Page 1 of 2

Ahtopainemittarin asennus ja egr:n disablointi

Posted: 13.2.2007 21:39
by Sami Mäkinen
JukkaA wrote:Ahtopainemittarin asennuksen lyhyt oppimäärä:

Sitten eikun asentamaan.
Image
Tyhmä kymysys mutta mihin tämäpää tulee kiinni... kun noitten kans pahemmin oo viel pelannu??? :?: :?:



Edit: Erotin tämän keskustelun projektikeskustelun perästä omakseen T:jmr

Posted: 13.2.2007 21:59
by JukkaA
Se tulee kiinni egr:n putken tilalle egr-venttiilin alle. Minulla on ollut pakokaasun takaisinkierrätys tulpattuna, eli pakosarjan ja egr-venttiilin yhdistävä putki on poistettu ja korvattu tuollaisilla laipoilla. Suosittelen egr:n poistamista myös muille.

Posted: 13.2.2007 22:02
by Sami Mäkinen
JukkaA wrote:Se tulee kiinni egr:n putken tilalle egr-venttiilin alle. Minulla on ollut pakokaasun takaisinkierrätys tulpattuna, eli pakosarjan ja egr-venttiilin yhdistävä putki on poistettu ja korvattu tuollaisilla laipoilla. Suosittelen egr:n poistamista myös muille.
Hepreaa...

Posted: 13.2.2007 22:14
by JukkaA
Egr-venttiili sekoittaa pakokaasua imu(ahto)ilman sekaan vaikka se niin hullulta kuulostaa. Näin vähennetään tiettyjä päästöjä, mutta saadaan aikaan paljon ongelmia. Pakokaasun ja huohotusöljyn seos tukkii mm. imusarjan aika pahasti. Kun pakosarjan ja egr-venttiilin(imusarjan) välinen putki poistetaan ja korvataan laipoilla niin samalla saadaan aikaiseksi mainiot paikat ahto ja pakopaineiden mittausta varten. Prot laittaa toki pakopuolelle myös egt:n eli pakolämpöjen mittauksen.

Posted: 13.2.2007 23:10
by Sami Mäkinen
Image

kattellu ja jostai lukenu et porukka lyönyt tohon putkeen nipan kiinni ??? jollain foorumilla oli...

ja mikäs tuolla onse EGR...

Posted: 14.2.2007 6:44
by Pasi Häkli
Tossa samin autossa egr-venttiili on tossa imusarjassa kiinni, tossa missä on toi alipainekello ja sen taakse tulee toi putki. Semmosella "verkkosukalla" päällystetty putki. Laippaa sinne putken väliin vaan. Itsekin tulppasin omasta EGR:n heti kun auton ostin.

Posted: 14.2.2007 7:16
by JukkaA
Passatissa toi egr:n putken poisto jää pahemmin näkyviin. Vähän ohuempia sokeita tiivisteitä suosittelen Sami.m:lle. Ainakin omassani letku jää niin piiloon että sitä osata jo etsiä.

Posted: 14.2.2007 7:26
by Vesa-Matti Luoma
JukkaA wrote:Passatissa toi egr:n putken poisto jää pahemmin näkyviin. Vähän ohuempia sokeita tiivisteitä suosittelen Sami.m:lle. Ainakin omassani letku jää niin piiloon että sitä osata jo etsiä.
Niin oliko tämä konttorilla kiellettyjen listalla oleva asia? Todennäköisesti.

Posted: 14.2.2007 8:14
by DJisotela
^Jep, se on syntiä.. EGR on siis pakokaasun takaisin kierrätysventtaali. Kun se on toiminnassa maailma pelastuu, mutta imusarja/kone
täyttyy öljyn sekaiseta nokipask**a. Olut tölkistä saa tehtyä nopeasti ohuen umpitiivisteen sinne putken väliin, kestää vakiossa vaan viritetyssä missä pakolämmöt ovat nousseet voi olla niin ja näin?! (Köykämiinihän sulaa ~740asteessa..) Itellä semmoiset toistaiseksi.

