Page 1 of 1

2-tahti öljyä tankkiin

Posted: 6.3.2007 12:13
by jrpas33
Voiko powerdieselissä käyttää 2-tahti öljyä lisäaineena polttoaineen seassa. Kun nykyään ainakin talvilaadun polttoaine on "kuivaa" eli öljyn käyttö suositeltavaa silloin tällöin.

Mutta nyt en ole uskaltanut laittaa kun on toi powerdiesel, että jos vaikka ei olisikaan hyväksi.

Tietääkö joku ? Kiitos vastauksista jo etukäteen...

Re: 2-tahti öljyä tankkiin

Posted: 6.3.2007 12:41
by Matsoni
jrpas33 wrote:Voiko powerdieselissä käyttää 2-tahti öljyä lisäaineena polttoaineen seassa. Kun nykyään ainakin talvilaadun polttoaine on "kuivaa" eli öljyn käyttö suositeltavaa silloin tällöin.

Mutta nyt en ole uskaltanut laittaa kun on toi powerdiesel, että jos vaikka ei olisikaan hyväksi.

Tietääkö joku ? Kiitos vastauksista jo etukäteen...
2-tahtiöljy on tarkoitettu bensiinimoottoreihin ja vieläpä 2-tahti sellaisiin, miksi ihmeessä haluat sotkea sitä dieselin sekaan? :roll:

Mitä haittaa on "kuivasta" talvilaadusta?

En oo ikinä kuullu et dieselin sekaan sotkettais öljyä voitelemaan? :roll: tekeekö joku näin.

Posted: 6.3.2007 12:58
by Markku Duus
Ainoa milloin olen törmännyt 2-tahti öljyä lisättävän dieselin sekaan, on kun vahingossa mennyt bensaa dieselin sijasta tankkiin. Tämäkin tapahtui matkaveneeseen (tankin koko ~250l), jota olin sitten auttamassa että saa tankin tyhjäksi. Volvon huoltoneuvoja oli sanonut, että tankki niin tyhjäksi kuin saa, sit dieseliä täyteen ja litra 2-tahti öljyä, pitäisi näin koneen kestää ja toimia vaikka bensaa olisi 10% määrästä. Autojen kohdalla en tiedä, onko hyötyä/haittaa, mutta äkkiseltään pääteltynä ei luulis tarvitsevan lisätä normaali dieselin sekaan enää mitään...

Mut veneilijälle tuli kallis tankkaus kun pari sataa litraa halpaa sataman bensaa meni harakoille :lol:

Posted: 6.3.2007 14:45
by DJisotela
Ei ole tarpeellista, vanhat vehkeet erikseen.. Niihin voi hieman laittaa. ~~2-5%

Posted: 6.3.2007 19:28
by Razur
Pieni määrä tankkauksen yhteydessä tekee hyvää. Diesel on todellakin kuivaa, eikä voitele pumpun tiivisteitä, jättää suuttimiin sontaa yms. Tuo 2t- öljy auttaa moneen asiaan, eikä siitä ainakaan vanhemmissa ole mitään haittaa. Päinvastoin. Tuosta miten power diesel reagoi, en osaa sanoa.

Posted: 6.3.2007 22:20
by jrpas33
Onneksi tulee edes yksi joka on kanssani samaa mieltä öljyn tarpeellisuudesta. Täytyy selvitellä powerdieselin kohtaloa lisää...

Posted: 7.3.2007 22:30
by Puuhis
Aika turhaa tuommoset öljyt ja toisekseen en ite uskaltas lähteä pumpparimasinaan lisäilemään polttoaineeseen mitään sinne kuulumatonta. Ruiskutuspaineet kuitenkin pumpparissa sen rapiat 2000bar ja niissä paineissa helposti alkaa herkemmät aineet aiheuttaa ikäviä sivuvaikutuksia.

Autobildin testissähän toimittajat ajelivat rypsiöljyllä tollasella 140hp pumppari golfilla ja siinä ainakin pumppuyksikköihin oli alkanut ilmaantua ikäviä syöpymiä pumppareihin kuulumattomien aineiden ansiosta.

Heti kun joku näyttää mulle SUOMALAISEN talvilaadun takia kiinni leikanneen pumppuelementin niin minäkin ehkä uskon tarpeellisuuden lisävoitelulle. Ite kuitenkin 80% vuodesta ajelen talvilaadulla eikä vielä ainakaan pumppuyksikköjen korjausarvot ole liikkuneet mihinkään suuntaan, kinneri on kuitenkin ollut kohta 3 vuotta ajossa.

Posted: 8.3.2007 17:04
by Razur
Jos tuolla pienellä 2t öljyn lisäyksellä, selviää pumppuremontista, on se halpa lisäys. Mielenkiintoista korppua kaikki tiivisteet pumpussa, kun öljyä ei ole lisänä käytetty. Turhaahan tuo tietenkin, jos auton ostaa aina uutena, eikä aja sillä kuin parikymmentä tuhatatta ja vaihtoon.

Toiset taas "joutuu" ajelemaan hieman vanhemmalla kalustolla, ja arvostaa sitä että se myös kestää vähän pidempään. Siksi tuo lisävoitelu on hyvästä.

Posted: 13.3.2007 19:01
by Mipeko33
Ei se mitään hajoita jos ei liikaa laita. 2dl 60 litraan polttoainetta. Hyväksi niin pumpulle kuin suuttimille

Posted: 13.3.2007 19:06
by Mipeko33
Se vielä että uudempiin moottoreiheihin en suosittele niiden korkeampien ruiskupaineiden vuoksi.
Vanhemmissa päinvastoin enemmän hyötyä