Variantti Golffin takakajareiden paikat ja johdot
Variantti Golffin takakajareiden paikat ja johdot
Kyseessä on perus -95 Variantti Golffi. Tuleeko takakajareille jonkinlainen johdotus, kun en ainakaan pienellä silmäyksellä löytänyt? Minkäkokoiset kajarit noihin oviin menee?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Comfort -varusteisissa on kahdeksan kaiutinta vakiona ja rouvan edellisessä -95 -mallisessakin. Eipä sinne kai johtoja mene, ellei ole vedetty ja jos sinne esim. aftermarket -monitiesarjan laittaa, uusien johtojen veto on viisautta, sillä orkkikset ovat aika ohkoset.
Ovipahveissa taisi olla takaosassa yksi ruuvi. Nostimen kahva irtoaa siirtämällä kannen alla olevaa kiekkoa. Lukon nuppi irti ja varovasti londottamalla pahvi irtoaa nastoistaan. Kun ne on irti, kammetaan alaosaa hieman ulospäin ja nostetaan ylöspäin.
Ovipahveissa taisi olla takaosassa yksi ruuvi. Nostimen kahva irtoaa siirtämällä kannen alla olevaa kiekkoa. Lukon nuppi irti ja varovasti londottamalla pahvi irtoaa nastoistaan. Kun ne on irti, kammetaan alaosaa hieman ulospäin ja nostetaan ylöspäin.
Oven "vetokahvasta" täytyy vielä kammeta päällysmuovi irti. Sen alta löytyy kaksi ristipää ruuvia. Ovipahvin takaosassa näyttäis tuo ruuvi olevan jos on tehtaalla muistettu laittaalukkari wrote: Ovipahveissa taisi olla takaosassa yksi ruuvi. Nostimen kahva irtoaa siirtämällä kannen alla olevaa kiekkoa. Lukon nuppi irti ja varovasti londottamalla pahvi irtoaa nastoistaan. Kun ne on irti, kammetaan alaosaa hieman ulospäin ja nostetaan ylöspäin.


VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
Juu, se kahva on hyvä irrottaa ennen paneelin irrotusta...
Joskus meinasin typ44 audista hajottaa koko paneelin -siinähän on kahva kiinni kolmella ruuvilla. Irrotin ne ja aloin repiä paneeli irti voimalla. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoitti, että kahvan kolmen ruuvin avaaminen irrotti vain kahvan ja paneeli itse oli ruuvilla kiinni kahvan alla piilossa olevassa syvennyksessä.
Kannattaa sitten varata runsaasti roudarin teippiä, kun alkaa irrotellä sitä paneelin ja pellin välissä olevaa suojamuovia. Se ei ole herkkä ehjänä irtoamaan ja jos jättää kunnolla kiinnittämättä/paikaamatta, paneelin välistä tunkee oveen muodostuva paine pölyt sisälle. Nähty on.
Fiksu korvaa sen muovin paksulla rakennusmuovilla. Eipähän tarvitse paikkailla ja saa seuraavankin kerran muovin ehjänä irti.
Joskus meinasin typ44 audista hajottaa koko paneelin -siinähän on kahva kiinni kolmella ruuvilla. Irrotin ne ja aloin repiä paneeli irti voimalla. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoitti, että kahvan kolmen ruuvin avaaminen irrotti vain kahvan ja paneeli itse oli ruuvilla kiinni kahvan alla piilossa olevassa syvennyksessä.
Kannattaa sitten varata runsaasti roudarin teippiä, kun alkaa irrotellä sitä paneelin ja pellin välissä olevaa suojamuovia. Se ei ole herkkä ehjänä irtoamaan ja jos jättää kunnolla kiinnittämättä/paikaamatta, paneelin välistä tunkee oveen muodostuva paine pölyt sisälle. Nähty on.
Fiksu korvaa sen muovin paksulla rakennusmuovilla. Eipähän tarvitse paikkailla ja saa seuraavankin kerran muovin ehjänä irti.
Mäkin aikoinaan omasta kolmosesta johtoja etsin ja kun en löytänyt niin jätin kaiuttimet takaoviin laittamatta. Ei löytynyt lähtöpäätä edestä eikä takana pahvien sisältä. FFP:llä silloin oli aiheesta keskustelua ja joku kiven kovaa väitti, että johdot siellä olis. Oli omaansa käikättimet lisännyt. Alfamerin oppaan johtojen väritkään ei täsmännyt omaan joten ei niiden perusteellakaan voinut asiaa päätellä.
Olen käynyt katselemassa Autostudiolla tuollaista
CALIBER : CRP-6 : 6.5" (165mm) 3-TIE pääkaiutin paria ja mietin, että käyvätkö ko. kajarit heittämällä noitten alkuperäisten paikalle eteen? Upotussyvyys on 55mm. Tarkoitus olisi nimittäin siirtää alkuperäiset kajarit takaoviin ja hieman paremmat kajarit etuoviin. Takakajareilla ei ole niin merkitystä kun ei viitsi lasten korvia särkeä.