Posted: 14.2.2007 13:34
by JukkaA
Aika moni on koneistanut noita taatusti pitäviä, joita voi käyttää myös ilman egr:n putkea. 2 - 5e kpl on tainnut hintapyynnit olla... Suosittelen kyllä vähän oluttölkkiä paksumpaa materiaalia.

Posted: 14.2.2007 16:36
by Pasi Häkli
Itse tein 1mm paksuisesta alumiinipellistä.

Re: Ahtopainemittarin asennus ja egr:n disablointi

Posted: 14.2.2007 18:06
by Sami Mäkinen
Edit: Erotin tämän keskustelun projektikeskustelun perästä omakseen T:jmr
Tänks olin ite ajatellu samaa kun vaan pääsis töistä mutta käy tämä näinkin :D

Posted: 14.2.2007 20:11
by Pasi Häkli
Se EGR-venttiili tosiaan kannattaa tukkia. Pienenä vertailuna sen aiheuttamista jäljistä voisin sanoo tässä vaikka 300tkm ajetun bensakoneisen 2-koppasen golffin, missä imusarja oli sisäpuolelta aivan kuin uusi, ei sitten tippaakaan karstaa.

Ja vertailuna vaikka 45tkm ajettu 3C Passatti 2.0 FSI moottorilla, karstaa on venttiilit täynnä, tosin ei vielä aiheuttanut ajokäytöshäiriöitä. Kuvat olis aivan mahtavia, mutta eipä mulla niitä ole. Forte-aineiden markkinoijan kanssa vaan otettiin kuvia eri autojen moottorin palotiloista. Sellasella endoskoopilla, missä on valo päässä ja siihen saa digikameran kiinni. Törkeen hieno keksintö sinänsä, pääsee palotilat ja venttiilit kurkkimaan pelkästään sytytystulpan irrottamalla.

Postauksen pointti on että se egr-venttiili on kaiken pahan alku ja juuri, ja jos mahdollista niin kannattaa ensitilassa tulpata. Uudehkoissa autoissa ikävä kyllä ei oo mahdollista, koska moottorin ohjainlaite huomaa sen ja sytyttää moottorin häiriönvalon. Antaa vikakoodiksi jotain pakokaasujen takaisinkierrätyksen läpäisymäärä liian pieni tjsp. Bensamoottorit sytyttää tosi herkästi sen vikavalon, kun sitten taas dieseleissä ei. Omastakin tulpattu, eikä tuu vikamuistiin mitään.

Posted: 14.2.2007 23:03
by AjH
[OT]
Pasi H. wrote:...Ja vertailuna vaikka 45tkm ajettu 3C Passatti 2.0 FSI moottorilla, karstaa on venttiilit täynnä, ...
Eikös tää ole vielä FSI koneessa pahempi ongelma kuin ennen venaa suihkuttelevassa, jossa suihku putsaa venttiiliä?
Muistelen aikanaan Mitsulla olleen enemmänkin ongelmaa kun GDI koneet karstottu tukkoon nopeasti ja sillon puhuttiin juuri tuosta em. tilanteesta.

[/OT]

Posted: 15.2.2007 6:49
by Pasi Häkli
Juurikin näin. FSI -moottorit on todellisia karstoittumisen kuninkaita :lol:

Posted: 15.2.2007 8:54
by Basu
Sit tarttee vissiin vaan polkea niitä. :D

Posted: 15.2.2007 21:35
by Pasi Häkli
Juuri näin. Kaikista pahin ajokilsoihin suhteutettuna oli korjaamon sijaisauto, joka oli vitosgolffi 1.6 FSI, 15tkm ajettu ja aika iso karstakerros venttiileissä. Eli ajettu lyhyttä ja tosi epämäärästä ajoo ja tulos sen mukainen. Eri asia jos ajaa reippaasti ja pitkää matkaa.

Posted: 15.2.2007 22:43
by Sami Mäkinen
pitänee huomenna yrittää muistaa tehä töis se laippa :D

Posted: 16.2.2007 6:51
by Pasi Häkli
sami.m wrote:pitänee huomenna yrittää muistaa tehä töis se laippa :D
Juu, olit mesessä kirjotellut että aiot porukoiden GTI golffiinkin tulpata egr:n, mutta veikkaanpa, että siinä syttyy häiriövalo.

