Page 1 of 2
VW Passat 2.5tdi polttimon vaihto
Posted: 30.11.2006 19:58
by pasati v6
Kuskinpuolen lyhyen polttimon vaihto Passat 2002 2.5 tdi, kuinka onnistuu? Tilaa tosi vähän...
Posted: 15.1.2010 14:02
by Kw@@kku
Nostampa tätä vähän vanhaa kysymystä ylös. Itsellä olisi nyt myös edessä polttimon vaihto. Tarkoitus vaihtaa palanut parkkipoltin ja samalla laitan uudet polttimot pitkiin.
Onkohan millainen homma vaihtaa tuollaiseen 3BG 1.8T Passattiin polttimot. Autossa on alkuperäiset xenon valot.
Tarvitseeko mitä kaikkea purkaa edestä? Konehuoneen puolelta ei ainakaan ole mitään saumaa vaihtaa polttimoita ilman purkamista.
Harri
Posted: 15.1.2010 18:02
by AjH
Sama homma paukkas täälläkin, parkki ja toinen ajovaloista pimeänä. Minkähänlaiset polttimot noissa edes on, jos kaupassa käynnillä homman alottais

Mulla siis halogeenit, ei xenonit ajovaloissa.
Nopealla haulla löysin tyhjää, mutta ei haun käyttö ole kyllä mun hommaa kun en sillä ikinä mitään löydä.
Posted: 15.1.2010 18:31
by Kw@@kku
AjH wrote:Sama homma paukkas täälläkin, parkki ja toinen ajovaloista pimeänä. Minkähänlaiset polttimot noissa edes on, jos kaupassa käynnillä homman alottais

Mulla siis halogeenit, ei xenonit ajovaloissa.
Nopealla haulla löysin tyhjää, mutta ei haun käyttö ole kyllä mun hommaa kun en sillä ikinä mitään löydä.
Itse koetin haullakin hakea, mutta ei vaan löytynyt. En varmaan vaan osaa
Minulla näyttäis olevan H7 pitkissä, tai ainakin siltä poltin näyttää umpiosta katsottuna. Oliskohan sama poltin sinulla pitkissä vaikkei ole xenoneja?
Harri
Posted: 15.1.2010 19:15
by Kw@@kku
Posted: 15.1.2010 21:22
by Pasi Häkli
Kyllä joku jaksaa nähdä paljon vaivaa tehdä tommonen stoori niinkin yksinkertasesta asiasta ku polttimon vaihto

Posted: 15.1.2010 21:43
by AjH
Ihan hyvä ohje, vaikkakin vähempikin opastus riittäisi jos tuolla konehuoneessa jotain joskus on tehnyt. Mutta parempi liian tarkka kuin ylimalkainen.
H7 olisi siis sekä pitkissä että lyhyissä, hyvä. Mites se parkkipolttimo, minkälaiset ne pitäisi olla? Pasi tietää, Pasi kertoo?
Posted: 15.1.2010 21:48
by Pasi Häkli
Parkit on 5w lasikantapolttimoita. Pitkissä voi olla myös H9, oliko se jotenkin vuosimallista kiinni vai mistä, en tiedä.
Posted: 15.1.2010 21:50
by AjH
Tack so bra. Huomenna tai joskus ens viikolla polttimokauppaan. Lyhyestä mulla on polttimo pimee, pitkät pelaa kyl