Niin ja jos jollain on jotain mitä voi suositella helppoutensa/hintansa/laatunsa puolesta ovat tervetulleita.
CALIBER : CRP-6 : 6.5" (165mm) 3-TIE pääkaiutin paria ja mietin, että käyvätkö ko. kajarit heittämällä noitten alkuperäisten paikalle eteen? Upotussyvyys on 55mm. Tarkoitus olisi nimittäin siirtää alkuperäiset kajarit takaoviin ja hieman paremmat kajarit etuoviin. Takakajareilla ei ole niin merkitystä kun ei viitsi lasten korvia särkeä.

Niin ja jos jollain on jotain mitä voi suositella helppoutensa/hintansa/laatunsa puolesta ovat tervetulleita.
itse kyllä laittaisin eteen 2-tie erillsisarjan jos vaan orggis paikat löytyy, esim niin että oveen se midi ja diskantti kojetauluun. Saa paljon paremman tilavaikutelman tuollaisella systeemillä kuin yhdellä 2 tai 3-tie kajarilla.
Itse olen aika merkkiuskollinen noissa kaiuttimissa eli autossa se on dls ja kotona audiopro.
Harkitse vaikka tuollaista sarjaa sinne http://www.audiohellman.fi/sivut/dls-tu ... uumaa.html
ja sieltä se
BASIC SERIES B6A
UUSI 2006 MALLI
SVH. 119 € (TARJOUS 99 €)
Itse olen aika merkkiuskollinen noissa kaiuttimissa eli autossa se on dls ja kotona audiopro.
Harkitse vaikka tuollaista sarjaa sinne http://www.audiohellman.fi/sivut/dls-tu ... uumaa.html
ja sieltä se
BASIC SERIES B6A
UUSI 2006 MALLI
SVH. 119 € (TARJOUS 99 €)
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
jukiapina: Tuollaisella 3-tiekaiuttimella, kai niitä koaksiaaleiksikin kutsutaan, se stereokuva jää aika alas, eli kun orkesterin pitäisi istua siellä konepellillä / lisävalojen päällä, niin tuollaisilla etukaiuttimilla orkesteri on siellä jarrupolkimen tienoilla tai pahimmassa tapauksessa, kuten yhdellä tutulla vuosia sitten, takajalkatilassa.

On tietysti ihmisiä, joilla tuokin kelpaa, mutta monesti nälkä kasvaa syödessä tai vaihtoehtoisesti oma maku kieroutuu niin ettei enää tunnista hyvää äänentoistoa, kun sellaisen kuulee.