Posted: 23.8.2008 13:22
by Sami Jalonen
Image

Voinko passatissa vastaavaan paikkaan lyödä ahtomittarin nipan?

Posted: 23.8.2008 13:49
by Micco
Samalla tavalla se siinä toimii. Tuo kuvakin taitaa olla Passatista.
Jos imuputki on muovia, ja aikoo tehdä siitä otetun jatkuvan mittauksen, niin kannattaa miettiä kuinka saisi liitännästä tukevan. Ei välttämättä ole huono idea tukea jollain liimalla tjms kovettuvalla aineella sitä "nipan" ympärystä. Ettei jatkuvassa käytössä tärinässä jne pääse murtumaan irti.

Ainakin AVF:ssä tuo putki on muovia.

Posted: 23.8.2008 13:52
by Sami Jalonen
Joo kovaa muovia toi oli. Jotain siihen laitan tiivisteeks, kattoo mitä appiukon varastoista löytyy :)

Posted: 29.8.2008 16:50
by Sami Jalonen
Kattelin tota muoviputkea ja se vaikutti niin ohuelta etten uskaltanu siihen alkaa porata, ei siihen olis kierrettä saanu. Tekasin sit 50mm metalliputkeen kierteet, siihen nippa ja ajattelin laittaa sen tohon kuvassa punasella merkattuun väliin. Saakos sen siitä?
Image

Posted: 29.8.2008 17:04
by JukkaA
Laita kierteet suoraan imusarjaan ja laita siihen nippa, mulla on tehty silleen.

Posted: 29.8.2008 17:22
by Sami Jalonen
Juu mut ei oo itellä noita kierteentekovehkeitä, si olis tossa kädessä se putkenpätkä missä nippa..

Posted: 29.8.2008 17:30
by Tero Tanninen
Mites toi EGR:n tukkiminen vaikuttaa vapari bensas? Eikös se siinäkin ole?

Tai EVAP- venttiili?

Posted: 29.8.2008 21:30
by JukkaA
Jos laitat sen putkenpätkän niin muista tehdä paksunnokset päihin.

Posted: 29.8.2008 21:34
by Sami Jalonen
Ne löytyy. Mut se siis käy tohon kohtaan?

Posted: 29.8.2008 22:02
by JukkaA
No miks ei. Siinähän tosta pikkasen imusarjaan päin näkyy olevan toi auton oma ahtopaineanturi (MAP-anturi).

Posted: 29.8.2008 22:36
by Sami Jalonen
Juu varmistelin vaan. Samaa puutahan toi näyttäis olevan tom aiemmin kysymäni kohdan kanssa. Jos huomenna jo sais kolmen viikon projektin valmiiks :)

Posted: 30.8.2008 17:13
by Pasi Häkli
Ite pistin tohon kovamuoviseen ahtoputkeen sen ahtomittarin nipan sillon kun ahtoja katottiin. Ei siihen tarvi mitään kierteitäkään tehdä, ite tein vaan tarpeeksi naftin reijän, ja väänsin nipan piukkaan, eli se teki kierteet siinä samalla. Hyvin on pysynyt eikä vuoda. Nykyäänhän siinä on pelkkä letkunpätkä joka on tukittu, koska ahtopainemittaria en halua pysyvästi autoon.

Posted: 30.8.2008 18:50
by Sami Jalonen
Mulla siinä nipassa ei ollu kierteitä ihan ylös asti, mut meinaat että pysyy? Eihän toi vakiona mitään ahdakaan :D No jos sen kävis sit ruuvaa kiinni siihen muoviin, ei tarvii sitä kumiletkua katkasta.

Posted: 31.8.2008 9:10
by Pasi Häkli
Ainakin mulla on pysyny... Ei oo kierteiden välissä mitään tiivistysaineenakaan. Ainakin toi oli kiinni ruuvatessa sen verran piukka, ettei sitä tarvinnut pohjaan asti kiertää. Ei mullakaan tainnut olla ihan loppuun asti kierteitä.

Posted: 31.8.2008 11:52
by Jake77
Tuosta EGR:n tukkimisesta, että itellä ainakin heittää välillä vikavalon palamaan, mutta ei vaikuta ajoon mitenkään. Ärsyttää vaan se hemmetin piipitys ku laittaa auton käyntiin.. Saako sitä mitenkään niin, ettei sytytä vikavaloa?

