Itselläni on Passat -00 ATJ. Käsittääkseni saman ikäisiä löytyy myös AJM koneella. Molemmat 85kW ja monet moottorin osat samoja molemmissa.
Eri nettisivuilta löytyy ristiriitaista tietoa esim. ATJ 285Nm - 310Nm (totuus kai 290Nm). Mutta mikä tällä hetkellä askarruttaa, liittyykö ATJ moottoriin esim. samoja kansipahvivikoja kuin AJM moottoriin. Lisäksi hiukan ihmetyttää, miksi kaksi eri moottorityyppiä samalta ajanjaksolta samoin moottoritehoin?? Löytyykö moottoreista sittenkin oleellisia eroja?
ATJ ja AJM ??
No ainakin vaikuttais siltä, että pitkittäismoottoriset 85kw on ATJ ja poikittaismoottoriset on AJM. Sachsin kytkinluettelossa ATJ:n kohdalla puhutaan 6-vaihteisesta manuaalilaatikosta. Sitä en tiedä onko kaikki ATJ:t 6-vaihteisia, ja mikä on tilanne AJM:n kohdalla. Näyttäisi siltä, että eroavaisuudet tulevat ainakin moottorin asennosta pannuhuoneessa.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Ja ATJ:tä löytyy myös poikittain. Itte olen AJM-koneisella golffilla ajellut sen kolme vuotta ja vuosien mittaan keskustellut aiheista eri volkkaripalstoilla. Jossain palstalla joku kaiffari väitti, että 310nm versiota ei ole olemassakaan vaan kaikissa AJM:ssä olisi vääntöä 285nm. 310nm olisi kuulemma painovirhe!?! Oli kuullut tämän tarinan maahantuojalta. Oman golffiin ohjekirjassa kuitenkin mainitaan, että vääntöä löytyisi sen 310nm ja kaikilla varaosalistoilla mainitaan nuo molemmat versiot. Jos kyseessä olisi tosiaan painovirhe niin miksi tiedon levittämistä olisi jatkettu vuositolkulla eikä korjattu asiaan missään välissä.
Yleinen käsitys on niin, että jos on 310nm niin silloin on aina 6-vaihteinen laatikko. 5-vaihteisessa vääntö on rajattu tuohon 285nm:ään mutta myös sitä on saanut 6-vaihteisena. Tietty olis jossain vaiheessa voinut käydä penkissä testaamassa paljonko siellä olisi saanut vääntöä paperille.
Pasihan voisi sisäpiirin miehenä kertoa faktoja jos niitä on...
Yleinen käsitys on niin, että jos on 310nm niin silloin on aina 6-vaihteinen laatikko. 5-vaihteisessa vääntö on rajattu tuohon 285nm:ään mutta myös sitä on saanut 6-vaihteisena. Tietty olis jossain vaiheessa voinut käydä penkissä testaamassa paljonko siellä olisi saanut vääntöä paperille.
Pasihan voisi sisäpiirin miehenä kertoa faktoja jos niitä on...
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ainakin meidän ohjelmien mukaan AJM-moottorissa on vääntöä 285Nm.
AJM-moottoria on ollut monessa vehkeessä. Bora, Golf, Passat, A6, A4, A3.
ATJ-moottorissa 310Nm.
ATJ-moottoria on ollut vaan 3B Passatissa ja A4 Audissa(8D). Eli poikittaiskoneita.
Nämä siis meidän tietojen mukaan. Ei nuokaan välttämättä oikeassa ole.
EDIT. Anteeksi ajatushäiriö, passatissa ja a4 audissahan on pitkittäiskoneita. sorry.
AJM-moottoria on ollut monessa vehkeessä. Bora, Golf, Passat, A6, A4, A3.
ATJ-moottorissa 310Nm.
ATJ-moottoria on ollut vaan 3B Passatissa ja A4 Audissa(8D). Eli poikittaiskoneita.
Nämä siis meidän tietojen mukaan. Ei nuokaan välttämättä oikeassa ole.
EDIT. Anteeksi ajatushäiriö, passatissa ja a4 audissahan on pitkittäiskoneita. sorry.
Last edited by Pasi Häkli on 24.5.2007 15:31, edited 1 time in total.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007