Page 1 of 1

Golf III hyytyy matka-ajossa

Posted: 5.5.2006 11:55
by Outi
Laitetaas tännekin, jos sais vähän vinkkejä..

vm. 1994 Golffi on siis kyseessä, 1.8 bensakoneella.
Ongelmana on pitkän matkan ajo.
Normaalisti tulee ajettua yleensä max 25 km yhtäsoittoa, ja auto pelaa.
Mutta kun matkaa tuleekin useampikymmenen kilometriä, niin ei onnistu enää.
Auto hyytyy kesken matkan teon, eikä lähde enää käyntiin ennkuin on jäähtynyt.

Talvella siihen vaihdettiin kyseiseen vikaan liittyen bensapumpun rele. No eipä auttanut, koska auto teki saman tempun viikko sitten. Volkkariliikkeessä (-korjaamolla) vaihtoivat siihen uuden puolen "selvänä vikana". Vikakoodeja ei näyttänyt mitään. Kotimatkalla noin 65 km:n ajon jälkeen auto hyytyi jälleen eikä lähtenyt käyntiin kuin jäähdyttyään.

Tuon uuden puolan jälkeen on tullut vielä sellainen lisäominaisuus, että kun auto seisoo esim. työpaikalla auringossa, niin ei meinaa lähteä käyntiin. Onneksi sentään sen jälkeen, kun puolaa ja johtoja käy vähän liikuttelemassa..

"Vikoja" on moni keksinyt, mutta koska kenelläkään ei tunnu selvää selitystä olevan, niin sellainen olisi kiva tietää!! Ennen en vie korjattavaksi, ennenkuin suunnilleen tietää, missä vika on.. 160 euroa meni jo ihan turhan takia >:(

Posted: 5.5.2006 13:48
by Tero L
Äiteen vanha -83 323 mazda teki aikoinaan juuri samaa, syynä tarpeeksi lämmettyään tukkoon menevä pakoputki. 700 km matka kesti n. 13 tuntia :D

Posted: 5.5.2006 15:32
by jmr
Olisko katalysaattorin sisältö yhtenä pallona siellä ;D

Laitetaan tähän vinkiksi nyt toinenkin, kakkosgolffissa oli joskus ominaisuus ettei jaksanut pitää kierroksia isommilla vaihteilla (4) vaan piti pienemmällä (3) vinguttaa että jaksoi kulkea, syy löytyi kaasuttimen jäätymisestä (lähellä 0-keliä), kun lämpimän ilman läppä oli jumissa, eikä alipaine jaksanut ohjata sitä enää.

Posted: 5.5.2006 16:35
by Outi
FFP:n puolelta on saanu ihan hyviä veikkauksia, mm. sytkämoduli tai sit tankki ei "saa ilmaa".

Tänään ei sit töiden jälkeen meinannu käyntiin lähteä :roll:
Onneks työkaveri hoksas koputtaa vasaralla virranjakajaa, niin pärähti käyntiin 8)

Posted: 8.5.2006 11:16
by k.i.s.s.
Tuli vaan tuossa mieleen, kun emännällä oli muinoin e kadett 1.6 ykspiste ruiskulla ja siinä oli kokolailla samaa ongelmaa. Se saattoi hyytyä milloin minnekin ja vasta jäähdyttyään suostui lähtemään käyntiin. Toisinaan toimi monta päivää ilman ongelmia. Siihen vaihettiin sytkämoduli, virranjakajan sisään hall anturi, ruiskun rele, virranjakajan kansi ja pyöriä sekä tulpat ja tulpanjohdot. Eikä vaikutusta, lopulta vika sitten löytyi johtosarjan pätkästä joka tuli sytkämodulilta virranjakajalle. Sen vaihdon jälkeen ongelmat loppuivat ja auto toimi niinkuin kuuluukin. Eli tarkista HUOLELLA kaikki johdot ja liitokset siitä virranjakajan alueelta.