Varmistan vaan...

Posted: 31.8.2008 12:00
by KakePro
Niih kun tässä on tätä EGR:n tukkimis keskustelua ni ajattelin vaan varmistaa erään asian.
Nimittäin eihän tuollaisessa -00 1.9TDi AHU pasuunassa EGR anna mitään vikailmoitusta vaikka sen tukkis ja häviääkö moottorista mahdollisesti tehoja ala/yläkierroksilla :?:
Omasta vaan olen sen tilkitsemistä harkinnut jo tovin :roll:

Posted: 2.9.2008 20:55
by Sami Jalonen
Roppasin sen siihen kovaan muoviputkeen, ajoin pihatien ees taas ja kakkosella kaasu pohjaan, mittari tappiin (2bar) ja siel pysy kunnes hölläs kaasua. Toiseen suuntaa sama, mittari tappiin. Ahtaa ainaki komeesti :D
Tai siis mikä meni pieleen..?

Re: Varmistan vaan...

Posted: 2.9.2008 21:09
by Pasi Häkli
KakePro wrote:Niih kun tässä on tätä EGR:n tukkimis keskustelua ni ajattelin vaan varmistaa erään asian.
Nimittäin eihän tuollaisessa -00 1.9TDi AHU pasuunassa EGR anna mitään vikailmoitusta vaikka sen tukkis ja häviääkö moottorista mahdollisesti tehoja ala/yläkierroksilla :?:
Omasta vaan olen sen tilkitsemistä harkinnut jo tovin :roll:
Ei anna vikailmotusta, sen egr:n toimintaa ei oikeastaan valvota milläänlailla. Tehoja se ei ainakaan hävitä jos sen ottaa pois käytöstä.
Imusarjan putsaaminen taas nostaisi ehkä hiukan tehoja, riippuu vähän kuinka paljon on moskaa kertynyt vuosien saatossa.
Iteltäni putsasin imusarjan ja myös kannesta kaikki imukanavat silloin kun kannentiivistettä vaihdoin. Mitään mainittavaa eroa en kyllä huomaa, ehkä tehopenkissä huomaisi. Omassa oli myös paskaa aika paljon.

Posted: 2.9.2008 21:13
by Pasi Häkli
Sami Jalonen wrote:mittari tappiin (2bar) ja siel pysy kunnes hölläs kaasua.
Eikös sulle muuten vaihdettu turbo uuteen? Tuli vaan mieleen että jos on vähän vnt-tangon säädöt perseellään.... Aika hurjalta kuulostaa jos ahtaa 2 bar, ei kauheen terveellistä. :shock:
Ei tossa mun mielestä mitään kämmätä voi.... Koita toisellakin ahtopainemittarilla, ettei oo mittarissa vika.

Posted: 2.9.2008 22:02
by JukkaA
Pasi Häkli wrote:
Sami Jalonen wrote:mittari tappiin (2bar) ja siel pysy kunnes hölläs kaasua.
Tuli vaan mieleen että jos on vähän vnt-tangon säädöt perseellään....
Mulla teki 1749V samaa kun oli siivet umpijumissa.

Posted: 2.9.2008 22:04
by Sami Jalonen
Joo täytyy koittaa. Kattelen huomen ku ajelen töihin et miten käyttäytyy ja jos illalla keksis jostain toisen mittarin.. Jonkinaikaa sitte tosiaan vaihdettiin, mut oon sen jälkeen ajanu varmaan 30tkm, luulis jo hajonneen jotain jos noin ahtaa?

Posted: 2.9.2008 22:10
by Sami Jalonen
Voiko rikkinäinen N75 aiheuttaa ton? Sain eilen vasta sen oikeen osan enkä saanu sitä vaihdettua tänään ilman työkaluja.

Posted: 2.9.2008 22:21
by JukkaA
Vika: N75 rikki, alipaineletkun vuoto tai karstainen ahdin.

Re: Varmistan vaan...

