan ne heti kun saan käsiin. Minäpä ilmottelen sitten kun oon vaihtanut ne että oliko silläkään hommalla mitään vaikutusta.
Ps. Etupyörän laakerit on kans ihan lopussa melkosesti "ulisee" maantie nopeuksilla. Täällä oli muistaakseni jossain juttua takapyöränlaakereiden vaihdosta ja siihen hommaan kuuluvasta ulosvetosarjasta. Tietääkö kukaan että onko etupyöränlaakereiden vaihto vastaavanlainen homma kuin takapyörän? Pikasesti kerran etin joltain varaosasivulta niitä laakereita niin luki että etu ja taka laakerit samanlaiset.....? Ebaystä sais kohtuu hintaan senkin ulosvetosarjan ja eiköhän ne laakeritkin löydy sieltä.
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
mites noi rihlojen hammastukset ? linkkinä olevassa oli 26/30..? millä koodilla katsotaan omaan peliin sopivat, moottorikoodi vai mitä ovat nuo 7HA, 7HH, 7EA, 7EH ? mitäs lukemia olivat tänään kuulemani 29/38.Tero Paalanen wrote:Kannattaa vaihtaa samalla kertaa se tumppi ja akseli. Kuluneet boorit tumpissa syö uudesta akselista boorit pilalle.
Ja jos haluaa säästää useamman satasen, ni osia saa muualtakin kuin marmorilta![]()
http://www.ebay.de/itm/Gelenksatz-und-S ... 4845f9a8f3" onclick="window.open(this.href);return false;
Just viimeviikolla tuli yks vastaava setti kotiovelle, tosin 1.9Tdi:hin.
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Minäpä ilmotan tänään nuo hampaiden lukumäärät omasta autosta. Pe iltana purin vetoakselin pois koitan tänään keretä kasaamaan. Aika viimesiä veteli ne akselin boorit, tumpin boorit oli ihan hyvän näköset ei niissä juuri kulumaa näkyny, mutta molemmat vaihdan kuitenkin.
Purkaminen oli helppo keissi.
Purkaminen oli helppo keissi.
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Johoo akseli lopultakin vaihdettu, ei ollu paha homma ollenkaan. Ja siihen loppu välyksetkin on nyt niinkun uus! Boorit ei vielä kerenny korkata muttei se kaukanaan ollut. Oiskoon 2-3mm väljää kun käsin pyörittelin sitä akselia ja tumppia puolelta toiselle pöydällä mutta liikkeelle lähtiessä ja vaihteita vaihtaessa tuntuu tosi isolta samaten kun kaasun löysää moottorijarrutukselle niin siinä kolahti väljästi.
Minun auto on vm.2004 2.5tdi etuveto manuaali ja AXD koneella eli 96kw. Tumpissa oli hampaita 42/26 ja sitten siinä ulomman vetoakselin päässä 30 eli se pää joka liittyy siihen sisempään akseliin jossa nivel eli nivelessäkin on 30 hammasta. Boorit kuluu nimen omaan siitä sisemmästä akselista laatikon puolelta jossa se liittyy siihen tumppiin. Oli siinä jonkun verran kulumaa tumpissakin kun tarkemmin katoin.
Akseleiden irrotus toisistaan oli kova homma, vaikka se vaseliinissa onkin niin isoa vasaraa sai käyttää, sokka ei vastustanu ollenkaan mutta boorit vastusti tosi paljon ilmeisesti niin tiukka sovitus. Paikolleen laittaessa ei niinkään paljoa mutta varovasti piti vasaraa käyttää siinäkin.
Seuraavaksi vaihtaa ne etupyörän laakerit....
Minun auto on vm.2004 2.5tdi etuveto manuaali ja AXD koneella eli 96kw. Tumpissa oli hampaita 42/26 ja sitten siinä ulomman vetoakselin päässä 30 eli se pää joka liittyy siihen sisempään akseliin jossa nivel eli nivelessäkin on 30 hammasta. Boorit kuluu nimen omaan siitä sisemmästä akselista laatikon puolelta jossa se liittyy siihen tumppiin. Oli siinä jonkun verran kulumaa tumpissakin kun tarkemmin katoin.
Akseleiden irrotus toisistaan oli kova homma, vaikka se vaseliinissa onkin niin isoa vasaraa sai käyttää, sokka ei vastustanu ollenkaan mutta boorit vastusti tosi paljon ilmeisesti niin tiukka sovitus. Paikolleen laittaessa ei niinkään paljoa mutta varovasti piti vasaraa käyttää siinäkin.
Seuraavaksi vaihtaa ne etupyörän laakerit....
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
OK. Kiitos perusteellisesta raportista. mistä ostit vetarin ? ja mitä maksoi... viikonlopun ebaytä selailin ja nyt tuntui tärppäävän oikea vetari tuohon omaan kulkineeseeni. saksan ja englannin kääntäjä ollut kovalla käytöllä. Heh, koko setti vaihdelaatikolta pyörännapaan 119€ ovelle toimitettuna. selaillessa sattu myös nuo pyöränlaakerit silmään ja hintaa 2 kappaleelle tuli 120€ ovelle kannettuna. 60€ kipale
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
noissa hammastuksissa tuntuu olevan paljon eroja konetyypistä riippuen. mitäs tosta joutuu purkamaan edestä pois että pääsee vaihtamaan tuon koko vetarin ? pyörän napamutteri tietty irti. pitääkö iskarin alapää irroittaa tms... se vaihdelaatikon päässä oleva tumppi on ilmeisesti yhdellä kuusiokolo mutterilla kiinni ? hitto kun tuntee itsensä pöljäx kysellessä.jarsep wrote:Johoo akseli lopultakin vaihdettu, ei ollu paha homma ollenkaan. Ja siihen loppu välyksetkin on nyt niinkun uus! Boorit ei vielä kerenny korkata muttei se kaukanaan ollut. Oiskoon 2-3mm väljää kun käsin pyörittelin sitä akselia ja tumppia puolelta toiselle pöydällä mutta liikkeelle lähtiessä ja vaihteita vaihtaessa tuntuu tosi isolta samaten kun kaasun löysää moottorijarrutukselle niin siinä kolahti väljästi.
Minun auto on vm.2004 2.5tdi etuveto manuaali ja AXD koneella eli 96kw. Tumpissa oli hampaita 42/26 ja sitten siinä ulomman vetoakselin päässä 30 eli se pää joka liittyy siihen sisempään akseliin jossa nivel eli nivelessäkin on 30 hammasta. Boorit kuluu nimen omaan siitä sisemmästä akselista laatikon puolelta jossa se liittyy siihen tumppiin. Oli siinä jonkun verran kulumaa tumpissakin kun tarkemmin katoin.
Akseleiden irrotus toisistaan oli kova homma, vaikka se vaseliinissa onkin niin isoa vasaraa sai käyttää, sokka ei vastustanu ollenkaan mutta boorit vastusti tosi paljon ilmeisesti niin tiukka sovitus. Paikolleen laittaessa ei niinkään paljoa mutta varovasti piti vasaraa käyttää siinäkin.
Seuraavaksi vaihtaa ne etupyörän laakerit....

Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Vetarin pultti auki, sit paukuttaa vetarin irti. Sit alapallon pultit auki, alatukivarsi irti oo olka-akselista, vetarin kannakkeen pultit auki ja vetari irti nykäisemällä/kampeamalla. Tumppi irti pitkällä kuusiokololla, olikohan 6mm.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Juurikin näin. Itse löysäsin vielä abs-anturin, jarrusatulan ja koiranluun yläpäästä. Kaikkia ei välttämäti tarvi tietty purkaa mutta sai ainakin hyvin tilaa vetää se akseli paketti pois eikä nuihen rojujen irrotuksessa mene kun pari minuuttia räikkäavaimilla. 6mm kuusiokolo kanta on tosiaan siinä tumpin sisällä olevassa pultissa. Siihen oisi sitten helppo vaihtaa sekin laatikon stefa niin halutessaan, itse sen jätin vaihtamatta. Iskaria ei tarvi irrotella se kyllä liikkuu sen verran syrjään että vetari mahtuu tulemaan.
Ebay.stä sen vetarin kahtelin saksasta tuli ja noin 150e.
Ebay.stä sen vetarin kahtelin saksasta tuli ja noin 150e.
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Jepulis... nöyrä kumarrus taas tietämyksestä ja vinkeistä samille/jarsepille
Ps. kawasakin huolloista tiedän vähän enempi... joko jarsep tilas sen pyöränlaakerien ulosvetäjän ?

Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
En oo tilannu vielä. Aattelin kysästä paikallisilta liikkeiltä paljo ne ottaa laakerien vaihosta jos irrottelis ne napa paketit autosta irti ja veis pajalle siltään. Vois päästä paljo halvemmalla kun että omaa ulosvetosarjaa sen homman takia ostaa.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Se on irrallaan prässätessäki sit aika tarkkaa sen uuden asennus, kun se pitää painaa sieltä navan takaa että menee lukkorengas uraansa. Eikös noita ulosvetotyökaluja oo nyrkkipajoillakin? Marmorilla taitaa maksaa noin 70-100e työt siihen vaihtoon.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
eihän tuota vetaria vaihdettaessa tule vaihdelaatikosta öljyt lattialle vaikka sen tumpin irroittaa ?
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Ei tuu, sielä on laippa välissä. 6mm pitkällä kuusiokololla auki ja uus noin 20nm kiinni.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Ok kiitos. vetari tuli saksasta... jännittää vaan et onko oikea ja hammastukset natsais vanhan kanssa. runkonumeron mukaan vetari ja tumppi tuli eli luulis olevan oikea. VETARI PAIKOILLAAN JA OLI OIKEA 

Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Re: Missä välys liikkeelle lähdettäessä?
Onkos raadilla tietoa mikä on oikeaoppinen tapa mitata vetoakselin pituus. Onko se kokonaismitta vetari kasaan painettuna?