Tdi:n kylmäkäynnistys...

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Tdi:n kylmäkäynnistys...

Post by VW-Bastard »

Nyt kun aamut on kesästä viilenneet tuonne 0..7C nurkille, niin oma 90hp Tdi rupeaa oikuttelemaan käynnistäessä. Ei se sahaaminen kestä kuin pari sekunttia, mutta kone lähtee kummasti puistellen käymään. Hehkutulpat ja polttoainesuodatin on jo vaihdettu - ei vaikutusta. Mitä muuta voisi tarkistaa, kun ei luulisi vielä roikkaa tarvivan :?:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

Ajoitus pielessä, myöhäisellä - ei siinä muuta.
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Siitä on muutama muukin maininnut. Pääsen kyllä VAG-Comilla katselemaan, mutta mistä se olisi muuttunut? :o
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
Masentaja
Posts: 69
Joined: 31.10.2004 10:42
Location: Tuusula

Post by Masentaja »

Onko polttoainesuodattimen päällä sellainen muovinen T-kappale? Jos on, siinä on venttiili, joka ei välttämättä toimi kunnolla. T-kappaleen vaihto voisi auttaa.
Touran 1.9TDI Trendline -09
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

No tuota, mitäs se Vag-com kertoi tuon ajoituksen suhteen?
Loppuis nää arvaukset.
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Tänään läppäri kiinni Volkkariin, kun kaveri töistä ehtii. Laitan sitten tietoa. Niin, ja on polttoainesuodattimen päällä sellainen T-haara. Eikö se olekkin siinä paluupuolella. Onko se jollakin oirehtinut? Suodattimen vaihdon yhteydessä molemmat tiivisteet kyllä vaihdettiin.
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Käytin VAG-Comia kiinni autossa ja ajoitus oli kutakuinkin kohdallaan. Polttoaineen lämpötila 120 -> ajoitus 41..45. Käyrien mukaan hieman myöhässä tai kohdallaan. En sitten tiedä, saisiko pikkurukkauksella käynnistystä silti paremmaksi. Onko kokemuksia tai kenties vertailuarvoja?! :roll: Onko muut joutunut vaihtamaan sitä polttoainesuodattimen T-haaraa? :?:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
Masentaja
Posts: 69
Joined: 31.10.2004 10:42
Location: Tuusula

Post by Masentaja »

Siellä T-kappaleen sisällä on venttiili, joka on joskus viottunut. Autot on ihmeellisiä :shock:
Touran 1.9TDI Trendline -09
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

entinen golffi käynnistyi huonosti kylmästä ja tuli vaihdettua tuo t-haara mutta ei ollut vaikutusta.laitoin sit siihen pa-sodattimen ja pumpun väliin takaiskuventtiilin ja sen jälkeen starttas hyvin.nykyinen auto lähtee käyntiin kuin palmun alta kylmänä ja kuumana,ajoitus näytti bochin testerillä 4.0
yksi vaihtoehto vois olla lämpöanturissa..
jarno.v
Posts: 5
Joined: 5.10.2005 22:43
Location: oulukin

Post by jarno.v »

Lämpöanturikin(veden) on vaihdettu vasta tähän "vw-bastardin" golffiin.
Tässäpä käyriä..
pumpun ennakko:
Image
Tuo pa-lämpötila "120" on jotakuin 40astetta, ennakon astearvoa arvoa en tiedä, mutta keskikäyrä on optimi, yläpuolella ennakkoa ja alhaalla myöhällä. Tuo heittää niin vähän että en usko vaikuttavan.

Koitettiin myös hieman loggailla kiihdytyksiä.. :twisted:
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/muuta/kiihdytys.jpg
Nopeus on oranssi, kiekat punainen, ahtopyyntö vihreä ja todellinen ahto keltainen ym. X-akselin yksi ruutu on 5 sekuntia ajassa..
Eli 0-100km/h jotakuin 13sek. mitälie ilmoitettu farkku-golfin 1.9tdi:lle(ALH 90hv).
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

13 sekunttia - en etes yrittänyt... :oops:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

:D T-haara vaihtoon ja käynnistyminen parani selvästi! Vanhasta kappaleesta huomasi jo irroittaessa, että kaikki ei ole kunnossa, kun se helisi käännellessä niikuin jotain olisi ollut sisällä irti. Nyt kone pärähtää käyntiin nopeasti, tosin karkeasti... Ilmoja se vissiin sieltä paluulinjasta hörsi?! Kiitti vinkistä Masentaja :wink:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
Masentaja
Posts: 69
Joined: 31.10.2004 10:42
Location: Tuusula

Post by Masentaja »

Eipä kestä. Hyvä, että tuli kuntoon.
Touran 1.9TDI Trendline -09
MakeH
Posts: 5
Joined: 9.2.2012 17:31

Re: Tdi:n kylmäkäynnistys...

Post by MakeH »

Lainaan vanhaa ketjua saman ongelman takia: Missä hitossa on ALH-koneen lämpötila-anturi, hän joka hehkua ohjaa ? :shock: Ja onko sen toiminnan arvaaminen parkkipaikkakonstein mahdollista, eli minkälaisia vastusarvoja sen pitäisi näyttää?
Ja kunhan ja jos saan auton töpselin päähän, kyselen etukäteen, että onko tuo ajoituksen säätö ihan mekaanista vaiko ohjelmallista? Kuitin mukaan joku hartikainen & sörsselssön on remmin vaihtanut autoon. Olisi viikonloppu taas aikaa äimiköidä tossa pihalla.
-01 mallin Golf Variant kyseessä.
Post Reply