Page 1 of 2

vw golf 1,9tdi 85kw ahtopaineen rajoitinventtiili

Posted: 1.1.2008 12:58
by jusa
Vm-00 golffini tuppaa hyytymään satasen jälkeen, eli vedot loppuu tyystin. Vika lähtee sammuttamalla mutta ilmenee taas jälleen tultaessa 120km/h hujakoille.
Käytin golffia testerissä ja ilmeni että on jotain vikaa ahtopaineen rajoitinventtiilissä. Varasin huollosta ajan mutta ajattelin jälkeenpäin josko vain hankkisi tuon kyseisen osan ja vaihtaisi/vaihdattaisi sen jossain. Onko kenelläkään kokemusta kyseisen asian suhteen? Kannattaako antaa merkkihuoltoon (69e/h) vielä kopeloitavaksi jos siinä sattuisi olemaan jotain muutakin vikaa vielä (esim ahtimen siivet jumissa) tmv.? Vai luotanko testeriin ja hankin vain kyseisen osan ja vaihdan sen?

kiitos

Posted: 1.1.2008 13:33
by JukkaA
Jos autollasi on ajettu n. 200tkm niin ahtopaineen säätöventtiili (N75) on varmaankin tullut tiensä päähän. Vaihda vaan venttiili ennen kuin menet tutkituttamaan autoasi tarkemmin.

Posted: 1.1.2008 14:11
by Kemizti
Itellä varmaan kans käsillä N75:sen vaihtaminen kun vikatilaa pukkaa uudellakin turbolla.. mitähän se maksaa, kellään käsitystä?

Posted: 1.1.2008 15:26
by JukkaA
Ainakin se uudemman mallinen maksaa vähän reilun satasen.

rajoitinventtiilin vaihdosta vielä

Posted: 1.1.2008 19:57
by jusa
kiitos vinkeistä. Onko kyseinen osa vaikea vaihtaa? Missä sijaitsee tarkalleen ja minkähän näköinen palikka on kyseessä?

Posted: 1.1.2008 20:16
by JukkaA
Sen löydät kun seuraat turbon kellolta lähtevää letkua siihen venttiilille. Siihen tulee kolme letkua ja yksi sähköliitin. Vaihto on mielestäni kohtuullisen helppo, mutta varaa siihen ainakin vartti aikaa.

venttiili vaihdettu

Posted: 2.1.2008 20:26
by jusa
no niin, vaihdoin kyseisen venttiilin, sama vika kuitenkin vielä ilmenee. Pitääkö autoa käyttää vielä testerissä nollauttamassa?

Posted: 2.1.2008 20:31
by makevee
Ei tarvitse kuittauttaa... uskon että jokin muu on rikki. Eikun vag-com mukaan peliin ja arvoja ja vikakoodeja lukemaan. Voi tosiaan olla ne siivet jumissa.

Posted: 29.7.2008 17:01
by Sami Jalonen
Lainataan vähä, itellä vaihto huomen edessä. Onko 3B:ssä vaikee homma vaihtaa, eli sijaitseeko jossai pahassa paikassa? Jos yrittäis ite laittaa paikalleen.. Nelisen kymppiä makso ku Harrilta hommasin.

Posted: 29.7.2008 17:17
by Pasi Häkli
Tosta näet paikan. Ympyröin sen punasella. Ei paljon selvempää kuvaa enää voi antaa :D
Kuva kertoo kyllä enemmän kuin tuhat sanaa tässäkin tapauksessa.
Image

Posted: 29.7.2008 19:06
by Sami Jalonen
Nyt jos ei löydy ni on jo miehessä vikaa :D

Posted: 2.8.2008 13:19
by Sami Jalonen
Eipäs muuten ollukkaa, ilmanputsarille menevän putken alla oli sijainti.

