Page 1 of 6

Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)

Posted: 30.9.2005 10:55
by Kupari
Onko porukalla kokemusta webaston jälkiasennuksesta? Lähinnä missä laitettu ja paljonko kustantanut?

Posted: 30.9.2005 11:23
by DJisotela
Juuri kävin kysymässä nin... Webasto n.1000e ja asennettuna n.1200e
eli 4 tunnin juttu. Webastoon maksaa kaukosäädin kellon rinnalle 400e

Sitten taas eberi maksaa 940e + 200 asennus eberiin ei saa yhtä aikaa kelloa sisälle ja kaukosäädintä, mutta siinä kaukosäätimessä on myös kello eli sitä ei sinne autoon tarvi laittaa. Kaukosäädin tais olla saman hintainen eli n.400e

Eberiin on myös halvemmat osat eli se yleisimmin menevä osa hehkutulppa maksaa webastoon 200e kun taas eberiin 45e

Eli minä taidan kallistua eberiin..

Molemmat oli 4,8kw tehoisia muistaakseni ja diiseli autoon.

Posted: 30.9.2005 12:40
by jmr
Meinasin kysyä että puhutko yleisnimenä Webastosta, kun kilpaileva merkki eli Eberspächer on VW-piireissä suositumpi, siromman kokoinen ja varaosat halvempia.

Posted: 30.9.2005 16:21
by Kupari
No yleisesti tarkoitin jotain lämmittävää vekotinta...

Posted: 30.9.2005 16:22
by Kupari
No ei ole hirveitä eroja hinnassa ottaako tehtaalta vai jälkikäteen...

Posted: 30.9.2005 21:01
by DJisotela
Juu eberin tilasin.. 1170e kaukosäätimellä, itte asennan.

Aika hipo on tuo kaukosäädin ko kertoo oikeen auton sisälämmönkin :)

Posted: 12.10.2005 11:59
by james potkukelkka
Mistä tilasit Eberin tuohon hintaan, jos saa kysäistä? Itselläni olisi myös aikeissa laittaa ko. lämmitin.

Posted: 12.10.2005 12:13
by DJisotela
Pieksämäeltä akku ja varaosa, hinta siis ilman asennusta yleis asennus sarjalla sekä kaukosäätimellä.

Posted: 13.10.2005 15:48
by james potkukelkka
No niin, löysin sitten suht. edullisesti eberin kaukosäätimellä. Mitäs siihen tarvii muuta ottaa huomioon kun asentelee. Itse en meinaa asentaa vaan vien liikkeeseen asennettavaksi.
Tuleeko tuohon vielä erikseen jokin asennussarja tms.?

Hintaa asennukselle tulee n. 400e, aika kalliilta tuntuu....

Asentaja oli sitä mieltä, että kun on "ei suomiauto", niin lämmityslaitteet yms. on erilaiset eli joutuu tekemään jotain muutoksia.

Posted: 13.10.2005 20:29
by DJisotela
^Aika kalliita tunteja.. Onkos sulla automaatti ilmastointi, niihin joutuu vähän muutoksia tekeen mutta ne joutuu tekeen vaik olis suomi auto. Siin on yleis asennus sarja mukana, ja polttoaine putket pitää vetää suoraan tankkiin nin toimii ei kannata ryöstää mistään "helposta" paikasta..

Posted: 19.10.2005 14:04
by james potkukelkka
Do diin. Ei merkkikorjaamo veloittais ~400e asennuksesta ja merkkikorjaamo ottais ~500e. Ens vkolla pitäis viedä se merkkikorjaamoon asennettavaksi niin on sitten ainakin kunnolla laitettu. Hieman tuo hinta kirpasee, mut ei auta......

Ai niin, edelliseen vastaten, autossa on autom.ilmastointi.

Posted: 28.10.2005 11:19
by Micco
Paljonkon James maksaa eberistä asennettuna? Joensuusta "halvin" tarjous on 1580€... :shock: :shock: :shock: 4 paikasta kyseltynä(Laakkonen mukana) hinnat about 100€ sisään. Siis sekä Eberin että Webaston.

Posted: 28.10.2005 13:08
by mla
Markka-aikana sai vielä 1150€ Eberin (kaukosäätö siirtyi vanhasta autosta uuteen) paikalliselta Ebereihin erikoistuneelta pajalta ja Laakkoselta 1600€ kaukosäätimellä - asennettuina molemmat.

