Page 1 of 1

Tdi:n kylmäkäynnistys...

Posted: 4.10.2005 12:26
by VW-Bastard
Nyt kun aamut on kesästä viilenneet tuonne 0..7C nurkille, niin oma 90hp Tdi rupeaa oikuttelemaan käynnistäessä. Ei se sahaaminen kestä kuin pari sekunttia, mutta kone lähtee kummasti puistellen käymään. Hehkutulpat ja polttoainesuodatin on jo vaihdettu - ei vaikutusta. Mitä muuta voisi tarkistaa, kun ei luulisi vielä roikkaa tarvivan :?:

Posted: 4.10.2005 14:19
by samip
Ajoitus pielessä, myöhäisellä - ei siinä muuta.

Posted: 4.10.2005 15:35
by VW-Bastard
Siitä on muutama muukin maininnut. Pääsen kyllä VAG-Comilla katselemaan, mutta mistä se olisi muuttunut? :o

Posted: 4.10.2005 20:00
by Masentaja
Onko polttoainesuodattimen päällä sellainen muovinen T-kappale? Jos on, siinä on venttiili, joka ei välttämättä toimi kunnolla. T-kappaleen vaihto voisi auttaa.

Posted: 4.10.2005 23:02
by samip
No tuota, mitäs se Vag-com kertoi tuon ajoituksen suhteen?
Loppuis nää arvaukset.

Posted: 5.10.2005 8:19
by VW-Bastard
Tänään läppäri kiinni Volkkariin, kun kaveri töistä ehtii. Laitan sitten tietoa. Niin, ja on polttoainesuodattimen päällä sellainen T-haara. Eikö se olekkin siinä paluupuolella. Onko se jollakin oirehtinut? Suodattimen vaihdon yhteydessä molemmat tiivisteet kyllä vaihdettiin.

Posted: 5.10.2005 19:06
by VW-Bastard
Käytin VAG-Comia kiinni autossa ja ajoitus oli kutakuinkin kohdallaan. Polttoaineen lämpötila 120 -> ajoitus 41..45. Käyrien mukaan hieman myöhässä tai kohdallaan. En sitten tiedä, saisiko pikkurukkauksella käynnistystä silti paremmaksi. Onko kokemuksia tai kenties vertailuarvoja?! :roll: Onko muut joutunut vaihtamaan sitä polttoainesuodattimen T-haaraa? :?:

Posted: 5.10.2005 19:44
by Masentaja
Siellä T-kappaleen sisällä on venttiili, joka on joskus viottunut. Autot on ihmeellisiä :shock:

Posted: 5.10.2005 21:02
by comfort
entinen golffi käynnistyi huonosti kylmästä ja tuli vaihdettua tuo t-haara mutta ei ollut vaikutusta.laitoin sit siihen pa-sodattimen ja pumpun väliin takaiskuventtiilin ja sen jälkeen starttas hyvin.nykyinen auto lähtee käyntiin kuin palmun alta kylmänä ja kuumana,ajoitus näytti bochin testerillä 4.0
yksi vaihtoehto vois olla lämpöanturissa..

Posted: 5.10.2005 22:54
by jarno.v
Lämpöanturikin(veden) on vaihdettu vasta tähän "vw-bastardin" golffiin.
Tässäpä käyriä..
pumpun ennakko:
Image
Tuo pa-lämpötila "120" on jotakuin 40astetta, ennakon astearvoa arvoa en tiedä, mutta keskikäyrä on optimi, yläpuolella ennakkoa ja alhaalla myöhällä. Tuo heittää niin vähän että en usko vaikuttavan.

Koitettiin myös hieman loggailla kiihdytyksiä.. :twisted:
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/muuta/kiihdytys.jpg
Nopeus on oranssi, kiekat punainen, ahtopyyntö vihreä ja todellinen ahto keltainen ym. X-akselin yksi ruutu on 5 sekuntia ajassa..
Eli 0-100km/h jotakuin 13sek. mitälie ilmoitettu farkku-golfin 1.9tdi:lle(ALH 90hv).

Posted: 6.10.2005 18:04
by VW-Bastard
13 sekunttia - en etes yrittänyt... :oops:

Posted: 8.10.2005 17:35
by VW-Bastard
:D T-haara vaihtoon ja käynnistyminen parani selvästi! Vanhasta kappaleesta huomasi jo irroittaessa, että kaikki ei ole kunnossa, kun se helisi käännellessä niikuin jotain olisi ollut sisällä irti. Nyt kone pärähtää käyntiin nopeasti, tosin karkeasti... Ilmoja se vissiin sieltä paluulinjasta hörsi?! Kiitti vinkistä Masentaja :wink:

Posted: 8.10.2005 19:54
by Masentaja
Eipä kestä. Hyvä, että tuli kuntoon.

Re: Tdi:n kylmäkäynnistys...

Posted: 29.3.2012 21:19
by MakeH
Lainaan vanhaa ketjua saman ongelman takia: Missä hitossa on ALH-koneen lämpötila-anturi, hän joka hehkua ohjaa ? :shock: Ja onko sen toiminnan arvaaminen parkkipaikkakonstein mahdollista, eli minkälaisia vastusarvoja sen pitäisi näyttää?
Ja kunhan ja jos saan auton töpselin päähän, kyselen etukäteen, että onko tuo ajoituksen säätö ihan mekaanista vaiko ohjelmallista? Kuitin mukaan joku hartikainen & sörsselssön on remmin vaihtanut autoon. Olisi viikonloppu taas aikaa äimiköidä tossa pihalla.
-01 mallin Golf Variant kyseessä.