Posted: 8.5.2006 12:39
by Clayman
Outi wrote:Onneksi sentään sen jälkeen, kun puolaa ja johtoja käy vähän liikuttelemassa..
Eihän niissä johdoissa olis vikaa...


Outi wrote:Tänään ei sit töiden jälkeen meinannu käyntiin lähteä :roll:
Onneks työkaveri hoksas koputtaa vasaralla virranjakajaa, niin pärähti käyntiin 8)
Tästä tuli ekan mieleen Hall-anturi virranjakajan sisällä. Ja siihen virranjakajaan menevät johdot. Ite kyllä räpeltäisin nuota johtoja ja liitoksia ekana. Lienetkö jo niitä tutkinutkin..

Posted: 8.5.2006 16:15
by Outi
Nihkeä on lähtemään käyntiin ku on näin lämmintä :?
Eilen ajelin kaikenkaikkiaan noin 40-50 km ja ei meinannu sammutuksen jälkeen lähteä pihasta enää käyntiin..

Hall-anturi se vaikuttas olevan, mutta pitänee käskeä jonku kattoa ne johdotkin vielä läpi..

Toisaalta talvellakinhan tuo ryppyili silleen, et lämmitettynä ei olis halunnut käyntiin, mut kylmänä kyllä. Sekin viittais mun mielestä sinne hall-anturin puoleen.

Posted: 9.5.2006 10:03
by Outi
Onko kenelläkään tietoa, paljonko käytetty virranjakaja maksaa suunnilleen?
Uusi maksaa 305 euroa :shock:
Korjaajasetä lupas kysellä lähipurkaamoilta käytettyä, mutta ei ole vielä soitellut, että löysikö ja mihin hintaan.

Posted: 9.5.2006 10:33
by Clayman
http://www.varaosahaku.fi löysi joitain, hinnat satasen molemmin puolin.

Pitääkö Hall:n takia tosiaan vaihtaa koko jakaja :shock:

Posted: 9.5.2006 17:16
by Outi
Clayman wrote:http://www.varaosahaku.fi löysi joitain, hinnat satasen molemmin puolin.

Pitääkö Hall:n takia tosiaan vaihtaa koko jakaja :shock:
Onnistuu ehkä, mutta kuulemma hankalampi homma.
Ja jos vaihtaa käytetyn virranjakajan, tulee luultavasti samoihin hintoihin, kun vaihtais pelkän uuden hall-anturin.

Posted: 11.5.2006 10:18
by Outi
Suositelkaas viisaammat, kannattaako ostaa halvempi tarvike-virranjakaja vai kalliimpi (tai käytetty jos löytyy) merkkikohtainen..

Posted: 12.5.2006 15:27
by Outi
Päädyin nyt sitten yhden autosähköliikkeen kanssa siihen, että haen 39 eurolla eräästä paikasta uuden hall anturin ja laittavat tuolla autosähköfirmassa sen paikalleen.
Meinasivat että menee enimmillään vähän reilu tunti, joten pitäs päästä halvemmalla kuin koko jakajan vaihdossa..

Jännä että osa halus välttämättä koko jakajan vaihtaa, toiset taas suositteli pelkän anturin vaihtamista

Posted: 12.5.2006 15:30
by k.i.s.s.
Jännä että osa halus välttämättä koko jakajan vaihtaa, toiset taas suositteli pelkän anturin vaihtamista
Osa asentajista laiskempia kuin toiset :wink:

Posted: 12.5.2006 16:22
by Outi
Niinpä :roll:
Merkkiliikkeessä eivät edes kertoneet pelkän anturin hintaa :?

Toivottavasti nyt auttaa, rupeaa nuo käynnistyksetkin olemaan jo siinä ja siinä.. Aamullakin hyytyi työmatkalla 10 km:n jälkeen, _onneks_ lähti vielä käyntiin..

Tiistaina saa anturin ja loppuviikolla vaihtoon.

Posted: 18.5.2006 15:50
by Outi
Nyt on hall anturi vaihdettuna.. Anturi maksoi 40 euroa ja autosähköliikkeessä ei mennyt kuin vajaa tunti vaihdossa.
Seuraavaks auttaa vain toivoa, että vika on nyt korjattu..