No nyt kun viimeksi kysyin niin hinta oli 1800€ asennettuna kaukosäätimellä, tuolla pikkupajalla - tuli sitten tilattua tehdasasenteinen kun oli halvempi Laakkoselta - hintaa tuli kaukosäätimillä 1500€ - mutta kyseessä olikin Touran, ei Variantti :lol:

Posted: 28.10.2005 16:30
by jmr
Montako asennuskaljaa ja kirosanaa tuota itse laittaessa keskimäärin viikonlopun ainana tulisi? Mikäs on edullisin hinta ollut saksasta tilatessa (mainitse laite + varusteet)?

Eräs kimppatilausyritys:
http://ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5475

Posted: 28.10.2005 20:03
by colour concept
Jos ootte saksasta tilanneet niin mistä?

Posted: 30.10.2005 18:48
by DJisotela
Jee jee, huomenna sais lämmittimen, johan tuota tuli odotettuakin saipa hieman viä halvennusta jäi 1140e hintaa.. Jos kerkeis tällä viikolla laittaan paikalleen. Kai sen 3 tuntiin laittaa??

Posted: 30.10.2005 19:14
by Micco
Kai sen 3 tuntiin laittaa??
Mulle Passattiin tarjouksiin lasketut tunnit oli jotai 8-10h luokkaa.... :shock: Tosin 10h tarjonnut sanoi, että voi mennä allekin. Että ehkä jopa 7h... :roll: Mikä lienee totuus?

Posted: 30.10.2005 20:41
by james potkukelkka
Micco: tuohon sun mainitsemaan halvimpaan hintaan pitäis olla kiinni, no, huomennahan olen tuostakin viisaampi, kuin myös siitä, kauanko asennukseen meni aikaa.

Posted: 30.10.2005 20:55
by Micco
Laitahan sit infoa, että kuinka kauan ne sitä paikalleen turasivat.... :roll:

Posted: 31.10.2005 11:09
by kahe
Mulle Hämeen Autosähkö Hämeenlinnassa asensi tasan vuosi sitten 5kW:n eberin ja viikkokellon hintaan 1550 eur, muistaakseni. Tunteja oli varattu 8, en sitten tiedä asensivatko noin kauan, kun olin itse töissä. Mutta uskon, että aikaa tuohon kuluu, varsinkin polttoaineputken ja itse eberin asentamiseen moottorin ja vasemman lokasuojan väliin. On aika ahdas paikka. Polttoaineputki kannattaa asentaa erillisenä tankkiin, jos haluaa ongelmilta välttyä erilaisten haarotusten kanssa.

Posted: 31.10.2005 14:25
by Kemizti
Viikonloppuna tuossa asentelin (emännän pikkuveljen kanssa) 5kW:n Eberin...tuli kaikkineen maksaan 35 euroo ja päkin asennuskaljaa...! 35euroo meni, kun piti ostaa polttoaineletkua ja tankkivarusteeseen pilli...ja olutkin on halpaa...

Posted: 31.10.2005 20:37
by colour concept
mistä kemizti hommasit eberin

Posted: 31.10.2005 20:45
by Kemizti
Njooh...sen verran voin sanoo, että musta silmä ja turvonnut huuli tuli kun sitä hommattiin... :wink:



(löi nimittäin räikänvarsi kun purettiin (omasta) asuntoautosta)

Posted: 1.11.2005 9:08
by james potkukelkka
Eipä tullut eilen valmista asennuksesta. Oli ollut asentajilla jokin koulutus, niin eivät ehtineet saada autoa valmiiksi. Samalla asennetaan myös vakionopeussäädin.
Suhteellisen hyvää palvelua oli kyllä paikalliselta Autokuviolta, työnjohtaja kysyi heti, tarvinko autoa, ja minähän tarvin. Sain sitten vuorokaudeksi ajoon uuden 5-koppasen Golfin 1.6 fsi-koneella.

Illalla ollaan sitten viisaampia kustannuksista tuon asennuksen suhteen.

Tuosta sijaisautosta vielä, vaikka meneekin vähän offtopiciksi, uskomattoman mopo on kyllä tuo Golffi tuolla koneella. Toisaalta, aika jännä homma kun auto vetää suht hyvin 6-vaihteella 60km/h vauhdista....
Keskikulutus näytti olevan ko. autolla 8l/100km, ja veikkaisin, että on kaupunkipyöritystä suurin osa ajosta.

Summasummarum: itse en kyllä tuollasta Golffia laittais! ;)

Posted: 1.11.2005 21:07
by james potkukelkka
Tänään sain auton. Aika kauan oli menny asennukseen, koska klo 12:40 kävin katsomassa tilannetta, niin oli vielä työ kesken.