Posted: 3.8.2008 16:21
by AjH
Minnekkäs toi musta kumiputki menee turbon inletiltä? No okei, eihän toi ihan just siinä alla kuvassa ole :)

Posted: 3.8.2008 19:30
by Pasi Häkli
Niin toi musta ohut putki menee huohottimelle. Eli sen takia ahtoputkistossa kulkee vähän öljyä. Täytys nykyisin siihen joku öljynkeräyssäiliö hommata, kun tuossa uudessa intake putkessa ei ole sille paikkaa.

Posted: 3.8.2008 20:21
by AjH
Ja toi musta _paksu_ putki tiemmä ilmanputsarille, pientä epätarkkuutta siellä täällä :wink:

Posted: 3.8.2008 22:24
by Sami Jalonen
Image


Mulla se oli noin tossa vihreellä ympyröidyllä paikalla, sen "putken" alla mikä menee apparin valon vierestä suodattimelle. Eli ei noin alhaalla tuol edessä, vaan heti sen mustan muovikotelon alla.

Posted: 5.8.2008 22:40
by goodis
Mulla on myös juurikin tuossa Pasin näyttämässä paikassa 3B AJM koneisessa pasuunassa.

Posted: 6.8.2008 20:33
by Sami Jalonen
Minkäköhän mä sit sinne vaihoin :)

Posted: 6.8.2008 21:26
by JukkaA
Vastaava venttiili ohjaa myös EGR:n toimintaa. Sitä on ihan turha vaihdella, voi ottaa vaikka mieluummin kokonaan pois.

Posted: 7.8.2008 6:53
by ron
Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen. :D Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.

Posted: 7.8.2008 15:51
by Sami Jalonen
Tilasin sen venttiilin Slamitilta.. Ton näkönenkö sen pitäis olla?Klik


Edit: Mulla oli siinä liittimessä vaan kaks lähtöä.. Täytyy varmaan käydä lukee koodit..

Posted: 7.8.2008 18:43
by Sami Jalonen
Image


No mikäs se tämä on? Tällanen venttiili mulle tuli postissa ja laitoin kiinni tohon.

Posted: 7.8.2008 22:29
by JukkaA
Onko toi tarkoitettu sammutus läpän ohjaukseen?

Posted: 8.8.2008 12:09
by Pasi Häkli
Seuraa letkuja niin näet mitä se venttiili ohjailee. On sitten kummallisessa paikassa tuo venttiili jos se tosiaan sijaitsee sulla tossa. Vai onko se vaan nostettu esille kuvaa varten....?

Posted: 8.8.2008 14:52
by ron
mulla on kyll kans tommonen venttiili tossa missä samilla,mutta N75 on sama ku pasilla.

Posted: 8.8.2008 15:57
by Sami Jalonen
Siinä se oli koko ajan. Muistaakseni meni ainaki yks letku kohti turboa.. Kaks letkua siihen meni, ja yks sähköliitin. Eli oonko mä nyt sit saanu väärän venttiilin?

Posted: 8.8.2008 18:20
by JukkaA
n75:seen tulee kolme letkua, eli ei se ainakaan semmoinen ole.

Posted: 8.8.2008 19:17
by Sami Jalonen
OK. Kiva et vaihoin ton paikalleen ja heitin vanhan poies.. Mitähän Harri sit on toimittanu? N75 kyllä tilasin..

Posted: 8.8.2008 19:29
by Micco
Muistelenkohan nyt ihan omiani, mutta N75 ja tuo Jukan mainitsema egr:n ohjausventtiili tjms vastaava oli samalla osanumerolla.. :?: Muistelen ETKA:sta nähneeni että on samanlainen venttiili 2 paikassa.

Posted: 8.8.2008 22:02
by Sami Jalonen
Joo sama venttiili, mut erivärinen hattu. Ja toisessa joku pienempi reikä, nyt muista mikä..

Täytyy varmaan maanantaina käydä volkkarilta kyselee et mikä toi on minkä sain ja vaihdoin. Laitoin Slamitille postia tänään, maanantaina varmaan tietää taas enemmän..