Posted: 19.5.2006 7:35
by Outi
Ei tule mitään :evil: :evil: :evil:

Illalla lähdin risteyksestä kiihdyttämään ihan urakalla, niin kolmosvaihteella auto hyytyi jälleen. Oli kuitenkin sen verran "kylmä" auto, että lähti kolmannella starttauksella käyntiin.

Eli melko varmastihan siinä on bensapuolella jotain vikaa. Mutta mitä ihmettä?!
Useampi satanen on jo palanut turhaan osien vaihtoon, eikä vieläkään auta :evil:

Posted: 29.5.2006 14:16
by Clayman
Jokos vika on selvinnyt?

Posted: 29.5.2006 19:05
by Outi
No ei.
Aamulla jätti toista kertaa työmatkalla välille. Kesti reilun varmaan 10 min saada takas käyntiin :roll:
Nyt on sytytysohjainyksikkö laatikossa autossa, kun sen vielä joku vaihtais paikalleen.. Onkohan iso homma?
Seuraavaks lähtee kyllä tätä menoa auto vaihtoon, ei oikein ole kivaa, kun ei tohdi edes 15 km kohta töihin ajaa :evil:

Posted: 30.5.2006 9:49
by Clayman
Ai, mä oletin tuon puolan vaihdon perusteella, että myös se "sytkäboksi" on vaihdettu, koska se on sen yhteydessä. Joistain malleista sitä ei edes taida saada erikseen vaihdettua. Muuta sytytyksenohjainyksikköä sielä ei tietääkseni ole, vaan "sytkäboksin" ohjaus tulee suoraan moottorinohjaimelta, joka taas on sen verran hintava palikka, että tuskin olisit sitä ostanut "summissa".

Tuon ohjaimen vaihto pitäisi olla aika iisi homma, se on sielä rintapellissä puolan alla. "Mokkula" on parilla pultilla kiinni, liitin ja puolanjohto vaan eka irti. Sitä en oikein tiedä miten tuo ohjain siinä puolassa on kiinni, vai onko mitenkään. Jonkinlaiset johtimet sielä välissä ainakin täytyy olla.

Jos rekisteröidyt tänne: http://www.vagcat.com/ niin sieltä löytyy aika hyvä kuva.
Suora linkki kuvaan: http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/GOV/19 ... 7/1568925/

Jos tuota sytkäboksia ei tosiaan ole jo puolan vaihdon yhteydessä vaihdettu, niin aika hyvät mahikset, että tulee kuntoon :)

Posted: 30.5.2006 19:26
by jmr
Itelläkin meni tuo sytytyksenvahvistin kakkosgolffista joskus, oli hyvä hintahaitari osalla kun kyselin, 17-940 euroa, vähän riippuen mistä kysyi.

Tuossa on muuten joku vianetsintätaulukko muillekin tiedoksi:
http://www.autowiki.fi/index.php/Auton_mahdolliset_viat

Posted: 30.5.2006 21:22
by Outi
Juu mä maksoin tuosta 38 euroa, että ihan sellasen hinnan, et viitsi maksaa :lol:
Sais vaan aikaseks vaihtaa sen :roll:
Eilen jo kattelin konepellin alle, mut en jaksanut lähteä hakemaan työkaluja :lol: Josko sitten huomenna..

Posted: 31.5.2006 22:42
by Outi
No se sytkähän oli siinä puolassa kiinni itsessään..

Tänään sit auto teki totaalitenän, ei lähteny käyntiin enää mitenkään päin. Onneks oli enää 20 metriä kotia 8)

Illalla sit räplättiin ja katottiin ja mietittiin ja tuumittiin..