Hinta-arvioksi annettiin Eberin asennukselle 500e, ja lopullinen lasku asennuksesta oli 520e. Työnjohtaja sanoi, kun asiasta mainitsin, että ei ollut mitään puhetta hinta-arviota annettaessa, että Eberiin tulee myös kaukosäädin, joten summa olisi voinut olla vieläkin isompi, koska työtä oli enemmän.

Samaan syssyyn laitettiin myös vakionopeussäädin, jolle tuli hintaa asennettuna 240e. Suurin osa tuosta hinnasta koostuu asennuksesta, itse viiksi ja johdothan ei paljoa maksaneet.

Näin se vaan poropeukalon lompakko tyhjenee, kun itse ei osaa näitä hommia tehdä. :)

Onneksi homma toimi niin kuin pitikin, ja olipa vielä asentaja autoa putsaillut sisältäkin, kun oli vanhatkin rasvajäljet verhoilusta kadonneet! ;)

Eli halpaahan tämä touhu ei ole, mutta minkäs teet.....

Posted: 10.11.2005 11:37
by riisseli
Onko eberin omistajilla ollenkaan "lohko"lämppäriä vai vaan pelkästään eberi?
Olen ajatellut laittaa akkuvahdin eberin "kaveriksi" kun tai jos ei tule aina ajettuu niin kauan, että akku kerkeää tarpeeksi latautua. Tuolla akkuvahdilla akku pysyis aina täydessä latauksessa (tietysti auton pitäis "roikassa" olla).
Jos joku on tuollaisen laittanut niin vois kertoo kokemuksia/hintoja?

Posted: 10.11.2005 13:54
by mla
Akkulaturit on itsellä molemmissa autoissa. Taisin maksaa molemmista luokkaa 200€/auto asennettuna - laturi Defan valmistama ja 10m kaapelilla, joka toki nostaa hintaa jonkun verran eli halvemmalla luulisi pääsevän jos käy lyhyt kaapeli - 10m kaapeli taisi olla jotain 60€.

Noita on eri merkkisiä, itse päädyin Defaan kun oli kaverillakin kokemusta siitä. Sen asennus oli melko simppeli, kun asentajalta meni siihen n. 10min ja se sisälsi kaapelien pujotuksen puskurin sisään - taitanen itse tehdä seuraavaan autoon :)
Pätkivillä sähköillä en tiedä miten kestää, mutta itse olen talvisin pitänyt molempia autoja jatkuvasti töpselin päässä, eikä ole akut hyytyneet tai mitään muita ongelmia ollut akkujen suhteen.

Posted: 10.11.2005 14:12
by Kale
Sen takiahan se eeperi on ettei tarvi leikkiä niitten roikkien kanssa. Ittellä ainakin ajoa tulee sen verran ettei akku pääse tyhjenemään.

Posted: 11.11.2005 8:48
by riisseli
riisseli wrote:kun tai jos ei tule aina ajettuu niin kauan, että akku kerkeää tarpeeksi latautua.
Kale: Ei millään pahalla, mutta luitko tuon kohdan tuosta minun kirjoituksesta? 8)

Ei pahalta kuulosta tuo 200€ asennettuna, vaikka ei se varmaankaan kovin vaikea ole asentaa.

Posted: 11.11.2005 9:46
by Kale
Luin, mutta kuinka kauan jengi sitten käyttää lämmitintä ennen ajoa?

Posted: 11.11.2005 16:19
by mla
Pakussa on tuplasti jäähdytysnestettä henkilöautoon verrattuna ja lämmitys pitää olla pakkasilla ainakin 30min 5kW Webastolla, että on lämmin ja tuulilasissa edes pieniä merkkejä 'sulamisesta'. Yleensä työajoa on 20min suuntaansa, ellei ole keikkaa pidemmälle. -> tarvii laturia tai ajella huvikseen ylimääräistä. Tosin ei tuo akku päässyt loppumaan vaikka laturin vasta viime kesänä asennutin. Päätin vain asennuttaa sen kun auton vikamuistissa oli jatkuvasti virheitä akun jännitteestä.

Touranissa ei niin ole väliä ajalla, kun sen lämmitin toimii vain sisätiloja lämmittävänä (tehdasasenteisessa on moinen ihana ominaisuus) - vasta kun sisätilat ovat lämmenneet alkaa lämmittää moottoria. Se alkaa kovillakin pakkasilla pukata kuumaa sisään jo muutaman minuutin kuluttua ja 15min lämmityksellä auto on kuin sauna :)
Laturilla ei välttämättä ole tarvista tässä autossa, mutta tuli hommattua kuitenkin.

