vw golf 1,9tdi 85kw ahtopaineen rajoitinventtiili

Kaikki tekniikkaan liittyvä
jusa
Posts: 14
Joined: 1.1.2008 12:41

vw golf 1,9tdi 85kw ahtopaineen rajoitinventtiili

Post by jusa »

Vm-00 golffini tuppaa hyytymään satasen jälkeen, eli vedot loppuu tyystin. Vika lähtee sammuttamalla mutta ilmenee taas jälleen tultaessa 120km/h hujakoille.
Käytin golffia testerissä ja ilmeni että on jotain vikaa ahtopaineen rajoitinventtiilissä. Varasin huollosta ajan mutta ajattelin jälkeenpäin josko vain hankkisi tuon kyseisen osan ja vaihtaisi/vaihdattaisi sen jossain. Onko kenelläkään kokemusta kyseisen asian suhteen? Kannattaako antaa merkkihuoltoon (69e/h) vielä kopeloitavaksi jos siinä sattuisi olemaan jotain muutakin vikaa vielä (esim ahtimen siivet jumissa) tmv.? Vai luotanko testeriin ja hankin vain kyseisen osan ja vaihdan sen?

kiitos
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Jos autollasi on ajettu n. 200tkm niin ahtopaineen säätöventtiili (N75) on varmaankin tullut tiensä päähän. Vaihda vaan venttiili ennen kuin menet tutkituttamaan autoasi tarkemmin.
User avatar
Kemizti
Posts: 648
Joined: 14.6.2005 23:16
Location: Tanpere
Contact:

Post by Kemizti »

Itellä varmaan kans käsillä N75:sen vaihtaminen kun vikatilaa pukkaa uudellakin turbolla.. mitähän se maksaa, kellään käsitystä?
Octavia 2,0TDI Combi -06
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Ainakin se uudemman mallinen maksaa vähän reilun satasen.
jusa
Posts: 14
Joined: 1.1.2008 12:41

rajoitinventtiilin vaihdosta vielä

Post by jusa »

kiitos vinkeistä. Onko kyseinen osa vaikea vaihtaa? Missä sijaitsee tarkalleen ja minkähän näköinen palikka on kyseessä?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Sen löydät kun seuraat turbon kellolta lähtevää letkua siihen venttiilille. Siihen tulee kolme letkua ja yksi sähköliitin. Vaihto on mielestäni kohtuullisen helppo, mutta varaa siihen ainakin vartti aikaa.
jusa
Posts: 14
Joined: 1.1.2008 12:41

venttiili vaihdettu

Post by jusa »

no niin, vaihdoin kyseisen venttiilin, sama vika kuitenkin vielä ilmenee. Pitääkö autoa käyttää vielä testerissä nollauttamassa?
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Ei tarvitse kuittauttaa... uskon että jokin muu on rikki. Eikun vag-com mukaan peliin ja arvoja ja vikakoodeja lukemaan. Voi tosiaan olla ne siivet jumissa.
Vw T5
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Lainataan vähä, itellä vaihto huomen edessä. Onko 3B:ssä vaikee homma vaihtaa, eli sijaitseeko jossai pahassa paikassa? Jos yrittäis ite laittaa paikalleen.. Nelisen kymppiä makso ku Harrilta hommasin.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tosta näet paikan. Ympyröin sen punasella. Ei paljon selvempää kuvaa enää voi antaa :D
Kuva kertoo kyllä enemmän kuin tuhat sanaa tässäkin tapauksessa.
Image
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Nyt jos ei löydy ni on jo miehessä vikaa :D
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Eipäs muuten ollukkaa, ilmanputsarille menevän putken alla oli sijainti.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Minnekkäs toi musta kumiputki menee turbon inletiltä? No okei, eihän toi ihan just siinä alla kuvassa ole :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Niin toi musta ohut putki menee huohottimelle. Eli sen takia ahtoputkistossa kulkee vähän öljyä. Täytys nykyisin siihen joku öljynkeräyssäiliö hommata, kun tuossa uudessa intake putkessa ei ole sille paikkaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ja toi musta _paksu_ putki tiemmä ilmanputsarille, pientä epätarkkuutta siellä täällä :wink:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Image


Mulla se oli noin tossa vihreellä ympyröidyllä paikalla, sen "putken" alla mikä menee apparin valon vierestä suodattimelle. Eli ei noin alhaalla tuol edessä, vaan heti sen mustan muovikotelon alla.
goodis
Posts: 8
Joined: 6.2.2005 17:09
Location: Tuusula

