ATJ ja AJM ??

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
jusanderi
Posts: 12
Joined: 18.2.2007 9:16
Location: Järvenpää

ATJ ja AJM ??

Post by jusanderi »

Itselläni on Passat -00 ATJ. Käsittääkseni saman ikäisiä löytyy myös AJM koneella. Molemmat 85kW ja monet moottorin osat samoja molemmissa.
Eri nettisivuilta löytyy ristiriitaista tietoa esim. ATJ 285Nm - 310Nm (totuus kai 290Nm). Mutta mikä tällä hetkellä askarruttaa, liittyykö ATJ moottoriin esim. samoja kansipahvivikoja kuin AJM moottoriin. Lisäksi hiukan ihmetyttää, miksi kaksi eri moottorityyppiä samalta ajanjaksolta samoin moottoritehoin?? Löytyykö moottoreista sittenkin oleellisia eroja?
Razur
Posts: 44
Joined: 10.9.2006 18:36
Location: Hämeenkyrö

Post by Razur »

Eikö kukaan tiedä aiheesta tarkemmin mitään? :) Itsellä alla myös tuollainen ATJ, ja kiinnostaisi tietää mitä vain irti saa.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

No ainakin vaikuttais siltä, että pitkittäismoottoriset 85kw on ATJ ja poikittaismoottoriset on AJM. Sachsin kytkinluettelossa ATJ:n kohdalla puhutaan 6-vaihteisesta manuaalilaatikosta. Sitä en tiedä onko kaikki ATJ:t 6-vaihteisia, ja mikä on tilanne AJM:n kohdalla. Näyttäisi siltä, että eroavaisuudet tulevat ainakin moottorin asennosta pannuhuoneessa.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Puuhis
Posts: 279
Joined: 25.5.2004 10:45
Location: Jyväskylä

Post by Puuhis »

On tuota ajm mosaa laitettu tehtaalla pitkittäinkin
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Ja ATJ:tä löytyy myös poikittain. Itte olen AJM-koneisella golffilla ajellut sen kolme vuotta ja vuosien mittaan keskustellut aiheista eri volkkaripalstoilla. Jossain palstalla joku kaiffari väitti, että 310nm versiota ei ole olemassakaan vaan kaikissa AJM:ssä olisi vääntöä 285nm. 310nm olisi kuulemma painovirhe!?! Oli kuullut tämän tarinan maahantuojalta. Oman golffiin ohjekirjassa kuitenkin mainitaan, että vääntöä löytyisi sen 310nm ja kaikilla varaosalistoilla mainitaan nuo molemmat versiot. Jos kyseessä olisi tosiaan painovirhe niin miksi tiedon levittämistä olisi jatkettu vuositolkulla eikä korjattu asiaan missään välissä.

Yleinen käsitys on niin, että jos on 310nm niin silloin on aina 6-vaihteinen laatikko. 5-vaihteisessa vääntö on rajattu tuohon 285nm:ään mutta myös sitä on saanut 6-vaihteisena. Tietty olis jossain vaiheessa voinut käydä penkissä testaamassa paljonko siellä olisi saanut vääntöä paperille.

Pasihan voisi sisäpiirin miehenä kertoa faktoja jos niitä on...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ainakin meidän ohjelmien mukaan AJM-moottorissa on vääntöä 285Nm.
AJM-moottoria on ollut monessa vehkeessä. Bora, Golf, Passat, A6, A4, A3.

ATJ-moottorissa 310Nm.
ATJ-moottoria on ollut vaan 3B Passatissa ja A4 Audissa(8D). Eli poikittaiskoneita.

Nämä siis meidän tietojen mukaan. Ei nuokaan välttämättä oikeassa ole.


EDIT. Anteeksi ajatushäiriö, passatissa ja a4 audissahan on pitkittäiskoneita. sorry.
Last edited by Pasi Häkli on 24.5.2007 15:31, edited 1 time in total.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
jusanderi
Posts: 12
Joined: 18.2.2007 9:16
Location: Järvenpää

Post by jusanderi »

Oma ATJ on Passat Variant -00 85kw ja kone on pitkittäin. Kirjan mukaan vääntöä 285Nm. Kori 3B ja laatikko on 5 lovinen.
Mutta osaako kukaan sanoa, vaivaako tätä ATJ:tä samat vaivat kuten AJM:ää??
Post Reply