Mikähän olisi vialla kun neste on lämmintä, niin mutkaan ajaessa puhaltaa hetken ihan kylmää. Suoraan ajaessa ja loivassa kaarteessa esim maantiellä ei ongelmaa, mutta risteyksestä kun taittaa ysikympin tai muuten kohtuu tiukan mutkan niin johan tulee viileä hönkäys, joka sitten häviää taas muutaman sekunnin jälkeen. Ei ole väliä kääntymissuunnalla.
Oma epäily on lämppärin kenno mutta ei pysty hahmottaan että miksi tämä tapahtuu? Lämmintä kuitenkin vähintään kohtuullisesti tulee, voisi tulla mielestäni enemmänkin mikä osin viittaisi tukkoiseen kennoon. Vertailukohtaa vaan ei ole että kuinka sitä kuumaa pitäisi saada. Nestettä ei ainakaan havaittavasti häviä myöskään.
Ja autohan on toi vm.2001 1.8T manuaali-ilmastoinnilla.
Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Kyllä sieltä pitääs ihan kunnolla kuumaa tulla jos jäähdytysneste on 90 asteista.
Voiskohan kennossa oll hieman ilmaa ja sen takia sitten välillä tekee tuon. Muistaakseni 3bg passateissa on ollut joillain vaikeuksia saada neste kunnolla kiertämään kennolla. Ja asiaa ei ainakaan helpota jos kenno meinaa olla tukossa.
Voiskohan kennossa oll hieman ilmaa ja sen takia sitten välillä tekee tuon. Muistaakseni 3bg passateissa on ollut joillain vaikeuksia saada neste kunnolla kiertämään kennolla. Ja asiaa ei ainakaan helpota jos kenno meinaa olla tukossa.
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Ilmaa siellä muuten voi olla, kun kurlaa lyhyesti aina startatessa. Ei jatku eikä toistu paitsi vähän pidemmän parkkeerauksen jälkeen. Kurlausta esiintyi aiemmin enemmänkin kun oli lämpötila-anturin tiiviste vähän pielessä ja tihkui nestettä sieltä ulos ja sai ilmaa ilmeisesti vähän tilalle.
Kennohan on tietysti jossain niin syvällä kojelaudan uumenissa kuin vain suinkin on mahdollista ja sen lisäksi kaikinpuolin paska vaihdettava? Oiskohan jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineista mihinkään, jos sinne on kiteytynyt sitä vaaleaa töhkää kun on ilmaa mahdollisesti saanu tosta tiivisteviasta johtuen. Sehän on ollut _pitkään_ päällä niin sinne on ehtinyt kyllä periaatteessa kertyä.
Kennohan on tietysti jossain niin syvällä kojelaudan uumenissa kuin vain suinkin on mahdollista ja sen lisäksi kaikinpuolin paska vaihdettava? Oiskohan jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineista mihinkään, jos sinne on kiteytynyt sitä vaaleaa töhkää kun on ilmaa mahdollisesti saanu tosta tiivisteviasta johtuen. Sehän on ollut _pitkään_ päällä niin sinne on ehtinyt kyllä periaatteessa kertyä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
En laittaas puhistus ainettamissään tapauksessa.
Yhden koneen olen nähnyt purettuna missä oli ollut puhdistusaine ja puhdistuksen jälkeen huuhtelut oli suoritettu asianmukaisesti. Oli vesikanavissa ihan helvetisti sellasta ihmeellistä töhnää.
Itte lähtisin koittamaan seuraavalla tavalla.
Kennon letkut irti. Sitten paluuletkuun vaikka puutarhaletkulla niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee ja päästää sitä hetken aikaa kennon läpi väärään suuntaan.
Sen jälkeen kasaus ja huolella koittaa saada ilman pois sieltä kennosta.
Ilmausta saattaa vähän avittaa jos puristaa hetkeks muut kannen päästä lähtevät vesiletkut tukkoon. Se lisää kennon läpi virtaavan nesteen nopeutta ja näin ollen tuo ehkä vähän paremmin ilman kennolta pois.
Ps. Se valkoinen töhnä on melko varmasti kalkkia jota on hanavedessä. Juuri sen takia itte lykkään jäähdytysjärjestelmään aina akkuvettä.
