En ole näin kovilla pakkasilla kehdannut omalla autolla lähteä töihin tai ylipäätään mihinkään, mihin ei ole pakko. Taitaa olla vielä lohkolämmitin rikki, niin ei kehtaa rääkätä konetta.
-30 astetta on pohojanmaan lakeuksilla.
Tosin mun puolesta sais pakkasta olla vaikka kymmene astetta enemmä...
Jos vaikka jäis nuo sunnuntai ajeliat kotia...
Musti wrote:Aamulla oli 13 astetta golffin sisällä ku läksin kotoa puol 6 aikaan... Defan 1600W sisälämppäri + Webasto varmuuden maksimoimiseksi päällä
Mulla hönkii defan 1700W ja sais olla vaikka tehokkaampikin. Toi webasto/eberi ois kyl kova juttu näillä keleillä
Webasto kyllä aika ehdoton Suomen talvessa ja Diesel autossa. Ei varmaan enää osais olla ilman sitä. Reilun puoli tuntia kun antaa käydä niin sisällä "mukavan" lämmin ja kone myös. Lämpömittarista puuttuu kotona patterit, joten aika lailla vain vaihdelaatikon jäykkyydestä pystyy päättelemään pakkasen purevuuden
Olishan se eberi komiaa mukavuutta, mutta esimerkiksi mulla kestää työmatka vaan 15 minuuttia, niin ei akku taida ehtiä täysin latautua siinä ajassa. Jos eberiä käyttäisi esim. 30 minsaa ennen lähtöä. Suositeltua olis ajaa vähintään saman aikaa kuin mitä käyttää lisälämmitintä. Varsinkin kovilla pakkasilla akkukaan ei ota virtaa vastaan niin hyvin. Jos laittais kiinteen akkulaturin ja roikan päähän auton aina, niin eiköhän se sitten menis. Mutta siinä menee sitten taas koko lisälämmittimen käytön mukavuus, kun kuitenkin täytyis sitä roikkaa käyttää
Noh, katotaan jos ens talveks sen eberin asentais..
Minä olen pitänyt autoa tyhjäkäynnillä pihassa jos tuo eberin käyttöaika ei ole tullut ajaessa umpeen. Toisaalta en ymmärrä miksi ihmiset haukkuu dieseleitä kylmiksi... Tänä aamunakin näytti mittari 26.5 pakkasta ja eberi oli 35 min päällä ennen lähtöä. Sammutin sen 2 min ajon jälkeen ku pääsin motarille ja ei menny ku 7km niin oli lämmöt normaalissa.. Sitten tietty jos pysähtyy ja puhallin huutaa sisälle lämpöä, niin aika nopeesti laskee koneen lämpö. Aamulla kun jätin taas työpaikan pihalle vartiksi käyntiin ja puhallin pienimmälle nopeudelle, niin ei ollu laskenu lämpö ku n.70:een.
Tänä aamuna Kotkassa -24 ja lämmin meren tuulahdus
Kyllä mulla vaan on keskikulutus noussu aika reippaasti pakkasten myötä. Ajotietokoneen ja tankkausten perusteella kaupunkipyörityksessä palaa hieman reippaat 9l/100km. Alku"talvella" kulutukset oli siinä 7,5l/100km.
Kupari wrote:Minä olen pitänyt autoa tyhjäkäynnillä pihassa jos tuo eberin käyttöaika ei ole tullut ajaessa umpeen. Toisaalta en ymmärrä miksi ihmiset haukkuu dieseleitä kylmiksi... Tänä aamunakin näytti mittari 26.5 pakkasta ja eberi oli 35 min päällä ennen lähtöä. Sammutin sen 2 min ajon jälkeen ku pääsin motarille ja ei menny ku 7km niin oli lämmöt normaalissa.. Sitten tietty jos pysähtyy ja puhallin huutaa sisälle lämpöä, niin aika nopeesti laskee koneen lämpö. Aamulla kun jätin taas työpaikan pihalle vartiksi käyntiin ja puhallin pienimmälle nopeudelle, niin ei ollu laskenu lämpö ku n.70:een.
Mulla oli edellisessä autossa (seat leon tdi) eberi ja lyhyt työmatka 6km. Lämmitin talvisin joka aamu ja ilta autoa, aamuisin yleensä sen 45min ja iltapäivällä suunnilleen saman. Kertaakaan ei akusta loppunut virta. Eli jos akku on kunnossa ja mitoitettu sille autolle sopivaksi, ei sen pitäisi eberin normaali käytöstä uupua?
