Page 1 of 1

sytytyspuolien vaihto Golf IV 1.6 16V

Posted: 16.3.2008 9:20
by enska
Minkäslainen homma noiden puolien vaihto on? Pitäis vissiin käydä ostamassa säkillinen niitä, kun vähän väliä paukkuvat :twisted:

Posted: 16.3.2008 9:26
by Pasi Häkli
Helppo homma. Lähtevät ylöspäin nostamalla, liitin irti ja uusi tilalle. Voit kammeta talttapäämeisselin kanssa niitä ylös sieltä esimerkiksi. Sormivoimin eivät kyllä nouse.

Posted: 16.3.2008 9:35
by enska
Mitäs muuten noi puolat mahtaa maksaa? Saisin kyllä todennäköisesti taas takuuseen uudet, mutta kun ei oo kiva ajaa korjaamolle puolavikaisella autolla :roll:

Posted: 16.3.2008 9:56
by Sami P
muistaakseni laakkosella oli 42-44€ kpl

Posted: 16.3.2008 21:10
by Pasi Häkli
Joo ja ei sillä kannata kyllä ajaa yhtään viallisen puolan kanssa. Seuraavaksi uusitaan sulanutta katalysaattoria jos meinaat paljonkin ajaa.

Posted: 16.3.2008 21:15
by enska
Pasi Häkli wrote:Joo ja ei sillä kannata kyllä ajaa yhtään viallisen puolan kanssa. Seuraavaksi uusitaan sulanutta katalysaattoria jos meinaat paljonkin ajaa.
Tuollaisista "sivuvaikutuksista" en tiennytkään :?

Posted: 16.3.2008 21:52
by AjH
enska wrote:
Pasi Häkli wrote:Joo ja ei sillä kannata kyllä ajaa yhtään viallisen puolan kanssa. Seuraavaksi uusitaan sulanutta katalysaattoria jos meinaat paljonkin ajaa.
Tuollaisista "sivuvaikutuksista" en tiennytkään :?
Ei sytytä (pytyssä) jolloin bensaa menee palamatta putkeen. Jos menee paljon ja kertyy kattiin vähän aikaa sekä pakolämmöt nousee niin voipi sytähtää siellä ja sehän ei ole tarkoitus.
Ei kai se sula jos keraaminen on mutta ei toi bensa hyvää tee vaan kenno kyllä hajoaa aika äkkiä.

Posted: 17.3.2008 9:12
by Pasi Häkli
AjH wrote:Ei kai se sula jos keraaminen on mutta ei toi bensa hyvää tee vaan kenno kyllä hajoaa aika äkkiä.
Kyllä on sulaneitakin nähty. En sitten tiedä onko ollut keraaminen kenno vai mikä.

Jotain huhupuheita olen kuullut että ecun pitäisi lopettaa polttoaineen syöttö kyseiseen sylinteriin mikäli ilmaantuu palamishäiriöitä, mutta käytäntö on kyllä osoittanut, että taitaa nimenomaan olla sitä kuuluisaa essonbaaria.

Posted: 17.3.2008 10:15
by DJDH
Mulla kone ainakin ryki ja kävi niin epätasaisesti ja voimattomasti, ettei tullut mieleenkään ajella sitä pidemmälle kuin seuraavaan parkkipaikkaan. Puolien vaihtoon meni talvipakkasella n. 30min kipeällä selällä ja 10min ihmettelyllä.

Posted: 17.3.2008 14:27
by AjH
Pasi Häkli wrote:
AjH wrote:Ei kai se sula jos keraaminen on mutta ei toi bensa hyvää tee vaan kenno kyllä hajoaa aika äkkiä.
Kyllä on sulaneitakin nähty. En sitten tiedä onko ollut keraaminen kenno vai mikä.

Jotain huhupuheita olen kuullut että ecun pitäisi lopettaa polttoaineen syöttö kyseiseen sylinteriin mikäli ilmaantuu palamishäiriöitä, mutta käytäntö on kyllä osoittanut, että taitaa nimenomaan olla sitä kuuluisaa essonbaaria.
Keraamisen kennon ei luulisi sulavan kyllä, mutta onhan noita metallisiakin.

Mitenkä ECU osaisi yksittäistä sylinteriä valvoa? Jos lambdaakin on yksi kappale kollektorin perässä :roll: Kyllähän se jonkinlaisen pyttykohtaisen anturin vaatisi.