Yhden koneen olen nähnyt purettuna missä oli ollut puhdistusaine ja puhdistuksen jälkeen huuhtelut oli suoritettu asianmukaisesti. Oli vesikanavissa ihan helvetisti sellasta ihmeellistä töhnää.
Itte lähtisin koittamaan seuraavalla tavalla.
Kennon letkut irti. Sitten paluuletkuun vaikka puutarhaletkulla niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee ja päästää sitä hetken aikaa kennon läpi väärään suuntaan.
Sen jälkeen kasaus ja huolella koittaa saada ilman pois sieltä kennosta.
Ilmausta saattaa vähän avittaa jos puristaa hetkeks muut kannen päästä lähtevät vesiletkut tukkoon. Se lisää kennon läpi virtaavan nesteen nopeutta ja näin ollen tuo ehkä vähän paremmin ilman kennolta pois.
Ps. Se valkoinen töhnä on melko varmasti kalkkia jota on hanavedessä. Juuri sen takia itte lykkään jäähdytysjärjestelmään aina akkuvettä.
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Tuli niin polttava tarve kommentoida, että piti ihan rekisteröityä foorumille.
Mulla Passatissa jalkatilaan tulevan ilman lämpötila vaihtelee tiukoissa kaarteissa sen suhteen kumpaan suuntaan käännetään. Vasemmalle kääntäessä tulee kymää. Arvelen jonkun ilmansekoitusläpän ohjausmoottorin olevan rikki sillä tavoin, että keskipakovoima liikuttaa läppää. Näin siksikin, että tuollaiseen moottoriin viittava koodi löytyy vikamuistista.
Jos tuohon ohjaimeen sattuisi pääsemään käsiksi purkamatta kojelautaa, niin voisi vaikka joskus laittaa kuntoonkin. Mahtaisikohan jostain löytyä aiheeseen liittyviä rakennekuivia?
Sattui muuten kerran löytymään video, jossa Passattiin vaihdetaan nopeasti lämppärin kenno purkamatta kojelautaa. Se vain irroitetaan pakettina paikoiltaan, jolloin kennoon pääsee käsiksi.
Mulla Passatissa jalkatilaan tulevan ilman lämpötila vaihtelee tiukoissa kaarteissa sen suhteen kumpaan suuntaan käännetään. Vasemmalle kääntäessä tulee kymää. Arvelen jonkun ilmansekoitusläpän ohjausmoottorin olevan rikki sillä tavoin, että keskipakovoima liikuttaa läppää. Näin siksikin, että tuollaiseen moottoriin viittava koodi löytyy vikamuistista.
Jos tuohon ohjaimeen sattuisi pääsemään käsiksi purkamatta kojelautaa, niin voisi vaikka joskus laittaa kuntoonkin. Mahtaisikohan jostain löytyä aiheeseen liittyviä rakennekuivia?
Sattui muuten kerran löytymään video, jossa Passattiin vaihdetaan nopeasti lämppärin kenno purkamatta kojelautaa. Se vain irroitetaan pakettina paikoiltaan, jolloin kennoon pääsee käsiksi.
Passat Variant 2.5TDI 4MOTION vm04
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Sulla varmaan Climatronic? Mulla kun manuaali-ilmastoinnissa on manuaaliläpätkin tiemmä. Ja ilman suuntaukset toimii ihan oikein, eikä vaikuta tähän kylmenemisilmiöön.
Sulla tuo kylmää vasemmalle kääntäessä vois viitata raittiin ilman avautumiseen tahattomasti, mutta enpä tiedä minkälainen kanavointi ja lämmin/kylmä sekoitussysteemi siellä kojeessa on. Siitähän tuota ilmiötä voisi alkuun tutkailla.
Eikös Climatronicissa pystyny ohjailemaan manuaalisestikkin niitä läppiä jostain huoltovalikon kautta tai VCDSllä?
Sulla tuo kylmää vasemmalle kääntäessä vois viitata raittiin ilman avautumiseen tahattomasti, mutta enpä tiedä minkälainen kanavointi ja lämmin/kylmä sekoitussysteemi siellä kojeessa on. Siitähän tuota ilmiötä voisi alkuun tutkailla.