Kyllä nykyinenkin auto sen vaatisi, sen verran hitaasti nuo lämmöt nousee
-32 oli Hämeenlinnassa ennen klo 9:ää. Hieman oli kankeat kytkin ja laatikko. Ei riittänyt puoli tuntia eberiä lämmittään kovin lämpimäksi. 20km:n ajon jälkeen kun sammutti lämmittimen, niin alkoi puhalluslämpö putoon ja lasit jäätyyn. Takasin tullessa ei ollutkaan enää loppumatkasta lämmitin myöskään päällä, mutta silti lämmintä hönki enemmän. Omituinen ero. 7.5l oli kulutus 80km:n reissusta ja kone piti huomattavasti jyrisevämpää ääntä koko ajan. Muutamia autoja oli tien syrjässä ja yksi rekkakin. Onneksi omassa toimii ovet ja lukot, eikä ole ollut jäätymisongelmia. Kaverin Mazda6:sen ovia sai paukuttaa eilen kiinni, jotta napsahti lukot kiinni.
-28 astetta näytti tänä aamuna Hyvinkäällä. Tää päivä vielä sairaslomaa niin ei tarvinnut autoa rääkätä. Tuntui jo eilen illalla vaihdelaatikko melko kankealle, erityisesti kakkonen. Uudet öljyt odottais nurkassa vaihtajaa Kuskin ovi on ainoa mikä temppuilee, jos sattuu saamaan auki niin sit ei saa kiinni
Nyt hommasin ase/lukkoöljyä crc:n sijaan (tuntuu crc jähmivän näillä pakkasilla). Huomattavasti paremmin pelittää jo oven avaus. Pitäisi ottaa koko lukko tsydemi auki ja rasvailla kunnolla...
Puolen tunnin lämmitys webastolla ei vielä kovin lämpikäksi tee tuota V6:sta, mutta sentään lämpömittari jo heilahtaa.
Noh, mulla on vuoden vanha laatikko ja öljyt, eikä niistä kyllä ollut aamulla apua. Kadulle lähtiessä hyvä kun sai kakkosen sisään. Lämmitessään taas toimi paremmin. Itse en ole myöskään koskenut lukkoihin kertaakaan tai mitään niihin tunkenut, ehkä siksi ne toimivatkin
Kiinnitin sellasen huomion, että aika monella paloi vaan parkit eli valoautomatiikka ei toiminut tai oli muuta häikkää. Lähikaupan pihalla oli myös iso öljylätäkkö.
Tosi paljon näkyi myös öljyvanoja varsinkin risteysalueilla. Aamulla clima säädettynä oli 21:een ja oli sopiva. Nyt kun pakkanen oli laskenut alle 20:n niin piti säätää climakin 20:een kun tuli autossa kuuma. Ovien kanssa ei muuta ongelmaa kuin tiivisteiden jäätyminen pesun jälkeen maanantaina.
Tuossa oli aamuiset lukemat!
Kuinka korkean lukeman lie näyttää tuo ulkolämpömittari?
Minulla tuo -37 on alin mitä se on koskaan näyttänyt. Tuossa lukemassa vielä koneen lämmöt pysyi normaalissa kun ajeli nelosella ja vitosella reiluilla kierroksilla.
Keskustelin päivällä parin taximiehen kanssa, he kertoivat, että Avensiksen mittari tökkää -30 ja Mesessä -39´C
Ps. päivän pohjat mitä kuulin -42´C
Mulla on edellinen omistaja laitattanu sen defan akkulaturin palikan lohkon väliin, niin kestää akku lyhyemmälläkin työmatkalla... Ja webastoa käytän yleensä vain työpaikalla kun ei ole tolppaa siellä.
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Tänä aamuna meiän perällä näytti mittari -35.. Mulla autossa tollanen joku halpis sisätilalämppäri ja silti sisältä hyvin lämpimänä kun aamulla menee ja ainoo josta hoksaa että on kylmät kelit niin tieten ku vaihteet jäykkänä.. Lämpenee kans iha normaalisti mun diisseli.. Vaimokkeen sitikassa ilmeisesti kans lämpömittari stoppaa -30.. Golperossa ei moisia mittareita ole
Kyllä se volskin mittari näyttää pitkälle. Joskus vaihtanut ulkolämpötila-anturin vitosgolffiin kun näytti lämpötilaksi jotain -50 astetta, että kyllä siellä numeroita piisaa
Musti wrote:Tänään yhtä rekkaa elvytettiin 5 tuntia ku halvaantu pihaan... Ensin jääti polttoaine linjan ja sit ei menny enää vaihteet päälle
Heh tuttu tilanne kun tässä tapellut viikon volvon kanssa... joka päivä käyt kuumapuhaltimen kanssa 520'c kaikki vesiletkut ja polttoaineletkut ja suodattimet läpi mut menee se aika siinäkin ja saahan siitä palkan
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Erään "tutun" 1.9 TDI 4Motion Passat variant sylkäsi öljyt pakoputkeen -34 asteen pakkasessa 140km/h vauhdissa.