Täytyy samalla tsekata että mitä siellä on sisällä pitkissä.
Posted: 15.1.2010 21:50
by Kw@@kku
AjH wrote:Ihan hyvä ohje, vaikkakin vähempikin opastus riittäisi jos tuolla konehuoneessa jotain joskus on tehnyt. Mutta parempi liian tarkka kuin ylimalkainen.
H7 olisi siis sekä pitkissä että lyhyissä, hyvä. Mites se parkkipolttimo, minkälaiset ne pitäisi olla? Pasi tietää, Pasi kertoo?
Tosiaan ohje oli "vähän" liiankin tarkka, mutta onpahan edes jotain. Pitää huomenna koettaa tuosta omasta kattoa, että miten saa polttimon tuossa parkkipaikalla heitettyä paikalleen, kun se Pasin mukaan on niin yksinkertaista. Äkkiseltään valojen takana näyttää olevan melko ahdasta ainakin xenonien yhteydessä.
Eikös parkeissa ole ihan perus 5w lasikantapoltin.
Posted: 15.1.2010 21:58
by Pasi Häkli
No mä teen tota työkseni niin ehkä mä oon huono sanomaan kuinka yksinkertaista/helppoo mikäkin on....
Ihmisiä on niin laidasta laitaan sen osaamisen suhteen.
Posted: 16.1.2010 12:59
by Kw@@kku
Pasi Häkli wrote:No mä teen tota työkseni niin ehkä mä oon huono sanomaan kuinka yksinkertaista/helppoo mikäkin on...
Ihmisiä on niin laidasta laitaan sen osaamisen suhteen.
Eihän polttimoiden vaihto ole suorituksena mikään ihme. Lähinnä halusin vain tietoa, että pitääkö koko umpio ottaa irti, että saa polttimon kunnolla paikalleen. Ei juurikaan kiinnosta ruveta suuremmin purkamaan kerrotalon parkkipaikalla. Itsellä kun ei satu olemaan oman ammatin kautta tietoa Passateista tai muutenkaan passatista, koska vasta kuukauden kerennyt passatti itsellä olemaan. Aikoinaan mondeossa ja edellisessä autossa vm05 octavissa polttimon vaihto kävi todella helposti kun umpion sai irti ilman suurempaa purkamista.
Posted: 16.1.2010 21:17
by AjH
3BG taisi vaatia puskurin irrottamisen että saa umpion irti, muistanko oikein? Eipä toi puskurin irrotus nyt sinänsä kovin vaikea homma ole, mutta kiinnitysruuveja on jokunen siellä täällä eli aikaa menee kuitenkin.
Posted: 16.1.2010 21:33
by Pia
AjH wrote:3BG taisi vaatia puskurin irrottamisen että saa umpion irti, muistanko oikein?
Näinhän se menee.
Posted: 18.1.2010 19:09
by Pasi Häkli
Juu ei lyhtyä tarvi alkaa irrottamaan polttimon vaihdon takia...
Posted: 18.1.2010 21:56
by Petri M
H9 on mulla kaukovaloissa ja H7 lähivaloilla.
Autohan on 2004 mallia 3bg farkku
Aika heikosti muuten kaupoissa noita H9 lamppuja,
motonetissä oli vaan yhtä merkkiä.
Posted: 19.1.2010 21:38
by AjH
H7 näytti olevan tuolla mun auton keulassa sekä pitkät että lyhyet.
Mitenkäs toi parkkipolttimo nyt käytännössä vaihdetaan, se kun ei suostu sieltä umpiosta ulkoistautumaan.
Onko se vaan voimaa vailla vai pitääkö kiertää, painaa ja kiertää, vääntää tai jotain muuta?
Heiluu kyllä se polttimo ettei liene jumissa mutta kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä että se vielä lähtisi ulos.
Edit: Haynes ainakin käskee vain vetämään, "pull out the bulbholder and bulb" Toisinsanoen huomenna käyn kaupasta ostamassa taitetut kärkipihdit ja sitten paremmalla onnella.
Posted: 20.1.2010 12:14
by Pasi Häkli
Nykäse johdoista, sillain ne on aina sieltä lähtenyt.
Posted: 21.1.2010 19:45
by janskukj
Pasi Häkli wrote:Juu ei lyhtyä tarvi alkaa irrottamaan polttimon vaihdon takia...
eikä varsinkaan puskuria:)
Posted: 28.1.2010 14:41
by AjH
Ei kai joo, ilmanputsarikotelon kun otti pois tieltä niin sai lukkopihdeillä siitä parkin kannasta riittävän hyvin kiinni. Kyllä se sieltä sitten jo tuli ulos
Oli kyllä aika sakeena ilma kirosanoista kun tota projektia tuolla väsäsin, mutta nyt on parkki taas voimissaan.
Onneks se on vaan toi parkki minkä vaihtoa varten toi homma tarvi tehä

Posted: 23.2.2010 21:22
by dr_ink
Itsellä olis kanssa ajovalopolttimoiden vaihto edessä. Kyseessä siis vm.05 3bg variant 2.5TDI moottorilla.
Äkkiseltään ohimennen vilkaisin että taitaa joutua umpiot irroittamaan ja nehän ei irtoa puskuria irroittamatta.
En halua kyseen alaistaa herrojen ammattitaitoa ja tietoa mutta pikkasen pisti epäilyttämään nämä
Pasi Häkli wrote:Juu ei lyhtyä tarvi alkaa irrottamaan polttimon vaihdon takia...
janskukj wrote:eikä varsinkaan puskuria:)
Valitettavasti en tunne kyseisiä sankareita enkä edelleenkään halua kyseenalaistaa mitään.
Kyllähän tuo polttimoiden vaihto umpiota irroittamatta saattaisi 1 vuotiaan kenialaisen puuvillanpoimijan käsillä onnistua, sillä varauksella että kaikki nivelet olkapäästä sormenpäihin ovat palloniveliä, niiden yhteismäärä kädessä on yli 30 ja pelkästään kyynärpään ja ranteen välissä niveliä on 4kpl.
Täällä on auto ja polttimot, saa suorittaa!
Posted: 23.2.2010 21:27
by Tero Häkli
tuo tänne