Posted: 3.9.2008 10:43
by KakePro
Pasi Häkli wrote:
KakePro wrote:Niih kun tässä on tätä EGR:n tukkimis keskustelua ni ajattelin vaan varmistaa erään asian.
Nimittäin eihän tuollaisessa -00 1.9TDi AHU pasuunassa EGR anna mitään vikailmoitusta vaikka sen tukkis ja häviääkö moottorista mahdollisesti tehoja ala/yläkierroksilla :?:
Omasta vaan olen sen tilkitsemistä harkinnut jo tovin :roll:
Ei anna vikailmotusta, sen egr:n toimintaa ei oikeastaan valvota milläänlailla. Tehoja se ei ainakaan hävitä jos sen ottaa pois käytöstä.
Imusarjan putsaaminen taas nostaisi ehkä hiukan tehoja, riippuu vähän kuinka paljon on moskaa kertynyt vuosien saatossa.
Iteltäni putsasin imusarjan ja myös kannesta kaikki imukanavat silloin kun kannentiivistettä vaihdoin. Mitään mainittavaa eroa en kyllä huomaa, ehkä tehopenkissä huomaisi. Omassa oli myös paskaa aika paljon.
Kiitos tiedosta :bowdown Voipi olla että muhjua on imusatsissa jonninverran kun kilometrejäkin on kertynyt pyöreät 270000km. Ikinä ei ole kone ollut auki, ja ei ole putsattukkaan imaria. Keppiä saa tosin aika ajoin reippaammin :D

Posted: 3.9.2008 15:31
by Sami Jalonen
JukkaA wrote:Vika: N75 rikki, alipaineletkun vuoto tai karstainen ahdin.
Varmaan N75, tänään työmatkoilla piikitti 1.5-1.6 ja tasas 1.2-1.3. Ainoo sillon ku tuntuu ettei auto ihan kulje kunnolla ni heittää paineet yli 2bar. Jostain taikoo räikkä ni saa vaihettua ton venttiilin, sit taas viisaampi.

Posted: 3.9.2008 15:32
by Pasi Häkli
JukkaA wrote:Vika: N75 rikki, alipaineletkun vuoto tai karstainen ahdin.
Mites vuotava alipaineletku voi nostaa ahdot 2 bar:iin ...?
Jos uudella ahtimella on ajettu vasta 30tkm niin tuskin siitä siivetkään vielä on jumissa. Multa sais tuo N75 äänen.

Posted: 3.9.2008 16:32
by JukkaA
Pasi Häkli wrote:
JukkaA wrote:Vika: N75 rikki, alipaineletkun vuoto tai karstainen ahdin.
Mites vuotava alipaineletku voi nostaa ahdot 2 bar:iin ...?
Ups, ei ollu taas ihan ajatus matkassa...Ahtimen karstoittuminen noin pienillä kilometreillä on kyllä tosin täysin mahdollista.

Re: Ahtopainemittarin asennus ja egr:n disablointi

Posted: 18.6.2012 14:07
by rasvapeukalo
Uus jäsen foorumilla ilmoittautuu. Jonkinverran jo tullutkin foorumia selailtua, mutten löytänyt tähän EGR:n vikakoodiin vastausta.

EGR siis tulpattu, karstaa ei hirveesti ollut, mutta nyt syttyy moottorin-häiriövalo ja vikakoodi EGR:stä. Muuten tuntuis pelaavan normaalisti. Saako EGR:ää disabloitua jotenkin VCDS-Lite:llä?

Re: Ahtopainemittarin asennus ja egr:n disablointi

Posted: 19.6.2012 10:37
by Pia
Muistelisin että auton softasta täytyis poistaa tuo egr:n toiminta niin vikavalo menis pois.

Re: Ahtopainemittarin asennus ja egr:n disablointi

Posted: 19.6.2012 11:46
by Sami Jalonen
Tai teet reiän siihen sokeaan laippaan, pieni ja isonnat siihen asti kun ei enää sytytä valoa. Vähentää silti sitä kiertoa.

Re: Ahtopainemittarin asennus ja egr:n disablointi

Posted: 19.6.2012 17:10
by Pasi Häkli
Muistelisin lukeneeni että 6mm reikä keskellä riittää pitämään vikavalon loitolla.