Post by goodis »

Mulla on myös juurikin tuossa Pasin näyttämässä paikassa 3B AJM koneisessa pasuunassa.
A6 3.0TDIQ -05
Golf IV Variant -03
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Minkäköhän mä sit sinne vaihoin :)
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Vastaava venttiili ohjaa myös EGR:n toimintaa. Sitä on ihan turha vaihdella, voi ottaa vaikka mieluummin kokonaan pois.
User avatar
ron
Posts: 55
Joined: 13.4.2008 16:55
Location: Hanko

Post by ron »

Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen. :D Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.
Passat Variant 3BG 2001 1,9 PD TDi
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Tilasin sen venttiilin Slamitilta.. Ton näkönenkö sen pitäis olla?Klik


Edit: Mulla oli siinä liittimessä vaan kaks lähtöä.. Täytyy varmaan käydä lukee koodit..
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Image


No mikäs se tämä on? Tällanen venttiili mulle tuli postissa ja laitoin kiinni tohon.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Onko toi tarkoitettu sammutus läpän ohjaukseen?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Seuraa letkuja niin näet mitä se venttiili ohjailee. On sitten kummallisessa paikassa tuo venttiili jos se tosiaan sijaitsee sulla tossa. Vai onko se vaan nostettu esille kuvaa varten....?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
ron
Posts: 55
Joined: 13.4.2008 16:55
Location: Hanko

Post by ron »

mulla on kyll kans tommonen venttiili tossa missä samilla,mutta N75 on sama ku pasilla.
Passat Variant 3BG 2001 1,9 PD TDi
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Siinä se oli koko ajan. Muistaakseni meni ainaki yks letku kohti turboa.. Kaks letkua siihen meni, ja yks sähköliitin. Eli oonko mä nyt sit saanu väärän venttiilin?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

n75:seen tulee kolme letkua, eli ei se ainakaan semmoinen ole.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

OK. Kiva et vaihoin ton paikalleen ja heitin vanhan poies.. Mitähän Harri sit on toimittanu? N75 kyllä tilasin..
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Muistelenkohan nyt ihan omiani, mutta N75 ja tuo Jukan mainitsema egr:n ohjausventtiili tjms vastaava oli samalla osanumerolla.. :?: Muistelen ETKA:sta nähneeni että on samanlainen venttiili 2 paikassa.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Joo sama venttiili, mut erivärinen hattu. Ja toisessa joku pienempi reikä, nyt muista mikä..

Täytyy varmaan maanantaina käydä volkkarilta kyselee et mikä toi on minkä sain ja vaihdoin. Laitoin Slamitille postia tänään, maanantaina varmaan tietää taas enemmän..
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Mulla oli autossa kolme sähköventtiiliä:

- Ahtopaineen ohjaukseen (N75), ohjausletku menee ahtimen kellolle. (sähköventtilissä kolme letkua)
- EGR:n karan ohjaukseen, ohjausletku menee EGR venttiilin päällä olevaan kiinteään metalliseen kelloon. (sähköventtiilissä kolme letkua)
- Sammutusläpän ohjaukseen. Ohjausletku menee EGR venttiilin rinnalla olevaan pieneen muoviseen kelloon jonka tanko ohjaa EGR venttiilissä olevaan sammutusläppää. (sähköventtiilissä kaksi letkua)

Näin siis ALH polossa.

Helpoin tapa tunnistaa venttiili on seurata ohjausletkua.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Image


Image


Image

Noniin, kävin kurkkimassa sinne.
Kuva 1: Venttiili
Kuva 2: Mihin toinen letku menee
Kuva 3: Toinen letku katoaa jonnekki turbon alle, en päässy käsikopelolla perille mihin.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Toi on sammutusläpän ohjaukseen tarkoitettu sähköventtiili.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Mites toi n75 lähtee irti? Irrottelin sitä 10mm mutteria siitä ylhäältä mut en tienny mihin suuntaan se irtoaa?

Edit: Toinen mutteri myös alapuolella.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

ron wrote:Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen. :D Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.
Mistä tohon hintaan? Slamitilta tullu siis väärä osa, kävin kysyy marmorilta osanumeron ni nyt sais oikeen osan tilaukseen.. 105e anto hinnaks Slamit?!?