kyllä ne saa vaihdettua
Posted: 23.2.2010 21:36
by dr_ink
Tero Häkli wrote:tuo tänne

kyllä ne saa vaihdettua
Asia selvä. Sopiiko torstai iltana vaikka klo.19? Eihän tossa vissiin kauaa mene, kerkeet vielä salkkarit katsomaan.
Kannattaako ajella tampereen kautta vai kakkos tietä? Paljonko varaan rahaa mukaan?
Posted: 23.2.2010 21:57
by Tero Häkli
ei väliä

ihan oikeestikkaan

oon töis kyl varmaan puoleenyöhön asti

kyl korkeintaan pariinkymppiin vaihtaa voin , vaikka sitte joutus sen puskurin irrottamaan
VM-Autotarvike
rantatie 1196
27820 Säkylä
041-4656654
Posted: 23.2.2010 22:23
by dr_ink
Kyllä mä voin ne itsekkin vaihtaa, ei siitä ole kysymys

Tahtoisin vaan nähdä kun joku vaihtaa ne puskuria irroittamatta.
Enkä siis edelleenkään halua kyseenalaistaa kenenkään ammattitaitoa, olen vaan perus jäärä joka ei usko ennenkuin näkee.
Posted: 23.2.2010 22:43
by Tero Häkli
kyl noissa on aika usein jippoja mitkä helpottaa =) ite kerinny jo tuhansia vaihtaa kaikenmerkkisiin autoihin ni väkisinki oppii

Posted: 23.2.2010 22:46
by AjH
Siis onko tossa dr_inkin autossa jotain eroa noiden valojen kohdalla mun Passattiin? Justiin ne ajovalopolttimot vaihdoin irrottamatta umpiota tai muutakaan, parkin kanssa joutu sitten sotimaan tolla ilmanputsarin puolella. Olishan se ajovalopolttimo sinnekkin vaihtunut ilman mitään purkamisia, mutta en vaihtanu kun oli ehjä vielä.
Ja vaikka mulla näppärät sormet ehkä on niin ei todellakaan mitään gynekologin sormia vaadi.
Pitkien polttimot on jo vähän haastavammat kun on niin syvällä siellä umpiossa.
Ja parkit sitten oma lukunsa.

Posted: 23.2.2010 23:22
by dr_ink
AjH wrote:Siis onko tossa dr_inkin autossa jotain eroa noiden valojen kohdalla mun Passattiin? Justiin ne ajovalopolttimot vaihdoin irrottamatta umpiota tai muutakaan, parkin kanssa joutu sitten sotimaan tolla ilmanputsarin puolella. Olishan se ajovalopolttimo sinnekkin vaihtunut ilman mitään purkamisia, mutta en vaihtanu kun oli ehjä vielä.
Ja vaikka mulla näppärät sormet ehkä on niin ei todellakaan mitään gynekologin sormia vaadi.
Pitkien polttimot on jo vähän haastavammat kun on niin syvällä siellä umpiossa.
Ja parkit sitten oma lukunsa.

Ilmeisesti on. Pistän huomenna kuvia tuosta keksinnöstä.
Itse voisin vastavetona heittää että eilen pitkien polttimot ja parkit vaihtaneena en voi käsittää mitä vaikeeta niissä on

Tässä teaseria..

Posted: 24.2.2010 9:41
by Pasi Häkli
dr_ink wrote:Tässä teaseria..
Sun autossa on siis tuon kuvan perusteella xenonit? Sit niitten ajovalopolttimoiden vaihto ei onnistu ilman lyhtyjen irrotusta.
Posted: 24.2.2010 10:23
by dr_ink
Pasi Häkli wrote:dr_ink wrote:Tässä teaseria..
Sun autossa on siis tuon kuvan perusteella xenonit? Sit niitten ajovalopolttimoiden vaihto ei onnistu ilman lyhtyjen irrotusta.
BINGO!
Eipä tuossa muuten mitään ongelmaa oliskaan.
Vieläkö löytyy vapaaehtoisia pallonivel käsiä