Posted: 28.11.2005 23:19
by DJisotela
:P Ny sain eeperin keulalle!!!! Himpun yli 4 tuntii meni aikaa, kun se kaverin kanssa sinne saatiin. Aamulla kahvepöydässä istuskellessa napista käyntiin.. :lol: (aamulla varmaan 10 astetta lämmintä, mutta lämmitän silti!!)

Posted: 1.12.2005 18:07
by -ville-
Oonkohan ainoa jolla on asennettu Webasto bensamalliin... Kaikilla kun täällä tuntuu olevan joku TDi jotka tästä keskustelevat... Kuinkahan harvinaista on tuo bensavehkeen kanssa? Mulla on aiempi omistaja sellaisen laittanut. Hyvin on kyllä toiminut. Kiinnostais kyllä saada lisälaitteena se kauko-ohjainyksikkö jolla voisi laittaa auton lämpenemään tekstiviestillä... Sinne vaan töistä sim-kortti ja vuosi ilman kk-maksuja jne :roll:

Posted: 1.12.2005 23:17
by Musti
mulla on golffissa webasto ja pois en vaihtais... :lol: akku kestää kun todella käyttää autoa sen mitä webasto on pyörinyt...

Posted: 18.10.2006 13:35
by Kupari
Tarviiko olla joku tietyn mallinen eberi, että siihen vois kytkeä sellaisen kaukosäätimen, vai käyköhän se mihin malliin vaan?

Posted: 18.10.2006 16:46
by Pasi Häkli
Tuntuu kyllä olevan ne bensawebastot aika vähissä, jos vertaa diesel-malleihin. Itellä olis kans tarkotus jossain vaiheessa eberi hommata. 4kW eberi kellolla ja asennussarjalla olis noin tonnin paukku, merkkiliikkeestä ostettuna. Täytys itse vaan asentaa, mutta se tosin ei ole ongelma. Täytys vähän kysellä vielä, jos sais halvemmalla jostain. Köyhän täytyy kysellä :D

Posted: 24.10.2006 17:21
by Kupari
Itse itselleni vastaten: Eli saa mihin vaan kellon tilalle sen kaukoohjaimen, paras malli a´375€ kiitos + tunti töitä...

Posted: 24.10.2006 17:22
by Pasi Häkli
Joo se kauko on mun mielestä sikahintanen.

Posted: 24.10.2006 18:40
by MaHu
-ville- wrote:Oonkohan ainoa jolla on asennettu Webasto bensamalliin... Kaikilla kun täällä tuntuu olevan joku TDi jotka tästä keskustelevat... Kuinkahan harvinaista on tuo bensavehkeen kanssa? Mulla on aiempi omistaja sellaisen laittanut. Hyvin on kyllä toiminut. Kiinnostais kyllä saada lisälaitteena se kauko-ohjainyksikkö jolla voisi laittaa auton lämpenemään tekstiviestillä... Sinne vaan töistä sim-kortti ja vuosi ilman kk-maksuja jne :roll:
mulla kans bensawebasto edellisen omistajan toimesta, ja se ohjainyksikkökin ois valmiina. Millanen homma sitten sen käyttöön otto olisi? :roll: Tietty liittymät vaihtoon jne..olishan se näppärä tietysti laittaa auto kännystä lämpiämään.

Posted: 24.10.2006 20:59
by passat variantti
moi
mullakin on passatissa pensakäyttöinen webasto ja makso jotain 860e et ei sen kalliimpi ja ihan itse asensin sen mötikän konehuoneeseen ja toiminut on , yhet lumet jo sulattelin tuulilasilta et on kätevä peli.

Posted: 25.10.2006 11:47
by Markku Duus
Nyt pitäis viikonloppuna asennella Webasto tohon omaan kulkineeseen. 5KW thermo top T (vanhempaa mallia, joka ei tarvitse omaa polttoainelinjaa tankilta) kellolla tuli hommattua Saksasta. Saas nähdä miten nopsaan asennus onnistuu, kaveri arveli että kuuteen tuntiin menee...

Posted: 25.10.2006 16:07
by jopo
Minkäslainen toi lämmitin on asentaa noihin missä on climatronic? Kuinka hankala siihen on tehdä johtojen asennus?