Johto/liitin, joka menee ruiskulle, oli ilmeisesti vian aiheuttaja. Nimittäin sitä vähän puhdistamalla ja heiluttamalla ja paikalleen laittamalla auto lähti kuin lähtikin käyntiin! Eli menipä sitten kämpän vuokran verran rahaa hukkaan erinäisiin osiin.. :roll: Nyt ei tietenkään auta kuin toivoa, että se vika oli tuossa, eikä tuo romu enää ikinä jätä välille :evil:

Posted: 1.6.2006 9:10
by Clayman
No justiinsa. Toivotaan että nyt pelaa :)

Vaikkei tämä nyt vielä paha olekaan. Kaveri kerto, että jollekin jampalle oli MERKKIHUOLLOSSA vaihdettu osia 1500 eurolla, eikä vika ollut tullut kuntoon. Oli sitten vienyt autosähköistä enemmän ymmärtävään firmaan, niin oli jamppa korjannut jonku johdon ja vika oli hävinnyt. Hommaan oli menny pari minuuttia ja hintaakin oli kertynyt kokonaista 2 egee :roll: Että sillee, merkkihuolto kunniaan :evil:

Posted: 1.6.2006 10:01
by Outi
Nonni, siellä se on tallilla nyt koko auto.. Siis menin aamulla hevosen hoitamaan töihin mennessä, niin sieltä ei enää lähtenyt käyntiin..
Uskoisin että joku johto-/liitinvika tuollakin on..
Ei vaan aamulla auttanut liitintä heilutella eikä johtoja, kun ei lähde enää käyntiin niin ei lähde..

Posted: 1.6.2006 11:53
by Clayman
No hö. Onkos siitä muuten katsottu antaako kipinää sillon kun ei lähe? Sais kummasti rajattua vikakohteita.
Ajoituslamppu jos on, niin sillä on helppo ja nopea todeta tuleeko kipinää, kun ei tarvi irrottaa tulppaa.
Onkos sillä moottorin lämpötilalla vielä jotain tekemistä tuon kanssa, vai onko se jo aiva satunnaista?

Posted: 1.6.2006 12:29
by jmr
Oliskohan mitään apua jos kävisi liittimet CRC:n tai WD40:n kanssa läpi, ettei ole hapettumia?

Posted: 1.6.2006 18:27
by Outi
Bensapumppu hurisee virrat päälle laittaessa, kipinää antaa ja hyvin..
Outoa, joten lähden korjausoppaan kanssa takaisin autoa ihmettelemään..

Posted: 2.6.2006 9:21
by Clayman
Sytkä puoli siis pitäis olla kunnossa. Seuraavaksi vois veikata, että bensanpaineet on hukassa, letku rikki/tukossa tai bensapumppu pyörii muttei nosta painetta, (onkos siinä vielä joku bensanpaineensäädin?) tai suutin tukossa. Kuinkas hankalasti se suutin tuossa nyt onkaan, että pääsiskö sinne katsomaan räkiikö se mitään?

Jaa muutes, napsuuko se suutin kun starttaa? Sen kyllä kuulee ainakin käydessä. Startatessa tietty startin meteli peittää, muutta kun laittaa korvan kiinni siihen koppaan, minkä alla se suutin on, niin kyllä sen varmaan kuulee. Jos ei napsetta kuulu, niin sitte taas sinne suuttimelle päin tulevien johtojen kimppuun, josko niissä kuitenkin olisi vikaa... Tai sitten suutin on rikki.

Ja jos se näyttää bensaakin truikkivan, niin sitte en keksi enää muuta kuin että se pakoputki on mennyt tukkoon, katti sökö?

Posted: 10.6.2006 9:41
by Outi
Eilen taas kaivettiin motivaatio esiin ja tutkittiin.

Bensapumppu syöttää bensaa. Ei syötä. Syöttää. Eli just niinku huvittaa. Välillä siellä on kunnon paineet, välillä ei mitään. Ajo rajoittui taas siihen 200 metriin :roll: Mutta selvästikin siellä bensapumpussa nyt näyttäis olevan vikaa. Yritetään saada se irti ja tutkia lisää..