Posted: 24.2.2010 10:34
by Kw@@kku
dr_ink wrote:Pasi Häkli wrote:dr_ink wrote:Tässä teaseria..
Sun autossa on siis tuon kuvan perusteella xenonit? Sit niitten ajovalopolttimoiden vaihto ei onnistu ilman lyhtyjen irrotusta.
BINGO!
Eipä tuossa muuten mitään ongelmaa oliskaan.
Vieläkö löytyy vapaaehtoisia pallonivel käsiä

Samaisesta syystä itsekkin kyselin polttimonvaihdosta, että tarvitseeko irroittaa puskuria. Kuten kirjoitin alussa, niin autossani on alkuperäiset xenon umpiot, samanlaiset kuin dr-inkin liittämässä kuvassa. Paljon tuli tietäviä vastauksia siitä että polttimon vaihto onnistuu ilman umpion irroitusta.
Harri
Posted: 24.2.2010 11:09
by dr_ink
Kw@@kku wrote:dr_ink wrote:Pasi Häkli wrote:
Sun autossa on siis tuon kuvan perusteella xenonit? Sit niitten ajovalopolttimoiden vaihto ei onnistu ilman lyhtyjen irrotusta.
BINGO!
Eipä tuossa muuten mitään ongelmaa oliskaan.
Vieläkö löytyy vapaaehtoisia pallonivel käsiä

Samaisesta syystä itsekkin kyselin polttimonvaihdosta, että tarvitseeko irroittaa puskuria. Kuten kirjoitin alussa, niin autossani on alkuperäiset xenon umpiot, samanlaiset kuin dr-inkin liittämässä kuvassa. Paljon tuli tietäviä vastauksia siitä että polttimon vaihto onnistuu ilman umpion irroitusta.
Harri
Kaikki paitsi ajovalojen polttimoiden vaihto onnistuu umpiota irroittamatta.
Posted: 24.2.2010 11:52
by Kw@@kku
dr_ink wrote:Kw@@kku wrote:dr_ink wrote:
BINGO!
Eipä tuossa muuten mitään ongelmaa oliskaan.
Vieläkö löytyy vapaaehtoisia pallonivel käsiä

Samaisesta syystä itsekkin kyselin polttimonvaihdosta, että tarvitseeko irroittaa puskuria. Kuten kirjoitin alussa, niin autossani on alkuperäiset xenon umpiot, samanlaiset kuin dr-inkin liittämässä kuvassa. Paljon tuli tietäviä vastauksia siitä että polttimon vaihto onnistuu ilman umpion irroitusta.
Harri
Kaikki paitsi ajovalojen polttimoiden vaihto onnistuu umpiota irroittamatta.
OK. Käsitin väärin edelliset viestit. Pitkät saa siis vaihdettua umpioiden ollessa paikallaan
Harri
Posted: 24.2.2010 12:11
by Pasi Häkli
dr_ink ei ainakaan maininnut missään vaiheessa ennen tuota kuvaa, että kyseessä on xenon-polttimot..
Posted: 24.2.2010 12:12
by Pasi Häkli
Kw@@kku wrote:Paljon tuli tietäviä vastauksia siitä että polttimon vaihto onnistuu ilman umpion irroitusta.
Jos olisin huomannut että kyse on xenon-polttimoista niin asia olisi heti ollut päivänselvä. Pahoittelut "tietävistä" vastauksista.
Posted: 24.2.2010 12:37
by dr_ink
Mutta kuten joku saattoi havaita niin hieman ironisesti kirjoitin tuon ensimmäisen viestini

Eli ei pidä yleistää
Kiitoksia kaikille. Postailen kuvia projektista kun polttimot viikonloppuna vaihtelen.
Posted: 24.2.2010 13:02
by Tero Häkli
heh, sama vika

iteki olin hooseiskoja vaihtamas

Posted: 25.2.2010 10:40
by dr_ink
Osaisko joku antaa tipsejä tuohon puskurin irroitukseen?
En epäile ettenkö siitä selviä mutta jos jollain löytyy vinkkejä tms niin kiitollisena vastaanotetaan.
Ei tarviis turhaan turata ylimääräistä

Posted: 25.2.2010 11:58
by Pia
Lokasuojissa muistaakseni 3kpl torxeja per puoli.
Maski kahdella ruuvilla ja se konepellin aukasuvipu pitää ensin irrottaa. Sen varressa on pieni metallinen klipu joka nostetaan ylös, jollain yli-isolla tasapääruuvarilla varovasti levität varren päässä olevia jalkoja. (ymmärrät ku katot sitä vartta).
Maskin alla 4kpl torxeja. Jos on sumuvalot ne pitää irrottaa ennen puskuria. Sumareiden ritilät lähtee nyppäämällä irti. ja tietenki pohjapanssari pois. Sitte vaan puskuriin kii ja vedät sen pois.
Umpiot on kiinni 3-4kpl torxilla.
(Muutama vuosi aikaa ku viimeks on tarvinnu BG:tä purkaa, joten pyydän anteeksi jos kaikki ei muistu mieleen)