Ja viimeks eilen taas öljyt pihalla yhdestä nelosgolffin bensakoneesta... Ja tänään varmaan tulee uusia...
Naapurin työauto-transit jäi eilen pihaan, kun webasto ei käynnistynyt noin 38 asteen pakkasessa. Kun pakkasia varten asennetut laitteetkaan eivät enää toimi, on jo liian kylmä.
Velipoika soitteli eilen Sallasta, oli Tojon mittari loppunu -30 asteeseen.. Elohopea oli kuulemma painunu vieläkin alemmas. Kehu vielä että korolla olis lämmin propagandaa sanon minä..
Tänään kuulin tutulta että uusien volvojen (henkilöautot) huoltokirjassa lukee että yli -25 asteen ei volvon oma "webasto" enään ehkä käynnisty Tollasissa lämpötiloissahan sitä vasta alkaa tarvitsemaan
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Joo, ette tiedäkkään kuinka paljon webastojen kanssa on nyt ollut ongelmia...
Esim uudessa 3C Passatissa, sekä T5 Transportterissa ja Touranissa on Webasto lisälämmittimenä(dieselmalleissa) ja järjestään jokaisessa ongelmia. Eberit on toiminut hyvin verrattuna webastoihin.
Mulla ei oo ollu webastossa mitään häikkää... Tiedä siten onko ne esim. volkkareihin valmiiksi asennetut "automaatti" webastot sitten rakenteeltaan erilaisia...
Edit: Se saattaa muuten sittenkin johtua siita ku mulla on bensa webasto että se toimii...
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Pakkasta oli.. ja meni.. Golffista hajosi letkulämmitin, tiistaina oli yhtä tuskaa laittaa käyntiin ku pakkasta -34 astetta mutta käynnistin kuitenkin.. On siinä patarauta tiukalla koneessa! Ei auttanut muu kuin peittoa moottorin ja konepellin väliin ja sisälämppäri puhaltamaan koneeseen päin.. On muuten tehokas ku pakkasta oli parhaillaan -40 ja auton höräytti tulille niin heti oli lämmöt 70 asteessa (mittarin mukaan)!!
Uusissa webastoissa sellasia "suunnittelun kukkasia", että kun sulla on webasto päällä ennen kun lähdet autolla liikkeelle, niin se täytys sammuttaa ennenkuin käynnistää moottorin, koska sen jälkeen kun moottori käynnistetään, niin se lähettää webastolle käskyn että pelit soimaan. Ja normaalisti sehän on jo päällä ja ohjainlaite ei sitä tajua, vaan yrittää käynnistää sitä siis toistamiseen. Muutaman kerran se ohjainlaite sen sallii, ja sen jälkeen se lyö koko webaston lukkoon. Eikä ala toimimaan muuten kuin testerillä käynnin jälkeen. Siis on menty takapakkia näissä vehkeissä ja kunnolla. Ja tää koskee siis alkuperäisiä lisälämmittimiä, ei jälkiasennusjuttuja. En tiedä, että voiko sitä systeemiä mitenkään muuttaa...
^ On muuten pikkusen hölmön kuuloinen juttu... Mä oon ainakin tottunu siihen, että webasto on päällä ennen käynnistystä ja vähän aikaa sen jälkeen ni lämpenee nopeasti... Kuka sitä rupee pakkasessa odottamaan että webasto sammuu käynnistyäkseen taas uudelleen... Älyhoi autovalmistajat...
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
pete78 wrote:Pakkasta oli.. ja meni.. Golffista hajosi letkulämmitin, tiistaina oli yhtä tuskaa laittaa käyntiin ku pakkasta -34 astetta mutta käynnistin kuitenkin.. On siinä patarauta tiukalla koneessa!
Mulla sama ongelma yhtenä -32 asteen aamuna. Tosin niin päin, että autotallista oli menny sulake eikä lämmitin ollu päällä.. Mutta ekalla starttauksella käyntiin
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98