Eikös Climatronicissa pystyny ohjailemaan manuaalisestikkin niitä läppiä jostain huoltovalikon kautta tai VCDSllä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Juu kyllä on Climatronic. Jostain hyvin epämääräisestä kuvasta (huono resuluutio) olin näkevinäni, että keskikonsolin paikkeilla saattaisi ollakin pystyakseloitu läppä (ehkä siihen sekoitukseen).
Pitääpä hankkiutua VAG-COM:lla kokeilemaan saisiko niitä läppiä kokeiltua ja katsoa tarkemmin se vikakoodi samalla..
Pitääpä hankkiutua VAG-COM:lla kokeilemaan saisiko niitä läppiä kokeiltua ja katsoa tarkemmin se vikakoodi samalla..
Passat Variant 2.5TDI 4MOTION vm04
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Jos tuo ilman lämpö riippuu g-voimista niin sieltä on sitten se muovinen varsi kokonaan irti (tai paskana) ja se läppä heiluu ihan holtittomasti. Vaihto onnistunee pienellä tuskailulla ilman suurempia purkamisoperaatioita: https://www.youtube.com/watch?v=SDYD4jmUdis" onclick="window.open(this.href);return false;
...ja noita muovipalasiakaan ei tarvitse sahailla pois jos on tarpeeksi näppärät kädet ja pienet työkalut, itse vaihdoin tuon omaani viime syksynä.
...ja noita muovipalasiakaan ei tarvitse sahailla pois jos on tarpeeksi näppärät kädet ja pienet työkalut, itse vaihdoin tuon omaani viime syksynä.
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Kiitokset Jultsu rohkaisevasta viestistä ja valaisevasta videosta. Talveksi pitäisi saada tuo kuntoon. Ennen servomoottorin vaihtoa voisi tutkia, saako sen oranssin varren liikuttelulla säädettyä lämpöjä manuaalisesti.
Valitettavasti tämä nyt ei sitten kuitenkaan taida auttaa AjH:n tilanteeseen.
Taitaa joskus nuiden servomoottoreiden sisältäkin irtoilla rattaita akseseleilta yms. mikä voi selittää holtittomuutta.Jultsu wrote:Jos tuo ilman lämpö riippuu g-voimista niin sieltä on sitten se muovinen varsi kokonaan irti (tai paskana) ja se läppä heiluu ihan holtittomasti.
Valitettavasti tämä nyt ei sitten kuitenkaan taida auttaa AjH:n tilanteeseen.
Passat Variant 2.5TDI 4MOTION vm04
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Mulla tehny kaikki autot kyllä sitä et mutkissa ilma liikkuu auton sisällä niin et tulee näitä kylmiä "hönkäyksiä". Mk2-mk4 autoissa kaikissa sama. Ilmallakin on oma massansa ja tiukassa käännöksessä pölähtää jostain vaikka takaata kylmempää ilmaa eteen kun edessä on vaikka jo lämpösempää ilmaa kuin takana autossa tai jalkatilan viileämpi ilma nousee keskikonsolin yli niin et varsinkin vaihdekeppikädessä tuntuu toi ilman liikkuminen. Teil taitaa kuitenkin tulla suuttimistakin oikeen kylmää ilmaa mutkissa vai?
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Re: Lämpöpuhalluksessa ongelmaa
Vaikea sanoa varmaksi tuleeko suuttimista (kun ilmiö tuntuu vain jalkatilassa). Mutta missään muussa autossa, kuin tässä Passatissa, en ole huomannut ilman näin selvästi kylmenevän / lämpenevän kurvissa. Ja tämänkin kanssa meni monta vuotta, ennen kuin alkoi nilkoissa tuntua.Dubsonic wrote:Teil taitaa kuitenkin tulla suuttimistakin oikeen kylmää ilmaa mutkissa vai?
Katsoin eilen vikakoodit. Siellä on koodit kahdelle servolle:
04F8 Central Flap Servo Motor
04FA Recirculation Flap Servo Motor
Pahoittelut AjH:lle, että mahdollisesti nestepuolen ongelmaa käsittelevä ketju alkaa täyttyä tästä läppäjorinasta.
Passat Variant 2.5TDI 4MOTION vm04