Posted: 25.10.2006 18:10
by Markku Duus
Mikäli kaveriin uskominen :wink: niin kun vaan löytää oikeat piuhat niin ei paha rasti olleskaan... Viikonlopun jälkeen viisaampi senkin asian suhteen.

Posted: 25.10.2006 19:44
by Pasi Häkli
Muistaakseni se ei eroa muuten, kuin että sen climatronicin säätöpaneelin taakse tulee yhteen liittimeen yksi ylimääräinen johto. Varmaksi en osaa sanoa.

Posted: 25.10.2006 20:13
by Tero Häkli
juurikin sillee...

Posted: 31.10.2006 15:51
by Markku Duus
Juu, näinhän se menee että yksi piuha lisää sinne Climan taakse. Nyt toimii webasto, ja hyvin lämpeää sekä motti että hytti. Millaisia kokemuksia climatronicin säädöistä, miten kannattaa asettaa "parhaimman" lopputuloksen saamiseksi? Puhallusnopeus varmaan 1 tai 2, ja puhallus lasille, lämpötila maksimiin?

Posted: 31.10.2006 17:38
by Kupari
Ite ainaki huomannu ja pitänykki kysyä tästä, ku mulla lämpö 21 ja automaatilla, niin 4 asteen pakkanen aamulla eberi päällä 25min ja just ja just tuulilasi sula ja sisälläkään ei hirmulämmin. Niin olisko tuohon joku parempi säätö olemassa? Toisaalta taas ei jaksais mitään säätörumbaa ton lämpötilan kans tai muutenkaan... Mutta OT:na tuo clima on ihan suolesta näin talvisin... Kompura ku päättää sammua ku lämpötila laskee alle 4, niin kylläpä paukahtaa syyskelillä hienosti ikkunat huurteeseen. Sit ku on automaatilla, niin tulee sellaine lehmän hönkäys tuulilasiin ja se ei pysy auki, ainakaan tänään, ja sit ku painat sen tuulilasinappulan päälle, niin käy semmonen taifuuni ettei kuule omia ajatuksiaan ja sitä ei voi säätää jos ei laita puhallusta esim jaloillekkin, joita taas ei palele... Tulipahan avauduttua.... :oops:

Posted: 31.10.2006 19:03
by MaHu
Mä jatän climan lämpötilan 26 ja autolle..Tänäkin aamuna pakkasta -6 ja webasto pörisi sellaset 15 min ja tuuli- ja sivulasit olivat täysin sulat, ja autossakin mukavan lämmin :!:

Posted: 31.10.2006 19:43
by Pasi Häkli
Kupari wrote:Mutta OT:na tuo clima on ihan suolesta näin talvisin... Kompura ku päättää sammua ku lämpötila laskee alle 4, niin kylläpä paukahtaa syyskelillä hienosti ikkunat huurteeseen. Sit ku on automaatilla, niin tulee sellaine lehmän hönkäys tuulilasiin ja se ei pysy auki, ainakaan tänään, ja sit ku painat sen tuulilasinappulan päälle, niin käy semmonen taifuuni ettei kuule omia ajatuksiaan ja sitä ei voi säätää jos ei laita puhallusta esim jaloillekkin, joita taas ei palele... Tulipahan avauduttua.... :oops:
Tuon voin allekirjoittaa... Täysin samat ajatukset, nyt kun on tuota tullut käytettyä vähän aikaa talvikeleillä.

Posted: 31.10.2006 20:55
by kahe
Pystyyhän siinä climatronicissa säätään ihan puhallusnopeuden ja suunnat erikseen, jollei saksalaisen säätämät automaattisäädöt miellytä. Eikä ole ongelmia sen jälkeen. Ilmastointi on päällä jos lämpötila sen vain sallii, kun ei näytössä vaan pala econ. Noin se ainakin mulla toimii. Välillä sitä joutuu urheilun jälkeen itse sääteleen käsin, jotta puhallusta riiittää.

Mulla ei ainakaan ole vaikutusta esisäädöilllä eberin kanssa. Aina menee automaatille ja clima aloittaa puhkumisen hitaasti nostaen nopeuttaan vasta sitten, kun neste on riittävän lämmintä. Yleensä parin minuutin päästä eberin käynnistyksestä. Viiden minuutin jälkeen puhalletaan maksimissaan ehkä noin 2/3 teholla ja kaikki tuulilasille. Näin toimii oma kaks vuotta sitten asennettu D5WSC ja hienosti suli lasit ulkona ollessaan.

Kalehan voi vielä kertoa miten sillä humistaa turbo nopeudella clima kun eberi on päällä.