Posted: 11.6.2006 23:43
by k.i.s.s.
No hyvä, että alkaa edes olla hajua viasta :D Mittailitko jännitteitä pumpun päässä eli pätkiikö pumppu vai loppuuko siltä vain virta.

Posted: 11.6.2006 23:57
by Outi
Ihan on revitty peräkontista auki ja virrat päälle laittamalla katsottu..
Eli "manuaalisesti" katsottu, että tulee bensaa, tulee bensaa, ei tule bensaa..

Posted: 12.6.2006 0:23
by k.i.s.s.
Juu en minä sitä epäillytkään, että pysähteleekö se pumppu. Tarkoitin, että onko tarkistettu, että kummasta syystä, katoaako pumpulta virta vai onko itse pumppu sökö. Ettei tule taas turhia kustannuksia pumpun vaihdosta, jos vika onkin vaan siinä ettei pumppu saa sähköä. :roll:

Posted: 12.6.2006 12:37
by Outi
Kiitti vinkistä, tuota jännitteen mittaamista tuskin osattiin edes ajatella!

Tuo pumppu on kuulemma eri lähteistä saatujen tietojen mukaan 300-800 euroa, joten sitä ei todellakaan uusita, ennenkuin vika tiedetään :wink:

Posted: 13.6.2006 9:43
by Outi
k.i.s.s. wrote:Juu en minä sitä epäillytkään, että pysähteleekö se pumppu. Tarkoitin, että onko tarkistettu, että kummasta syystä, katoaako pumpulta virta vai onko itse pumppu sökö. Ettei tule taas turhia kustannuksia pumpun vaihdosta, jos vika onkin vaan siinä ettei pumppu saa sähköä. :roll:
Mutta hei, kerran virrat päälle laittaessa pumppu alkaa pyörimään, niin eikös se sillon sähköä saa?!

Eilen revittiin pumppu irti. Josko se vielä joku päivä saatas korjattua, jotenkin :lol:

Posted: 13.6.2006 10:45
by kahe
Mutta hei, kerran virrat päälle laittaessa pumppu alkaa pyörimään, niin eikös se sillon sähköä saa?!
Saahan se sähkön käynnistyesssä silloin, mutta miten käy ajossa? Hapettunut liitin, kostea ilma ja sähköt saattavat toimia epämääräsesti. Huono maakontakti myös aiheuttaa epämäärästä toimintaa. Tärinä voi irrottaa liittimen tai kontakti olla vain huono. Tai jossain kohtaa johdossa on katkos, esim. puristunut jonnekin väliin. Tietysti sitten pumpussa voi olla myös vikaa. Onnea vian metsästykseen, sähköviat ne vasta ihmeellisiä onkin.

Posted: 13.6.2006 13:29
by k.i.s.s.
Juurikin tätä tarkoitin, että siinä vaiheessa kun koneen meno halut yllättäen loppuu ja nyt siis oletettavasti pumppu pysähtyy, niin tuleeko sille pumpulle sillä hetkellä sähköä ollenkaan, vai onko itse pumpussa se vika. Tuota vois kokeilla sillai, että syöttäis virtaa pumpun liittimille ohi auton oman sähköjärjestelmän. Siis ohituspiuhat suoraan akulta (sulake väliin) ja sitte testailemaan. Et menetä juurikaan rahaa tuossa testissä ja saat varmistuksen onko pumppu syypää vai sähkököpuoli. Noita mitä ihmeellisempiä sähkövikoja kun meinaa näihin vanhempiin keksintöihin tulla. Joku liitin kondensoinut vettä sisäänsä ja hapettunu, ei muuta tarvita.