Posted: 25.2.2010 22:38
by dr_ink
45min oli lyhdyt pöydällä ja noin 30min niin olivat takaisin paikallaan.
Vielä kun noista uusista polttimoista olis molemmat toimineet
No ens kerralla menee tunnissa edes takas

Posted: 26.2.2010 18:21
by Satelite
Eikös 3bg:ssä ole luukku sisälokarissa josta pääsee käsiksi tuikkuihin? itsellä 3b josta helppo vaihtaa polttimot mutta hämärä muistikuva olisi kys. luukusta uudemmassa mallissa?

Posted: 26.2.2010 18:32
by Pia
Ei ainakaan mun -02 BG:ssä ollu.
Posted: 26.2.2010 18:33
by dr_ink
Mulla tossa -05:ssa on, niistä tosin on yhtäpaljon hyötyä kun takakontin avaamisesta.
Posted: 26.2.2010 18:48
by Micco
-01 ne luukut löytyy myös. Huomasin vasta tässä kerran, kun toinen oli tippunut pois...

Mutta eikös ne ole tarkoitettu vilkkupolttimoiden vaihtoon? Ei niistä koloista juuri muuta järkevää ole minkäänlaisella näköetäisyydellä.
Posted: 26.2.2010 19:33
by Pia
Micco wrote:-01 ne luukut löytyy myös. Huomasin vasta tässä kerran, kun toinen oli tippunut pois...

Mutta eikös ne ole tarkoitettu vilkkupolttimoiden vaihtoon? Ei niistä koloista juuri muuta järkevää ole minkäänlaisella näköetäisyydellä.
Njaa no täytyy kyllä sanoo et ei oo kyllä mulla sattunu silmään koskaan

Ei vissiin ihan turhaan oo nää kiikarit tuos nenällä...
Posted: 27.2.2010 1:12
by AjH
^ Nii vai siis nimenomaan turhaan ne siinä nenällä on kun ei kuitenkaan mitään huomaa
Joo vai sellasta se räppänä siinä hoitaa. Sitä ihmettelin kun pesurin pumppuja kaivelin esiin. En kyllä tullut katsoneeksi että pääseekö sieltä valoihin tai johonkin muuhun käsiksi, kun ei ollut just mielenkiintoa siihen hommaan.
Posted: 28.12.2010 20:03
by Juhizz
Ympätääs tähän ketjuun tämmönen juttu.
Eli, ajovalojen polttimoiden, sekä parkkipolttimoiden vaihto halogen-umpiollisissa 3BG Passateissa onnistuu ilman puskurin sekä umpioiden irroitusta sekä ilman minkäänlaisia työkaluja.
Purkamista konehuoneen puolelta tarvitsee harrastaa sen verran että nyppäisee, vasemmalla puolella ohjaustehostimen öljysäiliön suojamuovikuoren ja oikealla puolella ilmanputsarikotelon päällä olevan suojamuovikuoren irti.
Parkkipoltimoiden pidikkeet saa helpoiten irti heijastimesta (umpiosta) vetämällä varovasti suoraan johdoista.
Tein itse tämän operaation äsken ja aikaa meni "ensikertalaiselta" (siis Passatin kanssa) noin 15-20min.
Posted: 28.12.2010 20:57
by AjH
^ Ja tähän vielä syytä painottaa että se putsarin puolen parkki voi olla hankala, ainakaan omaan kun polttimon vaihdoin niin se vanha ei tullut ilman pihtiä ulos, siten että johdotkin olisivat kestäneet vaihdon. Oli tiukassa. Helpommalla pääsi kun purin putsarin koteloa pois tieltä, se on helppoa ja sitten mahtui jo pihdit helposti umpion taakse vetämään.
Jos se olisi johdosta vetämällä onnistunut niin puol tuntia olisi säästynyt ja parit vekit vähemmän rystysissä

Posted: 28.12.2010 21:33
by Juhizz
Voi toki olla piukassakin mutta itsellä lähti ihan helposti johdoista nykäisemällä. Siis ilman kotelon irroitusta. Hieman sorminäppäryyttä niin parkin sai takaisinkin helposti omalle paikalleen kun taskulampulla "ohjusti" reikää ulkopuolelta.
Posted: 29.12.2010 10:36
by Tero Häkli
tai jos ei taskaria jaksa ettiä niin parkit päälle