Posted: 9.8.2008 9:35
by JukkaA
Mulla oli autossa kolme sähköventtiiliä:

- Ahtopaineen ohjaukseen (N75), ohjausletku menee ahtimen kellolle. (sähköventtilissä kolme letkua)
- EGR:n karan ohjaukseen, ohjausletku menee EGR venttiilin päällä olevaan kiinteään metalliseen kelloon. (sähköventtiilissä kolme letkua)
- Sammutusläpän ohjaukseen. Ohjausletku menee EGR venttiilin rinnalla olevaan pieneen muoviseen kelloon jonka tanko ohjaa EGR venttiilissä olevaan sammutusläppää. (sähköventtiilissä kaksi letkua)

Näin siis ALH polossa.

Helpoin tapa tunnistaa venttiili on seurata ohjausletkua.

Posted: 9.8.2008 13:29
by Sami Jalonen
Image


Image


Image

Noniin, kävin kurkkimassa sinne.
Kuva 1: Venttiili
Kuva 2: Mihin toinen letku menee
Kuva 3: Toinen letku katoaa jonnekki turbon alle, en päässy käsikopelolla perille mihin.

Posted: 9.8.2008 15:54
by JukkaA
Toi on sammutusläpän ohjaukseen tarkoitettu sähköventtiili.

Posted: 16.8.2008 11:14
by Sami Jalonen
Mites toi n75 lähtee irti? Irrottelin sitä 10mm mutteria siitä ylhäältä mut en tienny mihin suuntaan se irtoaa?

Edit: Toinen mutteri myös alapuolella.

Posted: 20.8.2008 22:02
by Sami Jalonen
ron wrote:Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen. :D Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.
Mistä tohon hintaan? Slamitilta tullu siis väärä osa, kävin kysyy marmorilta osanumeron ni nyt sais oikeen osan tilaukseen.. 105e anto hinnaks Slamit?!?

Alkanu paukkuu koko ajan vikatilaan ku kiihdyttää nelosella täydellä kaasulla, kiva kiihdytellä motarille..

Posted: 3.9.2008 20:44
by Sami Jalonen
No joo.. Sain nyt sit viimein vaihettua venttiilin, ni eihän tuo taas toimi. Ei ahda juuri mitään, nollasta lähtee nousemaan ja melkein yhteen nousee ennenku kierrokset punasella. Siis ei mee mihinkään. Mikähän siinä nyt on?
Letkusta joka lähtee kauempana sähköliittimestä oli haaroitus johonkin, kolmehaarainen liitin jossa yksi haara ilman letkua, kuuluuko olla noin? Mielestäni se oli ilman jo siinä vaiheessa ku aloin vaihtamaan.

Posted: 3.9.2008 21:11
by Ramirez
ron wrote:Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen. :D Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.
mistä sä sen tuohon hintaan sait tilattua?

Posted: 3.9.2008 21:58
by JukkaA
N75:lle tulee kolme letkua. Yksi ilmanpuhdistimelta, toinen alipainepumpulta (tai säiliöltä) ja kolmas letku on ohjaus VNT-ahtimen kellolle. Toi ilmanputsarilta tuleva letku (tai haaroitus) voi olla irti, se ei haittaa mitään. Jos alipaineletku tai ahtimen kellolle menevä letku on irti, niin auto ei ahda normaalisti.

Posted: 3.9.2008 22:05
by Sami Jalonen
Image


Eli ympyröidystä liittimestä lähtevässä letkussa on 5cm letkua, kolmeen suuntaan haaroitus joissa vaan kahdesta lähtee jonneki letku. No täytyy kattoo viel aamulla et noi kaikki on kiinni.. Et vaikka pääsis töihin.