Posted: 18.3.2008 8:50
by Pasi Häkli
Niin, kyllä se ecu ainakin ymmärtää ilmoittaa että missä sylinterissä se palamishäiriö esiintyy. Ei luulisi olevan mahdottomuus tehdä sellanen softa, että kun ecu havaitsee vaikka 1-sylinterissä palamishäiriön, niin polttoaineensyöttö lopetetaan siihen sylinteriin.

Vähän vastaava systeemi kuin Esim vitosgolffissa jos polttimo palaa, niin sinne lakataan syöttämästä jännitettä.
(Tässä systeemissä kylläkään ei ole järjen hiventäkään)

Posted: 18.3.2008 14:21
by AjH
Pasi Häkli wrote:Niin, kyllä se ecu ainakin ymmärtää ilmoittaa että missä sylinterissä se palamishäiriö esiintyy. Ei luulisi olevan mahdottomuus tehdä sellanen softa, että kun ecu havaitsee vaikka 1-sylinterissä palamishäiriön, niin polttoaineensyöttö lopetetaan siihen sylinteriin.

Vähän vastaava systeemi kuin Esim vitosgolffissa jos polttimo palaa, niin sinne lakataan syöttämästä jännitettä.
(Tässä systeemissä kylläkään ei ole järjen hiventäkään)
Silloin jonkunlainen anturointi tai tarkkailu siellä koneessa täytyy olla, onko se sitten puolassa vai missä niin sitä ei pysty tietään.

Mikähän logiikka tossa hajonneen polttimon virransyötön katkaisemisessa on? Xenoneilla ehkä onkin ettei ballastissa suotta ole jännitettä mutta halogeenissa?

Posted: 18.3.2008 15:14
by enska
No nyt on puolat haettu, ja todettu, että onneks en aja nissanilla :wink: Mistäs näkee mikä puola on rikki?

Posted: 19.3.2008 16:50
by Pasi Häkli
AjH, joo ei olla keksitty, että mikä idea siinä on. Eihän siitä mitään hyötyä ole. Systeemi koskee siis kaikkia polttimoita, parkkeja jne. Voi olla ettei koske rekkarivaloja, en muista tarkkaan. Vasta kun on käyttänyt virrat pois ja uudestaan päälle niin sen jälkeen vasta syttyy uusi polttimo.

enska, ei sitä ulkoisesti näe mistään. Vikamuistin luvulla selviää.

Posted: 19.3.2008 17:18
by enska
Pasi Häkli wrote:AjH, joo ei olla keksitty, että mikä idea siinä on. Eihän siitä mitään hyötyä ole. Systeemi koskee siis kaikkia polttimoita, parkkeja jne. Voi olla ettei koske rekkarivaloja, en muista tarkkaan. Vasta kun on käyttänyt virrat pois ja uudestaan päälle niin sen jälkeen vasta syttyy uusi polttimo.

enska, ei sitä ulkoisesti näe mistään. Vikamuistin luvulla selviää.
No niinpä tietenkin, eihän mulla ole mitään vehettä millä sitä vikamuistia lukis :?

Posted: 20.3.2008 16:06
by Pasi Häkli
Tietty kokeilemallakin onnistuu. Yks kerrallaan vaihtaa ja kokeilee koska käynti palaa normaaliksi.

Posted: 20.3.2008 17:47
by Tero Häkli
eikös niistä saanu ihan siististi liitten auki... aukoo yssitelle ja kattoo koska huononi vähiten käynti ;)

Posted: 20.3.2008 17:59
by enska
Tero Häkli wrote:eikös niistä saanu ihan siististi liitten auki... aukoo yssitelle ja kattoo koska huononi vähiten käynti ;)
Eivät kuulemma kuulemma välttämättä lähde kovinkaan siististi, jos ovat huonossa hapessa. Varaosamyyjä sanoi, että niistä on välillä jääny alaosat jäljelle :shock:

Posted: 21.3.2008 14:01
by Pasi Häkli
Ei se liitin lähde irti, kun puola on paikallaan. Sitä on pakko nostaa ensin vähän ennenkuin sen liittimen saa pois.
Joo niitä puolia hajoilee usein sillainkin, että puolet puolasta jää sinne kuoppaan :D Mutta älä pelästy, nokkapihdeillä ne on aina sieltä pois saatu, ei ne kauhean piukassa siellä ole.

Posted: 4.4.2008 20:40
by enska
Noniin, nyt on puolat vaihdettu. Noi uudet olikin sellaset yksosaset, eli ei jää ainakaan niistä mitään osaa sinne koloon..

Posted: 7.4.2008 15:39
by enska
Tuli mieleeni, että voikos huonokuntonen akku vaikuttaa jotenkin noiden puolien kestoon?