Alkanu paukkuu koko ajan vikatilaan ku kiihdyttää nelosella täydellä kaasulla, kiva kiihdytellä motarille..
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

No joo.. Sain nyt sit viimein vaihettua venttiilin, ni eihän tuo taas toimi. Ei ahda juuri mitään, nollasta lähtee nousemaan ja melkein yhteen nousee ennenku kierrokset punasella. Siis ei mee mihinkään. Mikähän siinä nyt on?
Letkusta joka lähtee kauempana sähköliittimestä oli haaroitus johonkin, kolmehaarainen liitin jossa yksi haara ilman letkua, kuuluuko olla noin? Mielestäni se oli ilman jo siinä vaiheessa ku aloin vaihtamaan.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

ron wrote:Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen. :D Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.
mistä sä sen tuohon hintaan sait tilattua?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

N75:lle tulee kolme letkua. Yksi ilmanpuhdistimelta, toinen alipainepumpulta (tai säiliöltä) ja kolmas letku on ohjaus VNT-ahtimen kellolle. Toi ilmanputsarilta tuleva letku (tai haaroitus) voi olla irti, se ei haittaa mitään. Jos alipaineletku tai ahtimen kellolle menevä letku on irti, niin auto ei ahda normaalisti.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Image


Eli ympyröidystä liittimestä lähtevässä letkussa on 5cm letkua, kolmeen suuntaan haaroitus joissa vaan kahdesta lähtee jonneki letku. No täytyy kattoo viel aamulla et noi kaikki on kiinni.. Et vaikka pääsis töihin.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Njoo, sieltä oli painesäiliön letku irti.. Nyt taas skulaa :)

Kiitoksia taas avusta!
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Eipä sittenkään. Nyt tossa ajellu ni veiläki välillä 2. ja 3.vaihteella kaasu pohjassa matalilta kierroksilta--> paineen yli mittarin.. N75 vaihdettu, mitäs seuraavaks?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Joko se karstainen ahdin on puhdistettu? Jos ei johdu karstasta niin sitten on VNT:n säädöt kyllä aika pahasti pielessä...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

JukkaA wrote:Jos ei johdu karstasta niin sitten on VNT:n säädöt kyllä aika pahasti pielessä...
Tämä mulla just kävi mielessä, koska ahdin on vähän aikaa sitten uusittu. Ja tuskin on säädetty yhtään kun on paikalleen lyöty. Tiedä sitten, pitäiskö sen olla uutenaan säädetty oikein? Jos kerta uus ahdin on ollut.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Pasi Häkli wrote:
JukkaA wrote:Tiedä sitten, pitäiskö sen olla uutenaan säädetty oikein? Jos kerta uus ahdin on ollut.
Kysyin tätä joskus ammattilaiselta ja vastaus oli selkeä: Jokainen ahdin pitää ehdottomasti säätää, mihinkään tehdasasetuksiin ei voi luottaa.

Jos se on pelkästään vnt:n säädöstä kiinni niin se kyllä näkyy selkeästi Vag-comin logeista. N75 Duty cycle ei saa mielestäni mennä missään tapauksessa 95% asti.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Eli vag-com jostai. Täytyy huomen mennä käymään laakkosella.. Eli jos arvo menee yli 95% ni ahtimen asentaja on tehny virheen? Voiko siitä sit olla seurauksena se ettei toi ahdin kestä kauaa? Se tosiaan vaihdettiin Hlinnan silloisessa Autokuviossa takuuseen ku rikkoivat vanhan turbon.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Nyt alkanu tekee ku kaupungillä pörränny tota ahtojen nousua melkein koko ajan. Motarilla töistä tullessa ei ongelmaa ollu. Mistä johtuu ahtimen karstoittuminen? Ajotapa yms? En kerenny tänään viel käydä logittaa noita, huomen täytyy yrittää ehtiä.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ajotapa vaikuttaa kyllä. Mitä vähemmän ne johdinsiivet siellä liikkuu, niin sitä helpommin se jumittaa, ja ainahan diisselistä hiukan sitä nokea tulee, joka jumittelee noita ahtimia. Jos purat sen oman ahtimesi niin ymmärrät sen systeemin miten ne siivet siellä liikkuu. Ei vaadi kauheesti nokea että alkaa jumittamaan, ja se onkin siitä eteenpäin sitten vain kiihtyvää jumitusta kunnes ei liiku enää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

`Mitään taas saanu aikaseks, mut nyt tippu OBDpiuha laatikkoon ja tänään pääsen jopa jo kattomaan mikä vaivaa. Eli mistäs löytyy toi n75 duty cycle? Latailen sen ohjelman kohta..
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Kysynpä tässä välissä, että mitäs noi uudet vakioahtimet maksaa?
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Tonnin verran oli muistaakseni toi takuuhyrrä vaihdettuna.
Post Reply