Posted: 4.9.2008 11:08
by Sami Jalonen
Njoo, sieltä oli painesäiliön letku irti.. Nyt taas skulaa :)

Kiitoksia taas avusta!

Posted: 4.9.2008 17:40
by Sami Jalonen
Eipä sittenkään. Nyt tossa ajellu ni veiläki välillä 2. ja 3.vaihteella kaasu pohjassa matalilta kierroksilta--> paineen yli mittarin.. N75 vaihdettu, mitäs seuraavaks?

Posted: 4.9.2008 17:49
by JukkaA
Joko se karstainen ahdin on puhdistettu? Jos ei johdu karstasta niin sitten on VNT:n säädöt kyllä aika pahasti pielessä...

Posted: 4.9.2008 18:44
by Pasi Häkli
JukkaA wrote:Jos ei johdu karstasta niin sitten on VNT:n säädöt kyllä aika pahasti pielessä...
Tämä mulla just kävi mielessä, koska ahdin on vähän aikaa sitten uusittu. Ja tuskin on säädetty yhtään kun on paikalleen lyöty. Tiedä sitten, pitäiskö sen olla uutenaan säädetty oikein? Jos kerta uus ahdin on ollut.

Posted: 4.9.2008 19:46
by JukkaA
Pasi Häkli wrote:
JukkaA wrote:Tiedä sitten, pitäiskö sen olla uutenaan säädetty oikein? Jos kerta uus ahdin on ollut.
Kysyin tätä joskus ammattilaiselta ja vastaus oli selkeä: Jokainen ahdin pitää ehdottomasti säätää, mihinkään tehdasasetuksiin ei voi luottaa.

Jos se on pelkästään vnt:n säädöstä kiinni niin se kyllä näkyy selkeästi Vag-comin logeista. N75 Duty cycle ei saa mielestäni mennä missään tapauksessa 95% asti.

Posted: 4.9.2008 21:00
by Sami Jalonen
Eli vag-com jostai. Täytyy huomen mennä käymään laakkosella.. Eli jos arvo menee yli 95% ni ahtimen asentaja on tehny virheen? Voiko siitä sit olla seurauksena se ettei toi ahdin kestä kauaa? Se tosiaan vaihdettiin Hlinnan silloisessa Autokuviossa takuuseen ku rikkoivat vanhan turbon.

Posted: 5.9.2008 21:10
by Sami Jalonen
Nyt alkanu tekee ku kaupungillä pörränny tota ahtojen nousua melkein koko ajan. Motarilla töistä tullessa ei ongelmaa ollu. Mistä johtuu ahtimen karstoittuminen? Ajotapa yms? En kerenny tänään viel käydä logittaa noita, huomen täytyy yrittää ehtiä.

Posted: 5.9.2008 21:28
by Pasi Häkli
Ajotapa vaikuttaa kyllä. Mitä vähemmän ne johdinsiivet siellä liikkuu, niin sitä helpommin se jumittaa, ja ainahan diisselistä hiukan sitä nokea tulee, joka jumittelee noita ahtimia. Jos purat sen oman ahtimesi niin ymmärrät sen systeemin miten ne siivet siellä liikkuu. Ei vaadi kauheesti nokea että alkaa jumittamaan, ja se onkin siitä eteenpäin sitten vain kiihtyvää jumitusta kunnes ei liiku enää.

Posted: 12.11.2008 15:56
by Sami Jalonen
`Mitään taas saanu aikaseks, mut nyt tippu OBDpiuha laatikkoon ja tänään pääsen jopa jo kattomaan mikä vaivaa. Eli mistäs löytyy toi n75 duty cycle? Latailen sen ohjelman kohta..

Posted: 13.11.2008 17:38
by Mika Viinikka
Kysynpä tässä välissä, että mitäs noi uudet vakioahtimet maksaa?

Posted: 13.11.2008 18:07
by Sami Jalonen
Tonnin verran oli muistaakseni toi takuuhyrrä vaihdettuna.