On tietysti ihmisiä, joilla tuokin kelpaa, mutta monesti nälkä kasvaa syödessä tai vaihtoehtoisesti oma maku kieroutuu niin ettei enää tunnista hyvää äänentoistoa, kun sellaisen kuulee.
Last edited by jmr on 13.9.2006 16:06, edited 1 time in total.
no siis jos haet pelkät midin tulee taas ongelmia että mistä saat jakosuotimen niihin mid bassoihin, ja veikkaan että jos koetaulussa on kaiuttimet siellä ovat kooltaan 3" tai 4"
olevat 2-tie koaksiaalit. Helpommalla pääset kun ostat valmiin 2-tie taikka jos haluaa / jaksaa niin mielellään 3-tie sarja tyyliin 6.5"mid basso, 3" tai 4" keskiääni sinne kojetauluun ( eli mikä nyt sinne mahtuukin ) ja sitten erillinen kalotti diskantti suunnattuna siihen keskiäänen viereen kojetauluun.
olevat 2-tie koaksiaalit. Helpommalla pääset kun ostat valmiin 2-tie taikka jos haluaa / jaksaa niin mielellään 3-tie sarja tyyliin 6.5"mid basso, 3" tai 4" keskiääni sinne kojetauluun ( eli mikä nyt sinne mahtuukin ) ja sitten erillinen kalotti diskantti suunnattuna siihen keskiäänen viereen kojetauluun.
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
Kojelaudan päällä on paikat 4"-elementille ja ne on tehtaalla täytetty samankokoisella alkuperäisen diskantin pidikkeellä, diskantti on siinä keskellä vähän suunnattuna.
Laatuunsa nähden nuo edulliset 2- ja 3-tie erillissarjat ei mitään kalliita ole, joten suosittelen myös sellaista. On ainakin siihen suunniteltu jakosuodin ja jos ei soi hyvin niin voi syyttää vaan asennusta ja itseään tai sijoittamansa rahasumman pienuutta.
Laatuunsa nähden nuo edulliset 2- ja 3-tie erillissarjat ei mitään kalliita ole, joten suosittelen myös sellaista. On ainakin siihen suunniteltu jakosuodin ja jos ei soi hyvin niin voi syyttää vaan asennusta ja itseään tai sijoittamansa rahasumman pienuutta.
Mainio puheenvuoro..jmr wrote: Laatuunsa nähden nuo edulliset 2- ja 3-tie erillissarjat ei mitään kalliita ole, joten suosittelen myös sellaista. On ainakin siihen suunniteltu jakosuodin ja jos ei soi hyvin niin voi syyttää vaan asennusta ja itseään tai sijoittamansa rahasumman pienuutta.
ainakin omien kokemusteni perusteella voin kovasti suositella DLS:n MS6 sarjaa tai sen uudistettua MS6a sarjaa, asennus Golffin vakiopaikoille helppoa ja vaivatonta.. ja soi hyvin...
Octavia 2,0TDI Combi -06
tais ihan kela/konkka paketti olla millä leikataan disseltä matalat ja midiltä korkeet, sijaitsi muistaakseni diskantin alla..jmr wrote:Miten noissa alkuperäisissä on jakosuodin? Onko siellä pelkästään disulle joku yksinkertainen?
edittiä.. kelalla toki pystyy, ajatuksissani kirjoiutin vastus ensin.. ei konkalla korkeita leikotakkaan =)
Last edited by Kemizti on 12.9.2006 18:59, edited 2 times in total.
Octavia 2,0TDI Combi -06
Ilmeisesti tässä haetaan halpaa ja helppoa eli pistä vaan ne caliberit sinne oviin. Kyllä ne monen auton tehdaskaiuttimet hakkaa. Jos sulla on kiinni alkuperäinen 2tie sarja niin helpoimmalla pääset jos vedät mankalta oville uudet piuhat ja napsaset ne orkkispiuhat poikki ennen haitaria ja kytket uudet johdot näihin kiinni. Ovien sisältä sitten puukotat ne orkkiskaiuttimien liittimet irti ja laitat niihin kiinni uusien kaiuttimien mukana tulleet lattaliittimet. Piuhat kiinni ja kovaa soittoa...
Liitokset tietty kannattaa tinata ja suojata kutistesukalla mutta perusasentaja laittaa abikolla.
Niin joo, kannattaa noista calibereista varmistaa, että mahtuvat oveen. Kai niitä saa koittaa autostudion pihalla?
Liitokset tietty kannattaa tinata ja suojata kutistesukalla mutta perusasentaja laittaa abikolla.
Niin joo, kannattaa noista calibereista varmistaa, että mahtuvat oveen. Kai niitä saa koittaa autostudion pihalla?
Niin siis dissen takana on kondensaattori suodattamassa korkeita taajuuksia samalla estäen sitä kärähtämästä. Ei ainakaan vuonna -95 ollut minkäänlaista kelaa. Midit on kytketty dissen rinnalle eli niille ei ole minkäänlaista suodatusta.jmr wrote:Miten noissa alkuperäisissä on jakosuodin? Onko siellä pelkästään disulle joku yksinkertainen?