Toivottavasti sait jotain tolkkua sekavasta selityksestäni :lol:

Posted: 14.6.2006 17:55
by Outi
Yritetään, yritetään 8)

Posted: 14.6.2006 22:56
by Outi
k.i.s.s. wrote:Juurikin tätä tarkoitin, että siinä vaiheessa kun koneen meno halut yllättäen loppuu ja nyt siis oletettavasti pumppu pysähtyy, niin tuleeko sille pumpulle sillä hetkellä sähköä ollenkaan, vai onko itse pumpussa se vika. Tuota vois kokeilla sillai, että syöttäis virtaa pumpun liittimille ohi auton oman sähköjärjestelmän. Siis ohituspiuhat suoraan akulta (sulake väliin) ja sitte testailemaan. Et menetä juurikaan rahaa tuossa testissä ja saat varmistuksen onko pumppu syypää vai sähkököpuoli. Noita mitä ihmeellisempiä sähkövikoja kun meinaa näihin vanhempiin keksintöihin tulla. Joku liitin kondensoinut vettä sisäänsä ja hapettunu, ei muuta tarvita.
Nyt on vaan sellainen ongelma, jota en aiemmin varmaan hoksannut sanoakaan.
Eli kun auto ei edes lähde käyntiin, vaikka pumppu pyörii! Eli ilmeisesti sähköpuoli on kunnossa siltä osin.

Posted: 14.6.2006 23:04
by Kemizti
hehee..

itellä jätti golffi eilen tienposkeen.. vikana oli polttoaineletkussa ollut mikrokokoinen reikä.. imas ilmaa koneesee ja siihenhää se hyyty.. lähti ekan hyytymisen jälkeen käyntiin vaivoin, ja tokan kerran jälkeen vasta kun oli vaihdettu uus letku rikkinäisen tilalle.. nyt taas käy ja kukkuu..

nii, vika ilmeni niin, että ensin hävis voima, sitte alko nykiin ja lopulta jätti tielle.. ja sitä reikää ei tosiaan silmin nähny.. paineilmalla paljastu..

kyseessä on toki diisseli, mutt tuskin se pensakonekkaa ilmasta tykkää kun on vääräss paikass..

Posted: 15.6.2006 10:03
by Puuhis
Bensamasiinassa on vaan se ero noihin jakajadiiseleihin että niissä on pumppu tankissa, kun taas jakajakone imee tavaran konehuoneessa olevalla siirtopumpulla. Pumpparidiisseleissä sitten onkin taas siirtopumppu tankissa

Posted: 15.6.2006 12:36
by Outi
Juu, tankissahan tuossakin tuo pumppu on. Eikä tuo mun rottelo ikinä nyi, se sammuu kertaheitolla 8)

Posted: 15.6.2006 19:04
by DJisotela
Moro, onko siinä sulla ajonestolaite siis volkkarin oma. Täällä päin oli yhdessä golvissa semmoinen vika, että ajoneston boksi lämpeni (jostain syystä?) ja sit lopetti käymisen. Se boksi on jossain rattiakselin luona/lähistöllä.

Posted: 18.6.2006 18:44
by mv
Pari kohdetta jotka kannattaa tarkistaa:

- Ruiskuyksikön liittimien johtojen kunto. Eli liittimen päältä se kumi pois niin pääsee näkemään että onko johdot kunnossa. Varsinkin se etummainen liitin on sellanen josta on johtoje mennyt poikki.

- Moottorin ohjainlaitteen liittimien kunto. Ohjainlaite sijaitsee pyyhkijän moottorin vieressä. Omassani oli liittimet hapettuneet joka aiheutti käyntihäiriöitä.

Posted: 21.6.2006 22:38
by Outi
Nonni. Bensapumppu ostettu uus ja laitettu paikalleen. Vielä ainakin meno maittaa.

Posted: 22.6.2006 9:22
by Clayman
No toivottavasti nyt pelaa. Mitäs se pumppu sitte lopulta makso :?:

Posted: 23.6.2006 11:05
by Outi
VW-liikkeestä olis irronut 220 eurolla, mutta Kärkkäisen Varikolta lähti 110 eurolla.

Posted: 27.6.2006 1:28
by VR6PASSAT
Onko sammuillu viä?

Posted: 27.6.2006 22:15
by Outi
VR6PASSAT wrote:Onko sammuillu viä?
*koputetaan puuta* Vielä on toiminut hyvin :)